Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Marcel112
Vandaag om 20:22:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:13:50
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
  

Auteur Topic: Keerlus probleem, hulp gevraagd  (gelezen 7881 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2014, 13:42:02 »
@ Maarten,

Die keerlusmodules die jij levert, werken nu eenmaal volgens het principe dat een kortsluiting wordt gedetecteerd (en als reactie daarop wordt er omgepoold om die kortsluiting op te heffen).  De module "veroorzaakt" geen kortsluiting, maar detecteert die en reageert daarop. Als een trein die over de scheiding rijdt geen kortsluiting veroorzaakt, zal die module van jou ook niks doen.

Het is inderdaad al een oude discussie en het zou al wat helpen om die te verkorten als je in ieder geval die basis eens zou erkennen (of niet, als je het echt niet begrijpt, maar rakel het dan niet steeds opnieuw op en accepteer in dat geval gewoon dat je het niet begrijpt).

Huub

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2014, 14:32:30 »
Huub, leven en laten leven zullen we maar denken en zeggen.  :-X :-X

@Maarten, 4 isolaties meer, maar wel 3 melder secties voor een blok met 3 secties, gratis en voor niets erbij.  ;D ;D Aan te sluiten op een standaard bezetmelder, met of zonder stroomdetectie.  :D :D Dus helemaal  (y) (y)

Maar gelukkig gaat deze vraag over een keerlus oplossing die net als die van Lenz werkt op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 15:31:54 door guest7823 »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2014, 14:34:00 »
Hoi hoi Marco. Spoorhobby heeft hiervoor de ideale oplossing bedacht. Het is ongeveer hetzelfde als de ultimate keerlusmodule van rosoft alleen dan op basis van enkele relais prints van hans de loof. Bij mijn baan is dit ideaal aangezien ik 2 keerlussen heb (TT 2rail) en elke sectie binnen de keerlus door de computer (met iTrain) wordt gedetecteerd en er dus geen gebruik wordt gemaakt van korte kortsluitingen. het schema is erg makkelijk aan te sluiten. De langste trein moet in de middelste sectie van de keerlus passen, want de relais schakelen de polarisatie voordat de trein in het volgende blok komt.


groeten, Jake


Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 19 July 2014, 14:37:55 »
Het werkt volgens onderstaand principe;





Groeten, Jake
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 15:31:17 door guest7823 »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2014, 15:59:10 »
Met een simpel lichtsluisje van een paar euro ben je er ook, zonder kortsluiting (voor zover dat een probleem is):



Werkt bij mij al tijden tadeloos.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 19 July 2014, 16:05:21 »
Het werkt volgens onderstaand principe;





Groeten, Jake
Het schema van de keerlusschakeling is van mijn hand. Ik had daarover een draadje geopend, maar in de praktijk kreeg ik toch te veel problemen met de spanningsval over de diverse halfgeleiders en ben met dit project gestopt. Ik heb dat ook in het betreffende draadje vermeld.
Op zich schakelde alles wel goed om, maar heb later toch maar een nieuwe schakeling ontworpen met een enkel mono-stabiel relais, ook weer met een PIC als basis.
Ik heb er op het ogenblik 3 in gebruik naar volle tevredenheid. Ik had natuurlijk ook gewoon de schakeling van Rosoft kunnen gebruiken (uitstekend ding), maar soms vindt ik het gewoon leuk om weer eens iets in elkaar te frotten.
En wat betreft de diskussie over het beste systeem: :-X

Met vriendelijke groet,
Gerrit

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 19 July 2014, 16:45:22 »
Persoonlijk vind ik het gebruik van een PIC in dit verhaal totaal overbodig, zie de xTreme Keerlus, werkt zonder software, en alleen met hardware. Maar ook dat is een oeverloze discussie.  :-X :-X

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 19 July 2014, 18:58:58 »
 (y)Ik ben erg blij, dat er mensen zijn die dit soort slimme oplossingen bedenken voor dit soort problemen zoals een keerlus bij een 2rail baan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de 2 keerlussen op m'n kleine baantje gaan werken. Ik kan noet wachten tot ik het zie rijden.
Groeten, Jake

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2014, 12:39:18 »
Schluss mit Kurzschluss. Das neu entwickelte Kehrschleifenmodul LK200 arbeitet nach dem Fehlerstromprinzip, die Umpolung erfolgt bereits bei 100 mA Fehlerstrom, die Polaritätsanzeige erfolgt mittels einer LED. Umgeschaltet wird elektronisch ohne Relais, das bedeutet hohe Schaltgeschwindigkeit und kein mechanischer Verschleiß.

Bron:  Lenz.

Zonder commentaar.
Maarten.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2014, 13:08:00 »
Fijn dat je nu zelf ook overtuigd bent dat de LK200 via de kortsluitmethode werkt.
Kunnen we die discussie ook afsluiten  8)
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 21 July 2014, 22:04:59 »
Kunnen we die discussie ook afsluiten

Ik ben bang van niet  ;D Jullie blijven geloven dat alles wat moeilijk is, ook beter is  ???.

Marius.

PS Nu heb ik mij weer laten verleiden  :'(  :'(  :'( 
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 21 July 2014, 22:09:19 »
Nee hoor  8)
Wij zijn er van overtuigd dat je iets ook netjes op kan lossen.  (y)
En dat is helemaal niet moeilijker.
Gr.
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 21 July 2014, 22:35:53 »
Volgens mij voeren we deze discussie nu al meer dan 10 jaar. :o :o

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 22 July 2014, 15:07:50 »
Fehlerstromprinzip

Fehlerstrom is foutstroom ofwel KORTSLUITSTROOM http://de.wikipedia.org/wiki/Fehlerstrom
Een aardlekschakelijk werkt ook op een dergelijk principe

Duits is ook een vak.
 ::)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 22 July 2014, 15:19:57 »
Heerlijke (zinloze) discussie......
Echter een aardlekschakelaar werkt NIET volgens het kortsluitprincipe. Een gewone zekering wel. Een aardlekschakelaar werkt volgens het fehlstromprincipe, oftewel het verschilstroomprincipe. Een aardlek schakelaar meet of de hoeveelheid toegevoerde stroom hetzelfde is als de hoeveelheid teruggevoerde stroom. Bij een goed werkende stroomkring is de toegevoerde stroom namelijk gelijk aan de afgevoerde stroom. Op het moment dat er een lekstroom ontstaat, bijvoorbeeld door een (kleine) kortsluiting naar aarde, zal de aardlekschakelaar constateren dat de hoeveelheid teruggevoerde stroom kleiner is dan de hoeveelheid toegevoerde stroom en zal de spanning afschakelen.

Zowel Duits als electronica is een vak! ;)
Groet Frits