Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Marcel112
Vandaag om 11:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:35:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 10:45:19
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 09:41:00
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg  (gelezen 127612 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #165 Gepost op: 13 November 2007, 12:37:02 »
Krijg net bericht binnen dat de tankwagen spoor 0 binnen is die eventueel als basis kan gaan dienen voor de Dg in spoor 0. Die gaan we dus even ophalen en kijken of het een basis kan zijn om er een mooie Dg van kunnen gaan maken.

Gr. Gerco

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #166 Gepost op: 13 November 2007, 17:12:42 »
Gerco,

Waarom een Oscale ketelwagen slachtofferen voor z'n onderstel? Eigenlijk heb je 2 onderstellen nodig denk ik, ivm verzagen van de chassisbalken.

Hebben jullie naar de site van MK gekeken? Die levert voor spoor 0 schitterende W1 glijlagerpotten in kunststof en messing (zelfde maatvoering). Als je de stelbalken en asbalansen uit styreen plot ben je veel simpeler en goedkoper klaar en je hebt gelijk de goede aspotten  eronder ook. Tip: als je de maatvoering van de asbalansen van MK overneemt, kunnen de aspotten van MK nog vertikaal bewegen ook. Valas-compensatie heb je dan. Door de zware wielen in 0 is mijn ervaring dat het prima werkt.

PS ik heb de maatvoering van de asbalansen van MK voorhanden. Omdat hij eea ontwikkeld heeft vind ik het fatsoenlijker om ze eerst bij Maykel zelf op te vragen en of ie evt aspotten kan/wil leveren.
Groetjes,
Arnoud

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #167 Gepost op: 13 November 2007, 21:45:50 »
Styreenchassis vind ik ook een goed idee, maar of het veel scheelt in de kosten? Als je voor een redelijke prijs een osm wagentje weet te scoren , heb je gelijk ook de wielen, buffers, vering en koppeling. Op Eurospoor voor het eerst een setje aspotten van MK gekocht in resin, en had ook al bedacht dat volgende wagen aspotten glijdend in balansijzers te maken
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #168 Gepost op: 13 November 2007, 22:07:39 »
Als je alles bij elkaar optelt, is het slopen van een O-Scale onderstel zeker niet duur. Kijk maar eens wat al die losse onderdelen kosten bij Schnellenkamp: wielen, aslagers, verende buffers, verende koppelingen, etc. Afgezien daarvan zijn de rij-eigenschappen van de O-Scale onderstellen prima, dus waarom zou je moeilijk doen.

Het is overigens nog maar de vraag of je twee onderstellen nodig hebt. Als het onderstel kort genoeg is, heb je aan een onderstel genoeg. Je kunt een O-Scale onderstel ook met styreen verlengen.

Grtn!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #169 Gepost op: 13 November 2007, 22:42:44 »
Koppelingen en buffers en wielen kun je ook bestellen bij MK. Alles bij elkaar opgeteld kom je ruim onder de prijs uit van een Oscale-wagen die op de Duitse Ebay toch al vlug 35 euro doet. Dan nog zeker 17 euro verzendkosten erbij en je zit al boven de 50 euro. Een enkele uitzondering daargelaten. Volgens mij kun je voor die prijs zelfs Schnellenkamp-onderdelen en wielen bestellen.....en dan hou je nog geld over en je hebt het met een paar dagen met een factuur erbij in huis.
direkt bij Oscale buffers wielen en koppelingen bestellen kan ook.....is niet duur.....alleen de levertijden die ze er op na houden zijn bedroevend.
 
Dan als reaktie op de Oscale onderstellen verlengen met styreen:
Oscale is gemaakt van ABS en dat kombineert wat lastiger met styreen. Chassisbalken uit 1 stuk is mi veel fraaier dan korte aanelkaar-gelijmde stukjes.

Let ook even op de bladveren! Bij een Oscale wagen zijn deze de normale goederenwagen-maat. Onder de NS Dg zitten de veeeeel langere (lees comfortabelere) personenrijtuigveren.

Mijn visie: als je dan toch iets gaat ontwikkelen, doe het dan in een keer goed. Als ik de geplotte DE3 bekijk uit het andere draadje dan is duidelijk te zien dat er aandacht is besteed aan de correctheid van het model. En dat in H0!!!! En waarom zouden we dan in de schaal 0 genoegen nemen met minder? Details in komen in 0 nog beter tot hun recht. 

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #170 Gepost op: 13 November 2007, 22:55:29 »
Euh, ik denk dat Gerco in de ontwikkelfase zit. Wellicht wist hij nog niet van al deze onderdelen af. Nu wel dankzij jou. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #171 Gepost op: 13 November 2007, 22:59:00 »
Arnoud,

Helemaal met je eens dat de maatvoering van belang is, maar...

daartegenover staat dat de blikvanger van de wagen m.i. de opbouw is en dat en 0-Scale wagen echt al voor 25 euri te verkrijgen is op het standje van 0-Scale op een beurs. Dus als je er toch heen gaat.......

Ik heb nog niet gemeten, maar heb je er echt maar een enkel onderstel nodig of moet je toch twee los verkrijgbare onderstellen koppelen? Dan wordt het weer een ander verhaal.

en hoe ga je de remschoenen, leidingen enz dan doen?

PS.
Ik heb nog heel wat delen van de onderstellen liggen. Dus als er wat ontwikkeld moet worden, kan ik wel wat inbrengen.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #172 Gepost op: 13 November 2007, 23:09:53 »
veel berichten terug had ik gekeken naar een lang OSM onderstel(met remhuis/bordes, lengte voldeed maar radstand niet, dus wel knippen in de langsbalken. persoonlijk zie ik daar niet zo tegenop, beetje schuren enzo. Andere mogelijkheid is de gehele UNP balk te vervangen, die zou ik niet plotten maar van evergreen kopen.
Arnoud, hoeveel schelen de comfort veren met die van osm?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #173 Gepost op: 14 November 2007, 00:28:02 »
De eerste tegenvaller... ik bouw namelijk de versie zonder ramen in de kopwanden. Alleen, de deur daarvoor is net iets van een millimeter langer dan de deur met ramen. En dus steekt het schermpje, dat ik net zo netjes schuin had gevijld en geschuurd, een beetje boven de wand uit. En natuurlijk kom ik daar pas achter nadat de deur op de kopwand is gelijmd. :(

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #174 Gepost op: 14 November 2007, 00:34:57 »
de veerlengte, gemeten tussen de veerhanden is bij Oscale 24 mm en zou 37 mm moeten zijn. Een leuk detail is ook om te zien dat de veerhanden bijna tegen de bufferbalken gesitueerd zijn.

Remwerk?
Schnellenkamp kunststofbauteile artikel b40. Een setje voor 2 assen kost 5 Euro.
Tussen de chassisbalken een dwarsbalkje lijmen en het remwerk er tegeaanplakken.....zoals het in het grootbedrijf ook zit. Simpel en doeltreffend.

Groetjes,
Arnoud

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #175 Gepost op: 14 November 2007, 00:52:38 »
Nog even wat prijzen bij MK opgezocht:
W1 aspotten (kunststof): Euro 4,--
Hulsbuffers: Euro 6,--
Schroefkoppelingen: Euro 6,--
2 Oscalewielstellen: Euro 7,--

Nog even wat prijzen bij Schnellenkamp opgezocht:

Hulsbuffers: Euro 7,50 (zelf in elkaar zetten)
Schroefkoppeling: Euro 7,70 (kant en klaar)
Remwerk (kunststof) Euro 5,--

Resultaat:
De Mk-onderdelen, aangevuld met het setje remwerk van Schnellenkamp komt uit op een bedrag van 28 Euro.

Groetjes,
Arnoud


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #176 Gepost op: 14 November 2007, 01:12:55 »
Wel, het goede nieuws is dat ik de deuren heb kunnen losmaken met lijmoplosser. Het slechte nieuws is dat daarbij de brede deur in tweeën gebroken is. Dus dat wordt weer bijwerken... :(

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #177 Gepost op: 14 November 2007, 19:36:51 »
Hallo,

nach einigen stressigen Tagen, habe ich zur Erholung auch einen Dg angefangen.

Sehr schönes arbeiten, je schärfer das Messer, desto schöner der Schnitt!

Gruß

Bernd



Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #178 Gepost op: 14 November 2007, 20:33:28 »


Twee werkwagens bij een museumlijn
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #179 Gepost op: 15 November 2007, 21:51:41 »
Wel, het goede nieuws is dat ik de deuren heb kunnen losmaken met lijmoplosser. Het slechte nieuws is dat daarbij de brede deur in tweeën gebroken is. Dus dat wordt weer bijwerken... :(

- Peter
moah, snij gewoon een nieuwe van een stukkie styreenafval...