Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Verschil Marklin - Trix  (gelezen 11176 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Verschil Marklin - Trix
« Reactie #15 Gepost op: 18 August 2014, 22:52:43 »
Trix heeft NEM wielen, en wordt soms aangedreven door een tandarts boor.
Marklin heeft wisselstroom wielen (ander NEM nummer), een snowboard onder de loc en sinus gestuurde motoren.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Verschil Marklin - Trix
« Reactie #16 Gepost op: 18 August 2014, 23:01:55 »
Sinus gestuurde motoren???

Groeten,

Rauke

Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk

DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Verschil Marklin - Trix
« Reactie #17 Gepost op: 19 August 2014, 09:29:49 »
Misschien gekke vraag : maar is er eigenlijk een verschil tussen Marklin en Trix materiaal ?

Regelmatig brengen ze hetzelfde materiaal uit, enkel op het doosje staat er een andere merknaam.
Als ik het goed voor heb is het al een tijdje niet meer dat Trix alleen gelijkstroom was, dat was Trix Express als ik het goed voor heb.

Maar goed, de kern van de zaak is dat Trix in de jaren negentig is overgenomen door Märklin en dat het concern sindsdien de merknaam Trix gebruikt om tweerailmodellen op de markt te brengen. Het gaat echt alleen om de merknaam, de fabrikant Trix bestaat al lang niet meer. Daarvoor produceerde Märklin tweerailmodellen onder de merknaam Hamo. Vaak worden inderdaad precies dezelfde modellen uitgebracht met alleen de bekende technische verschillen tussen drierail en tweerail.
Heel sporadisch worden nog voor de liefhebbers echte Trix Express modellen, ofwel drierail gelijkstroom, geproduceerd. Maar dat gebeurt dan dus ook door het Märklinconcern onder de merknaam Trix Express.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Verschil Marklin - Trix
« Reactie #18 Gepost op: 19 August 2014, 11:11:46 »
Als extra mogen we niet overslaan dat Fleischmann ook diverse treinstellen en personenrijtuigen, maar ook de draaischijf en zelfs Profi-rails (voor Trix) heeft geleverd.

Met spoorse groet,
Mart
« Laatst bewerkt op: 19 August 2014, 14:52:38 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Verschil Marklin - Trix
« Reactie #19 Gepost op: 20 August 2014, 08:22:09 »
Dat met de Fleischmann rails was toch de periode voordat ze bij Märklin kwamen?

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Verschil Marklin - Trix
« Reactie #20 Gepost op: 20 August 2014, 16:46:40 »
Weet ik niet precies.
Trix werd in 1997 overgenomen door Märklin en in de handelscatalogus van datzelfde jaar staat de rails nog aangeboden en te bestellen.

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re: Verschil Marklin - Trix
« Reactie #21 Gepost op: 20 August 2014, 17:37:23 »
Hierbij nog enige aanvullingen m.b.t. Trix.

Trix produceerde het 3-rail Trix Express systeem tot 1953 in wisselstroom. Daarna stapte Trix Express over op 3-rail gelijkstroom. In de 60-er jaren ontwikkelde Trix naast Trix Express een 2-rail gelijkstroomsysteem (Trix International) en werkte Trix samen met Willy Ade. Deze creatieve geest, pionier in kunststof spuitgiettechniek, ontwikkelde en produceerde voor Trix 2-rail gelijkstroom modellen die hun tijd ver vooruit waren. Hierbij behoren o.a. de Adler, VT08 en de Hondekop. De door Trix uitgebrachte kunststof rijtuigen in 1:100 schaal, T3 tenderloc en 2-assige goederenwagons en old-timers waren Willy Ade creaties die na de breuk met Trix in het leveringsprogramma van de in 1967 door Willy Ade gestarte firma Röwa werden opgenomen.
In diezelfde periode was er ook enige tijd een samenwerkingsverband met Rivarossi, in de wandelgangen gekscherend Trivatrossix genoemd.

De breuk met Willy Ade heeft lange tijd een negatieve invloed op de firma als belangrijke speler op de modelspoor markt gehad. Toch zijn er voor de overname door Märklin nog tal van fraai gedetailleerde modellen (locs, rijtuigen en wagons) uit de Länderbahnzeit uitgebracht waarbij de modellen steeds nog voor zowel het 2-rail als het 3-rail Trix Express systeem beschikbaar moesten worden. Ook kwam als voorloper van het digitale tijdperk Trix EMS op de markt. Dit meer-treinen systeem bood de mogelijkheid om meerdere (max 6, zie noot) treinen onafhankelijk van elkaar op het spoor te kunnen laten rijden.

Na de overname door Märklin fungeert Trix als de 2-rail gelijkstroompoot van het concern, te vergelijken met het analoge Märklin-Hamo programma van destijds. Bij Hamo modellen werd de veldspoel door een uitvoering met een permanent magneet vervangen. Bij de huidige modellen wordt een in-line motor met vliegwiel toegepast.

Overigens zijn er zowel nu als in het verleden tal van samenwerkingsverbanden in de modelspoorwereld bekend. Zo wordt de Märklin draaischijf door Fleischmann geproduceerd, werken Bachmann/Liliput en ESU samen en zijn er meer kruisverbanden tussen modelspoor fabrikanten zichtbaar.

Rob