Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193263 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Wateringbury Railway Station in OO
« Gepost op: 14 augustus 2014, 00:18:59 »
De laatste zoon afgestudeerd; tijd om de zolder eens grondig op te ruimen. Da's dus echt aanpoten. Je weet niet wat je zoals in 35 jaar verzameld. Maar goed... Langzamerhand komt er orde in de chaos.
En dan komen ook de plannen. Mijn vrouw wil een wand plaatsen, want een extra logeerkamer is wel zo prettig.
Ja, maar... Ik wilde eigenlijk met de treinen naar boven.

Dus hebben we een vraagstuk wat velen vaan jullie bekend zal overkomen.

Welnu, van denken komt bedenken; van bedenken komt ontwerpen.
Mijn oude CAD programma 123D van Autodesk is inmiddels vervangen door het gratis verkrijgbare 123 Design.
Een erg eenvoudig tekenprogramma, waar je zelfs 3D tekeningen mee kunt maken, als basis voor dingen die je bijvoorbeeld bij Shapeways kunt laten printen.

Maar helaas... Het nieuwe programma is erg uitgekleed t.o.v. mijn oude. Leuk, maar niet goed genoeg.
Nu kreeg ik van Autodesk een uitnodiging om AutoCAD for Mac Lightsaber Beta uit te proberen.
Nieuwe gebruikers-interface, maar erg makkelijk om te leren. Ik doe het stap-voor-stap, want ongeveer 800 pagina's manual.

Terug naar de zolder. Een wand in de kamer, met deur. Er moet een ruim tweepersoonsbed in. En een werkplek (Ikea-bureau).
De nieuwe modelbaan moet eenvoudig opgepakt kunnen worden, en zo in elkaar steken dat hij na een verhuizing ook in een kleinere kamer kan worden opgesteld. Mmm... Dat wordt dus een modulaire baan.

Maar eens gekeken naar die normen van de BNLS Modulebaan: Rails op 1,3m. Module 60x120cm en Blackboxes. Dubbelspoor verplicht. Voorste spoor op 17,5cm vanaf de rand. Dan ben ik er nog niet, want ik ben van plan Engels (dus 'OO') te gaan rijden. De stoomlocs van Hornby en Bachmann Brancheline vragen bepaaald ruime boogstralen. R3 (505mm) of R4 (572mm).
Daarenboven wil ik wel een flinke reizigerstrein kwijt kunnen. Dan heb je het al snel over zo'n 1,5m.

Ik hoor mijn vrouw al mopperen; vergeet het maar - dat gaat toch niet lukken.
Tja... maar wel mijn eerste tekeningen:   



Die wand met deur staat er virtueel, net als het bed en het Ikea bureau. En de baan ligt op 1,3m hoogte. Dat is fijn voor het bekijken van de modelspoorbaan, maar er onder is meer dan voldoende ruimte voor het plaatsen van losse opbergkasten, of ruimte voor boeken. En niet onbelangrijk, je kunt er gewoon in lopen.

Twee modules van 60x120mm passen er royaal. Links en rechts daarvan is nog eens 60cm en 66 cm over. In totaal dus 3,66m.
De modules staan 20cm van de wand af, zodat ik treinen kan laten verdwijnen.
De zolderkamer is 5.1m breed, dus is er ook nog ruimte om de hoek om te gaan. Wel smal - maar genoeg voor een pendelbaan naar goed Brits voorbeeld. Een beetje 'pielen' met AnyRail (versie 5) levert op dat het mogelijk is om met R3 of R4 de hoek om te gaan. Om mijn vrouw te plagen, heb ik ook al rekening gehouden met een forse uitbreiding. Door een gat in de nog te bouwen muur (Ik zag dat idee hier ergens op het forum), kan ik over het trappengat heen naar een keerlus.

Mijn vrouw vond het mooie tekeningen... (Uh... waar zijn de traphekjes? Hahaha...)
Dus kan ik verder gaan met mijn plannen.  ;)
Het leuke van het werken met modules is, dat je klein kunt beginnen.
Ik twijfel overigens sterk aan het leggen van dubbelspoor, met enkel spoor heb je immers veel meet ruimte voor het rangeren.

We zullen zien, wat het gaat worden.

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:55:10 »
Hoi Hans

Zo te zien heb je in ieder geval een mooie ruimte voor een baan. En dat je een Britse baan wil bouwen is natuurlijk helemaal een goed idee.  ;D
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Nog wel een opmerking, R3 en zelfs R4 vindt ik nog krappe bochten als je een beetje realistische Britse baan wil maken.

Succes, Sierd Jan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2014, 10:19:58 »
Even afvragen waar je ( jullie) meer tijd aan gaan besteden: Aan een extra logeerkamer of aan een leuke hobbyruimte  voor jullie beiden.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:53:06 »
@Han,

De plannen van mijn vrouw zijn gelukkig te combineren met die van mij.  :)

@Sierd Jan,

Je hebt gelijk dat de R3 en R4 eigenlijk nog altijd te krap is voor realistische bogen. Maar ik kies deze boogstralen vooral  vanwege het technische aspect. De locs moeten er wel doorheen kunnen, zonder te ontsporen.

Leen vroeg me eerder deze week ook al of ik wel voldoende ruimte had in die hoek.
Wel voor dubbel spoor waarschijnlijk niet. En nogmaals, ik vraag me af of enkelspoor niet leuker is. Het enkelspoor komt nu binnen op 30cm vanaf de rand. Deze boog is dus R3. De andere boog R4 gaat naar twee opstelsporen achter de modules.
Natuurlijk wijk ik daarmee af van de BNLS-norm, maar wat geeft dat. Thuis kun je nu eenmaal meer, dan in groepsverband.
Al zou het wel aardig zijn als er ook een standaard norm komt voor enkelspoor. (vgl. met Fremo)

Ik dacht eraan om de bogen te verbergen in de scenery. Het Engelse landschap leent zich als geen andere voor lage heuvels en onderdoorgangen. Daarmee kan ik het smalle deel boven het bureau ook gebruiken voor scenery.

Om je een beetje een idee te geven:



Het deel rechtsachter in de hoek meet 2400mm x 600mm. Hier kan een fiddle yard komen.

Grzz,

Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:03:00 »
Ja, maar... Ik wilde eigenlijk met de treinen naar boven.

Altijd goed :) Een eigen kamer voor de treinen.....

Terug naar de zolder. Een wand in de kamer, met deur. Er moet een ruim tweepersoonsbed in. En een werkplek (Ikea-bureau).

Een tweepersoons slaapbank is dat geen optie? Die neemt normaal als bank minder ruimte in. Nog beter is een aparte logeerruimte op de eerste verdieping en niet de zolder. ;)

Maar eens gekeken naar die normen van de BNLS Modulebaan: Rails op 1,3m. Module 60x120cm en Blackboxes. Dubbelspoor verplicht.

De blackboxes kan je weglaten in de thuissituatie. Deze zijn alleen maar om te koppelen bij rijdagen / beurzen. Daarmee kan je ook zijwand van de bakken vervangen voor thuis door een U-tje om het verband, met de dakconstructie van de bak, te houden maar dan wel het landschap door te laten lopen.  Dan heb je ook meer ruimte (60cm) voor je bogen links en rechts. Eventueel kan je in de thuissituatie alleen de achterwand gebruiken en de bovenzijde, fries, helemaal weg laten. Dan moet je wel weer een andere oplossing voor de verlichting bedenken.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 13:04:59 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:53:27 »
Op de tekening

Bed naar de andere kant van de muur
buro naar de andere muur
van de deur een wandje,krijg je een overloop
en dan de ruimte waar nu het bed staat als treinkamer
Kan je tot boven het trapgat bouwen

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2014, 16:04:42 »
*tab, tab, tab, tab......*

Wanneer gaan de schroeven in het hout?
Kan er gebouwd worden, je hebt je topic al een halve dag!
Mvh Steef

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2014, 17:15:54 »
dacht dat ie vanavond met scenery begon  ???


Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2014, 19:05:22 »
In aangeboden 2 modules Te koop. Kun je zaterdag al rijden😃
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2014, 20:35:20 »
Zaterdag? Als Hans een beetje opschiet dan is het morgenavond een bouwverslag inclusief testrijden van de modules.

Theorie genoeg gezien, aan het bouwen.  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2014, 21:55:37 »
@Han,

Het schijnt dat meerdere mensen hun modulebakken willen verkopen.
Is dat omdat wel materiaal gekocht is, maar het bouwen niet wil vlotten?

Maar neen, ik zal de modules niet overnemen. De modules zijn uitsluitend bedoeld voor thuisgebruik, en mogelijk met andere dan de BNLS maten. 'Leek Junction' van Robbert Jan is bijvoorbeeld maar 40cm diep.
Ik kan om eens iets te noem 3 bakken van 1m breed maken.

Opnieuw beginnen, maar dan anders... is vooral ook me niet laten opjagen door forumleden. :)
En verder is het ook 'practice what you preach'.
Zie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Modelbaan
Dit zijn de oudste delen van de Ency.

Ik ben voorlopig nog niet eens toe aan het baanontwerp; jouw specialiteit toch?
Op dit moment volg ik het zelfstudieprogramma van Professor Leen. Op het rooster staan bijvoorbeeld vakken als  'Litter Bin', RMweb, EHattons, Hornby en Bachmann Brancheline. Volgende week heb ik een zwaar workshop programma in Schoonhoven dat volgens de professor een hele dag gaat duren.

Grzz,

Hans





Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2014, 09:40:54 »
Hoi Hans,

Ik weet niet hoe vaak jullie logees verwachten, maar als dat maar een paar weken per jaar is vind ik het wel zonde om daar een halve zolder voor op te geven. Het hout en andere materialen kun je beter gebruiken voor meer modules. Ik wacht al jaren op een mooie ruimte voor een modelspoorbaan, dus als het zover is claim ik de complete zolder. Als we naar een huis gaan kijken check ik eerst of de zolder of hobbykamer groot genoeg is voor de hobby en daarna pas de rest van het huis   ;D

In elk geval veel plezier met de bouw van de baan. Met of zonder tussenwand.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2014, 10:21:09 »
Na het lezen van dit draadje kom ik veel bekende kreten tegen zoals ruimte ook mijn vrouw en ik hebben ons georiënteerd op een andere woning.
Maar er mankeert altijd wel iets aan een woning, of er is beneden geen ruimte of de zolder ontbreekt.

En als de kinderen straks de deur uit zijn dan zou er toch nog een ruimte over moeten blijven, en als ze eens komen te logeren.
 tsja het zijn clichés maar hoe krijg je toch een modelbaan.

Die vraag stel ik mij ook wel eens hoe begin je overnieuw, het is een zeer lastige vraag want je moet met vele factoren rekening houden.
 kijk ook op een duits forum stummis daar is er iemand die is pas creatief.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=85442


mvgr Evert

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2014, 11:38:51 »
Kun je leuk met zijn 2en spelen!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!