Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Chiel
Vandaag om 18:00:50
Piko 2025 door odaoda
Vandaag om 17:54:51
Acme nieuwe ICNG door Silvolde
Vandaag om 17:49:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:33:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:33
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 15:37:45
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door spoorzeven
Vandaag om 15:37:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:15
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
  

Auteur Topic: Lokchassis bouwen met de chassispro jig  (gelezen 7594 keer)

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #15 Gepost op: 20 February 2016, 21:19:18 »
Hoi Ivo , volg met belangstelling het gebeuren met de jig. ziet er zeer professioneel uit , moet je voor geleerd hebben   , .zullen mensen denken .
Ik doe het op de oude manier met lange staven, dat gaat ook goed en is niet zo kostbaar.
Heb mijn 3900 bijna klaar , is een tijdje in de mottenballen geweest, maar toch weer opgepakt .
Ik vind de aandrijving van DJH niet zo denderend , vandaar de vertraging , heb er veel kleine dingen aan veranderd , zoals de cilinderblokken zijn van messing gemaakt zodat er nog wat anders mee kan .
Kijk met belang stelling uit naar je volgende vorderingen.


Groet Ko
 

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #16 Gepost op: 21 February 2016, 12:02:00 »
In de boeken van Iain Rice heb ik die methode lang geleden ook gevonden. Ik heb met 2 stukjes MDF een houten jig gemaakt met erop een keurig haaks raster getekend en inderdaad met de lange assen. Toch, omdat je alles op zicht moet doen en dan voorzichtig steeds stukjes gaat vastzetten sluipen er dan weer onnauwkeurigheden in. Dat heb ik niet meer met deze chassispro jig. Maar de ervaring met de oude methode maakt wel dat je deze jig dan ook goed kunt gebruiken, omdat je weet waar je op moet letten.

De kwaliteit van de jig heeft zich weer bewezen. Op de jig heb ik gisteravond de aslagers en de afstanhouders vastgezet en als proof of the pudding de wielen (Romfords) erop gezet en tot mijn grote genoegen staat het chassis van de 3900 keurig met alle wielen op de rails en loopt het geheel zonder enig zwaar punt. De aandrijving maak ik toch in de tender, dus als dit goed vrij loopt, moet de rest ook goed gaan:



Vervolgens even een paar losse onderdelen erop:



De wielen worden nog vervangen door een set Alan Gibson wielen van GM&S.
Overigens als je zo'n jig eens wilt bekijken ipv bestellen in Engeland, heeft Piet Peetoom er ook een paar op voorraad, heeft hij me laatst verteld.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2016, 12:50:35 »
Ik ben er hoe dan ook zeer blij mee. Heb nu al een aantal mensen kunnen helpen om hun loc goed rijvaardig te kunnen maken en ook op Ontraxs ga ik weer iemand verder helpen. Mijn 3900 glijdt ook zijdezacht over de baan (zie YouTube), dus het is een investering, maar achteraf dubbel en dwars waard.

Heb je nu al zo'n plankje onder de tool Ivo? Dat scheelt zoveel afstellen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1584
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2016, 14:26:36 »
Ik heb DJH NS 3900 destijds met een NWSL double-idler gearbox uitgerust die door een Faulhaber motor met vliegwiel 1331 in de ketel wordt aangedreven.

Silvolde

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #19 Gepost op: 21 February 2016, 16:21:55 »
Wat voor een vertraging is dat? Een double idler gearbox? Degene die ik aan het bouwen ben is nog een oude 3900, gekocht in 1996. Daar zit nog de open Mashima bij met lange as en worm. Ik heb er ook een GM&S vertraging bij. Ik heb recent ook een Gützold Br52 met Steifrahmentender gekocht en de aandrijving in die tender past met enige aanpassing ook in de tender van de 3900. De asafstand klopt niet 100%. Met de kunsten van 3D ontwerpen van Karst voor de DE-5 kan ik me ook voorstellen dat je een exact passende goed werkende aandrijving in de tender kunt ontwerpen. Eén as meer en hetzelfde concept zou moeten werken.

@Tom, nee, nog geen plankje, maar zo gaat het ook. Nu nog eens serieus het chassis bekijken waar er meer gaten in moeten komen. Met name voor het voorste drijfwiel zit een driehoekige uitsparing en daar zit in het DJH chassis precies zo'n geschroefde afstandshouder. Maar zoals ik al eerder opmerkte met een plaatje messing aan de onderkant tussen de platen zou die afstandhouder gewoon weg kunnen en kun je een binnenliggende drijfstang zien (bewegen?).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*