Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Franse treinen en scenery door hansb58
Vandaag om 12:38:00
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door FritsT
Vandaag om 12:33:25
fleischmann profi wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:27:43
Lift gezocht voor NVBS avond Voorschoten door Peter Kleton
Vandaag om 12:25:55
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door FritsT
Vandaag om 12:24:35
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 12:19:55
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:19:31
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:19:11
Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer door Arjan6511
Vandaag om 12:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:02:10
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door Tom Z.
Vandaag om 11:54:45
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jamie
Vandaag om 11:53:51
Piko h0 NS 2200 door Rondje_HO
Vandaag om 11:42:51
OBB Nightjet door Rondje_HO
Vandaag om 11:38:02
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 11:37:18
Zoutkamp 1921 - 1942 door Eric B
Vandaag om 11:31:04
DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door heuvelbaan
Vandaag om 11:19:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 11:14:35
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door FritsT
Vandaag om 11:07:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 10:58:03
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door nederbelg
Vandaag om 10:52:36
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door ronald1956
Vandaag om 10:49:25
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 08:35:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 07:08:41
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door wjmeijer1986
Vandaag om 01:29:22
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:38:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:08:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
19 november 2019, 23:57:55
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Martin Hornis
19 november 2019, 22:58:27
De Noordelijke Spoor- en modelbouwdagen in Veendam. door Martin Hornis
19 november 2019, 22:49:08
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 190047 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1050 Gepost op: 15 augustus 2019, 11:35:02 »
Hoi,

Zoals jullie waarschijnlijk weten vind ik het tekenen, schetsen, ook een leuk onderdeel van de hobby als je weer eens nieuwe ideeën hebt maar nog niet weet wat je er mee kan.

Lange tijd in Scarm kunnen uitleven maar dat mistte toch wel wat van deze tijd.
Nu eens 3D Train Studio 4.0 op de laptop gedownload.

Ik moet zeggen, dit geeft leuke effecten, al zit er niet elk Nederlands model bij, je kan er een heel eind mee komen met baanontwerp en visualisering ervan.

In elk geval de eerste stappen gezet en maar even een internationaal treinstel en rangeeloc ingezet als proefmodellen.
Volgens mij is het mogelijk om op verzoek je favorieten in 3D om te laten zetten.

Dit betreft de module met omkeerspoor voor mat'64  en ruimte voor een rangeerspoor. Eenvoudig van opzet.
Er is ook een heel scala aan scenery, gebouwen, wegen, vegetatie  en rollend materieel te gebruiken.
Je kan zelfs je hele ontwerp in werking zetten.

Maar zover zijn we nog niet. :D
Nog geen idee hoe ik de inzoom en camerabeelden moet bedienen en de baan verder aankleed.

Impressie omkeermodule Midland-stop 120 cm x 30 cm.



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 11:59:20 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1051 Gepost op: 01 september 2019, 19:47:36 »
Hoi,

Niet veel verder gekomen met dan plannen maken voor de nieuwe modules in gedachten.
De bouw van de loods was ook stil komen te liggen.

Ik wil al heel lang een scenery maken van bosgebied alleen paste dat niet in het industriële deel van Midland.

Op de hoekmodule gaat het spoor over van de keerlusmodule in een dubbelsporige bocht.

Daar is dan ruimte voor een stukje bosrijk gebied. Op 30 x 60 x 60 x 30 al naar gelang hoe ruim de boog moet worden.
Ik ben er nog niet uit of ik dat met Profi 6138 ga doen of alles flex.
De bedoeling is wel dat er ook elektrisch gereden gaat worden dus er zal op deze modules bovenleiding geplaatst moeten worden.
Voor het elektrische materieel.

Is ook in overweging of de nieuwe modules een overgang naar de stad worden, voordeel van modulebouw is dat je delen van een traject kan overslaan maar het moet wel enigszins realistisch worden. Sowieso geen ruimte voor een groot station maar een station aan de dubbelsporige lijn kan wel eens wat worden.



De 3D tekenkunsten van mij met dit programma laat nog op zich wachten.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 20:22:28 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1052 Gepost op: 28 september 2019, 23:44:07 »
Hoi,

Na de arbeid en aansluitende najaarsvakantie weer langzaam aan de gang met de hobby.

Het blijft rondspoken in mijn gedachten die nieuwe aanvullende modules die er aan komen.

Blijvend experimenteren met de probeerversie van het programma.
Eigenlijk voor mijzelf zijn deze indrukken al ruim voldoende.
De details zijn veels te leuk om ze in de praktijk zelf te bedenken en uiteindelijk te bouwen.
Rekening houdend dat de uitwerking van de maten en de gebouwen die je neerzet af kunnen wijken van het getekende.
Maar ja, bij de eerste modules van Midland viel dat reuze mee en je kan behoorlijk wat neerzetten op ondiepe modules.



Dit is dan het stuk na de dubbele bocht op de hoekmodule.
De trein nadert een voorstadstation met een eilandperron als stopplaats.
De 1e rij bebouwing achter het station komt iets achter het achterste spoor.
De achterste rij gaat in halfreliëf uitgevoerd worden, kan van alles worden, stad, industrie, ik weet het nog niet.
Het eilandperron heb ik een mooi model van Faller of Kibri of Vollmer in gedachten om het te Ver-Nederlandsen.
Het is de grote truuk voor de dieptewerking met de straat erachter erbij.



Hier een shot verder op het stadsgedeelte.

Nu rest nog het verdwijnen van de sporen aan de rechterkant van deze module.
Dat zou een schaduwspoor kunnen worden achter de straat met een aftakking naar Midland-Industrie.

Al met al een lapje spoor wat er bij gaat komen in de komend jaren :D.

Gr Koen.










« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 00:38:24 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1053 Gepost op: 29 september 2019, 12:56:16 »
Hoi,

Hier een overzicht in 2D.

Linksonder nog puzzelen met de ligging van de bocht en aansluiten naar het Oude Midland.

Fleischm profi R1 met bochtwissel in schaduwkeerspoor kan net.

Tips hierover zijn van harte welkom.



(voor leesgemak de modules genummerd.)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 13:11:59 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 7882
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1054 Gepost op: 29 september 2019, 13:13:17 »
Hoi Koen.
Ik blijf het knap vinden dat er mensen zijn die dergelijke mooie ontwerpen kunnen maken op de pc  (y)
Ik ben al blij als ik een tekst kan intikken  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1055 Gepost op: 29 september 2019, 14:06:44 »
Mede dankzij de mooi uitgevoerde items en scenery van het programma.
Het zet meteen een sfeertje neer.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1056 Gepost op: 29 september 2019, 14:55:04 »
Dag Koen

mooi  :). Ik ben al blij dat ik met AnyRail uit de voeten kan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1057 Gepost op: 29 september 2019, 14:57:10 »
Vrees dat ik deze vroeg of laat ga aanschaffen om dat je toch altijd wel plannen hebt of iemand anders kan helpen er mee.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
  • NS tijdperk III b/c
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1058 Gepost op: 29 september 2019, 15:00:07 »
Koen, teruglezend een beetje de bedoeling van de keermodule gelezen...
Zou het niet handiger zijn om het goederenspoor uit te breiden met een omloopspoor en een uitloopspoortje voor de loc?
Op deze manier moet een goederentrein altijd geduwd heen of terug rijden.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1059 Gepost op: 29 september 2019, 15:30:19 »
Op module 4 bedoel je?

Daar zat ik ook over na te denken.

In eerste instantie mooi gezicht om een stoptrein strak langs het perron te laten rijden.
Zonder onderbreking van wissels, maar je ontkomt er eigenlijk niet aan om er een omloop in te bouwen.

Een draaischijf is niet echt een oplossing.
Want hier stopt/keert ook een stoptreinstel.

Schiet me net te binnen.
Het dubbelsporig traject gewoon dubbel laten eindigen met een extra wissel lijkt me het mooiste.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 15:31:59 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1060 Gepost op: 29 september 2019, 16:17:55 »
Hoi,

Module 4 aangepast, zo snel gaat dat.



Heb het perron/halte naar de voorzijde verplaatst, dan kan er tegen de achterwand eea gebouwd worden aan een kleine industrie of landelijk iets.

De modules moeten een van A naar B weergeven.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
  • NS tijdperk III b/c
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1061 Gepost op: 29 september 2019, 16:41:31 »
Dat bedoelde ik dus zo ongeveer ja  :)

Waarom loopt er eigenlijk dubbelspoor van van module 2 via 3 naar 4? Enkelspoor lijkt me voldoende naar zo'n klein station...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1062 Gepost op: 29 september 2019, 17:44:49 »
Tja,

Das een beetje het grootstedelijke thema maar het zou het plan wel vereenvoudigen.

Zal is ff laten bezinken.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1063 Gepost op: 05 oktober 2019, 23:57:22 »
Hoi,

Nog steeds niet verder gebouwd in de praktijk, helaas, zal tot de kerst nog even zo blijven.

De uitbreidingsplannen worden wel concreter.
Het thema in het algemeen is nog steeds door Utrecht-stad getrokken.

Ik heb module 4 momenteel geskipt. Was er toch niet tevreden mee met de opzet en de diepte van de module is ook beperkt tot max 25.
We moeten er thuis nog enigszins langs kunnen lopen om in de zomer een raam of deur open te kunnen zetten.
De voornaamste reden van deze opzet, maar ook omdat ik best overweg kan met de overgebleven ruimte.

Het oude Midland teruggebracht naar de situatie zoals ie nu is.
Ik had eerder plannen om de kopse kant rechts uit te breiden, maar dat vervalt ook.
Er blijft een pad over.

Lezend van module 1 naar 4 in de nieuwe tekening(nog in Scarm).

Module 1 wordt een aansluitende module met uitbreiding van industrie.
Ik was een tijdje terug op route in Utrecht voor mijn werk en het laat dan toch een diepe indruk op mijn netvlies achter(lees prachtig) als je een rondje om de Werkspoorkathedraal heen rijdt. Er is ook een café :laugh:

Ik denk dus aan een reeks mooie oude gebouwen in half reliëf tegen de schoorsteen aan.
Dan heb ik er ook niet zo'n last van als obstakel en hap uit de baan.

Het keerspoor van module 2 naar 1 skip ik ook.
Teveel gedoe om de bocht erin te krijgen en ik vind het niet praktisch om te bouwen.

Module 2 is nog ongeveer hetzelfde, kan er van alles mee doen, maar het idee blijft om er een perron te bouwen gelegen in een stadse omgeving.

Het moet dan wel logisch worden dat een trein (een mat '64) hier zou eindigen en 'omkeert', dat idee blijft er wel in,  het is een volwaardige module van een ruime 1,20 mtr.
Mat '64 pendelt dan van module 2 naar 3 en 4.
 
Van module 3 naar 4 gaat de trein en goederenverkeer door naar de Fiddle-yard op module 4.

Zo is het voorlopig bedacht. Ik heb nog niet alles volgepland daar het nog kan veranderen, dan wel niet tijdens de bouw.




Een 3D maquette indruk in Scarm ziet er zo uit.
Er is goed te zien hoe de baan in de kamer staat.
Vanaf rechtsvooraan kom je binnen, loop je om de kade en kom je midden in Midland terecht.



Tips en ideeën ter aanvulling zijn van harte welkom.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2019, 00:03:32 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1064 Gepost op: 13 oktober 2019, 17:27:44 »
Hoi,

Maar eens een inventariseringsrondje gedaan langs de baan, wat er allemaal nog is en nodig is.



NS 2300 klaar om te vertrekken van het raccordement.



Het leven in de stad gaat eeuwig door.



Onder het viaduct. Moet nog eea gebeuren.
Kan ook zijn dat ik hem opnieuw opbouw.





Weer eens een blik op een hoekje van de kade van de andere kant gezien.
Kraantje geplaatst.
(foto's beetje onscherp maar benadrukt ook wel de sfeer van tijdperk IV)

Gr Koen.







« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 17:32:29 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.