Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 13:33:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:13:55
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
  

Auteur Topic: Lokchassis bouwen met de chassispro jig  (gelezen 7981 keer)

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #15 Gepost op: 20 February 2016, 21:19:18 »
Hoi Ivo , volg met belangstelling het gebeuren met de jig. ziet er zeer professioneel uit , moet je voor geleerd hebben   , .zullen mensen denken .
Ik doe het op de oude manier met lange staven, dat gaat ook goed en is niet zo kostbaar.
Heb mijn 3900 bijna klaar , is een tijdje in de mottenballen geweest, maar toch weer opgepakt .
Ik vind de aandrijving van DJH niet zo denderend , vandaar de vertraging , heb er veel kleine dingen aan veranderd , zoals de cilinderblokken zijn van messing gemaakt zodat er nog wat anders mee kan .
Kijk met belang stelling uit naar je volgende vorderingen.


Groet Ko
 

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #16 Gepost op: 21 February 2016, 12:02:00 »
In de boeken van Iain Rice heb ik die methode lang geleden ook gevonden. Ik heb met 2 stukjes MDF een houten jig gemaakt met erop een keurig haaks raster getekend en inderdaad met de lange assen. Toch, omdat je alles op zicht moet doen en dan voorzichtig steeds stukjes gaat vastzetten sluipen er dan weer onnauwkeurigheden in. Dat heb ik niet meer met deze chassispro jig. Maar de ervaring met de oude methode maakt wel dat je deze jig dan ook goed kunt gebruiken, omdat je weet waar je op moet letten.

De kwaliteit van de jig heeft zich weer bewezen. Op de jig heb ik gisteravond de aslagers en de afstanhouders vastgezet en als proof of the pudding de wielen (Romfords) erop gezet en tot mijn grote genoegen staat het chassis van de 3900 keurig met alle wielen op de rails en loopt het geheel zonder enig zwaar punt. De aandrijving maak ik toch in de tender, dus als dit goed vrij loopt, moet de rest ook goed gaan:



Vervolgens even een paar losse onderdelen erop:



De wielen worden nog vervangen door een set Alan Gibson wielen van GM&S.
Overigens als je zo'n jig eens wilt bekijken ipv bestellen in Engeland, heeft Piet Peetoom er ook een paar op voorraad, heeft hij me laatst verteld.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2016, 12:50:35 »
Ik ben er hoe dan ook zeer blij mee. Heb nu al een aantal mensen kunnen helpen om hun loc goed rijvaardig te kunnen maken en ook op Ontraxs ga ik weer iemand verder helpen. Mijn 3900 glijdt ook zijdezacht over de baan (zie YouTube), dus het is een investering, maar achteraf dubbel en dwars waard.

Heb je nu al zo'n plankje onder de tool Ivo? Dat scheelt zoveel afstellen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2016, 14:26:36 »
Ik heb DJH NS 3900 destijds met een NWSL double-idler gearbox uitgerust die door een Faulhaber motor met vliegwiel 1331 in de ketel wordt aangedreven.

Silvolde

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #19 Gepost op: 21 February 2016, 16:21:55 »
Wat voor een vertraging is dat? Een double idler gearbox? Degene die ik aan het bouwen ben is nog een oude 3900, gekocht in 1996. Daar zit nog de open Mashima bij met lange as en worm. Ik heb er ook een GM&S vertraging bij. Ik heb recent ook een Gützold Br52 met Steifrahmentender gekocht en de aandrijving in die tender past met enige aanpassing ook in de tender van de 3900. De asafstand klopt niet 100%. Met de kunsten van 3D ontwerpen van Karst voor de DE-5 kan ik me ook voorstellen dat je een exact passende goed werkende aandrijving in de tender kunt ontwerpen. Eén as meer en hetzelfde concept zou moeten werken.

@Tom, nee, nog geen plankje, maar zo gaat het ook. Nu nog eens serieus het chassis bekijken waar er meer gaten in moeten komen. Met name voor het voorste drijfwiel zit een driehoekige uitsparing en daar zit in het DJH chassis precies zo'n geschroefde afstandshouder. Maar zoals ik al eerder opmerkte met een plaatje messing aan de onderkant tussen de platen zou die afstandhouder gewoon weg kunnen en kun je een binnenliggende drijfstang zien (bewegen?).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*