Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288566 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1095 Gepost op: 29 november 2019, 22:45:22 »
Hoi,

Hier in klein stukje voortgang met tekenen in een Autocad programma.

Nanocad 5.0 is(met dank aan support van Ronald Hofmeester) voor mij iets makkelijker instappen, kan er vrij snel mee overweg.

Alleen ontbreekt het exact op schaal en maat nog en heb ook nog geen lagen getekend.

Let wel, dit is gewoon uit de losse pols getekend er ligt nog niks vast.



Denk dat het uitsnijden ook wel goed zal gaan en wil ook gebruik maken van minimaal 1 laag.

In het draadje IJmuiden gelezen dat dat handig is met de opbouw van de dieptewerking.
Verder gezien dat dat blokje in het draadje IJmuiden Casembrootstraat nagenoeg dezelfde bouwstijl is als in Utrecht. De versieringen in metselwerk maken het verschil.
Zo zullen er door heel Nederland dergelijke bouwwerken zijn.
Laatste paar dagen gefocust op de rollagen, je kan geen huis of gebouw meer normaal bekijken.



Hier nog een shot van een stukje verder ri CS aan de 2e Daalsedijk in Utrecht.
Mijn oog valt op de sierrand onder de dakgoot.

Hoe fabriek je nou zoiets weer in model?

Verdere sierranden en eventueel snijvoegen zijn makkelijk in te passen met styreen lijkt me.

Weer verder prutsen.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 29 november 2019, 23:32:18 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1096 Gepost op: 29 november 2019, 23:33:29 »
" je kan geen huis of gebouw meer normaal bekijken."

Zo herkenbaar. En leuk! Je hoeft je nooit meer te vervelen onderweg.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1097 Gepost op: 29 november 2019, 23:38:55 »
Ook wel het fotografische oog wat je moet hebben als modelbouwer.

En ook interesse in geschiedenis.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1098 Gepost op: 30 november 2019, 00:21:36 »
Veel partonen in siermetselwerk zijn door gebruik van verschillend gekleurde bakstenen... 8)
Is te reproduceren met kwasje, vaste hand, veeel geduld en op tijd een kop koffie.. :)
 Edit; zie nu ook de lagen...die zijn te maken met stroken baksteenplaat, moet wel dun materiaal zijn,
dacht dat Evergreen deze heeft...

Vriendelijke groet, Tis
« Laatst bewerkt op: 30 november 2019, 00:24:09 door T.Spat »
********

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1099 Gepost op: 30 november 2019, 10:40:18 »
Voor die witte sierlagen gebruik ik tot nu toe adresstickers - feitelijk dus gewoon papier met een lijmlaag.
Voordeel is geen lijmsporen en makkelijk nog wat te verplaatsen als ze niet goed zitten. Je kunt er daarna gewoon overheen met verdunde verf om te weatheren.

Even twee plaatjes van het gebruik van een adresstickervel:


* de sierranden ter hoogte van de bovenkant van de ramen - je ziet dat die het meest vervuild zijn


* de brede randen onder het dak en boven de winkelpuien
* de smalle randen onder de ramen
* de witte stenen in de rollagen boven de ramen, die wel iets preciezer geknipt hadden kunnen worden...
« Laatst bewerkt op: 30 november 2019, 10:41:52 door Alewijn »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1100 Gepost op: 30 november 2019, 12:17:11 »
Dank voor de info.

Kijken of ik nog een stuk foam heb liggen.
De rest heb ik.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ronald1974

  • Gast
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1101 Gepost op: 30 november 2019, 20:45:36 »
Hoi Koen,

Olaf heeft een handleiding gemaakt over de basis instellingen Nanocad 5.0 en Snijplotten.
In de link hier onder staat weer een link naar een download van het document.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52252.msg3221528525#msg3221528525

Mvg Ronald Hofmeester.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1102 Gepost op: 04 december 2019, 22:18:52 »
Hoi,

Dankje, Ronald. Opent de poort naar mogelijkheden (y) :laugh:.

Ga me er eens goed in verdiepen en proberen.

Ondertussen ligt er een to-do lijst te wachten met kleine en grote klussen aan de baan.

Koppel eerdaags de bouw van huizenblok af in een eigen topic.

Kan ik hier ook weer door met Midland.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1103 Gepost op: 05 december 2019, 11:45:19 »
Hoi,

Zoals gezegd ga ik weer verder met de rest van de bouw.

Het tekenen leer ik op de avonden tussendoor dus dat komt vanzelf weer terug.

Nadenkend over de vorming van de nieuwe modules kom ik tot nieuw plan, of meer aangepast met veel mogelijkheden.



Het traject loopt letterlijk tegen de muren op.
Besloten om het passagiersvervoer toch een hoger spoor te geven.
Vooralsnog krijgt dit traject geen aansluiting op de rangeersporen die lopen er vrij onderdoor (rechtsonder in beeld) van de aansluiting oude Midland naar de nieuwe modules.
Daar komt het rangeertraject aan de andere zijde dicht tegen de stad.
Hier is ruimte om om te lopen en de sporen af te splitsen naar de Werkspoorfabriek.
Deze heeft ook een aansluiting met de waterwegen naar A'dam Rijnkanaal.(Keulsekade)

Het lijkt heel druk maar is het niet er is plenty ruimte tussen alles om op te vullen met groene stukken en bebouwing.
Kan mijn huizenblok in ontwikkeling goed kwijt.

In de linkerhoek komt een stadse verbinding van buiten naar de stad toe onder de sporen door, denk hierbij aan een onderdoorgang ter hoogte van de Amsterdamse straatweg.

Het hoge dubbelspoor. (lang gekoesterde wens)

Daar is ruimte voor een perron zodat ik toch min of meer een stopplaats heb.
Taluud kan aan voorzijde met groen afgewerkt worden.
Wat ik nog niet ingetekend heb zijn de sporen rechts, die verdwijnen achterlangs op een keerspoor.
Daardoor kan de pendeldienst langs perron naar links terug waar ik toch buiten beeld een fiddle yard zal aanbouwen.
Dit traject zou in principe geautomatiseerd kunnen worden zodat er continue mat'64 en een Dar stammetje gaan pendelen.

Nu eerst de treinkamer eens goed leegmaken en renoveren dan weer verder.

Gr Koen.


Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1104 Gepost op: 05 december 2019, 15:27:34 »
Beste Koen,

Is het misschien een idee om het doorgaande spoor, en het industriespoor om te keren.
Laat het industriespoor hoger lopen, en laat het doorgaande spoor zakken.

Als ik het goed begrijp vindt jij het rangeren het leukst.
Vandaar deze tip, vindt je het niks, dan mag je hem ook naast jou neerleggen.
Fijne dag,
André.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1105 Gepost op: 05 december 2019, 16:00:30 »
Hoi, Andre

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar..

- ik wil een stukje stad kwijt en bouwen..

De sfeer overbrengen dat industrie en stad nauw met elkaar verbonden is. Zonder industrie, geen stad om te wonen of leven.

Daarnaast heb ik een klein obstakeltje, de schoorsteen.
Dat is die hap uit de baan.
Als die er niet was(voor alles is een oplossing( dan zou ik het idd omkeren.

Rangeren is mijn hoofddoel idd, passagiers komt erbij ik heb al jaren het genoemde materieel in de doos liggen.

Alles gelijkvloers zou ook nog kunnen maar dan ben je een vermogen kwijt aan kruisingen en ik weet niet of ze er dan lekker in komen te liggen.
De radius van de aansluiting Midland bepaald hoe alles past en gelegd moet worden.

Ik was vroeger ook verzot (nooit meer uit gegaan ook) op die plaatjes uit catalogussen van de bekende merken.
Vaak zo'n stukje stad of industrie.

Gr Koen.


« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 12:01:04 door Bert van Gelder. Reden: Opstakel... »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1106 Gepost op: 05 december 2019, 16:04:53 »
Hoi Koen.
Net wat Andre noemt. Een stuk baan op een hoger niveau is altijd fraai. Maar ik snap natuurlijk dat het wel moet kunnen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1107 Gepost op: 05 december 2019, 16:13:24 »
Industriespoor ligt meestal niet op een verhoging, maar gewoon op straatniveau.
Hoofdsporen liggen vaak wel op een verhoging. Of juist verdiept in een tunnelbak. Maar dat is eigenlijk meer iets van de laatste jaren.

Dus, Koen, volgens mij is je plan juist het meest realistisch.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1108 Gepost op: 05 december 2019, 16:14:09 »
Ik kan uiteraard wel ff laten zien in Scarm.

Dan krijgen jullie een indruk.
Zelf beetje uitgeken op Scarm maar gebruik nog wel.

Momento

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1109 Gepost op: 05 december 2019, 16:36:41 »
Zo,

Opgeduikeld uit bestanden.



In principe zou een aansluiting kunnen, dat wat Andre zei dat het spoor stijgt naar de spoordijk, maar ook dan zit ik wel met de ligging van de wissels en de boogradius.
Op een gegeven moment koppelde ik de boel los en vond het eigenlijk gelijk veel mooier lopen zo.

Het perron kan langer, de bochten van het hoofdspoor iets flauwer en ik kan nog steeds schuiven en aanpassen.
Aan alle fronten een bepaalde marge aan speling met de raillegging.

Sta open voor suggesties.

De donkergrijze stukjes zijn bruggen, heb ze zo tijdelijk ingetekend, die gaan ook mooie doorkijkjes opleveren :laugh:
Behalve de "tunnel" onder het hoofdspoor door van rechts gezien.
Ga er wel voor zorgen dat je wat ziet van de andere kant van de spoordijk.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 16:52:16 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#