Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193660 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #495 Gepost op: 13 juni 2015, 10:04:36 »
@Gerard,

Je hebt gelijk, het is best wel lastig om een "passende" diesel te vinden.
Werner heeft een paar bruikbare boeken, dus we gaan eens goed snuffelen.



Van Graham_Muz ontving ik een aardig affiche. Het schijnt erg beroemd te zijn.
Omdat de afgebeelde locomotief een N15 King Arthur class is, past hij wel.
Hij komt op Wateringbury Railway Station.

Met een knipoog, want het oorspronkelijke affiche dateert uit 1936.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #496 Gepost op: 14 juni 2015, 10:39:59 »
Om de draad BMB 00 Modulebaan, Algemeen niet te vervuilen zet ik de discussie over de grasjes hier voort.

Werner liet een mooie vakantie foto zien:


bron: West Somerset Railway

Wat ik op de foto van Werner zie, is een terugkerend kleurpatroon.
De kleurtoon vooraan is warm en helder, terwijl achteraan de kleur veel blauwer resp. grijzer is. De velden in het midden zitten er tussen in.

Ik heb uit gesprekken met Steef begrepen dat ik veel kleuren nodig heb, in verschillende lengtes, van de vezeltjes van verschillende merken.
Nu kan ik als kunstschilder met een beperkt kleurenpalet oneindig veel kleuren mengen.
Ik hoop dat dat met de grasjes ook kan.

Zoiets bijvoorbeeld:



Inmiddels heb ik al een hele reeks vezeltjes verzameld.
Het zou wel prettig zijn om een soort basis pakket te hebben.

Grzz, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #497 Gepost op: 14 juni 2015, 11:10:29 »
Dat was geen vakantiefoto, Hans. Gewoon van de site van de WSR gehaald.

Dit is wel een foto van mij van dezelfde lijn. Iets ten zuiden van Doniford Halt.


Ook weer diverse kleurtjes. Vergelijk de twee velden aan de rechterkant. Links weer hetzelfde gewas als bij Doniford te vinden was. Ik heb geen idee welk gewas het is, maar aan de tractorsporen kan je zien dat het om landbouwgrond gaat.

Werner

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #498 Gepost op: 14 juni 2015, 11:37:16 »
Citaat
Het zou wel prettig zijn om een soort basis pakket te hebben

Die heb ik al samengesteld, inhoudelijk 5 kleuren van Modelscene waar je alles mee kunt maken. Wil je een wat roodbruine toevoeging zit er de mogelijkheid bij met 2 roodbruine tinten van Mininatur...blijf ver uit de buurt van de standaard Noch en Heki's, daar zitten teveel knal gele en rode vezels in..voor een standaard start pakket even mailen met locdepot..

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #499 Gepost op: 15 juni 2015, 22:45:09 »
@Martin,

Bedankt, daar ga ik even mee aan de slag.

Vandaag begonnen met een nieuwe boom.



Het skelet van Myrica is vuil grijs gespoten.
Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van "Stone Grey Dark" nr. 211 van Belton Molotow Premium.
Een spuitbus van 400ml, verkrijgbaar bij Van Beek Art Supplies.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #500 Gepost op: 16 juni 2015, 17:25:44 »
Na de bemoste bruggenhoofden, en het eerste van de vier tunnelportalen, zet ik nu mijn tanden in het Oast House.
Het eerste bouwwerk waar ik de nieuwe surface techniek ga toepassen.


Bron: Wikipedia - Traditional Oast

Een Oasthouse, Oast of hop-oven is een gebouw ontworpen voor eesten (drogen) van hop, als onderdeel van het brouwproces.
Wateringbury telde indertijd twee grote brouwerijen,gelegen midden tussen de hopvelden.
De streek rondom Wateringbury en in de dorpen langs de River Medway telt dan ook heel veel van deze Oasts.
Het zijn vaak prachtige staaltjes van lokale architectuur, en velen behoren dan ook tot het Britse Heritage.

Het oudste, nog bestaande, Oasthouse is dat op Cranbrook in de buurt Tunbridge Wells, dit dateert uit 1750.
De Oasts worden gekenmerkt door hun ronde gebouwen met kegelvormige daken zijn.
Bovenop staat er een metalen kegel op, die met de wind mee beweegt.

Hop wordt tegenwoordig industrieel gedroogd en de vele van de Oast Houses zijn nu omgebouwd tot woningen.
Een van de best bewaarde groep Oast Houses is te vinden op het "Hop Farm Country Park" in Beltring.

Een Oast House mag dan ook niet ontbreken op een thema modelbaan als de Medway Valley Line (Wateringbury c.q. Beltring).
Maar ik loop daarbij wel tegen een aantal issues op.
De keuze voor een smalle modelbaan langs de randen van de zolderkamer, maakt dat ik niet zoveel plek heb voor brede bouwwerken.
Nu bij nadere bestudering, blijkt het relatief 'kleine' Oasthouse dat ik gevonden had, toch wat omvangrijker dan gedacht.
Hij kan helaas niet op de beoogde plek komen staan, maar ik ga hem nu boven op een heuvel plaatsen.
Deze heuvel verbergt de eronder liggende wisselstraat tussen de brug en Wateringbury Railway Station.

Op het web vond ik een aantal bouwtekeningen en schetsen van een door AV Architects verbouwde Oast, Badgers Oast.
Deze is gelegen in de groene zone aan de rand van het dorp Platt dicht bij Sevenoaks in Kent .
De originele structuur van het gebouw bestond uit 3 'roundels'.  Ten tijde van de verbouwing, is een roundel echter ingestort.
Ik ga op basis van de tekeningen en schetsen uit van de oorspronkelijke situatie. Dus heb ik die roundel 'virtueel' herbouwd. :)

 

Ik heb op de tekening slechts één maat. De hoogte van de kelder is 2700mm. Op basis van deze ene maat, heb ik een tabel gemaakt van alle relevante lengtes en breedtes.
En daarmee kon ik aan de slag in Autocad.

Nog niet klaar, maar wel al vast een stuk op weg. Hieronder de layout van het hoofdgebouw; nog zonder deuren en vensters.



Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #501 Gepost op: 18 juni 2015, 09:37:53 »
Sinds kort heb ik een fraaie stock Pullman coaches. Deze zijn echter niet voor zien van NEM schachten.
Lastig dus om ze korter op elkaar te krijgen, of om ze te voorzien van Kadee koppelingen.
Gelukkig zijn de Brake versies wel hiervan voorzien. Deze komen dus op de kop en op de staart van de trein te rijden.

De tussen liggende rijtuigen hoeven in principe niet ontkoppeld te worden.
Ik zoek dus eigenlijk naar een oplossing om de tussenrijtuigen zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen.
Wel moeten ze daarbij door een boog kunnen rijden van minstens 438mm.

De rijtuigen zijn standaard voorzien van een Hornby koppeling.
Dit is een haak koppeling die wat weg heeft van de oude Fleischmann koppelingen.



Met de laser heb ik uit zwart ABS twee stripjes gesneden.
Een met een oogje, en een met een klemvatting.
Hier liggen ze naast elkaar, met de gele onderzijde naar boven.



De afstand gemeten tussen de schroefvatting is 36,5mm, precies evenveel als de afstand tussen de Hormby koppelingen in gestrekte stand.



In deze combinatie kunnen de rijtuigen met gemak door de bogen rijden, of in een S-curve over een wisselstraat.



De ambitie is echter groter. Zie de onderste foto. Door de strip korter te maken, komen de rijtuigen dichter bij elkaar.
De uitdaging is nu om de strips zo kort te maken dat de rijtuigen nog steeds door de bogen en over S-curves kunnen rijden, zonder te ontsporen.
Of zonder dat de (verende) buffers in elkaar haken.

wordt vervolgd...

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #502 Gepost op: 18 juni 2015, 14:16:46 »


Voor een dubbel tunnelportaal tussen de brug en Wateringbury is geen ruimte.
De afstand tussen de tracks is daar immers groter dan 50mm.
Ik heb derhalve twee enkelvoudige portalen nodig.

Toevallig had men bij de EMV een latex malletje liggen van een enkel portaal.
Een latex mal laat zich veel gemakkelijker maker dan een siliconen mal; en is stukken goedkoper.
Je kunt er dezelfde surfaces mee maken als met een siliconen mal, maar de mal is minder
diep. Hierdoor zal het afgietsel dus nog dunner (c.q. minder dan 1mm) zijn.
 
De doorgang op de mal is 50mm breed en 80mm hoog. De breedte had wat smaller mogen zijn.
De hoogte moet echter worden aangepast. Maar dat zal geen probleem zijn.
De surfaces op basis van acrylverf en Heki lijm/verfmengsel zijn namelijk buitengewoon gemakkelijk te snijden.
Bij het gebruik van een latexmal is het houtmeel niet nodig.



Een tweede voordeel is, dat het drogingsproces van deze surfaces veel sneller gaat.
In een uur is het materiaal gereed na droging op een metalen plaat met een constante temperatuur van 400 Celcius.



Zoals gezegd, het is erg gemakkelijk om de flexibele surfaces te snijden.



Voor deze portalen, heb ik het kleurenschema een beetje aangepast.
Het zijn weliswaar de zelfde basis kleuren die ik eerder heb gebruikt, maar de verhoudingen zijn anders.
Deze muren moeten wat grijzer worden.



En dan is dit het resultaat.



De surfaces zijn slechts 0,7mm dik.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #503 Gepost op: 18 juni 2015, 19:11:37 »
Hans,

Je zou kunnen proberen de Pullman rijtuigen te voorzien van Symoba kortkoppelingsmechanieken.
Dan kunnen ze er rechtuit mooi kortgekoppeld uit zien en toch door relatief scherpe bochten.
DCC Supplies het een uitgebreide collectie op hun site.

Mvg,
Michel

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #504 Gepost op: 18 juni 2015, 19:25:34 »
@Michel,

Ik heb wat Symoba's liggen, maar deze zijn niet zo geschikt voor de Pullman Coaches.
Wat ik nu heb, werkt goed.

Grzz, Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #505 Gepost op: 18 juni 2015, 19:32:51 »
Maar het ziet er niet uit Hans. Ombouwen die bakken, kortkoppelen is een makkie
Mvh Steef

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #506 Gepost op: 18 juni 2015, 19:58:31 »
De Pullmans hadden buckeye koppelingen en de buffers bij de Pullmans werden teruggetrokken (retracted buffers).
Dat kun je bij deze ook doen bijv. door een stukje kabelisolatie over het bufferpinnetje te duwen.
Ik heb dat een keer gedaan en dat geloof ik ergens op het forum gepost.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #507 Gepost op: 23 juni 2015, 00:40:02 »
Ik ben vanavond eens aan het spelen geweest met het overweldigende aanbod van grasjes.
Martin heeft me een starters pakket aanbevolen van Locdepot. Ik zou hiermee alle kanten uit kunnen.

Het gaat om 17 verpakkingen met grasvezels, 5 kleuren in 3 lengtes van Model Scene, 2 roodbruine varianten van Mininatur bij, in 2mm
en 4mm (002-26 & 004-26) omdat Model Scene deze kleuren niet in het assortiment heeft, en turf van Woodland
Scenics, de T1342 en de T1344, de basiskleuren waarover de vezels worden aangebracht. De totale som van dit pakket is 109,- euro.

Model Scene:

002-01 Voorjaar 2mm - 004-01 Voorjaar 4,5mm - 006-01 Voorjaar 6,5mm

002-02 Groen 2mm - 004-02 Groen 4,5mm - 006-02 Groen 6,5mm

002-03 Vroege zomer 2mm - 004-03 Vroege zomer 4,5mm - 006-03 Vroege zomer 6,5mm

002-04 Late zomer 2mm - 004-04 Late zomer 4,5mm - 006-04 Late zomer 6,5mm

002-07 Beige 2mm - 004-07 Beige 4,5mm - 006-07 Beige 6,5mm

Mininatur:

002-26 Goudbruin 2mm - 004-26 Goudbruin 4mm

Woodland scenics:

T1342 Turf, aarde grijs/bruin

T1344 Turf, verbrand gras

Het palet geeft inderdaad een mooie variatie in basis kleuren. Nu heb ik van Steef al begrepen dat je so wie so altijd kleuren moet mengen.
Welnu, dan loop ik met dit palet tegn een probleempje aan.

Laat ik weer de foto nemen die ik eerder liet zien van een Brits landschap. Martin zei dit weekend, verdiep je eens in kleuren perspectief.
Welnu daar was ik al mee bezig. De kleuren worden naar mate ze verder weg liggen steeds blauwer c.q. grijzer. En in zekere zin ook lichter van kleur.
Helaas is dat met de basiskleuren hierboven niet mogelijk.

Ik ben dus eens gaan zoeken of ik "passende" kleuren kon vinden. Weliswaar aan de hand van foto's, en niet in het ecchie... maar dan toch.



Ik kom nu uit echter uit op andere kleuren.

  • Model scene - Voorjaar
  • Woodland scenics - FG173 Gras, lichtgroen
  • Woodland scenics - FL634 Statisch gras, lichtgroen
  • Woodland scenics - FL635 Statisch gras, medium groen

Ik mis eigenlijk een lichte vezel (wit, creme, grijs??) om de kleuren van Martin door mengen lichter te maken.

Wat is wijsheid?

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #508 Gepost op: 23 juni 2015, 06:58:17 »
Om je laatste vraag te beantwoorden:

Wat stukjes maken, en daarmee gaan schuiven. Dan merk je ook hoe de verschillende kleuren invloed op elkaar hebben.

Groet,
Tjalling

Verstuurd vanaf mijn H30-U10 met Tapatalk

modulebaan.nl

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #509 Gepost op: 23 juni 2015, 07:58:46 »
Het palet geeft inderdaad een mooie variatie in basis kleuren. Nu heb ik van Steef al begrepen dat je so wie so altijd kleuren moet mengen.
Welnu, dan loop ik met dit palet tegn een probleempje aan.

Niet alleen Steef roept dat  ::)

Ik ben dus eens gaan zoeken of ik "passende" kleuren kon vinden. Weliswaar aan de hand van foto's, en niet in het ecchie... maar dan toch.

Ik kom nu uit echter uit op andere kleuren.

Je moet het toch echt met het spul in de hand doen. Jouw probleem is dat je weet niets van de foto. De kleurbalans op de foto kan verkeerd zijn. De foto kan bewerkt zijn. De gebruikte compressie kan de kleuren verminken. Je monitor kan van dusdanige kwaliteit en afgesteld zijn dat alle kleuren niet goed weergegeven worden. Daarnaast kan de batch van de vezelmaker een net iets andere kleur geven. De periode van het jaar, het tijdstip van de opname, het zonlicht... zo kan ik nog wel even doorgaan. Zoveel dingen hebben invloed op je kleurenpalet in het echt en ook op de foto. Zelfs het licht in je werkplaats en waar je je baan mee gaat uitlichten hebben invloed op de kleurbeleving. Maar goed dat hoef ik je als "kunstschilder" toch niet uit te leggen?

Ik mis eigenlijk een lichte vezel (wit, creme, grijs??) om de kleuren van Martin door mengen lichter te maken.

Het lichter maken kan je op verschillende manieren doen. Met de serie kleuren van Martin kan je het goed doen. Precies wat Tjalling ook aangeeft: Meng maar eens wat kleuren door elkaar heen en zie het effect. De kleuren op de foto lijken iets te "grijs / blauw" dat kan diverse oorzaken hebben.

Wat is wijsheid?

Gewoon beginnen met mengen. Niet teveel theoretisch willen uitzoeken. Uitproberen en testen. Kijken wat bepaalde kleuren doen en welk effect ze hebben op elkaar. Naar buiten en eens een veld van dichtbij bekijken of juist van een afstand. Ik heb namelijk nog steeds het gevoel dat het geen gras is maar jong gewas alla graan of tarwe. Je moet er gevoel voor hebben en krijgen. Dat krijg je alleen door uit te proberen. Of volg een workshop bij Martin om de basis te leren.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2015, 08:00:57 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!