Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Ervaringen en technieken van ons allen.  (gelezen 9464 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Ervaringen en technieken van ons allen.
« Gepost op: 08 augustus 2014, 13:36:27 »
Hallo allemaal

Onder het hoofdstuk "wat zijn onze laatste aanwinsten" is een idee ontstaan om een topic te starten
waarin we allemaal onze ervaringen en technieken ten toon kunnen stellen "hoe wat te maken en wat gebruiken we daar voor "   
Nogmaals dit moet een topic worden dat als we een bepaalde techniek willen beoefenen maar we hebben daar nog niet veel ervaring in dat we dan naar deze topic toe kunnen en h.e.e.a. kunnen opzoeken.
Dat is dus wat anders dan de Encyclopedie daar worden we verwezen naar algemene technieken op diverse gebieden.
Terwijl deze topic dieper in de materie gaat en d.m.v.tekst en foto's echt laat zien hoe h.e.e.a. te maken en in detail
aangeeft wat heb je er voor nodig.

Ik heb het voortouw genomen omdat iemand dat moet doen en ik heb geprobeerd hierboven kort te omschrijven wat de inhoud van zo'n topic zou kunnen zijn.
Dus dat betekend ook dat wat ik hierboven beschreven heb nog door jullie allemaal aangevuld kan worden cq gewijzigd.
Laten we afspreken dat we over ± 2 weken dan h.e.e.a. samenvatten en een duidelijke omschrijving maken wat deze topic mag en kan inhouden.
Gr,
Herwim Frank

PS: Het is wel belangrijk dat we ons houden aan het uitgangspunt Ervaring en Technieken.
Dus geen discussies over typen loks, wagons of wat je mening is over een bepaalde modelbaan.
Nee nogmaals alleen technieken en ervaring hierin.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:09:33 »
Herwim,

Hoe wil je onderstaand dan meer gaan wergeven?
Meer met foto's of meer tekst en verduidelijkende foto's?

Wij van de Eindhovense ModelbouwVereniging proberen namelijk al een en ander te doen hierin.
Kijk maar eens naar de door ons gemaakte foto's van de bouw van een serie woningen.
Foto's op Picasa
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:18:50 »
Hallo Marcel

Inderdaad meer tekst en begeleid door Foto's
Of zoals Floris (Tijgernootje) ook al aangaf bijv kopieën van een belangrijk bouw proces ergens op een
andere site die voor ons op deze Beneluxspoor .net  interessant  kan zijn.
Natuurlijk er zijn hier op de site een aantal prachtige en mooie bouw beschrijvingen die hun weerga niet kennen.
Ik wil deze prachtige werk beschrijvingen zeker niet onder geschikt maken aan deze topic maar misschien staan er in die beschrijvingen bepaalde technieken die in deze topic vermeld zouden kunnen worden zodat wij allen direct en snel
dit kunnen opzoeken en bestuderen.
Soms zoek je rot naar een mooie beschrijving die je ooit eens gelezen hebt en niet meer weet te vinden.
En dit fenomeen is niet iets van me zelf er zijn diverse onder ons die bepaalde artikelen niet goed kunnen terug vinden of soms te veel grotere stukken moeten door spitten om h.e.e.a. terug te vinden.

Wat jullie op Picassa laten zien is heel mooi maar gaat net iets te ver voor deze topic.
Ik kan me voorstellen dat we in deze topic dan meer iets laten zien van wat en hoe kan ik bepaalde structuren maken om tot deze muren en daken te komen om voor dergelijke huizen te kunnen gebruiken.
Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan alleen plastic plaat en profielen.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2014, 14:23:58 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:27:10 »
Hallo

Ik zie dat 84 personen deze topic al hebben gelezen.
Jammer dat men niet even de moeite neemt om serieus aan te geven of jullie dit idee onderstrepen of
misschien wel nutteloos vinden.
dat zou ik graag willen weten want als velen onder ons dit maar een nutteloos idee vinden dan kunnen Floris en ik
beter stoppen om onze energie hierin te steken.

gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:32:59 »
Herwim, deze topic is net 55 minuten oud....... misschien even iets meer geduld en rekening houden met vakantie's, werk, etc. Mensen zullen wel regaeren maar dat kost even tijd.

Overigens is er de encyclopedie en dit lijkt mij dubbel werk. Maar goed, da's mijn mening ;)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:38:35 »
Nutteloos.
Mooie ombouw projecten staan al in een rubriek, en handige technische hoogstandjes gaan van hier meestal door naar de ency.
Zo niet, kan je dat als gebruiker altijd aangeven en zetten ze dat eventueel netjes neer in de ency.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:40:04 »
Hallo Ronald H.

Je hebt gelijk moet even wat geduldiger zijn.
Ik begrijp je opmerking over de Encyclopedie had ik zelf ook al aangegeven.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling een zelfde Encyclopedie op te zetten maar een aanvulling met wat gedetailleerde
gegevens hoe maken we nu een golf platen dak of hoe maken we nu regen plassen op een landweg.
En vooral wat hebben we daar voor nodig.
Ik heb dit opgestart nogmaals omdat er behoefte was naar snel bepaalde technieken op zoeken en niet allerlei topic's
door te moeten worstelen.
Maar misschien is het helemaal niks en dan stop ik met mijn energie hier in te verwerken.
gr,
Herwim
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:43:38 »
Hallo,

Ik vind het een super idee maar ik denk dat er meerdere hoofdstukken moeten komen,kijk naar stummi-forum.
Hoofdstukkje scenery,hoofdstukje wagens vervuilen,rails vervuilen,werken met de electrostaat voor gras ,boompjes bouw  enz..Echter vergeet niet dat dit voor de "beschrijver"erg veel werk is,ook het beantwoorden  van vragen en dan verder illustreren met foto's/tekeningen,Jos geurts en miloco marty en anderen hebben dit al erg goed gedaan.Je zal uiteindelijk ook een vast dagje bij elkaar moeten komen om die vaardigheden uit te wisselen,het zal niet tot in de puntjes lukken bepaalde technieken uit te leggen op een forum.Ik wil aan een onderwerpje beginnen maar ik heb niet altijd zin in om elke dag te reageren op vragen. dus daar ook niet op af geregaard worden Ik wil best naar aanleiding van hans bolt's fremohaven de bomenbouw uitleggen.

Groeten HENRY

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:44:26 »
Hallo

Kijk dat is nou een nuttige opmerking van Chris.
Alleen jammer dat ik in de Encyclopedie niet heel veel technieken terug vind
die ik net hierboven omschreven heb.
Maar goed nogmaals ik verwoord alleen een idee die bij een paar van ons boven borrelde.
Als het niets is en de Encyclopedie hiervoor bedoeld is dan hoop ik inderdaad dat dergelijke technieken
dan ook opgenomen worden in de Encyclopedie.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:46:33 »
Dit idee zie ik als versnippering. Als je een bepaalde techniek wilt tonen en beschrijven, kun je beter een artikel schrijven en aanleveren aan de redactie van de encyclopedie. Daarin kan dan misschien een rubriek kunnen worden toegevoegd. Het grote voordeel hiervan is dat deze artikelen beter terug te vinden zijn. Als alles in één topic staat, is de kans op wezenloos zoeken veel te groot.

Groet,
Bas

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:48:47 »
Hallo Herwim,
Gaat niet werken. Technieken kun je niet zomaar kopieren, het is uiteindelijk een kwestie van zelf doen en zelf ondervinden.
Het forum en de ency zijn een goede bron om een startpunt te vinden voor een bepaalde techniek, maar de toepassing daarvan is afhankelijk van de vaardigheden en ervaring van de modelbouwer die het uitvoert.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:48:54 »
Hallo Henry

Fijn dat je er zo over denkt.
Laten we afwachten hoe het verder valt bij anderen alvorens er echt energie in te steken.
Het moet ook geen topic van mij worden maar nogmaals van ons allen.
Dus ieder die iets kwijt wil verplicht zich dan ook om zijn verhaal zelf totaal te verwoorden.
Jouw ideeën van verdeling vind ik een hele goede.
gr,
Herwim
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:58:07 »
Als het een groot topic wordt waar alles in terecht komt ben je al heel gauw het overzicht kwijt.
Vindt dan maar eens iets terug.
Dat zie je nu ook al in topics die veel bladzijden beslaan. Je weet dat je een keer iets gelezen hebt (misschien zelfs in welk topic) maar vindt het niet meer terug.
Zie ik meer in los aanleveren voor de encyclopedie.
Gr.
Eric

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2014, 15:15:56 »
Goedemiddag allen,

Ik val hier in dit draadje voor het eerst binnen,nadat ik met Herwim via PB even heb zitten praten over zijn suggestie voor dit draadje wat er nu dus al is  ;D
Ik ga me gelijk even richten op wat reacties die al zijn gegeven,en wat mijn persoonlijke mening hierover is,als het gaat of het zinnig/wenselijk kan zijn om in dit draadje te plaatsen  ;)
@ Marcel 112
picasa fotos hier in plaatsen zal veel ruimte in nemen op de server van BNLS en dat gaat op den duur vertragend wrken voor de server.
Wat wel kan,is als jij/jullie een verslag hebben van een manier om een huizenblok zelf te maken met een bijbehorende beschrijving incl fotos.
Omdat dan in dit topic te vermelden door middel van een linkje en in het onderwerp van je bericht even vermelden waar die link je heen brengt/wat je dan voor bouw beschrijving laat zien daar.
Dat maakt het voor iedereen makkelijk om te beslissen of het is wat ze zoeken zonder 1st allerlei linkjes te moeten bekijken.

@ Ronald Halma,

Ik denk dat dit iets is wat niet geheel te vergelijken is met de encyclopedie.
Er zijn hier vele mensen die of in een algemeen draadje of in hun bouw verslag van wat ook dingen laten zien,die je niet terug vind in de encyclopedie.
Als juist dat soort dingen nou is hier verzameld kunnen worden,dan hoef je niet opzoek binnen dit forum naar waar die handige beschrijving stond van bv zelf een reclame op een muur krijgen zoals recent ergens er fraai werd beschreven en zelf bijval kreeg van meerdere manieren waarop het ook nog zou kunnen.
Afijn dat soort dingen hier verzamelen en uitbreiden,zou denk ik voor vele erg handig kunnen zijn.
@ Chris

Misschien vind je t nutteloos,maar lees mijn reactie naar Ronald even en wacht desnoods rustig af of dit toch minder nutteloos kan worden dan je nu denkt  ;)
Niet iedereen is overal handig in of een ouwe rot in dit "vak" en ook die mensen kunnen met behulp van een draadje waarin allerlei handigheden beschreven staan wellicht ook toekomstige hoogstandjes laten zien doordat men op een gevonden DHZ(doe het zelf) beschrijving van iets,is gaan verder denken.
Het is geen zins de bedoeling om technische zaken hier te willen verzamelen,maar gewoon "simpele" dingen om bv een dak zelf te maken,iets te weatheren,zelf reclame borden te maken of reclames op een huis te frotten,methodes om ramen met open slaand midden stuk te maken,van dat soort dingen.

Dan nog even iets wat ik aan Herwim had gestuurd via PB en met zijn medeweten als suggestie even wilde toevoegen aan wellicht een handig wordend draadje.


Mocht het bij de mods kunnen/gaan/geen probleem wezen,dan is het zelfs wellicht een toekomstig "goed" idee om degene die ofwel in hun eigen draadje op BNLS of website te vragen of hun DHZ(doe het zelf) bouw project ,in dat draadje kan worden geplaatst mits degene van die tip/truc/dhz dat goed vind.
Dan wordt het misschien nog is een soort "encyclopedie" met tips en trucs voor de doe het zelfbouwer  (y)
Scheelt je gelijk een dag struinen over het net op zoek naar een pagina waar je vroeger iets zag wat je nu wilt gaan bouwen.
Of t wordt een korte zoektocht,omdat die pagina/site niet meer bestaat  ;D
Is mij gisteren al 3x overkomen in mijn zoektocht naar een manier om oude reclame borden en dergelijke te vinden om die op gebouwen te "printen" of straat en stations borden op schaal te vinden en aan te passen voor gebruik op dat wat hier ooit een baan moet worden.


Met bovenstaande is wellicht meer duidelijk wat mij er toe deed besluiten op het voorstel van Herwim te reageren,en wat de insteek zou moeten worden van dit draadje.
Het laatste stukje tekst is deels al behandeld in mijn bouw draadje,en daarvan wil ik dan ook de reacties met tips en hints hierin plaatsen als dat geen probleem is.
Maar het draait dus om straks een plek te hebben waar vlot een beschrijving gevonden kan worden van het maken van eerder genoemde voorbeelden,zodat men daar niet een halve dag naar hoeft te zoeken.
En wellicht dat internetsites waarin men een DHZ beschrijving heeft staan bv van zelf simpel lantaarns maken,hierook kan worden vermeld,zolang men dan in het onderwerp vermeld wat voor bouwbeschrijving je op die internet pagina zult vinden.
Ik ben er vanovertuigd dat wij hier individueel zoveel DHZ bouwbeschrijvingen hebben gemaakt of internet paginas weten met zulke dingen,dat niemand van ons er meer dan 10 weet die iedereen hier ook weet.
En als men dat wil,dan kunnen we al die zaken hier samenvoegen in een overzichtelijk draad,waar vele veel gemak van kunnen hebben.
Mijn 1ste "stukje" tekst ;D is getypt en verduidelijkt hopelijk e.e.a 
Ik hoop dat het wat wordt en datwe hier met z'n alle een waardevol iets in elkaar kunnen zetten om toe te voegen aan dit al waardevolle forum  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ervaringen en technieken van ons allen.
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2014, 15:26:07 »
Een kleine toevoeging aan voorgaande reactie,wellicht kan dit draadje van het begin af opgebouwd worden als een encyclopedie voor eerder genoemde zaken ?
Geen idee hoe of dat dat in zijn werk moet gaan,maar dat concept is wel waar ik zelf naar zou streven.
Dat je niet alle technieken gelijk onder de knie zal hebben,is me duidelijk,maar als je een goede "handleiding" hebt met beeld en tekst,dan wordt het snel verleidelijk om dat ook is te gaan proberen  ;D
Is een aparte encyclopedie te lastig dan kan dit draadje misschien gebruikt worden om een linkje naar een in het BNLS aanwezige draadje te plaatsen met de vraag of deze "goed" genoeg is om in de grote BNLS encyclopedie te worden opgenomen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0