Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 17:02:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
  

Auteur Topic: Lokchassis bouwen met de chassispro jig  (gelezen 8013 keer)

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #15 Gepost op: 20 February 2016, 21:19:18 »
Hoi Ivo , volg met belangstelling het gebeuren met de jig. ziet er zeer professioneel uit , moet je voor geleerd hebben   , .zullen mensen denken .
Ik doe het op de oude manier met lange staven, dat gaat ook goed en is niet zo kostbaar.
Heb mijn 3900 bijna klaar , is een tijdje in de mottenballen geweest, maar toch weer opgepakt .
Ik vind de aandrijving van DJH niet zo denderend , vandaar de vertraging , heb er veel kleine dingen aan veranderd , zoals de cilinderblokken zijn van messing gemaakt zodat er nog wat anders mee kan .
Kijk met belang stelling uit naar je volgende vorderingen.


Groet Ko
 

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #16 Gepost op: 21 February 2016, 12:02:00 »
In de boeken van Iain Rice heb ik die methode lang geleden ook gevonden. Ik heb met 2 stukjes MDF een houten jig gemaakt met erop een keurig haaks raster getekend en inderdaad met de lange assen. Toch, omdat je alles op zicht moet doen en dan voorzichtig steeds stukjes gaat vastzetten sluipen er dan weer onnauwkeurigheden in. Dat heb ik niet meer met deze chassispro jig. Maar de ervaring met de oude methode maakt wel dat je deze jig dan ook goed kunt gebruiken, omdat je weet waar je op moet letten.

De kwaliteit van de jig heeft zich weer bewezen. Op de jig heb ik gisteravond de aslagers en de afstanhouders vastgezet en als proof of the pudding de wielen (Romfords) erop gezet en tot mijn grote genoegen staat het chassis van de 3900 keurig met alle wielen op de rails en loopt het geheel zonder enig zwaar punt. De aandrijving maak ik toch in de tender, dus als dit goed vrij loopt, moet de rest ook goed gaan:



Vervolgens even een paar losse onderdelen erop:



De wielen worden nog vervangen door een set Alan Gibson wielen van GM&S.
Overigens als je zo'n jig eens wilt bekijken ipv bestellen in Engeland, heeft Piet Peetoom er ook een paar op voorraad, heeft hij me laatst verteld.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2016, 12:50:35 »
Ik ben er hoe dan ook zeer blij mee. Heb nu al een aantal mensen kunnen helpen om hun loc goed rijvaardig te kunnen maken en ook op Ontraxs ga ik weer iemand verder helpen. Mijn 3900 glijdt ook zijdezacht over de baan (zie YouTube), dus het is een investering, maar achteraf dubbel en dwars waard.

Heb je nu al zo'n plankje onder de tool Ivo? Dat scheelt zoveel afstellen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2016, 14:26:36 »
Ik heb DJH NS 3900 destijds met een NWSL double-idler gearbox uitgerust die door een Faulhaber motor met vliegwiel 1331 in de ketel wordt aangedreven.

Silvolde

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #19 Gepost op: 21 February 2016, 16:21:55 »
Wat voor een vertraging is dat? Een double idler gearbox? Degene die ik aan het bouwen ben is nog een oude 3900, gekocht in 1996. Daar zit nog de open Mashima bij met lange as en worm. Ik heb er ook een GM&S vertraging bij. Ik heb recent ook een Gützold Br52 met Steifrahmentender gekocht en de aandrijving in die tender past met enige aanpassing ook in de tender van de 3900. De asafstand klopt niet 100%. Met de kunsten van 3D ontwerpen van Karst voor de DE-5 kan ik me ook voorstellen dat je een exact passende goed werkende aandrijving in de tender kunt ontwerpen. Eén as meer en hetzelfde concept zou moeten werken.

@Tom, nee, nog geen plankje, maar zo gaat het ook. Nu nog eens serieus het chassis bekijken waar er meer gaten in moeten komen. Met name voor het voorste drijfwiel zit een driehoekige uitsparing en daar zit in het DJH chassis precies zo'n geschroefde afstandshouder. Maar zoals ik al eerder opmerkte met een plaatje messing aan de onderkant tussen de platen zou die afstandhouder gewoon weg kunnen en kun je een binnenliggende drijfstang zien (bewegen?).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*