Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2020 door NS8714
Vandaag om 14:12:09
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door NS8714
Vandaag om 14:09:16
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Wilvo
Vandaag om 14:07:31
Brawa 2020 door Jean-Pierre
Vandaag om 14:01:41
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door Besselspoor
Vandaag om 13:53:35
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door NL-modelspoor
Vandaag om 13:47:18
Verlichting niet dimbaar van Piko railbus · DB BR 798 · 52730 door Roy van Dijk
Vandaag om 13:44:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:40:07
Faller containerkraan 120290 en vooral ... de aandrijving door NS1220
Vandaag om 13:36:28
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door Chris
Vandaag om 13:36:06
Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk door Rondje_HO
Vandaag om 13:17:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 3railer
Vandaag om 13:11:18
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 13:00:40
Jouef Thalys, 10-delig, ervaringen gevraagd. door Fritsprt
Vandaag om 12:56:04
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:55:52
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door spoorijzer
Vandaag om 12:54:34
Een onbekend treintje door MOVisser
Vandaag om 12:44:51
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 12:43:03
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:42:23
Roco 2020 nieuws door Edwin2121992
Vandaag om 12:32:19
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 12:30:34
The Summer of 69 door Noordernet
Vandaag om 12:24:09
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Bert van Gelder
Vandaag om 12:21:13
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 12:04:00
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:53:07
Minitrix 2020 door ArnodeBruin
Vandaag om 11:47:22
Villa VADA door sander1985
Vandaag om 10:56:33
Eén trein stopt in keerlus, andere niet. door hgr
Vandaag om 10:47:18
Replicabouw PRR T1 in de VS door NS8714
Vandaag om 09:56:04
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 09:55:53
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 196974 keer)

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1110 Gepost op: 05 december 2019, 16:59:30 »

Ik bedoelde eigenlijk het spoor verdiept leggen, net als tegenwoordig in Almelo.
De doorgaande treinen gaan dan onder het rangeerspoor door, zonder dat het elkaar hindert.
Maar nu ik een beetje rond kijk, kan ik eigenlijk nergens een goed nederlands voorbeeld vinden.
Met vriendelijke groet,

André

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1111 Gepost op: 05 december 2019, 17:16:06 »
Die opperde Alewijn ook al :o.

Ben meer geneigd dat spoor hoog te leggen of in ieder geval halfhoog zodat alles er enigszins verdiept onderdoor kan maar ik wil dan ook weer niet teveel problemen met stijging en dalingen dat er wagonnetjes afhaken in hun rit.

Halfhoog een reële optie? De sporen die uit Utrecht CS vertrekken liggen niet overal op een hoog taluud.
Naar het zuiden en oosten dalen ze zelfs naar 0 niveau.

Heel in het verleden van dit topic ook eens aan gedacht, lijkt alsof het nu allemaal een beetje tot leven komt.

 (y)

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1112 Gepost op: 05 december 2019, 18:07:46 »
De hoogte zal afhangen van het spoor dat eronder door loopt.
Dat zou ik trouwens niet in een tunnel leggen maar als straatspoor. Het bovenliggende spoor daar op een viaduct. Dat ziet er denk ik levendiger en ruimer uit. En je ziet meer van je goederentreintjes...

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2067
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1113 Gepost op: 07 december 2019, 11:22:55 »
Hoi Koen,

Het hoge dubbelspoor aan de linkerkant van de tekening loopt nu in een boog weg. Kun je die boog ook weglaten en het spoor rechtdoor laten lopen naar links? Als er daar in je kamer nog ruimte is voor een fiddle yard?
In dat geval zou je ook nog een stukje rangeerspoor aan de linkerkant onder het dubbelspoor door kunnen laten lopen naar nog weer een aansluiting.
Maar zoals gezegd. Als er geen ruimte is, houdt het op.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1114 Gepost op: 07 december 2019, 18:04:30 »
Hoi,

Helaas Hijlco

Het is binnen de maten van de kamer. Zo'n 2,5 x 2,5 mtr.
De bochten gaan er vanaf als "nutteloos stuk" spoor, kan wel mijn best doen die zo ruim mogelijk aan te leggen.

Maar het neemt niet weg dat aan het eind van het industriespoor beneden aan de linkse kant boven nog iets krijgt.
Maar dat laat ik over op moment van bouwen.

Ondertussen vandaag huiswerk gemaakt.
Na een rondje Ikea even door mijn geboortestad rondgereden.

Je rijdt, fietst of loopt van de Amsterdamsestraatweg, ter hoogte van de Meidoornstraat deze straat in.
Dan kom je aan de achterkant van de oude fabriekshallen aan de 2e Daalsedijk.
Ik weet zo even niet wat daar precies in heeft gezeten maar alles had te maken met Werkspoor of Demka.



Dat maakt vooral op deze druilerige zaterdag een desolate indruk.



Willekeurig wat foto's genomen van de huizen ter plaatse.
Geeneen is hetzelfde.
Hier goed te zien hoe de segmentbogen en andere details hun werking hebben.
Ik weet nu even niet of het nu hele woningen zijn of, gezien de voordeuren, onder en bovenwoning.



Hier de hal die dwars op de bebouwing staat.
Ik ben alleen al verkikkerd op de structuur en ontwerp van dit gebouw.



En nog een slagje naar rechts de straat in die ik eerder in mijn topic gelinkt had in Google vanuit de lucht.
Maar dan van dichtbij.



Over het algemeen is er nog veel tussenruimte die met groen opgevuld wordt dat komt op de module ook terug.

Heb nog niet bepaald waar en welk gebouw ik ga maken maar in ieder geval keus genoeg.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2019, 15:50:49 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1115 Gepost op: 07 december 2019, 18:27:28 »
Die fabriekshallen, dat is prachtig inspiratiemateriaal voor de modelbaan! In Utrecht zijn er nog steeds best veel van die gebouwen te vinden. In de jaren 90 woonde ik hier niet ver vandaan. Wat hier voor bedrijvigheid was weet ik niet meer. Ik denk niet dat Werkspoor of Demka hier gezeten hebben, die zaten meer naar het westen, verder van de stad.

Die huizen zijn ook heel karakteristiek, leuk. Echt Utrecht.

Groeten, Pieter

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1116 Gepost op: 12 december 2019, 22:51:59 »
Hoi,

Dank Pieter, zekers inspirerend, kan zo zijn dat ik nog wat van die rondes maak, is de winter ideaal voor.
Ook al bouw ik even nog niet, dat zal pas na de kerst/oud&nieuw worden.
Ik rijdt tegenwoordig voor een textielwasserij gespecialiseerd in de food-industrie, topdrukte momenteel!

Deel ik nog maar de rest van het fotorondje Utrecht.



Het Werkspoorcomplex aan de kant van Amsterdam-Rijnkanaal.
Als je er ooit een keer heen gaat of zelfs naar binnen gaat (binnenkort wordt de Finale Expeditie Robinson hier uitgezonden).
Buiten is het ook goed toefen.
Je kan er helemaal omheen lopen.



Het complex zoals ik het graag zie in half-reliëf, zonder "kathedraal" erachter :(. Ik vraag me dan af of dit altijd al de bijnaam was of dat het er later bij is gekomen?
Voor mijn module zal ik het compleet moeten spiegelen, kom daar maar is uit.



De combinatie oude en nieuwe structuren in bouw is goed te zien.
De grootte van de stalen deuren maken diepe indruk. Ik heb vernomen dat hier de materialen voor treinenbouw aan en af gevoerd werden via het eigen haventje. Ook werden er treinen geëxporteerd. Toch een stuk zware industrie wat verloren is gegaan.
Dat hekwerk in front zal zo'n 2 meter hoog zijn voor de impressie.



Het haventje is niet zo groot.
Opvallend blijft dat de kades hier niet hoog zijn.
Het schip vaart vanuit het haventje zo Amsterdam-Rijnkanaal op, links naar Tiel rechts naar Amsterdam.



Het bruggetje van de Keulsekade, links gaan we richting Douwe Egberts, rechts onder de bruggen van de spoorlijn naar Zuilen.



Close-up.



Close-up ijzer en klinknagels.



Ondertussen weer verder aan de ontwerpen van de huizenblokken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 23:41:22 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1117 Gepost op: 01 januari 2020, 23:22:07 »
Hoi,

Ook van mij voor iedereen alle goeds en goede gezondheid voor 2020!

Helaas niet veel gebeurd.

De treinenhobby dreigt ook een beetje te stranden op dit moment.
Ik kom wel vooruit met de plannen maar de uitvoering laat op zich wachten.

Zoals elders vermeld in een topic werkt mijn Multimaus niet meer naar behoren.

Ernstig op zoek naar ander besturingsysteem.
De speren staan op de Roco Z21 gericht maar ik oriënteer me momenteel ook voor een oplossing als bv Dinamo.
Zelf technische dingen bouwen met bv Arduino zie ik niet snel gebeuren wegens gebrek aan technische kennis/ervaring.
Ook digitaal zal ik de kennis nodig hebben.

Mogelijk zal ik ook de bedrading dan moeten herzien.

Zoals ik er nu over denk wil ik zowel digitaal als analoog kunnen rijden aangezien ik er nog wel eens analoog een bij koop en die nog niet direct laat digitaliseren.
Alhoewel ik denk dat dat soort aankopen af zal nemen de komende jaren omdat er steeds meer digitaal materieel in de omloop komt.

Die keus wil ik dan wel optimaal kunnen benutten.

Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 01 januari 2020, 23:30:56 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1118 Gepost op: 09 januari 2020, 14:35:22 »
Zo,

Eindelijk een rustige middag.

Heb een proefopstelling gemaakt met de beschikbare middelen.

Het langgekoesterde tijdperk IV NS gele kleurstelling maar eens uit de dozen gehaald.
En op de te maken dijk gezet.



Hier een indruk van de grootsheid van de te bouwen gebouwen, misschien gebruik ik deze gevels nog met aanpassingen.
Ook begonnen met de rangeersporen.



Ligt nu nog op een werktafel, moet nog op ooghoogte komen.
Rails moet er ook nog bijgekocht worden.
Ik denk aan voor de spoordijk te gaan beginnen met Peco of Roco zonder bedding en dan uiteraard zelf ballasten.
Er zullen ook bovenleidingsportalen moeten komen en seinen.



Luchtopname van rangeersporen achter de dijk.
Je moet wel over de dijk heen kunnen kijken, de hoogte van de dijk valt me mee en de modules komen op 1, 16 cm ongeveer barhoogte.
Das de hoogte van het oude Midland die erop gaat aansluiten.

Besloten dat ik kamerrond ga rijden met 1 helft scenery en de rest om om te lopen en eventueel met passeersecties.
De passagierstreinen wil ik proberen te automatiseren.
Er moeten dan wel wat passeer mogelijkheden zijn voor treinverkeer.

Voor het nieuwe digitale systeem heb ik nog geen keuze gemaakt.
Het rangeren wil ik sowieso met de hand doen.
Ik zie ook een mogelijkheid om het rangeerdeel op het kamerronde ovaal aan te sluiten zodat er ook samengestelde goederentreinen rond kunnen rijden.

De geplande modules met huizen en fabriek zullen dan als doorgangsmodule dienen.

In ieder geval weer wat vooruitgang

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 18:54:16 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1119 Gepost op: 10 januari 2020, 00:08:55 »
En nog even een verlate Nieuwjaarsduik in het HUA genomen, verfrissend!

Een glimp gevangen van de Demka aan de Oostzijde van de vroegere Demkabrug.

Vind ik een heel archief van Werkspoor, en NV Nederlandse Staalfabrieken/Demka.
Teveel materiaal maar mooi om te zien wat er zoal de fabrieken uitkwam hier.
Wagons, Autobussen, Trams, en veel treinstellen.

Natuurlijk alles verdeeld over zijn eigen werkplaatsen maar de stad is er groot mee geworden.

Ook was er een railsstaaflasfabriek(SLI) en een Demka bruggen fabriek.



Bron:HUA X54456-C23481-C

Ter vergelijk nog bestaand in 1981.
Anno nu alles plat, behalve die huizen links met het café. Die staan er nog wel.

Om maar weer even de grootte van de industrie te geven.



Zo jammer dat ik nou net in die laatste periode serieuzer werd met de hobby.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.