Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
  

Auteur Topic: Keerlus probleem, hulp gevraagd  (gelezen 7634 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 22 July 2014, 15:23:51 »
Volgens mij voeren we deze discussie nu al meer dan 10 jaar. :o :o

Groetjes

Het beste bewijs dat deze discussie zinloos is  8)
modulebaan.nl

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 22 July 2014, 15:28:37 »
Citaat
Fehlerstrom is foutstroom ofwel KORTSLUITSTROOM http://de.wikipedia.org/wiki/Fehlerstrom
Een aardlekschakelijk werkt ook op een dergelijk principe

Ik hoop dat bij jou de aardlekschakelijk (ofwel aardlekschakelaar) het goed doet... KORTSLUITSTROOM=Kurzschlussstrom dus geen Fehlerstrom.

Zie dat Fritsprt me net voor was, maar zo is het wel.

Willem

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 22 July 2014, 15:42:18 »
Volgens mij kunnen we beter een nieuw draadje starten met dit onderwerp.
Sleep ik er even een krat bier bij en een zak chips. ;D

Groet,
Gerrit

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 22 July 2014, 15:45:13 »
Ha.. Proost.....

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 22 July 2014, 15:49:41 »
Oeps, aardlek is id fout voorbeeld  :-X 
Excuus...
 
Chips heb ik hier, bier mag niet op m'n werk  :-\

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 22 July 2014, 16:01:37 »
Als wij nou met z'n allen bier gaan drinken en chips eten kan Marco (de initiator van dit draadje) eens rustig zijn keerlus aansluiten. Misschien kunnen we dan weer gewoon zijn vragen beantwoorden.  ;D

gr. Frits
Groet Frits

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: 22 July 2014, 17:40:39 »
Keerlus kortsluit methode/stroomdetectie/ultieme keerlus en zo kunnen we verder gaan met verschillende oplossingen.
Ook ik heb een oplossing en jawel, met een PIC, anderen hebben een afkeer hierover maar ik heb gewoon deze keuze gemaakt.
Goed hoe doe ik het, gebruik slechts een sectie, dus geisoleerde gedeelte, twee infrarood reflectie dedectors en een gepoold relais met twee wissel contacten.
Wel een voorwaarde, de langste trein moet in deze sectie passen, maar dat is idem met al die andere keerlus methodes.
Dedectie wordt net voor het geisoleerde sectie gedaan en hierdoor is deze in twee richtingen te berijden en indien de trein in deze sectie staat wordt bij uitschakelen deze positie in het geheugen bewaard.
Na detectie zal het geisoleerde sectie in de binnekomst stand worden gezet en zodra er geen detectie meer is zal na enkele seconde de polariteit worden gewisseld en is deze aangepast aan de aansluitende  rail polariteit. Het vrijgeven wordt gedaan nadat de tweede detector de trein registreerd en ook na de laatste wagon weer geen detectie signaal geeft.
Zo kan de trein van A naar B maar ook van B naar A, de werking blijft hetzefde. De voeding voor de elektronica kan uit de booster/rail spanning worden verkregen bij digitale systemen of een externe voedings bron van 7 tot 15 volt, wissel of gelijk stroom voor digitaal of analoge systemen.
Mijn voordelen, slechts een sectie, onafhankelijke detectie en zelf te gebruiken bij booster overgang secties.
Zo zie je maar dat knutselaars verschillende oplossingen hebben, eigenlijk zou er een topic moeten worden gestart met wat ben ik aan het bouwen met elektronica voor de modelbaan.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 18:45:25 door Fransx »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: 22 July 2014, 18:55:08 »
Citaat
twee infrarood reflectie dedectors

@ Frans.
Zoals jij het oplost zou ik het ook doen (als ik een baan had......maar dat komt nog  ;))

Hoe werken jouw reflectie detectors. werken ze echt op basis van reflectie of is het een sluis? Het verbaast mij nl dat ik altijd lees over stroomdetectie (en rails doorzagen) en nooit over reflectiedetectors die je tussen de bielzen kan wegwerken zonder je rails door te zagen.

Inmiddels even op het forum gezocht en ik vond jouw draadje

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 21:29:27 door Fritsprt. Reden: link verkort »
Groet Frits

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: 22 July 2014, 19:21:57 »
Keerlus kortsluit methode/stroomdetectie/ultieme keerlus en zo kunnen we verder gaan met verschillende oplossingen.

Snap even niet waarom hier specifiek een ultieme keerlus als een aparte oplossing wordt genoemd. Geeft volgens mij aan dat de werking ervan niet wordt begrepen na al die jaren. Henk Funk en Patrick Smout hebben dat toch duidelijk uitgelegd.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: 23 July 2014, 10:31:43 »
Ik vond een oplossing waarbij omgepoold wordt zodra (kort) een kortsluiting gedetecteerd wordt een mindere oplossing. Ik heb een keerlus perfect zien werken waarbij de blokken in de keerlus voor automatisch bedrijf stroomdetectie gaven en de keerlus werd bereden in 2 richtingen, dit werd aangesloten met een paar relais prints. Het werkte perfect en dus zonder kortsluitingen. De lichtsluis en de infrarood optie lijken me ook een leuke oplossing, naast alle oplossingen die zonder kurzschluss arbeiten. :)

Het belangrijkste lijkt me, plezier te beleven aan het bouwen en zien rijden van je materieel. Wie hoe of wat graag op zijn manier aansluit 2500 oplossingen en nog wel meer meningen en smaak, leuke discussies, allemaal prima :)

Met vriendelijke groet, Jake

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: 23 July 2014, 12:53:30 »
Wel een voorwaarde, de langste trein moet in deze sectie passen, maar dat is idem met al die andere keerlus methodes.

Een kleine toevoeging buiten de andere discussie/ standpunten.

Zimo heeft een 3-voudige keerlusmodule, waarmee bijvoorbeeld in een spoordriehoek toch met langere treinen probleemloos "gekeerlusd" kan worden.
In feite 3 keerlusmodules achter elkaar, dus mogelijk ook met andere merken te realiseren.
Bron en condities:  Zimo.

Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: 23 July 2014, 18:13:31 »
Maarten, de xTreme keerlus bied deze optie ook, is erop voorbereid.  ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net