Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288470 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #60 Gepost op: 13 augustus 2014, 17:27:46 »
Hoi, Jowi

Neem aan dat dat jou naam is. Klopt helemaal, Herwims baan is al een goed voorbeeld waar bij het idee van een rondje rijden helemaal vervallen is.
Als goederenvervoer jou ding is en rangeren je voornaamste bezigheid kun je je fantasie helemaal laten gaan. Afhankelijk van je ruimte vervalt personenvervoer helemaal.
De insteek is zo realistisch mogelijke industrie opzetten.
Ik ben een beginnende industriebaan rijder maar er zijn er velen.
Je kan dit modulair opbouwen en idd in clubverband maar dat is bij mij niet het geval.

Het zal je in het begin moeite kosten het juiste thema te vinden. Het helpt als je info verzamelt en linkjes krijgt van deze en genen.

Van den haak heeft in het verleden abx overgenomen dus stukgoed is onze specialiteit. Abx was vroeger de v gend en loos in Belgie.
Ik bedoelde dat ik een vol en leeg spoor had bij de goederenloods.

Koen. (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #61 Gepost op: 13 augustus 2014, 17:59:42 »
Hallo Jowi

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.
Inderdaad het gaat met dit soort projecten meer om de scenery en het bouwen en de sfeer die gezocht wordt, dan om het daadwerkelijk rond rijden met materieel en is dat laatste ondergeschikt?
het laatste is zeker niet ondergeschikt, ook wij rijden graag met ons materieel maar dan in een verzonnen industrie
omgeving of in een riële industrie omgeving.
Mijn moduul baan is gebaseerd op een stuk herinnering aan mijn vrouw en aan een stuk omgeving waar we graag naar toe gingen.

En als ik de baan van Koen mag verwoorden dan denk ik dat Koen een aanhanger is van een stuk riële industrie
moduul waarop hij probeert een sfeer te kweken uit stukken industrie die hij in z'n jeugd in omgeving Utrecht
ervaren heeft.

Ook hier gaat het om het rangeren binnen een aantal industrie objecten geënt op herinneringen uit het verleden.

Bij dit soort opzetten is wel van belang tijdperk en eenvoud.
gr,
Herwim



Even wat anders; ik zie vaak dit soort emplacementen voorbij komen, waarbij het blijkbaar alleen de bedoeling is om wat te rangeren, niet om rond te kunnen rijden? Klopt dat? Of gaat het met dit soort projecten meer om de scenery en het bouwen en de sfeer die gezocht wordt, dan om het daadwerkelijk rijden met materieel en is dat laatste ondergeschikt?

Ben benieuwd :)
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #62 Gepost op: 13 augustus 2014, 18:03:39 »
Thanks, goede uitleg, ik kan me er absoluut wat bij voorstellen (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #63 Gepost op: 13 augustus 2014, 18:09:29 »
Herwim, het hoeft voor. Jowi niet perse het verleden te zijn, das in ons geval.
De Oosterburen hebben daar een term voor: Forbeifahrschnitte, dat wil zeggen, iets wat je uit je treinraam ziet in het voorbijgaan bv de IJzijde van A'dam CS. Je moet dan niet in een ICE zitten.
In Duitsland hebben ze het dan bijvoorbeeld over het Ruhrgebied.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #64 Gepost op: 13 augustus 2014, 18:13:15 »
Moet  nog bij vermelden dat dit ontwerp compleet fantasie is.
Je kan ook bestaande industrie als them gebruiken.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #65 Gepost op: 13 augustus 2014, 18:31:17 »
Hoi, eigenlijk is dit ook voor Jowi. Ook op mijn banen speelt het om een paar zaken, net als bij Herwin en Koen. Iets waar je iets mee hebt. Mijn baan Hatzum is gebaseerd op de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen en het grootste deel van mijn leven woon ik aan deze lijn. Verder vind ik bouwen leuk en bouw ik dingen die er waren of nog steeds zijn! Dat betekend voornamelijk zelfbouw.

Als laatste vind ik rangeren fantastisch, ik haal geen voldoening uit rondjes rijden maar dat is persoonlijk. Rangeren probeer ik zo realistisch mogelijk te doen (daar is een draadje over, bij wat zijn we aan het rijden). Wil ik rijden zet ik een trein klaar, en ruim een half uur later ben ik klaar. Laatst heeft Hijlco op mijn baan gerangeerd, twee treinen en 2 uur later was het klaar. Hoeveel rij plezier wil je hebben?

Ook lees ik mee in dit draadje en die van Herwin en inderdaad lijken de verschillende uitgangspunten op elkaar.

Groet, Gert-Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #66 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:54:58 »
Wil ik rijden zet ik een trein klaar, en ruim een half uur later ben ik klaar.

Laatst heeft Hijlco op mijn baan gerangeerd, twee treinen en 2 uur later was het klaar.

Ja, kun je direct zien dat ik qua rangeren een beginner ben.  ;D 8)
Maar wel heel leuk om te doen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #67 Gepost op: 05 oktober 2014, 04:48:15 »
Hatsjoe, uch.

Ik heb nog een beetje vakantie, ben nog even aan slag gegaan met alle suggesties en eigen bevindingen. (y)



Van links nr rechts.(grijs blok links boven is nog steeds de schoorsteen)

De betonfabriek min of meer op zijn plek, allerlei ideeen voor gefabriceerde betonelementen uit de fabriek die door de loopkraan opgeslagen worden of overgeslagen op spoor of vrachtwagens. :D Suggestie hier is om nog een extra loskade te maken of huizenblokje...

Daarna verdwijnt de stamlijn(enkelsporig) onder de de dubbelsporige passage van de hoofdlijn door. Die ligt op een hoger niveau en is niet meer verbonden met de onderliggende stamlijn. Het idee is om van het dubbelspoor alleen een diaroma-achtige opstelling te maken met als suggestie een perron/halte om af en toe toch een personentrein te showen en de indruk te versterken dat het om de goederenlijn beneden gaat en de stedelijke omgeving. Dit deel staat tegen een muur, daar kan ik een stadsachtergrond van Utrecht ::) maken.

Ik heb hier, voorheen 2e en 3e module, minder diep gemaakt (was 75 cm). Ik kon daar geen fatsoenlijk spoor of industrie of woonblok in krijgen.
Ook vond ik het idee van een hoger niveau mooi maar slecht uitvoerbaar met 2 krappe hellingen in een bocht.
Ik wil gebruik maken van arcaden, eerder van Jan44 gekocht. Die zijn zo'n 10 cm hoog en vormen in feite al een mooi decor met stedelijke uitstraling.
Over de sporen en kanaal komen zelfgebouwde (lage) bruggen.

Visueel krijg je dan afstand tussen de 2 modules met elk een zelfstandig onderwerp.
En kun je op elk afzonderlijk rangeren.

Dan komt de goederenlijn op het hoofdemplacementje.
Hier kan omgelopen worden, de fabrieksloc gerepareerd, spooronderhoud.

De betonfabriek aan de andere kant heeft zand en grind nodig dus in de nabijheid vormt de deze overslag het 2e bedrijf.
Ik heb de goederenloods en olieoverlsag laten vervallen voorlopig.

Ik wil vooral de locatie versterken (Utrecht Jutphaseweg) van een stedelijke omgeving en dat het spoor overal achterlangs loopt of tussendoor.

Vanaf het dubbelsporige diorama loopt het kanaal(Vaartse Rijn) in zuidelijke richting (Nieuwegein) met een weg erlangs(Jutphaseweg).
Een brug(Oranjebrug) halverwege verbindt de boel suggestief naar de rest van de stad maar biedt daarvandaan een mooi uitzicht.
Het deel achter de huizenrij is ruim genoeg voor nog wat bedrijvigheid langs het spoor.
De werkplaats aan de overzijde is goed te bekijken van die kant(geen achtergrond) en kan ik halfopen bouwen met de nodige details.
Er is een spoortje voor wat wagons met kabelhaspels en bielzen en werkvoertuig.
Dit mini-depot is niet in al te beste staat, immers tijdperk IV.

Hoop ideeen geschrapt of aangepast. Heb nu wel duidelijk het vervoerthema naar boven gehaald, zand, grind, beton.

Heb nog het idee om van het rechteremeplacement een extra wissel te leggen onder het dubbelspoor en dan een schaduwstation te maken onder de linkerpoot. Daarvoor kunnen de sporen nog ietsjes ingekort worden.

De blokjes net de B zijn voor de voorlopig analoge bediening. Met de MM erbij. Het idee hierbij is om een voedingsleiding aan te leggen aan het front van de tafel ipv onder met een paneeltje ervoor.

Blijkt toch handiger een vaste tafel te bouwen en dan losse elementen met gebouwen erop op styridurplaten of hout als puzzelstukjes.
Dit om dan 's avonds beneden aan kleine details te kunnen werken.

Heb alvast de gevels van de fabriek gevoegd. Zal ik spoedig posten.

Alle genoemde namen zijn te googlen of te streetvieuwen ;) 1:1 zou het wel eens gespiegeld kunnen zijn. En let wel er ligt in werkelijkheid geen stamlijn.

Beste ideen komen 's nachts en dan lig ik er wakker van. (y)

« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 05:28:11 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #68 Gepost op: 05 oktober 2014, 08:46:08 »
Hallo Koen,

Zojuist je draadje voor het eerst gevonden en doorgelezen.

Voor nog wat inspiratie kan ik je de volgende site adviseren; www.lancemindheim.com.
Hoewel de voirbeelden op een ander continent zijn staan er erg goede suggestie op. Ook een aantal van zijn boekjes kan ik je zeker aanraden.

Succes met je verdere ontwerp,
Marc

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #69 Gepost op: 05 oktober 2014, 09:02:54 »
Het idee is om van het dubbelspoor alleen een diaroma-achtige opstelling te maken met als suggestie een perron/halte om af en toe toch een personentrein te showen en de indruk te versterken dat het om de goederenlijn beneden gaat en de stedelijke omgeving. Dit deel staat tegen een muur, daar kan ik een stadsachtergrond van Utrecht ::) maken.
Doordat je er evt een perron in wilt hebben, misschien een idee om een kopstation te maken, zoals Rotterdam Hofplein eens was? Dan zit je ook niet tegen twee stukjes rails te kijken die tegen de schoorsteen aanlopen, maar kan je aan de kopse kant van de sporen de gevel plaatsen.

Groet,
michel

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #70 Gepost op: 05 oktober 2014, 09:24:18 »
Hoi Koen, je plan krijgt steeds meer vorm. Veel rangeermogelijkheden! Twee gedachten: het idee is erg goed, misschien overwegen om in plaats van dubbelspoor er enkel spoor van te maken. Je hebt dan meer ruimte tussen het spoor en de achterwand. Je kunt dan de overgang, baan, achtergrond beter verbergen. Ook denk ik dat je rangeerbedrijf realistischer wordt door ergens achter, of onder het verhoogde stuk een opstelspoor te realiseren. Je kunt dan echt een goederentrein laten aankomen. Ik zal straks even tekenen wat ik bedoel en stuur het per mail.

En het blog van lance mindheim is en blijft een goede aanbeveling.
Groet, Gert-Jan

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #71 Gepost op: 05 oktober 2014, 10:09:13 »
Hallo Koen

In eens zag ik een link in mijn mailbox van jouw baan verschijnen.
In eerste instantie was ik blij dat we weer wat van je te zien kregen met de gedachte eindelijk gaan we
bouwen zoals je al aangegeven had dat je in het najaar zou gaan beginnen na de vakantie periode.
Je had eindelijk al een mooi ontwerp voor de vakantie laten zien.
En nu moet ik constateren dat we weer bij af zijn, je bent weer je ontwerp aan het veranderen en zie ook weer de parade baan tegen de muur weer terug komen.
Sorry dat ik het moet zeggen maar jouw ontwerp voor de vakantie was een geweldig ontwerp terwijl dit ontwerp
niet kan tippen aan dat ontwerp.
Jammer dat je weer terug gegaan bent naar een jaar terug waar je nog steeds zoekende was na het juiste ontwerp.
Velen die jouw topic volgden gaven ook aan dat het zo'n mooi ontwerp was waarom dan weer veranderen.
Ik vind nogmaals met nadruk op ik----die parade baan zoals jij dat altijd noemd totaal niet passen in dit ontwerp.
Een viaduct met een auto snelweg zou dan veel beter zijn schuin weg lopend naar de muur toe.
Waar in de praktijk zie je een rangeer baan verdwijnen onder een parade spoor om vervolgens een stukje verder weer te voorschijn te komen geld trouwens ook voor een auto weg.

Het idee om op die plek een kopstation te maken snap ik ook niet direct daar heb je geen ruimte voor of je moet je hele ontwerp over de kop gooien of is het dan de bedoeling een station op de muur te schilderen ?
Zie mijn opmerkingen niet als kritiek maar meer als een uiting van verbazing na wat je ons voor de vakantie had laten zien.
Het zou echt jammer zijn om dat ontwerp nu in de vuilnisbak te gooien.
gr,
Herwim
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #72 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:04:36 »
Hoi Koen,

Als je nu in Australie gaat wonen, heb je je peins en nadenktijd gewoon overdag inplaats van 's nachts. ;) En verandert er voor ons niets, je mooiste ingevingen post je dan voor ons ook nog steeds 's nachts, lezen we het de volgende ochtend pas, net als nu.

Ik merk dat je ontwerp steeds dichterbij komt aan je oorspronkelijke wensen. Dat was denk ik ook de zoektocht voor je. Ik zie dat de gewenste Utrechtse scenery-elementen langzaam aan (bijna) allemaal een plekje krijgen. Dat maakt het ook precies jouw modelbaan, met de sfeer en uitstraling die jij wilt.

Daarnaast heb je zitten sleutelen aan het sporenverloop. Het mooie van dit ontwerp is dat je nu twee aparte emplacementen hebt waar je kunt rangeren, terwijl ze door de scenery juist bij elkaar gehouden worden. Het panoramaspoor komt ook weer terug; blijft een mooie en voor jou zinvolle afsluiter van die kant van je modelbaan.

Dan de genoemde ideeën.
Het idee om van het panoramaspoor een kopstationnetje te maken spreekt mij wel aan; maakt het ook zinvol dat er een trein stilstaat.
Het idee van een schaduwstationnetje onder het panoramadeel verhoogd de functionaliteit van je modelbaan, ook een goede toevoeging.

Voor de rest geen opmerkingen (nou ja zeg ;D). Ik denk dat dit ontwerp het dichts benadert wat jij wil met je modelbaan. Je hebt een adequaat (ja ja ik blijf een auditor 8)) denkproces meegemaakt dit jaar, waarbij je vanuit je wensen bent gaan sleutelen. Het leek eerst alsof een aantal wensen niet te realiseren zouden zijn en dat je die weg zou moeten laten. En wat blijkt nu, door het gedegen denkwerk, kunnen die bijna allemaal toch een plekje krijgen, op een logische manier waarbij ze de sfeer en uitstraling van de modelbaan alleen maar versterken.

Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar het ultieme ontwerp, waarbij de gewenste rijmogelijkheden en de scenery-elementen elkaar zoveel mogelijk versterken en ondersteunen. Dat is je gelukt. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #73 Gepost op: 05 oktober 2014, 15:22:16 »
Waar in de praktijk zie je een rangeer baan verdwijnen onder een parade spoor om vervolgens een stukje verder weer te voorschijn te komen geld trouwens ook voor een auto weg.
In Rotterdam werd de Koningshaven (Oranjeboom en Unilever) bediend door de NS. Het spoor naar deze industrie liep ongeveer onder 'de Hef' door. Ook de Maashaven en de Waalhaven werden bediend door de NS, daarvoor gingen de sporen onder de Metrolijn door. Zo gek en onnederlands is deze gedachte niet.

Het idee om op die plek een kopstation te maken snap ik ook niet direct daar heb je geen ruimte voor of je moet je hele ontwerp over de kop gooien of is het dan de bedoeling een station op de muur te schilderen ?
 
Er hoeft maar weinig geschilderd te worden, een geveltje plaatsen tegen de schoorsteen (linksboven) en een kleine overkapping boven het perron geeft al genoeg illusie om een klein kopstation weer te geven. Het sporenplan voor dit station heeft Koen eigenlijk al weergegeven, het perron moet alleen iets meer naar links geschoven worden. Kortom, 'paradebaan' wordt kopstation. Dat is het idee eigenlijk.

Op zich vind ik dit best wel een leuk rangeerbaantje. Het heeft wat mogelijkheden tot opstellen van materieel, en genoeg beweging om leuk te spelen. Daarnaast zie ik ook wel mogelijkheden om ietwat landschap te plaatsen.
Rest mij 1 vraag: wat is de functie van de draaischijf in dit plan?

Groet,
Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #74 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:06:02 »
Leuk plan Koen. Bouwen!

Grtz,
Niels

Ps: ik mis allen Tiel.  ;D