Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 16:45:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:44:50
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:41:29
Geluidvolumes Loksound 5 aanpassen in Ecos door bellejt
Vandaag om 16:40:14
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Olaf
Vandaag om 16:34:47
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 16:21:43
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 15:51:50
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Ben
Vandaag om 15:50:59
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door sebastian-97
Vandaag om 15:37:19
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door lrrw
Vandaag om 15:08:52
NS Dienstgebouw bouwen voor Hoekdam door Ronald1974
Vandaag om 14:32:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 13:51:17
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door MartinH0
Vandaag om 13:50:16
Dat overkomt mij niet. door Hennik
Vandaag om 13:43:37
Langer Grund door BartvD
Vandaag om 13:37:58
Doornvliet door Tulpendaal
Vandaag om 13:15:43
Reacties via de achterdeur door Tulpendaal
Vandaag om 13:10:29
Nederlandse straatlantaarns jaren '70 door lrrw
Vandaag om 11:52:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 11:45:14
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:44:04
NS 2100 spoor 0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:46:29
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door henk
Vandaag om 10:37:38
Ketelwagens NAM/ USATC door hervé
Vandaag om 10:35:55
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 218406 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1080 Gepost op: 31 oktober 2019, 20:53:57 »
Hoi,

Dat vermoeden had ik ook, eigenlijk. (vislijn, ik weet je echte naam niet).
In het draadje van Lage Weide kon ik ook niet alle aansluitingen herkennen.
Die staan er niet overal bij.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1081 Gepost op: 01 november 2019, 23:10:32 »
Ha Koen,

Als je industriespoor in de stad zoekt, biedt Werkspoor dan niet heel veel mogelijkheden?
Ik tracteer je even met wat plaatjes uit tp III. Dat was in tp IV toch nog niet allemaal verdwenen?







« Laatst bewerkt op: 01 november 2019, 23:23:59 door Alewijn »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1082 Gepost op: 01 november 2019, 23:48:39 »
Qua materieel hoef ik me dn ook niet te vervelen,
Alles mag... :P
Wat te denken van de autobusfabriek.

De middelste foto bij de post van Alewijn: de Demka, al een dorp op zichzelf.
En de bovenste, kan ik uren naar kijken.

Kijk wat ik gevonden heb:
Duidelijk zichtbaar een te herkennen sporenverloop uit het verleden naar de RET.
De ligging van de Werkspoorkathedraal is ook goed te zien(rechtsbovenin).
Links in de hoek: DE.
Ingeklemd tussen dit alles, de Schepenbuurt.

En voor Vislijn: de Centrales vanuit een andere hoek, yummie :D



Licentienr: HUA-CC-BY-4.0



Licentienr: HUA-CC-BY-4.0_1

Foto iets gesneden.
Maar bruikbaar voor overzicht en verdere bouw.

In het HUA kun je de foto's nog inzoomen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2019, 23:57:38 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1083 Gepost op: 08 november 2019, 17:20:09 »
Ha Koen,

Zag een interessante boektitel: 175 jaar Utrecht Spoorstad. Wandelen en fietsen langs spoorwegerfgoed 
Misschien ken/heb je het al. Zo niet, er is een preview beschikbaar.
https://issuu.com/stokerkade/docs/1118_175_spoorwegerfgoed_selectie?embed_cta=read_more&embed_context=embed&embed_domain=railmagazine.nl


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1084 Gepost op: 08 november 2019, 18:07:41 »
Hoi,

Dank, voor de tip misschien es via de bieb aanvragen.
Zo is er ook een boek over Demka en de woonwijk Zuilen.
Omdat daar vroeger de halve stad van leefde.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1085 Gepost op: 14 november 2019, 13:22:38 »
Hoi,



Wat rangeerwerkzaamheden.
Dieseltje rijdt het aankomstspoor vrij en loopt om naar kopsspoor.

Want:



De volgende trein komt binnen.
Er kan nooit lang iets blijven staan hier, dan is het prettig om een extra loc te hebben.
Alleen bij de fabriek en op de kade is wat ruimte voor overstaan.
Veel types goederenwagon zijn welkom hier, altijd wel een manier om ze kwijt te kunnen.

Diverse draadjes lezend en met inspirerende werking voor de voortgang hier.

Ik wil op de nieuwe modules ook huizen bouwen.
Dat is concreter geworden.
 
Op Google Streetview wat research gedaan rond het gebied 2e Daalsedijk in Utrecht-Noord.
In een driehoek lijn ri Maarssen, ri Overvecht met als grenslijn de Amsterdamsestraatweg.

Er staan nog wat hallen daar, met de bebouwing er pal tegenover.
En dan ook nog een bepaalde bouwstijl: 2e Daalsedijk, bouwstijl huizen..

Om de rijkelijke details van de bakstenen te benaderen gaat mijn interesse naar het Auhagen Baukasten systeem beetje vergelijkbaar met DPM.
Bv set : Wanden 2578A en een sierlijst erboven.
Maar dan zit ik nog met verdikte randjes om de structuurdelen vloeiend over te laten lopen.
Wordt dat mooi?

Ik kan dit in ieder geval gebruiken voor diverse gevels met een zelfde uitstraling maar verschil in hoogte en breedte, met en zonder dak.
Al of niet een winkel of bedrijf in gevestigd.
Aangevuld met zelfbouw.

Hier nog even een Google shot uit de lucht, klik waar je de diversiteit aan bebouwing kan zien dicht in de buurt van industrie. Met name het blokje huizen rechts van de hal.
Vroeger lag dat gewoon meer aan de rand van de stad waar later dit soort woonwijken (Ondiep)(Zuilen) naar buiten gebouwd zijn en de stad groot mee is geworden. (ik heb er wel wat mee, met deze geschiedenis)

Vandaar even een test met een deel wat ik had liggen:



De ramen en deuren komen aardig overeen.
Zelfbouw zit ook in mijn achterhoofd.

Wat vinden jullie?

Gr Koen.








Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 9885
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1086 Gepost op: 14 november 2019, 14:25:43 »
Mooie bouwplannen Koen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1087 Gepost op: 14 november 2019, 14:41:45 »
Ik ben heel erg benieuwd. want ik heb ook vage soortgelijke plannen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1088 Gepost op: 14 november 2019, 15:09:18 »
Ha Koen,

Goed bezig. Mooi dat je een concrete straat / buurt hebt gekozen. Met leuke afwisseling: https://www.google.nl/maps/@52.1017172,5.0962868,3a,75y,240.49h,93.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1sG9uAXRXnnoduwkUd84Pi-g!2e0!7i13312!8i6656
De huizen van de 2e Daalsedijk zijn volgens mij wel met die Auhagen plaatjes te benaderen.
Auhagen baseert zich (net als DPM) meer op iets grotere bedrijfsachtige gebouwen.

Dat is makkelijk aan te passen. Zo heb ik dat zelf ook gedaan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222064088#msg3222064088)
* aan de onderkant een stuk eraf
* aan de zijkanten de strookjes voor de pilasters eraf
* evt aan de bovenkant een stukje eraf, althans bij huizen met een plat dak, bij huizen met een schuin dak erboven loopt de muur nog een stukje door.

Succes met kitbashen. Zelfbouw kan altijd nog ;D.
Ben ook benieuwd wat het gaat worden.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1089 Gepost op: 14 november 2019, 19:08:28 »
Hoi,

Mijn materialenvoorraad maar eens doorgenomen....zelfbouw dus.

Ooit in Rijswijk gelaserd baksteen van de heer G. Beelen (Rijnstraat/Sleutelspoor) gekocht.
Mooi momentje om eens goed te gaan gebruiken.

Baksteentjes op 1:87 met rollagen erbij.

Maar eens gaan opmeten.



Screenshot 2e Daalsedijk.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1090 Gepost op: 14 november 2019, 20:38:42 »
Hoi Koen,

Ben benieuwd wat je allemaal gaat knutselen.
Wacht rustig wat het wordt.

Mvg Ronald Hofmeester.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1091 Gepost op: 14 november 2019, 22:21:04 »
Nog even de verscheidenheid aan stedelijke bebouwing uit de lucht:



Er hoeven niet overal daken/zolders op zoals te zien aan voorste blokje na de hal links.
Op de hoeken staan duidelijk grotere panden.



Links zie je nog net de nieuwe verkeersleidingspost.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 22:39:05 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1092 Gepost op: 14 november 2019, 22:51:49 »
Zo'n luchtfoto is bijzonder nuttig. Alleen al om te weten wat er op het dak moet...

Maar zelfbouw dus! Dan kun je pas echt voorbeeldgetrouw bouwen.
Vooral de benedenverdiepingen met een deur en twee smalle ramen is lastig met Auhagen (of DPM) plaatjes te realiseren.
En nog een ding: de ramen van dat Auhagen plaatje zijn wel erg breed.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1093 Gepost op: 14 november 2019, 23:00:51 »
Hoi,

Je moet het kopen en dan gaan slopen.
Idd de maten van ramen deuren zijn anders.
Ook het feit dat er in de meeste ramen geen roetjes zitten.
Kan ik ze mooi op maat uitsnijden en alles op de juiste plek projecteren.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 23:04:05 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1094 Gepost op: 15 november 2019, 23:47:59 »
Hoi,

* Rollagen.

Ik richt me nu even op de rollagen die je boven de ramen vind in allerlei vormen.

Feitelijk worden de bakstenen niet schuin "gesneden/slepen" als je er op let.
Die worden gewoon halfsteens ingemetseld?



Bron: Amsterdams stadsherstel.

De groeven die overblijven worden opgevuld met metselspecie?

Feitelijk dus in model dan vertaald de bakstenen gewoon ongesneden in halfsteens model plakken voor dat effect.

Mijn voorkeur gaat naar de segmentboog om dan gelijk maar wat termen bij te leren.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 00:22:42 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.