Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:57:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193813 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #210 Gepost op: 14 december 2014, 22:09:31 »
@Leen,

Helaas is aan het eindresultaat vaak niet te zien hoeveel werk er verzet is.
Rolph en mijn schoondochter hebben zich werkelijk uit de naad gewerkt.
Het aanleggen van elektra en licht, de bekisting om de afvoer buizen van de ventilatie en het leggen van de laminaatvloer.

En opa en oma waren er voor de logistiek, catering en de zorg voor de kleinkinderen.

En wat was het populairste speelgoed beneden in de huiskamer? De houten Brio trein.  :D

Overigens die olijfgroene coach is inderdaad het rijtuig uit Warley. (Waarvoor nog mijn dank).

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #211 Gepost op: 14 december 2014, 22:18:30 »
Goed werk Hans!

Enne, dat  SR materieel, dat ziet er toch wel heel goed uit.. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb een tijdje geleden op EBay in een opwelling ook eens ergens op geboden. En zoals dat gaat, het GWR spul waar ik eigenlijk op aan het bieden was, ging in de laatste minuut aan mijn neus voorbij, maar de opwelling werd natuurlijk niet overboden!

Groeten,

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #212 Gepost op: 14 december 2014, 22:29:32 »
@Hans
Nou snap ik het. Is de ruimte gisteren af gekomen of moet er nog meer aan gewerkt worden?

@Sierd Jan
Welke opwelling was dat? Ben benieuwd.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #213 Gepost op: 14 december 2014, 22:40:46 »
@Leen,

Bijna, we moeten nog op zoek naar witte overzetplinten.
Gek, maar Ikea heeft die niet in haar collectie.
De buizenkast moet natuurlijk ook nog geverfd, en de deur geplaatst.
Maar om nu te zeggen klaar? Neen, de andere zijde van de zolder moet ook nog in zijn geheel afgewerkt worden.
Maar de eerste rails kan er al heel snel liggen. Na de Kerst gaan we weer verder.

Grzz, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #214 Gepost op: 14 december 2014, 22:43:17 »
Enne... op de lijn Wateringbury ... Beltring & Branbridges Halt komt deze fraaie jongen te rijden:



Grzz, Hans

Ja, dat zijn mooie rijtuigen Hans! Heb er zelf ook een paar van rijden.
Ed

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #215 Gepost op: 14 december 2014, 22:49:42 »
@Leen

Een set Maunsell coaches, in dezelfde uitvoering als hierboven, en deze jongen:




Deze vond ik altijd al erg mooi, en nu ik hem tegenkwam, kon ik het niet laten...

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #216 Gepost op: 14 december 2014, 22:53:07 »
@Sierd Jan,

Is dit een 'zwarte' tankloc van Kernow?
Inderdaad een mooi ding zeg...

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #217 Gepost op: 14 december 2014, 23:13:16 »
@Hans

Ja, dit is de Beattie well tank van Kernow. Een heel mooi gedetailleerd model. Binnenkort is er weer een nieuwe oplage van deze modellen in BR uitvoering verkrijgbaar bij Kernow.

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #218 Gepost op: 14 december 2014, 23:18:47 »
Erg mooi, Sierd Jan, maar loop je nu niet hetzelfde gevaar met andere mooie dingen, bijv. van de LNER en zo?

Ik ken iemand - hij woont toevallig hier in huis - die ook zijn tijdperk en regio een beetje uitgerekt heeft.  ::)

Leen.

Sicco Jan

  • Online Online
  • Berichten: 840
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #219 Gepost op: 14 december 2014, 23:18:58 »
Hans, over het geluid: ik denk zomaar dat het niet te doen is. Surround sound gaat uit van een vaste luister/kijkplek, een vast focuspunt en geluid die "meebeweegt" met het bewegend object in dat beeld.

Op een modelbaan zijn alleen de boxen vast. Jij loopt, je draait, en het bewegend object is steeds je focuspunt op wisselende kijkafstand. Je zou dus de geluidsfocus en intensiteit mee willen laten bewegen met het object op de baan, en afhankelijk willen laten zijn van jouw standpunt. Incl dopplereffecten op schaal. En dat dan voor alles dat geluid maakt.

Eerlijk is eerlijk, ik associeer surround sound enkel met tv en bioscoop. Best kans dat er producten op de markt zijn die hier rekening mee houden (bijvoorbeeld icm een baanplan en terugmelding). Zie alleen niet hoe die weten waar jij staat, tenzij je ergens een decoder hebt?  ;D

Ik ben geen fan van in loks en banen ingebouwd geluid. Nog nooit een mooie beleving gehad en enkel horendol geworden op beurzen/shows. Voor mij een reden om hard door te lopen. Ik neem aan dat je ook bronbestanden hebt voor die andere geluiden die de dagelijkse 50 dB uitmaken? De vogels, auto's, het lied op de steiger? Zorg dan in elk geval dat wat geluid maakt ook beweegt.

Maar da's mijn mening, succes met de zoektocht. Je hebt in elk geval een puike logeer-/hobbykamer!

Groet, Sicco Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #220 Gepost op: 14 december 2014, 23:21:49 »
@Sierd Jan,

Als je nu toch eens een BNLS-module maakt.
Er zijn nog genoeg stations of haltes uit te beelden aan de Medway Line.
Of... Je verkoopt je Mausells. (Ideetje van Rolph)  :P

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #221 Gepost op: 14 december 2014, 23:31:15 »
Erg mooi, Sierd Jan, maar loop je nu niet hetzelfde gevaar met andere mooie dingen, bijv. van de LNER en zo?

Ik ken iemand - hij woont toevallig hier in huis - die ook zijn tijdperk en regio een beetje uitgerekt heeft.  ::)

Leen.

Leen, ook hier in huis loopt zo iemand rond die zijn goede voornemens ietwat heeft overtreden en vreselijk in de verleiding is om ze maar helemaal bij de prullebak te zetten.... Gewoon geen ruggegraat! (is al eerder misgegaan met LMS materieel, maar daarvoor was nog het excuus dat niet al te ver van mijn beoogde baanlocatie aan dezelfde  lijn een station lag waar ook de LMS rechten had :P)

@Hans

Als ik plotseling wel een ruggegraat blijk te hebben, zal ik mijn SR spul als eerste aan jullie aanbieden!

Sierd Jan

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #222 Gepost op: 15 december 2014, 00:00:25 »
Goed bezig! Is't af?

Wordt genieten voor de loge's op de bedbank, Dolby Digital 'tsjoek tsjoek' om je oren!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #223 Gepost op: 18 december 2014, 15:41:56 »
Nu de zolder (bijna) klaar is, ben ik met de bouw van de modelspoorbaan begonnen. Zoals in de 'Beltring & Branbridged Halt' - draad al gemeld, heb ik met een laser bielzen gesneden. Vandaag heb ik het eerste stukje rail gemonteerd. Een bescheiden 6 cm. Alle begin is moeilijk, en ik ben dan ook tegen een aantal zaken opgelopen.



Het zelfbouwen van rails is toch wat lastig dan gedacht. De chairs van C&L zijn eigenlijk bijzonder klein, en laten zich maar moeilijk vasthouden (zelfs een pincet helpt niet). De BullHead railsstaafjes code 75 gingen niet zo makkelijk in de chairs als ik dacht. Daarbij zijn er trouwens twee gesneuveld.
Het lijmen heb ik gedaan met Revell Contacta Liquid. 

Omdat ik nog een wissel had liggen, heb ik deze meteen meegenomen. Dat was enerzijds voor mij een 'baken' om de railstaafjes uit te richten; maar ook een try-out voor de overgang van twee afwijkende railsoorten.

Op de foto is te zien dat de chairs niet allemaal recht liggen. Daar is weinig aan te doen. De chairs van C&L hebben aan een zijde een zogenaamde 'keg'.
Een uitstulping. Hierdoor hebben de chairs de neiging scheef te gaan staan.

Zoals eerder door mede hobbyisten hier verteld, zouden de kegs in de rijrichting geplaatst moeten worden. C&L levert dan ook twee verschillende chairs, een voor de linker - en een voor de rechter rail. Het was me niet helemaal duidelijk of die kegs aan de binnenzijde of aan de buitenzijde moeten liggen.
Ik heb ervoor gekozen om ze aan de buitenzijde te leggen. Hierdoor kunnen wielen met hogere flenzen hoogstwaarschijnlijk gewoon over code 75 rijden.
Andersom, wordt dat moeilijker, omdat de Keg-zijde hoger is.

Hieronder is te zien, dat het nieuwe stukje rail prima aansluit op de bestaande wissel. Het Maunsell rijtuig rolt er fijn over heen.



Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #224 Gepost op: 18 december 2014, 15:53:11 »
Hans,

De key/keg hoort aan de buitenzijde.

De chairs horen alleen wel recht te liggen, haaks op de railstaaf.
Zo ziet het er niet uit, heel onnatuurlijk.
Er zijn genoeg banen met C&L wat correct ligt.
Hoe ze dat oplossen weet ik niet.
Ja, chairs gaan vaak moeilijk op de rails, dat klopt.
Heb je rail en chairs van C&L?