Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
  

Auteur Topic: Keerlus probleem, hulp gevraagd  (gelezen 7637 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2014, 13:42:02 »
@ Maarten,

Die keerlusmodules die jij levert, werken nu eenmaal volgens het principe dat een kortsluiting wordt gedetecteerd (en als reactie daarop wordt er omgepoold om die kortsluiting op te heffen).  De module "veroorzaakt" geen kortsluiting, maar detecteert die en reageert daarop. Als een trein die over de scheiding rijdt geen kortsluiting veroorzaakt, zal die module van jou ook niks doen.

Het is inderdaad al een oude discussie en het zou al wat helpen om die te verkorten als je in ieder geval die basis eens zou erkennen (of niet, als je het echt niet begrijpt, maar rakel het dan niet steeds opnieuw op en accepteer in dat geval gewoon dat je het niet begrijpt).

Huub

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2014, 14:32:30 »
Huub, leven en laten leven zullen we maar denken en zeggen.  :-X :-X

@Maarten, 4 isolaties meer, maar wel 3 melder secties voor een blok met 3 secties, gratis en voor niets erbij.  ;D ;D Aan te sluiten op een standaard bezetmelder, met of zonder stroomdetectie.  :D :D Dus helemaal  (y) (y)

Maar gelukkig gaat deze vraag over een keerlus oplossing die net als die van Lenz werkt op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 15:31:54 door guest7823 »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2014, 14:34:00 »
Hoi hoi Marco. Spoorhobby heeft hiervoor de ideale oplossing bedacht. Het is ongeveer hetzelfde als de ultimate keerlusmodule van rosoft alleen dan op basis van enkele relais prints van hans de loof. Bij mijn baan is dit ideaal aangezien ik 2 keerlussen heb (TT 2rail) en elke sectie binnen de keerlus door de computer (met iTrain) wordt gedetecteerd en er dus geen gebruik wordt gemaakt van korte kortsluitingen. het schema is erg makkelijk aan te sluiten. De langste trein moet in de middelste sectie van de keerlus passen, want de relais schakelen de polarisatie voordat de trein in het volgende blok komt.


groeten, Jake


Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 19 July 2014, 14:37:55 »
Het werkt volgens onderstaand principe;





Groeten, Jake
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 15:31:17 door guest7823 »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2014, 15:59:10 »
Met een simpel lichtsluisje van een paar euro ben je er ook, zonder kortsluiting (voor zover dat een probleem is):



Werkt bij mij al tijden tadeloos.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 19 July 2014, 16:05:21 »
Het werkt volgens onderstaand principe;





Groeten, Jake
Het schema van de keerlusschakeling is van mijn hand. Ik had daarover een draadje geopend, maar in de praktijk kreeg ik toch te veel problemen met de spanningsval over de diverse halfgeleiders en ben met dit project gestopt. Ik heb dat ook in het betreffende draadje vermeld.
Op zich schakelde alles wel goed om, maar heb later toch maar een nieuwe schakeling ontworpen met een enkel mono-stabiel relais, ook weer met een PIC als basis.
Ik heb er op het ogenblik 3 in gebruik naar volle tevredenheid. Ik had natuurlijk ook gewoon de schakeling van Rosoft kunnen gebruiken (uitstekend ding), maar soms vindt ik het gewoon leuk om weer eens iets in elkaar te frotten.
En wat betreft de diskussie over het beste systeem: :-X

Met vriendelijke groet,
Gerrit

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 19 July 2014, 16:45:22 »
Persoonlijk vind ik het gebruik van een PIC in dit verhaal totaal overbodig, zie de xTreme Keerlus, werkt zonder software, en alleen met hardware. Maar ook dat is een oeverloze discussie.  :-X :-X

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 19 July 2014, 18:58:58 »
 (y)Ik ben erg blij, dat er mensen zijn die dit soort slimme oplossingen bedenken voor dit soort problemen zoals een keerlus bij een 2rail baan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de 2 keerlussen op m'n kleine baantje gaan werken. Ik kan noet wachten tot ik het zie rijden.
Groeten, Jake

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2014, 12:39:18 »
Schluss mit Kurzschluss. Das neu entwickelte Kehrschleifenmodul LK200 arbeitet nach dem Fehlerstromprinzip, die Umpolung erfolgt bereits bei 100 mA Fehlerstrom, die Polaritätsanzeige erfolgt mittels einer LED. Umgeschaltet wird elektronisch ohne Relais, das bedeutet hohe Schaltgeschwindigkeit und kein mechanischer Verschleiß.

Bron:  Lenz.

Zonder commentaar.
Maarten.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2014, 13:08:00 »
Fijn dat je nu zelf ook overtuigd bent dat de LK200 via de kortsluitmethode werkt.
Kunnen we die discussie ook afsluiten  8)
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 21 July 2014, 22:04:59 »
Kunnen we die discussie ook afsluiten

Ik ben bang van niet  ;D Jullie blijven geloven dat alles wat moeilijk is, ook beter is  ???.

Marius.

PS Nu heb ik mij weer laten verleiden  :'(  :'(  :'( 
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 21 July 2014, 22:09:19 »
Nee hoor  8)
Wij zijn er van overtuigd dat je iets ook netjes op kan lossen.  (y)
En dat is helemaal niet moeilijker.
Gr.
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 21 July 2014, 22:35:53 »
Volgens mij voeren we deze discussie nu al meer dan 10 jaar. :o :o

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 22 July 2014, 15:07:50 »
Fehlerstromprinzip

Fehlerstrom is foutstroom ofwel KORTSLUITSTROOM http://de.wikipedia.org/wiki/Fehlerstrom
Een aardlekschakelijk werkt ook op een dergelijk principe

Duits is ook een vak.
 ::)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 22 July 2014, 15:19:57 »
Heerlijke (zinloze) discussie......
Echter een aardlekschakelaar werkt NIET volgens het kortsluitprincipe. Een gewone zekering wel. Een aardlekschakelaar werkt volgens het fehlstromprincipe, oftewel het verschilstroomprincipe. Een aardlek schakelaar meet of de hoeveelheid toegevoerde stroom hetzelfde is als de hoeveelheid teruggevoerde stroom. Bij een goed werkende stroomkring is de toegevoerde stroom namelijk gelijk aan de afgevoerde stroom. Op het moment dat er een lekstroom ontstaat, bijvoorbeeld door een (kleine) kortsluiting naar aarde, zal de aardlekschakelaar constateren dat de hoeveelheid teruggevoerde stroom kleiner is dan de hoeveelheid toegevoerde stroom en zal de spanning afschakelen.

Zowel Duits als electronica is een vak! ;)
Groet Frits