Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 19:31:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 305440 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #120 Gepost op: 11 October 2014, 12:44:16 »
Hallo Koen

Ik denk dat dat geen juiste constructie is die jij getekend hebt die 4 poten met dat blad
er tussen, dit zit niet stevig de poten gaan wiebelen en je kan heel moeilijk diepte aanbrengen zoals
bedoelt met je kanaal en bedrading aanbrengen zal op een gegeven moment ook een probleem worden.

Het beste is een raamwerk te maken in de vorm en grote zoals al door jouw beschreven
Dat raamwerk verdeel je in vakken van ± 40 cm zoals het uitkomt.
Je poten bevestig je aan de binnenkant van het raamwerk in de hoeken tot aan de boven kant.
In de plankjes van het raamwerk boor je gaten van ± 3 cm om later de bedrading er door heen te voeren.
Op het raamwerk komen dan de platen of stroken waarop je je rails en voorstelling wil plaatsen.

De platen die bestemd zijn voor fabrieks terreinen of andere vaste objecten kunnen vast gemonteerd worden
op het raamwerk.
De platen die bestemd zijn voor rangeer terreinen kun je opklapbaar maken om goed bij de bedrading te kunnen
Het Kanaal kan je diepte geven door dit tussen het raamwerk te plaatsen, het mooiste is dat je in je raamwerk
ook rekening houd met de loop van je kanaal dat is goed te doen want een kanaal zijn vaak rechte lijnen.

Zie ook onderstaand voorbeeld.



Bij dit voorbeeld zie je aan de voorkant geen raamwerk en ligt dat driehoekig deel lager dan de rest zo iets
maak je ook voor je kanaal.
Op dit voorbeeld staan geen poten maar die maak je vast in de hoeken.
Je kan de poten ook zo vast maken dat je het moduul in z'n geheel van de poten af kan halen en dan kan je
dat stuk moduul mee naar beneden nemen.
De constructie hiervoor heb ik ergens maar moet ik even zoeken, (heb momenteel wat andere zaken aan m'n hoofd.
Kreeg gisteren te horen dat ik eind Okt / begin Nov een operatie aan m'n hart krijg een speciale pace maker die gekoppeld moet worden aan mijn hartspier.)
Daar zat ik niet echt op te wachten.

Wat je ook niet ziet op deze foto zijn de doorvoergaten in de horizontale latten voor de bedrading.

gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 18:55:45 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #121 Gepost op: 11 October 2014, 20:10:08 »
Das weer heftig Herwim. Veel sterkte ermee en lees of schrijf gewoon maar wat hoor. Heb je in ieder geval wat afleiding.

Wat jij beschrijft is al een stap verder dan ik begonnen was. De toplaag moet zeker wat meer steun krijgen en de scharnieren of eventueel uitneembare of vaste modulen moeten genoeg stevigheid krijgen.

Wat ik ongeveer in gedeachten heb is sterk vergelijkbaar met deze bouwer:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52855.msg3221498698.html#new op bnls zelf.

Het moet een mix worden met Herwims' bevindingen en die van Floris'Tijgernootje en passen in de mijne.
Voor mij is dit op elektra na het lastigste punt voorbij te komen.

Even de tafel in vogelvlucht en verdere info:



Het is een schets let niet op de cijfertjes van ANyrail, de maten heb ik erbij gezet.

- ik heb een bestaande tafel van 73,5 cm hoogte. Jaja, oude robuuste onderstel  (90 x 210) Midland.
  Daar komt dan een nieuwe laag op. En daar sluit het linkerdeel op aan.

- Bij de rode pijlen gaat het om de te bepalen hoogte van het schaduwdeel.

- de toplaag moet dus op 73,5 cm komen op een kruk zittende wat ik prettig vindt heb je mooi zicht.
  Om te bouwen kan ik overal goed bij.

Voorlopig weer even.

« Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 23:38:46 door KoenF. »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #122 Gepost op: 11 October 2014, 20:15:55 »
Volgens mij Koen, zou jij je enorm vermaken met het maken van dezelfde schets in sketchup ;)
groeten,
Auke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #123 Gepost op: 11 October 2014, 20:19:15 »
Nog steeds de ambitie iets met 3D tekenprogamma te doen, gaat er ooit wel bij komen, ondertussen hebben ze wel weer mooie nieuwe techniekjes bedacht en misschien wel goedkopere progamma's. Heb wel eens een stukje geprobeerd.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #124 Gepost op: 11 October 2014, 20:36:16 »
sketchup is super makkelijk.. zeker het tekenen van je tafel is echt super eenvoudig in sketchup
groeten,
Auke

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #125 Gepost op: 11 October 2014, 21:01:09 »
De hoogte (of laagte) van het schaduwdeel......

Eerst even een vraag, begint het spoor bij de rode pijl rechtsboven te dalen en ligt het schaduwstation zelf onder je linkerdeel van de baan?

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #126 Gepost op: 11 October 2014, 21:13:07 »
Ja klopt, ben zo vreselijk bang dat dat niet kan of een wende moet worden. Floris heeft een aardige tussenuimte. Als ik voldoende ruimte heb om een trein op te pikken met de hand daarvandaan is het genoeg voor me.

Hoop dat mijn probleem zo duidelijk is.

Ps, Herwim bedoel je zo'n rasterconstructie ook voor het schaduwstation?
     En de hoekijzers dan? niet stevig genoeg?
« Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 23:21:06 door KoenF.. Reden: @Herwim »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #127 Gepost op: 11 October 2014, 23:28:05 »
OK, ik had je schaduwstation anders verwacht. Namelijk gewoon onder het verhoogde deel van je paradebaan. Daar heb je ruimte voor enkele sporen die je kunt bedienen vanaf de rechterkant (vanaf je kamerdeur zeg maar). Dus niets geen afdalen naar onder je baan.

Sterker nog: je zou onder je paradebaan gewoon één spoortje kunnen laten lopen vanaf de linkermodule tot aan helemaal rechts onder de paradebaan. Dus parallel lopend met de kamerwand waarin de kamerdeur zit. En dan zou ik voor de kamerdeur een plaat gaan zetten waarop je schaduwstation zit. Die plaat zit dan los van je modelbaan en plaats je pas als je binnen de kamer bent. Hoef je met het spoor niet te dalen.
Gert-Jan werkt ook gewoon met een aanzetstuk van de modelbaan, heel simpel en doeltreffend. Maakt het modelspoorleven wel zo makkelijk.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #128 Gepost op: 11 October 2014, 23:32:54 »
Zou kunnen maar het emplacement op het rechter deel funcioneert in mijn visie als aankomst emplacement met depotje en grindoverslag.
Daar wordt omgelopen aan of afgekoppeld en samengesteld voor vertrek naar betonfabriek op de linker module, of de trein wordt daar klaargemaakt voor vertrek buiten de stamlijn(schaduwstation).

Das mijn geplande dienstregeling.
nou niet de boel omgooien, aub.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #129 Gepost op: 12 October 2014, 09:26:06 »
Hallo Koen

Je moet mij toch eens vertellen wat het voordeel van een schaduw station is in jouw ontwerp.
Na mijn bescheiden mening gebruik je een schaduw station als opstel sporen waar verschillende treinen
staan die binnen komen op een vrij spoor en vervolgens een andere trein weer laat vertrekken.
Hierdoor krijg je het beeld dat een trein verdwijnt en heel veel later weer eens te voor schijn komt.
Dat schaduw station moet dan ook nog eens de mogelijkheid hebben via de ene kant er in en via de andere kant er weer uit.

Volgens mij is dat allemaal in jouw ontwerp niet aan de orde.
Je hebt geen doorgaand spoor
Je hebt alleen twee rangeer terreinen
Als ik het goed begrijp zijn je rechter en linker rangeer terrein
gescheiden van elkaar, zitten niet aan elkaar vast
Dus wat heeft dat schaduw station dan voor functie alleen om een paar rangeer lokjes
te laten verdwijnen en weer op het zelfde rangeer terrein terug te laten komen ?

Het zou een veel betere oplossing zijn als je de twee rangeer terreinen weer aan elkaar
koppelde onder de parade spoor door.
Ten eerste is dat logischer gezien ook jouw voorstelling van steen overslag
Ten tweede je zou in die koppeling onder je parade spoor het spoor via een twee tal wissels
laten splitsen zodat je een lok automatisch op het vrije spoor laat staat en op het andere spoor
met een rangeer lok weer vertrekt.
Dan heb je toch een idee van een klein schaduw station waardoor het lijkt dat een trein met
steenslag lading langer onder weg is.
Ook heb je geen gedoe om omlaag te moeten.


Dit maak je dus onder je parade baan
Rechter kant maak je vast aan je rechter rangeer terrein.
Linker kant maak je vast aan je linker rangeer terrein

gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #130 Gepost op: 12 October 2014, 11:04:25 »
Ok, niet de boel omgooien. ;D

Je kan 9 cm als minimale hoogte aanhouden voor het schaduwstation. Dit moet meer worden als je ondervloeraandrijvingen voor de wissels op de plaat erboven gebruikt. Anders moet je die hoogte ook nog meenemen, of je schaduwstation daar precies tussendoor weten te mikken.
9 cm dalen mag maximaal met een helling van 3%, anders kunnen je locs het wellicht niet meer trekken. Echter, gezien de opzet van je baan ga je vast met korte goederentreinen rijden, die trekt een loc dan weer makkelijker de helling op. Dat zou je eens uit moeten proberen. Misschien kunnen jouw locs een wat steilere helling aan, dat scheelt dan weer cm.

Maar stel dat je voor 3% hellingsgraad gaat dan houdt dat in dat je "daal"spoor over elke 33 cm afstand 1 cm kan dalen. Omdat je minimaal 9 cm moet dalen wordt dat dan 9 X 33 = 297 cm. Echter, je moet ook nog rekening houden met een soepele overgang tussen helling en horizontaal spoor, dus dan zit je zo op een afstand van 297 + 10 + 10 = 320 cm (afgerond).

Dat kan je wellicht net halen, maar dan houdt de plaat ook op. Dus kom je niet meer in het schaduwstation. Dat zou je dan weer op kunnen lossen door op het eind van je linkerdeel (dus het dichts bij de buitendeur) de plaat te vergroten tot 85 cm. Dan kan je er een boog inmaken waardoor het spoor weer terugloopt. Achter de boog ligt dan het schaduwstation. Hoef je ook geen klimspiraal te gebruiken en houdt het bouwen wat eenvoudiger. Is er ruimte om je linkerdeel aan de kopse kant te vergroten tot 85 cm? Dat zou ook nog kunnen met een los deel wat je er alleen aanhangt als je gaat rijden. Is dat een optie?
 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #131 Gepost op: 12 October 2014, 11:19:14 »
Ik zou voor het stijgen niet meer dan 3% doen,liever minder dan meer.
Desondanks dat je korte treinen gaat rijden,is teveel belasting op een motor van een loc meestal funest voor de motor op lange duur.
Hier is het ook veilig gehouden en kan ik zelfs een v100 zonder antislip wielen en een trein van 7-8 wagons boven krijgen  (y)
Afstand tussen de lagen van mn helix is op ik dacht 7,5/8 cm gehouden en daar kan ik dan met mn handen nog tussen de lagen om een probleem uit de wereld te helepen  ;D

Ja klopt, ben zo vreselijk bang dat dat niet kan of een wende moet worden. Floris heeft een aardige tussenuimte. Als ik voldoende ruimte heb om een trein op te pikken met de hand daarvandaan is het genoeg voor me.
Hoe bedoel je ik heb een aardige tussenruimte ?
Ruimte tussen schaduwstation en bovenbouw of wat anders ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #132 Gepost op: 12 October 2014, 11:29:12 »
Hoi Floris,

Hoeveel extra cm heb je minimaal nodig om een goeie overgang tussen de helling en het horizontale spoor te krijgen?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #133 Gepost op: 12 October 2014, 13:12:22 »
Nu staat de Bommel modus weer aan:

@Herwim, bedoel je nou zoals ik bedacht had u-vorm?
Ik krijg al weer ovale neigingen. Geen slecht idee om schaduwstation te laten vervallen, het was als opslag bedoeld. Maar als het teveel problemen oplevert kan ik er beter een schapje van maken. :)
Volgens mij bedoel je een inhaalspoor?

@Floris/Hijlco, geen idee of jullie nog een mogelijkheid zien?
De tussenruimte van Floris bedoel ik ja, tussen schaduw en bovenlaag. Zo'n 30cm schat ik?
« Laatst bewerkt op: 12 October 2014, 13:36:50 door KoenF.. Reden: torentje. »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #134 Gepost op: 12 October 2014, 16:30:32 »
Hallo Koen
Ja ik ga nog steeds uit van je U model maar dan wel met de laatste mooie
schetsen die je ons getoond hebt.

Inderdaad bedoel ik een soort van inhaal spoor maar dan gebruikt als een kleine
schaduw station waar je een lok met paar wagens een tijdje laat stoppen.
Je zou zelfs er een drie-sporig geheel van kunnen maken.
Dit alles kan je kwijt onder je parade baan annex station.
Nogmaals een echt schaduw station lijkt mij overbodig in een ontwerp waar het
rangeren het hoofddoel is.
Het spel van steen lossen aan de kade op het rechter moduul eerste verwerking
en vervolgens naar het linker moduul om het steenslag verder te verwerken
terug naar het rechter moduul en eventueel verscheping naar verre oorden.
Dit was toch de bedoeling of sla ik de plank nu mis.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html