Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 13:14:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 13:09:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:48:40
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg  (gelezen 123577 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #150 Gepost op: 07 November 2007, 21:46:55 »
Hoi Marc,

da's mooi. Idd voor ik aan een plot begin altijd een nieuw mes ;)

De opbouw van de huiven is idd wat verwarrend geschreven.

De originele foto's (zonder snijmat ondergrond) zijn van het prototype.
Naderhand, toen ik hem ook gebouwd heb, heb ik er wat 'truukjes' aan toegevoegd waardoor het (voor een beginner) wat makkelijker bouwen word.

1 daarvan is het aanbregnen van een plafond in de huiven en het plaatsen van extra spanten. Hierdoor wordt het zuiver haaks lijmen en later het buigen van het dak vergemakkelijkt.

Je kunt de werkwijze zoals beschreven onder 'Alternatieve opbouw' volgen.
Idd had je dan beter de U-vorm niet uitkunnen snijden, maar geen man overboord ;)
Gewoon inlijmen  :P Omdat we van een extra achterwand en plafond gebruikmaken, wordt de boel vanzelf wel recht en haaks ;)

Afhankelijk van de gekozen versie zul je verderop in het verhaal idd huiven met en zonder plafond tegenkomen. De alternatieve opbouw heeft steeds een sijnmat achtergrond.

En, foutje bedankt, 3mm moet 0.3 mm zijn.

Als je met verstevigingsprofielen de strips naast de deuren bedoeld, ja die worden ook met ontvetter gelijmd.

Grtzz, als er meer vragen zijn hoor ik het wel ;)

Karst


Edit:  De pagina van de Dg op de site is aangepast :)
« Laatst bewerkt op: 07 November 2007, 21:54:56 door Karst Drenth »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #151 Gepost op: 07 November 2007, 22:26:21 »
Voor Peter:

De hothopper in Maastricht heeft inderdaad geen ramen meer op de kopse kanten. De philotrain versie heeft nog relief in de deuren waar ooit een raam zat, maar de foto van deze hothopper in Maastricht laat een volledig gladde deur zien aan beide kanten. Het WC raampje zit aan de zijkant in het midden met het buikje aan de rechterkant.

Succes met bouwen,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #152 Gepost op: 07 November 2007, 22:31:45 »
Heel erg bedankt, Ivo. De plot heeft al vlakke kopkanten (uiteraard heb ik eerst de kopkanten met ramen uitgesneden, voor ik daar achter kwam) en op deze manier moet ik er uitkomen.

Overigens vind ik het gemakkelijker om de plot voorzichtig uit te breken. Dat met een mes gaat toch net niet helemaal recht en zo.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #153 Gepost op: 09 November 2007, 14:54:59 »
Karst,

Zie ik op onderstaande foto nu goed dat je een soort vensterbank onder het raam hebt gelijmd?



Is dat een stukje styreen van 0,5x0,5?

Kan je mij vertellen hoe ik aan de losse onderdelen voor het dak kan komen?

Mvg,

Marc
« Laatst bewerkt op: 09 November 2007, 14:57:55 door Marc »
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #154 Gepost op: 09 November 2007, 15:15:50 »
Kopen ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #155 Gepost op: 09 November 2007, 15:16:23 »
Yep,

voor de 'versiering' ;) idd 0.5 x 0.5mm

De ventilatoren kun je kopen bij mevr. De Groot (Spoorcuriosa).

De schoorsteen is niet meer te koop, kunt het overigens altijd vragen bij dezelfde 'winkel' ;)

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #156 Gepost op: 09 November 2007, 15:23:26 »



Spreekt voorzich ;)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #157 Gepost op: 09 November 2007, 15:50:34 »
Karst, Sobat,

Bedankt voor de toelichting!

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #158 Gepost op: 09 November 2007, 15:53:04 »
Hier nog een detailplaatje

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #159 Gepost op: 12 November 2007, 11:45:58 »
Ik denk dat dat stangetje of hoe zwarte ding op de voorgrond van de foto je ook noemen wil,  de spiegelhouder is geweest. Klopt dat? Ik heb nog geen foto kunnen vinden van de Dg met spiegel. Wat was dat voor spiegel? Eentje voor een vrachtwagen? Hoe zag die er dan uit,  aangezien daar ook variatie in kan zitten?

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 12 November 2007, 11:51:43 door MR. Reden: schrijffouten verwijderd »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #160 Gepost op: 12 November 2007, 11:52:10 »
Is het geen sluitsein hanger?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #161 Gepost op: 12 November 2007, 11:54:37 »
Het is een sluitseinijzer inderdaad. In een Dg zat wel een spiegel, namelijk in een van de beide uitbouwen. In een van de uitbouwen zat een bankje voor de conducteur zodat ie daar de ramen van die uitbouw langs de trein kon kijken, hij kon van daar af ook door de ramen van de andere uitbouw kijken via dat spiegeltje, zo kon ie dus de linker- en rechterkant van de trein in de gaten houden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #162 Gepost op: 12 November 2007, 11:56:41 »
Aha, het was een binnenspiegel en geen buitenspiegel. Weet ik gelijk waar dat "stangetje" voor diende. Dank!

Groeten,

Marco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #163 Gepost op: 12 November 2007, 12:04:43 »
Voor de detailfreaks: ik weet niet of het al opgemerkt is maar de handgrepen van de Dg's zijn na een tijdje ook gewijzigd of zijn er in elk geval in twee uitvoeringen geweest: oorspronkelijk liep de stang van de kopwand van de bak met een boogje recht naar onder naar het frame en zat de feitelijke handgreep aan die stang bevestigd. Hier een wat onduidelijke foto van een Dgtje dat ik ook gebouwd had:

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #164 Gepost op: 12 November 2007, 12:07:30 »
Als je naar het derde plaatje aan het begin van dit draadje had gekeken, dan had je het antwoord al gehad!
De spiegel in de Dg


SK
« Laatst bewerkt op: 12 November 2007, 13:54:06 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.