Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:37:09
Opstelbaan door V200-G2000
Vandaag om 14:33:40
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door KNed
Vandaag om 14:27:30
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Albert's fantasie in schaal 0e door moonlicht
Vandaag om 14:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:05:05
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 13:41:05
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49

Auteur Topic: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks  (gelezen 16344 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #90 Gepost op: 28 July 2014, 19:17:00 »
Kan de railspanning niet ook als voedingsspanning gebruikt worden? Die moet toch naar de print omdat deze door het relais afwisselend naar het puntstuk gevoerd moet worden.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #91 Gepost op: 28 July 2014, 20:06:09 »
NÉÉ.

Groet,

Geratd van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 28 July 2014, 20:11:55 »
Hier het schema:

Wil je echt de voeding van de relais uit de raispanning halen, dan zul je een opto-coupler moeten gebruiken.

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 28 July 2014, 20:46:59 »
Waarom is dat niet mogelijk dan? Gaat eea teveel vermogen trekken uit de rails, geeft het storingen?

Op zich zat ik toch al te denken aan een aparte 5/12V ringleiding naast de benodigde L/R rail- en non-detectie ringleiding, en dan gevoed via een apart voedingkje. Die zou dan dergelijke zaken moeten afhandelen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #94 Gepost op: 28 July 2014, 21:06:44 »
Waarom is dat niet mogelijk dan? Gaat eea teveel vermogen trekken uit de rails, geeft het storingen?

Nee, dat is het niet. Als je digitaal gaat rijden dan ga je spanning waar een digitaal signaal in zit gebruiken voor toepassingen die dat niet nodig hebben zoals het omzetten van wissels en lampjes. Dat is zonde van het vermogen. Dan kan je inderdaad beter apart voeden. Zie ook: Encyclopedie: Centrale voedingsleiding

Op zich zat ik toch al te denken aan een aparte 5/12V ringleiding naast de benodigde L/R rail- en non-detectie ringleiding, en dan gevoed via een apart voedingkje. Die zou dan dergelijke zaken moeten afhandelen.

Gewoon doen. Scheelt een hoop gedoe. Trouwens met de extra printjes e.d. waar je nu mee bezig bent kom je snel richting het bedrag van een print van Peco. Leg de kosten maar eens naast elkaar. En het scheelt een hoop geklooi als ik het zo zie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jowi

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 28 July 2014, 21:17:29 »
Ja daar lijkt het wel op ja ;D Ik hoopte wat naief dat de conrad print meteen werkte, nu is dat ding misschien wel werkend te krijgen, maar het is inderdaad best een gedoe... het gemak van de peco print begint dan wel op te wegen tegen de kosten ja... maar ik ga bovenstaand idee wel proberen uiteraard, te leuk om niet te doen ;)

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 29 July 2014, 09:52:24 »
Als je niet een aparte voeding per print wilt hebben, kun je wat proberen. Sluit het relais aan tussen GND (-) en COM (+). Als het relais nu wel aantrekt, kun je de extra voeding achterwege laten en GND en COM gebruiken. Check voor de zekerheid of er 5 V of 12 V tussen COM en GND staat. Dit is de meest eenvoudige oplossing voor je probleem. Let er wel op dat de spanning stabiel blijft.

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 29 July 2014, 11:18:57 »
Dat was ook 1 van de dingen die ik wilde gaan proberen, kijken of er een voldoende 5V voeding te vinden is op de smartswitch zelf, die ik kan (mis/ge)bruiken.
Ik ga er snel mee aan de slag!
« Laatst bewerkt op: 30 July 2014, 10:14:28 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 24 August 2014, 20:53:05 »
Vraag over het leggen van peco flexrails. Met de 'normale' rails van bijv. Fleischmann, als je daar van een bocht over gaat in een recht stuk, zijn dat 2 aparte rails. Een bocht, en een recht stuk. Nu betrap ik mezelf er op dat ik nu ik aan het plannen ben met de aanleg, dat ik de neiging heb om bochten uit flexrail zodanig af te korten dat ze inderdaad stoppen daar waar de rail overgaat in een recht stuk... maar is dat wel de bedoeling, is dat wel handig?

Dat lijken me juist risico plekken waar mechanische spanning kan ontstaan? Is het dan niet beter om de knip als dat kan, gewoon verder te leggen, en de rechte stuk deel uit te laten maken van de flexrail? Hoe zorg je er voor dat de bocht mooi strak overgaat in een recht stuk, zonder dat het rechte stuk nog een 'zwieper' mee krijgt doordat er een bocht aan vooraf gaat?

Waar moet je verder op letten bij het aanleggen van flexrail?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #99 Gepost op: 24 August 2014, 21:26:03 »
Het is inderdaad niet handig om een scheiding te leggen op de overgang tussen recht en boog. Het mooiste is om de scheidingen zoveel mogelijk te plannen in de rechte stukken. Daarmee voorkom je het uitknikken.

Om ongewenste "zwiepers" te voorkomen moet je om te beginnen de centerlijn van het spoor op de ondergrond uitzetten en de rails zo goed mogelijk die lijn laten volgen. Flexrails geven ook de mogelijkheid om de overgang van recht naar boog geleidelijk te laten gaan, de z.g. overgangsboog.

Waar je ook op moet letten is dat je de rails in de bogen zo sterk buigt dat ze niet te ver terugveren. Het spoor moet feitelijk voor "dood" blijven liggen in de kromming die je bedoeld had.

En tenslotte, na het leggen in de lengterichting over het spoor kijken om te zien of het vloeiend verloopt. Alle ongewenste kronkels moeten er uit zijn voordat je ballast gaat lijmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 24 August 2014, 22:40:53 »
Mijn baan wordt een testbaan, een wat uit de kluiten gegroeide dubbele ovaal, om wat te experimenteren met secties, software etc. Ik zal de baan ook niet ballasten, maar tijdelijk fixeren met ik denk iets van schroefjes, spijkertjes etc.

De overgangsboog vind ik wel een goeie... die kun je in je voordeel gebruiken om het leggen van bochten makkelijker te maken vermoed ik...ik zal het baanplan daar eens op aanpassen. Maakt eea wellicht ook wat realistischer.

Ik zie wel een beetje op tegen het leggen en op maat maken van de peco flexrails, maar ik moet er maar gewoon aan beginnen denk ik...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #101 Gepost op: 24 August 2014, 22:49:47 »
Gewoon er aan beginnen is inderdaad de beste leerschool. Je kunt je wel dagen zorgen maken van : kan ik dat wel, en hoe moet dit en hoe moet dat? En je kunt mensen het hemd van het lijf vragen over alle valkuilen die je mogelijk tegenkomt. Maar uiteindelijk moet je het zelf in de vingers krijgen. En in dat leerproces zul je ongetwijfeld een paar keer een stuk rail verknoeien, maar dat geeft niet. Zo'n lengte is dan niet helemaal waardeloos. Je knipt of zaagt het slechte stuk er af, en met wat overblijft kun je gewoon verder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 24 August 2014, 22:56:07 »
Ja je hebt gelijk, maar een beetje voorbereid zijn en tips van ervaren mensen is nooit weg (y) Ik heb vandaag een tafel in elkaar gezet, 244x80cm, komt op schragen te staan, en wat losse stukjes rail gelegd om te kijken waar eea een beetje komt en of de plannen in anyrail in werkelijkheid ook goed zijn. Ik heb al gemerkt dat ik wat te dicht bij de randen zit, en ook heb ik nog geen goed idee hoe ik eea het beste vast kan zetten, maar daar kom ik wel uit.

Ik ben niet zo bang om rails te verzieken, ik heb al wat geoefend met kleine stukjes, maar lange bochten etc leggen heb ik nog niet gedaan. Ik heb wel voldoende hulpmiddelen inmiddels, van tracksetta's tot de conrad messing blokjes (super!)...
« Laatst bewerkt op: 24 August 2014, 23:02:50 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 27 August 2014, 14:58:40 »
Ik ben rails aan het leggen, leuk werk, met het goede gereedschap en de adviezen in het achterhoofd is het prettig werken (y) ik heb nog wel een tip voor andere beginners, zorg dat je de extra losse bielsen tussen de railovergangen meteen plaatst, als je eea vast spijkert/schroeft krijg je die er niet meer onder.

Ik zit nog wel een beetje te zoeken naar de beste manier om de wissels te bedraden (ik voorzie het puntstuk van een groene schakeldraad en de beide rails van rood/zwart) aangezien deze undetected zijn, maar wel van spanning moeten worden voorzien (via een spanningsval dmv diodeschakeling), bij het plaatsen van de wissels moet je dan heel precies gaatjes boren voor de kabeldoorvoer, anders ligt de wissel niet mooi vlak. Heeft me al een paar keer losgeraakte kabels gegeven, maar ik krijg er handigheid in.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 27 August 2014, 16:04:57 »
IK gebruik een korte (15 cm) ongeisoleerde draad. Deze soldeer ik aan de onderzijde en bij plaatsen wissel buig ik de draad naar een van de zijkanten. Na plaatsing een gat boren en aan de onderzide aan een spijker. Hierna netjes afmonteren met een geisoleerde draad.

Groet,

Gerard van der Sel.