Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Ben
Vandaag om 09:33:56
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 09:06:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:31:39
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: ringkerntrafo en 2 P4  (gelezen 2176 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
ringkerntrafo en 2 P4
« Gepost op: 15 July 2014, 21:03:54 »
Is het een probleem als ik op mijn 2 maal 15 volt ringkerntrafo,  2 uhlenbrock power 4 aansluit?

mvg Fred 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2014, 21:22:02 »
Is voor mij geen probleem.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2014, 22:01:23 »
Ha Wim dank voor je reactie. In de gebruiksaanwijzing van de power 4 staat dat ik de massa dien te verbinden met elkaar. Kan dit ook in deze situatie met een gemeenschappelijke ringkerntrafo?
Grt fred

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2014, 23:51:34 »
Bij een ringkerntrafo met twee secundaire wikkelingen zijn die wikkelingen altijd van elkaar gescheiden. Ik heb tenminste nooit anders gezien. Je kunt dus gewoon doen alsof het twee trafo's zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2014, 15:00:33 »
Nu heb ik een block ringkerntrafo met de volgende secundaire aansluitingen zwart- rood en oranje -grijs. welke draden zijn de massa draden? die dien ik namelijk met elkaar te verbinden.

grt Fred

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2014, 15:24:01 »


De trafo sluit je aan op de pennen 4 en 5.

De pennen 4 van de beide Power4's verbind je wel met elkaar door. Welke kleur draad daarop is aangesloten maakt niet uit.

Bron: http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/I96EEA64-028.apd/Bes63240e.pdf

« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 15:27:12 door Dirk J. Reden: Bronvermelding »

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2014, 15:28:59 »
Dank voor je reactie. Wat ik wil doen is dmv van 1 ringkerntrafo 2 uhlenbrock power 4 aansluiten en daarvoor dienen de massa draden van de ringkern trafo met elkaar verbonden te worden. Nu wil ik graag weten welke draden de massa draden zijn.
Grt fred

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2014, 15:54:33 »
Dat zijn de draden waarvan jij kiest om die op de pennen 4 van de Power 4's aan te sluiten.

Jouw trafo heeft geen massadraden. Draden worden massadraad doordat jij ze op massa (dus pen 4) aansluit. Het is dus jouw keuze.

Je kunt bijvoorbeeld de zwarte met de grijze verbinden, en de pennen 4 van de beide Power 4's daar weer op aansluiten. De rode gaat dan naar pen 5 van de ene Power 4, en de oranje naar pen 5 van de andere Power 4. Dat is een goede oplossing, maar er zijn er meer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2014, 17:02:12 »
Als je ze perse in fase wilt aansluiten, dan moet je even op de datasheet van de trafo kijken welke kleuren aan "dezelfde kant" zitten.
Gezien de kleuren die je noemt is het waarschijnlijk geen Amplimo trafo, maar wat is het dan wel?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2014, 17:36:51 »
Het is een Block trafo. Na wat experimenteren heb ik de juiste massa draden gevonden. Je hebt bij een block ringkerntrafo 2 combinaties rood en zwart, grijs en oranje. Zowel zwart als oranje zijn de massa draden. Allebei de power4 aangesloten aan de ringkerntrafo en de massa draden zwart en oranje met elkaar verbonden, zoals vermeld in de gebruiksaanwijzing, en alles functioneert naar behoren. Vermeld dient nog te worden dat iedere power4 een eigen adres dient te hebben en LNCV 3 op 94 gezet, dit om dmv de I.B alles uit te kunnen schakelen. Het was een warm en leerzaam middagje.
grt Fred

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2014, 18:12:32 »
ik zou persoonlik niet de ingangsmassa verbinden maar enkel die van de uitgang van de P4.Dan heb je zeker geen problemen.Het is dan net of je 2 aparte trafo's op de ingang gebruikt.
Greetings,salutations,groetjes,

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2014, 18:36:11 »
Dat zou ik persoonlijk ook doen, maar de handleiding zegt wat anders.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2014, 18:44:21 »
Wat is het verschil? De boosters van Uhlenbrock zijn z.g. common ground boosters. De massaklem waar je de trafo op aansluit is direct verbonden met de massaklem die naar de rails gaat.

Ik heb op de site van Block even moeten zoeken naar de faserichtingen van de verschillende wikkelingen. Het is inderdaad zo dat ze de zwarte en de oranje draad als de 0-aansluitingen zien. Maar je kan net zo goed rood en grijs als de 0 zien. En wat mij betreft ook zwart en grijs. Want er heeft nog nooit iemand mij duidelijk kunnen maken waarom die voedingen in fase moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 18:49:39 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2014, 23:51:16 »
Eenieder bedankt voor zijn bijdrage.
Grt fred