Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: ringkerntrafo en 2 P4  (gelezen 2187 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
ringkerntrafo en 2 P4
« Gepost op: 15 July 2014, 21:03:54 »
Is het een probleem als ik op mijn 2 maal 15 volt ringkerntrafo,  2 uhlenbrock power 4 aansluit?

mvg Fred 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2014, 21:22:02 »
Is voor mij geen probleem.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2014, 22:01:23 »
Ha Wim dank voor je reactie. In de gebruiksaanwijzing van de power 4 staat dat ik de massa dien te verbinden met elkaar. Kan dit ook in deze situatie met een gemeenschappelijke ringkerntrafo?
Grt fred

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2014, 23:51:34 »
Bij een ringkerntrafo met twee secundaire wikkelingen zijn die wikkelingen altijd van elkaar gescheiden. Ik heb tenminste nooit anders gezien. Je kunt dus gewoon doen alsof het twee trafo's zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2014, 15:00:33 »
Nu heb ik een block ringkerntrafo met de volgende secundaire aansluitingen zwart- rood en oranje -grijs. welke draden zijn de massa draden? die dien ik namelijk met elkaar te verbinden.

grt Fred

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2014, 15:24:01 »


De trafo sluit je aan op de pennen 4 en 5.

De pennen 4 van de beide Power4's verbind je wel met elkaar door. Welke kleur draad daarop is aangesloten maakt niet uit.

Bron: http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/I96EEA64-028.apd/Bes63240e.pdf

« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 15:27:12 door Dirk J. Reden: Bronvermelding »

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2014, 15:28:59 »
Dank voor je reactie. Wat ik wil doen is dmv van 1 ringkerntrafo 2 uhlenbrock power 4 aansluiten en daarvoor dienen de massa draden van de ringkern trafo met elkaar verbonden te worden. Nu wil ik graag weten welke draden de massa draden zijn.
Grt fred

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2014, 15:54:33 »
Dat zijn de draden waarvan jij kiest om die op de pennen 4 van de Power 4's aan te sluiten.

Jouw trafo heeft geen massadraden. Draden worden massadraad doordat jij ze op massa (dus pen 4) aansluit. Het is dus jouw keuze.

Je kunt bijvoorbeeld de zwarte met de grijze verbinden, en de pennen 4 van de beide Power 4's daar weer op aansluiten. De rode gaat dan naar pen 5 van de ene Power 4, en de oranje naar pen 5 van de andere Power 4. Dat is een goede oplossing, maar er zijn er meer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2014, 17:02:12 »
Als je ze perse in fase wilt aansluiten, dan moet je even op de datasheet van de trafo kijken welke kleuren aan "dezelfde kant" zitten.
Gezien de kleuren die je noemt is het waarschijnlijk geen Amplimo trafo, maar wat is het dan wel?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2014, 17:36:51 »
Het is een Block trafo. Na wat experimenteren heb ik de juiste massa draden gevonden. Je hebt bij een block ringkerntrafo 2 combinaties rood en zwart, grijs en oranje. Zowel zwart als oranje zijn de massa draden. Allebei de power4 aangesloten aan de ringkerntrafo en de massa draden zwart en oranje met elkaar verbonden, zoals vermeld in de gebruiksaanwijzing, en alles functioneert naar behoren. Vermeld dient nog te worden dat iedere power4 een eigen adres dient te hebben en LNCV 3 op 94 gezet, dit om dmv de I.B alles uit te kunnen schakelen. Het was een warm en leerzaam middagje.
grt Fred

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2266
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2014, 18:12:32 »
ik zou persoonlik niet de ingangsmassa verbinden maar enkel die van de uitgang van de P4.Dan heb je zeker geen problemen.Het is dan net of je 2 aparte trafo's op de ingang gebruikt.
Greetings,salutations,groetjes,

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2014, 18:36:11 »
Dat zou ik persoonlijk ook doen, maar de handleiding zegt wat anders.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2014, 18:44:21 »
Wat is het verschil? De boosters van Uhlenbrock zijn z.g. common ground boosters. De massaklem waar je de trafo op aansluit is direct verbonden met de massaklem die naar de rails gaat.

Ik heb op de site van Block even moeten zoeken naar de faserichtingen van de verschillende wikkelingen. Het is inderdaad zo dat ze de zwarte en de oranje draad als de 0-aansluitingen zien. Maar je kan net zo goed rood en grijs als de 0 zien. En wat mij betreft ook zwart en grijs. Want er heeft nog nooit iemand mij duidelijk kunnen maken waarom die voedingen in fase moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 18:49:39 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ringkerntrafo en 2 P4
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2014, 23:51:16 »
Eenieder bedankt voor zijn bijdrage.
Grt fred