Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg  (gelezen 123250 keer)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #60 Gepost op: 15 October 2007, 15:39:47 »
In spoor nul moet er natuurlijk wel een compleet interieur met verlichting in  ;D

De binnenwandjes die in het H0 model dicht zijn, moeten dus open zijn en je hebt een plot nodig voor de complete vloer.

Grtn!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #61 Gepost op: 15 October 2007, 16:05:09 »
Zo zie je maar spoor O is toch anders dan Ho. Ga zo'n tankwagentje bestellen en dan kijken of we er iets moois van kunnen maken.

Gr. Gerco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #62 Gepost op: 15 October 2007, 16:12:22 »
Punt 2 er staat naast jouw naam Administrator, betekent dat dat ik je dan anders moet benaderen dan normale leden  ??? of betekent dat, dat ik heeeel lief moet antwoorden omdat ik een beetje bang moet zijn voor een Admin ??? of bedoel je wat anders met wat er achter jouw naam staat ????

Nee, het betekent dat je bericht op een zogenaamd lollige toon geschreven was, waarmee je echter ook meteen de grens aan het opzoeken was van wat net wel en net niet kan. Als je de grens opzoekt, moet je ook niet verbaasd staan als je die vindt.

Wat betreft de inhoud, de opmerking dat je "in negen van de tien gevallen helemaal opnieuw moet beginnen" (dus zonder ook maar iets van de vorige tekening te gebruiken) slaat ook nergens op en je hebt die inderdaad ook genuanceerd.

Verder stel ik voor enige verdere discussie besloten te voeren, aangezien we wel erg van het onderwerp geraken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #63 Gepost op: 15 October 2007, 16:28:32 »
Zo zie je maar spoor O is toch anders dan Ho. Ga zo'n tankwagentje bestellen en dan kijken of we er iets moois van kunnen maken.

Gr. Gerco

Zo heb ik het gedaan bij de Pola Maxi's:

Verzaagd frame onder de kolenbak geplakt:

http://farm2.static.flickr.com/1107/687173602_8f11230687_o.jpg

De zijkanten afgewerkt met een strookje styreen

http://farm2.static.flickr.com/1245/686312633_d6cb6fef34.jpg

Met uiteindelijk dit resultaat:

http://farm2.static.flickr.com/1208/686314731_7fbb1367a7_o.jpg

Voor de Dg zou ik de delen van het frame naadloos tegen elkaar plakken op een basisplaat van styreen die gelijk de bodem van het karretje vormt. De opbouw kan daar met een aantal schroefjes (bijvoorbeeld vastgrijpend in hoekversterkingen) op worden vastgezet, zodat je altijd bij het interieur kunt.

Grtn!

Huib
« Laatst bewerkt op: 15 October 2007, 16:31:40 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #64 Gepost op: 15 October 2007, 16:40:36 »
@ Peter
Nee dank u, geen behoefte aan, als dit al jouw grens is. lijkt verdere discussie mij zeer overbodig.......

Gerco, was 1 mm niet te dik voor je machine?? dacht dat je een keer zoiets zei.
Is de noodzaak voor het uitfrezen van nog dikker styreen, je weet me te vinden  :)
Lijkt me wel leuk om me eens op een andere schaal te wagen
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #65 Gepost op: 15 October 2007, 16:57:15 »
Marty,

Twee keer 0,5 is ook 1 mm (heb je meteen de graveerlijnen aan de binnen en buitenkant)  en binnenkort ga ik eens kijken hoe het met 0,75 mm gaat  ;)

Gr. Gerco

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #66 Gepost op: 15 October 2007, 17:01:02 »
Heuhhh, daar heb ik niks tegenin te brengen  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #67 Gepost op: 15 October 2007, 17:09:52 »
Citaat
Lijkt me wel leuk om me eens op een andere schaal te wagen

Ik had tegen Gerco gezegd, nee, nee geen Dg 1:32 (nog niet), maar ja, als jij het echt wil Marty  ;), ik heb natuurlijk nog spoor 1 onderdelen genoeg liggen.
  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 October 2007, 17:30:43 door Ries »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #68 Gepost op: 15 October 2007, 17:19:36 »
PS. vergeet niet dat rollend materieel bij de grote schalen een veel hoger gewicht moeten hebben dan in H0. Eigenlijk zou je de bodem dubbel moeten uitvoeren, zodat er een plak lood over de volle lengte en breedte van de wagen past (richtwaarde: 250 gram voor een twee-assige wagon). Een andere optie is om enkele kleinere plakken op elkaar onder de wagon tussen de stelbalken te plakken, maar da's minder mooi.

Grtn,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #69 Gepost op: 15 October 2007, 17:25:29 »
Zijn "stalen" stoelen en tafels en een "gietijzeren" pot, misschien een idee voor het te plaatsen gewicht?

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #70 Gepost op: 15 October 2007, 17:30:24 »
Nu had ik hele mooie foto's van de Dg  bij Goes Borsele en je raad het al die stonden op een schijf die gecrashed is. Kan er misschien iemand foto's inclusief detailfoto's maken van een Dg bij een van onze musea.

Het idee is zich al aardig in mijn hoofd aan het vormen hoe te bouwn. De wanden gaan bestaan uit 3 lagen. Hierdoor krijg je een heel dun uiterlijk van de wand terwijl deze toch heel stevig is. Voorhet gewicht een dubbele bodem maken is natuurlijk geen probleem.

Gr. Gerco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #71 Gepost op: 15 October 2007, 18:22:32 »
Ga ik wel doen-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #72 Gepost op: 15 October 2007, 19:53:44 »
Beste,

Even een andere vraag tussendoor, is er van de Dg geen railhopper te maken of zijn dat verschillende type's?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #73 Gepost op: 15 October 2007, 19:56:25 »
Huib, ik zat te denkne om de bodemplaat uit 2 mm dik aluminium of messing te frezen, maar ik vrees dat ik dan bij lange na nog steeds niet die 250 gram ga halen, red je dat wel met lood dan ??
Wordt een ferme dikke plak dan, of prop je ook nog wat in het dak ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #74 Gepost op: 15 October 2007, 20:21:16 »
Beste,

Even een andere vraag tussendoor, is er van de Dg geen railhopper te maken of zijn dat verschillende type's?

dave

je bedoeld waarschijnlijk een 'hothopper' zo'n Dg die op de Wgm stond als verwarmingswagen voor rijtuigen. Het ding staat nu in de STIBANS-loods opgeslagen. Zie http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/20071013/photo#5120956469977543906

Waren er trouwens ook niet Dg's in grijze kleur als ontijzelwagen of ben ik daar mis mee en werden daar alleen ouwe goederenwagentjes voor gebruikt???
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie