Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 290084 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #75 Gepost op: 05 oktober 2014, 17:25:43 »
Kijkt u even mee met een aantal pagina's uit mijn schetsboek. :D











Misschien dat de vaagheid van de plaatjes tot de verbeelding spreekt. Alles is overwogen. Ook snelweg en station.

Een groter station heb ik niet in gedachten, het gaat om de 2 moduli met rangeerverkeer. Een snelweg of weg vindt ik zo afgezaagd.
Personenverkeer is ook niet de bedoeling.
Bij den Zoedel gaat er ook een rangeerspoor onder dezelfde muren door, hoe indrukwekkend is dat?

De draaischijf is een showelementje.

Ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2014, 00:00:11 door KoenF.. Reden: plaatjes verbeterd. »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #76 Gepost op: 05 oktober 2014, 17:32:40 »
 (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #77 Gepost op: 05 oktober 2014, 17:46:28 »
Leergang 1 van Ontwerpen 'old school' ;).

Yep, je ontwerp komt duidelijk terug in je scenery tekeningen. Veel hoekjes om iets moois van te maken. Hij gaat goed!  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #78 Gepost op: 05 oktober 2014, 17:49:50 »
Hoi Koen

Nu je je tekenschrift toont wordt het een en ander duidelijker.
Uitleg van Tothebeach over het kopstation is mij ook duidelijker vooral in samenspraak met jouw schetsen.
Dus als ik het nu goed begrijp komt achteraan een kopstation op hoger niveau en de sporen van de rangeerterreinen verdwijnen onder het kopstation.
Door jouw 2e en 3e schets is mij het plan kopstation nu duidelijker, nog vraag de auto weg met overweg en het kanaal ligt dus op niveau rangeer sporen en het kopstation ligt daar boven.
deze schetsen komen heel realistischer over dan jouw tekening van het railplan.
Ziet er goed uit hoor.
Nog een kleine opmerking, zou het niet nog beter zijn om het losse spoor linksboven de draaischijf ook aan de draaischijf te koppelen.
Gr,
Herwim

PS: Is je kamer al aangepast of moet je dat ook nog doen ?
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #79 Gepost op: 05 oktober 2014, 18:25:41 »
Hoi Koen.

Als je baan net zo wordt als op je schets (y)
Niet meer twijfelen maar bouwen ;D
Jouw schetsen maken een hoop duidelijk zo en ik zie het al helemaal voor me (y)
Zou de baan wel op zo,n hoogte maken zodat je ook echt een inkijk hebt van de baan zoals op je 3de schetsje.
Ik denk zelf dat je dan als het ware nog meer in je baan getrokken wordt (alsof je er zelf rond loopt zeg maar)
Voor wat je grind overslag betreft, ik weet dat walthers een transport band los verkoopt.(ben m al eens tegen gekomen bij een duitse handelaar op amazon.de iets van 20 euri)
Deze is volgens mij wel iets voor je om vanaf de kade het grind naar de overslag te transporteren zo over de weg heen.
Nog 1 vraagje: Hoe breed wordt de rechter module? Ik tel daar al iets van 7 sporen en dan ook nog wat bebouwing.
Het is net niet te zien op de schets van de baan.
Ik gok al gauw een goeie 80 cm?

mvg Richard



g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #80 Gepost op: 05 oktober 2014, 19:13:52 »
Hoi Koen, nooit meer anders posten! Dit maakt heel veel duidelijk, sluit me dan ook graag aan bij de complimenten van de anderen. En dat 3 d tekenprogramma? Ik zou van het geld een stel wagens kopen, dit is mooier (of is deze opmerking te jaren 80 nostalgisch ;D)

Groet, Gert-Jan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #81 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:14:37 »
Even 3 vragen. :-[

Die beton fabriek die je maakt is een fabriekscomplex waarbij er aan de rechterkant de grondstoffen gelost worden (denk, zand, grind kalk, vlechtmatten, staal) dat via het spoor naar links gebracht wordt om daar een betonnen product van te maken?
Bij ja, mis je dan aan de rechterkant niet faciliteiten om de grondstoffen in de trein te krijgen? en voorraad/opslagmogelijkheid voor deze grondstoffen?
Jeroen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #82 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:29:41 »
Langzaam aan wordt het steeds mooier Koen  (y)

Persoonlijk zou ik wellicht kijken of er een mogelijkheid is om de hoger gelegen hoofdlijn nog wat door te trekken naar rechts (desnoods achter de deur) om op die manier, al dan niet volautomatisch, pendel verkeer in het kopstation mogelijk te maken.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #83 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:38:55 »
Ja,

Dat klopt, de rechterkant is zo'n 90 cm breed. Die had ik ook eerst vol met sporen maar die heb ik in de laatste Anyrailtester al verminderd met de helft.
Daarom heb ik ook gekozen voor de draaischijf los van de omloop sporen en als onderdeel van het depot zelf. Die heeft niks te maken met de omloop en is dan een restant uit het stoomtijdperk en een leuke bijkomstigheid om een loc rond te draaien maar ook te keren.
Misschien schaf ik later nog eens een kleine stoomloc aan.
De open ruimtes(7 sporen) in de computertekening zijn nog op te vullen met kleinschalige bedrijfjes langs het spoor.

Het idee om er een kopstation van te maken volg ik niet helemaal :-\.
Ik dacht juist gewoon aan een simpele halte langs de hoofdbaan zoals bv Overvecht. Aardig om te vertellen dat je op een infrasite over utrecht kan lezen dat men nu in de toekomst een stadsbaan aan het ontwikkelen is waaronder station/halte Vaartse Rijn op de plek waar ik dit idee gepland heb.
Op google streetvieuw zijn ze al begonnen :'(.
Maar in mijn geval wordt het een halte in tijdperk IV zo eenvoudig als station Lunetten verderop waar ik lang gewoond heb ik denk aan een eilandperron of aan 2 zijden een perron met een Leidse Abri. Kan ook het perron laten vallen en er gewoon een passage van maken.
Het kan als ik het mooi uitvoer een mooie fotospot worden voor BNLS.
Heel eventueel zou er een pendelstukje aangezt kunnen worden, maar das voor veel later.

De planning is wel de komende weekenden met goeie energie aan de bovenverdieping te beginnen. Zojuist al besloten om het buitenschilderwerk uit te besteden aan de vakman, hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken, ons huis is uit '39. Alles van hout behalve de muren :-\.

De grindoverslag wordt nog wat uitgebreider. Daar zal nog de Kibri splitinstallatie bijkomen in de toekomst. Verder wil ik nog sorteerbakken maken met diverse grondstoffen voor de bouw. Die transportband heb je daar een link van? Lijkt me overigens ook niet zo heel moeilijk te bouwen van styreen als ik de draadjes Dutch Iron en HansOmbc volg. ;D. De zandstort had ik al gebouwd op mijn vorige baantje.

Lees net iets over de spoorzijde van de grindoverslag. Daar was ik nog niet helemaal uit. Ik ben er nog niet of die Kibrisplitter dat kan overbrengen of de silos of een loopband van/bij de Pikofabriek (eigenlijk mengvoeder).
Sluitende ideeen over deze grindoverslag: schip, fabriek, wegtransport, spooroverslag hoor ik graag..

3D wacht ik nog even mee en voorlopig ga ik de ANyrailsleutel eindelijk aanschaffen, daar kan ik ook aardig mee uit de voeten.
Zal ik zo nu en dan eens een schetsje plaatsen :)
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 20:48:36 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #84 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:52:03 »
Hoi Koen.

Ehhhhh.. link ??? geen idee hoe dat moet :-\

Doen we het anders: amazon.de    dan in de zoekbalk  haupteingang1  en dan links in het scherm kijken bij spielzeug.
rond de 50 pagina,s staat ie wel ergens tussen (zie het als een stukje research voor je baan :-X ;D )
Staan trouwens nog wel meer interessante dingen op voor jou denk ik.
Is trouwens wel met credit card betalen (moet toch maar eens zo,n ding aanschaffen)

mvg Richard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #85 Gepost op: 05 oktober 2014, 21:33:40 »
Achtung, haupteingang eins, Bitte. ;D
Creditcards hou ik niet van maar ik ga even kijken of het iets is en van internet kan plukken of er dichterbij hetzelfde of vergelijkbaars te vinden is.
Anders zelfbouw of ombouw. ;D

Dank u.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #86 Gepost op: 05 oktober 2014, 21:51:38 »
Waar in de praktijk zie je een rangeer baan verdwijnen onder een parade spoor om vervolgens een stukje verder weer te voorschijn te komen geld trouwens ook voor een auto weg.
Herwim

Dit wilde ik nog even extra toelichten.

Het hogergelegen dubbelspoor vormt in feite de achtergrond, decor en afsluitng tussen 2 modules in waar je anders een blackbox zou maken heb ik het idee om het zo te doen. Een weg kan, enkelspoor ook. Waarom niet met dubbelspoor? Ik beeld een baan uit die midden in de stad ligt.
Ook gaat dit als een soort timesaver werken omdat je danwel met je rug naar de ene moduul zit of naar de andere. Optie is om een schaduwstation te maken onder de linkerpoot met enkele sporen voor wegzetten van materieel. Of het 100% uitvoerbaar is haalbaar is of leuk is voor langere tijd, weet ik ook niet. Met dat schaduwstation zal ik dan moeten beginnen.

Groet, Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #87 Gepost op: 05 oktober 2014, 23:31:31 »
Hoi Koen

Begrijp ik nu goed dat het spoor wat onder de parade baan verdwijnt over gaat in een
schaduw station en dan een hele poos later bij het andere spoor weer te voor schijn komt of
misschien wel een andere trein uit het schaduw station.
Dan is dat een heel andere voorstelling dan aan de ene kant verdwijnen onder de paradebaan en
3 seconde aan de andere kant weer te voor schijn komen wat ik dacht.
Ik hoop alleen nu wel dat je uiteindelijk gaat bouwen na twee jaar bedenken en veranderen.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #88 Gepost op: 06 oktober 2014, 00:31:04 »
Niet helemaal Herwim,

Zie het als 2 modules die afzonderlijk te bedienen zijn en verbonden worden door de U-vorm.
De dubbele sporen zijn een soort "deksel" over de bocht die de visuele afstand gaat maken. Je zit immers of aan de ene moduul of de andere.
Niet aan beide tegelijk. Ongeveer als jouw baan maar dan met dat bochtje van de U ertussen.

Anderen zouden hier een tunnel doen door een berg ofzo. Of in modulebouw een blackbox of scheiding.

Het enige verschil is dat ik een soort 3D achtergrond bedacht heb die in de stedelijke omgeving past.
Al of niet met station.

Na het grotere emplacement rechts kan nog een schaduw-wissel gelegd worden die naar een schaduwstation leidt onder de module links.
Dat hoeven van mij maar een paar spoortjes te zijn. Puur ter afwisseling en opslag van materieel.

Verklaar mij voor gek maar ik denk dat dit gaat werken.
Ik kan daar nog wel een schets van uitwerken als je wilt.

Zit in je pb nog een Duitse link voor aanvulling voor je schrootbedrijfje ;).

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #89 Gepost op: 06 oktober 2014, 07:28:33 »
Hoi Koen,

Ik dacht aan niet meer dan dit. Slechts een suggestie:


Groet,
michel