Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spijkers door Bart spruitje
Vandaag om 21:07:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 21:04:40
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 20:44:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:37:17
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 20:32:45
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Erik Mijd
Vandaag om 20:13:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:19
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Edsko Hekman
Vandaag om 19:51:49
Verbindingsstukjes voor houten treinbaan door knar46
Vandaag om 19:47:14
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:41:58
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 19:26:34
Leuke film over een restauratierijtuig door Sven
Vandaag om 19:24:56
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 19:16:57
Olympische trein 2012, welke sluitsein? door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:11:37
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 18:39:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 18:30:42
Baan in Los Angeles door tijgernootje
Vandaag om 18:24:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 18:23:27
Afbeeldingen van lokomotieven op Z21 zetten! door maverick4
Vandaag om 16:31:07
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door jandcargo
Vandaag om 16:26:47
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 16:10:53
Door de hitte moet Goes-Borselen vandaag de treindienst staken door BartvD
Vandaag om 15:29:40
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:29:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 15:11:39
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:57:01
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel? door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:43
Lettertype Duitse spoorwegen door basjuh1981
Vandaag om 14:40:31
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door BrightonBelle
Vandaag om 14:09:28
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door MMTB
Vandaag om 14:08:55
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 12:57:46
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 219970 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1095 Gepost op: 29 november 2019, 22:45:22 »
Hoi,

Hier in klein stukje voortgang met tekenen in een Autocad programma.

Nanocad 5.0 is(met dank aan support van Ronald Hofmeester) voor mij iets makkelijker instappen, kan er vrij snel mee overweg.

Alleen ontbreekt het exact op schaal en maat nog en heb ook nog geen lagen getekend.

Let wel, dit is gewoon uit de losse pols getekend er ligt nog niks vast.



Denk dat het uitsnijden ook wel goed zal gaan en wil ook gebruik maken van minimaal 1 laag.

In het draadje IJmuiden gelezen dat dat handig is met de opbouw van de dieptewerking.
Verder gezien dat dat blokje in het draadje IJmuiden Casembrootstraat nagenoeg dezelfde bouwstijl is als in Utrecht. De versieringen in metselwerk maken het verschil.
Zo zullen er door heel Nederland dergelijke bouwwerken zijn.
Laatste paar dagen gefocust op de rollagen, je kan geen huis of gebouw meer normaal bekijken.



Hier nog een shot van een stukje verder ri CS aan de 2e Daalsedijk in Utrecht.
Mijn oog valt op de sierrand onder de dakgoot.

Hoe fabriek je nou zoiets weer in model?

Verdere sierranden en eventueel snijvoegen zijn makkelijk in te passen met styreen lijkt me.

Weer verder prutsen.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 29 november 2019, 23:32:18 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1096 Gepost op: 29 november 2019, 23:33:29 »
" je kan geen huis of gebouw meer normaal bekijken."

Zo herkenbaar. En leuk! Je hoeft je nooit meer te vervelen onderweg.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1097 Gepost op: 29 november 2019, 23:38:55 »
Ook wel het fotografische oog wat je moet hebben als modelbouwer.

En ook interesse in geschiedenis.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2676
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1098 Gepost op: 30 november 2019, 00:21:36 »
Veel partonen in siermetselwerk zijn door gebruik van verschillend gekleurde bakstenen... 8)
Is te reproduceren met kwasje, vaste hand, veeel geduld en op tijd een kop koffie.. :)
 Edit; zie nu ook de lagen...die zijn te maken met stroken baksteenplaat, moet wel dun materiaal zijn,
dacht dat Evergreen deze heeft...

Vriendelijke groet, Tis
« Laatst bewerkt op: 30 november 2019, 00:24:09 door T.Spat »
********

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1099 Gepost op: 30 november 2019, 10:40:18 »
Voor die witte sierlagen gebruik ik tot nu toe adresstickers - feitelijk dus gewoon papier met een lijmlaag.
Voordeel is geen lijmsporen en makkelijk nog wat te verplaatsen als ze niet goed zitten. Je kunt er daarna gewoon overheen met verdunde verf om te weatheren.

Even twee plaatjes van het gebruik van een adresstickervel:


* de sierranden ter hoogte van de bovenkant van de ramen - je ziet dat die het meest vervuild zijn


* de brede randen onder het dak en boven de winkelpuien
* de smalle randen onder de ramen
* de witte stenen in de rollagen boven de ramen, die wel iets preciezer geknipt hadden kunnen worden...
« Laatst bewerkt op: 30 november 2019, 10:41:52 door Alewijn »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1100 Gepost op: 30 november 2019, 12:17:11 »
Dank voor de info.

Kijken of ik nog een stuk foam heb liggen.
De rest heb ik.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Ronald1974

  • Online Online
  • Berichten: 909
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1101 Gepost op: 30 november 2019, 20:45:36 »
Hoi Koen,

Olaf heeft een handleiding gemaakt over de basis instellingen Nanocad 5.0 en Snijplotten.
In de link hier onder staat weer een link naar een download van het document.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52252.msg3221528525#msg3221528525

Mvg Ronald Hofmeester.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1102 Gepost op: 04 december 2019, 22:18:52 »
Hoi,

Dankje, Ronald. Opent de poort naar mogelijkheden (y) :laugh:.

Ga me er eens goed in verdiepen en proberen.

Ondertussen ligt er een to-do lijst te wachten met kleine en grote klussen aan de baan.

Koppel eerdaags de bouw van huizenblok af in een eigen topic.

Kan ik hier ook weer door met Midland.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1103 Gepost op: 05 december 2019, 11:45:19 »
Hoi,

Zoals gezegd ga ik weer verder met de rest van de bouw.

Het tekenen leer ik op de avonden tussendoor dus dat komt vanzelf weer terug.

Nadenkend over de vorming van de nieuwe modules kom ik tot nieuw plan, of meer aangepast met veel mogelijkheden.



Het traject loopt letterlijk tegen de muren op.
Besloten om het passagiersvervoer toch een hoger spoor te geven.
Vooralsnog krijgt dit traject geen aansluiting op de rangeersporen die lopen er vrij onderdoor (rechtsonder in beeld) van de aansluiting oude Midland naar de nieuwe modules.
Daar komt het rangeertraject aan de andere zijde dicht tegen de stad.
Hier is ruimte om om te lopen en de sporen af te splitsen naar de Werkspoorfabriek.
Deze heeft ook een aansluiting met de waterwegen naar A'dam Rijnkanaal.(Keulsekade)

Het lijkt heel druk maar is het niet er is plenty ruimte tussen alles om op te vullen met groene stukken en bebouwing.
Kan mijn huizenblok in ontwikkeling goed kwijt.

In de linkerhoek komt een stadse verbinding van buiten naar de stad toe onder de sporen door, denk hierbij aan een onderdoorgang ter hoogte van de Amsterdamse straatweg.

Het hoge dubbelspoor. (lang gekoesterde wens)

Daar is ruimte voor een perron zodat ik toch min of meer een stopplaats heb.
Taluud kan aan voorzijde met groen afgewerkt worden.
Wat ik nog niet ingetekend heb zijn de sporen rechts, die verdwijnen achterlangs op een keerspoor.
Daardoor kan de pendeldienst langs perron naar links terug waar ik toch buiten beeld een fiddle yard zal aanbouwen.
Dit traject zou in principe geautomatiseerd kunnen worden zodat er continue mat'64 en een Dar stammetje gaan pendelen.

Nu eerst de treinkamer eens goed leegmaken en renoveren dan weer verder.

Gr Koen.


Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Online Online
  • Berichten: 364
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1104 Gepost op: 05 december 2019, 15:27:34 »
Beste Koen,

Is het misschien een idee om het doorgaande spoor, en het industriespoor om te keren.
Laat het industriespoor hoger lopen, en laat het doorgaande spoor zakken.

Als ik het goed begrijp vindt jij het rangeren het leukst.
Vandaar deze tip, vindt je het niks, dan mag je hem ook naast jou neerleggen.
Depot Vossölder is het eerste echte bouwproject van mij.
Lerend bouwen dus!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1105 Gepost op: 05 december 2019, 16:00:30 »
Hoi, Andre

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar..

- ik wil een stukje stad kwijt en bouwen..

De sfeer overbrengen dat industrie en stad nauw met elkaar verbonden is. Zonder industrie, geen stad om te wonen of leven.

Daarnaast heb ik een klein obstakeltje, de schoorsteen.
Dat is die hap uit de baan.
Als die er niet was(voor alles is een oplossing( dan zou ik het idd omkeren.

Rangeren is mijn hoofddoel idd, passagiers komt erbij ik heb al jaren het genoemde materieel in de doos liggen.

Alles gelijkvloers zou ook nog kunnen maar dan ben je een vermogen kwijt aan kruisingen en ik weet niet of ze er dan lekker in komen te liggen.
De radius van de aansluiting Midland bepaald hoe alles past en gelegd moet worden.

Ik was vroeger ook verzot (nooit meer uit gegaan ook) op die plaatjes uit catalogussen van de bekende merken.
Vaak zo'n stukje stad of industrie.

Gr Koen.


« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 12:01:04 door Bert van Gelder. Reden: Opstakel... »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10121
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1106 Gepost op: 05 december 2019, 16:04:53 »
Hoi Koen.
Net wat Andre noemt. Een stuk baan op een hoger niveau is altijd fraai. Maar ik snap natuurlijk dat het wel moet kunnen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1107 Gepost op: 05 december 2019, 16:13:24 »
Industriespoor ligt meestal niet op een verhoging, maar gewoon op straatniveau.
Hoofdsporen liggen vaak wel op een verhoging. Of juist verdiept in een tunnelbak. Maar dat is eigenlijk meer iets van de laatste jaren.

Dus, Koen, volgens mij is je plan juist het meest realistisch.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1108 Gepost op: 05 december 2019, 16:14:09 »
Ik kan uiteraard wel ff laten zien in Scarm.

Dan krijgen jullie een indruk.
Zelf beetje uitgeken op Scarm maar gebruik nog wel.

Momento

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6151
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1109 Gepost op: 05 december 2019, 16:36:41 »
Zo,

Opgeduikeld uit bestanden.



In principe zou een aansluiting kunnen, dat wat Andre zei dat het spoor stijgt naar de spoordijk, maar ook dan zit ik wel met de ligging van de wissels en de boogradius.
Op een gegeven moment koppelde ik de boel los en vond het eigenlijk gelijk veel mooier lopen zo.

Het perron kan langer, de bochten van het hoofdspoor iets flauwer en ik kan nog steeds schuiven en aanpassen.
Aan alle fronten een bepaalde marge aan speling met de raillegging.

Sta open voor suggesties.

De donkergrijze stukjes zijn bruggen, heb ze zo tijdelijk ingetekend, die gaan ook mooie doorkijkjes opleveren :laugh:
Behalve de "tunnel" onder het hoofdspoor door van rechts gezien.
Ga er wel voor zorgen dat je wat ziet van de andere kant van de spoordijk.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 16:52:16 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.