Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 19:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frits C
Vandaag om 19:44:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03

Auteur Topic: Welke wissels in mijn nieuwe baanplan  (gelezen 3351 keer)

pallie

• Lief zijn
  • Offline Offline
  • DB-ag Periode V-VI
Welke wissels in mijn nieuwe baanplan
« Gepost op: 16 June 2014, 21:40:36 »
Hallo mensen,

Na lange tijd van afwezigheid weer een beetje tijd en veel ruimte ;D. Ik wil graag beginnen met baanplannen. Enkele voorwaarden voor mijzelf gesteld:
- rollend materiaal moet gebouwd zijn na 1980,
- alleen Duits en in Duitsland rijdend materiaal,
- alles binnen tijdperk V-VI (ik verzamelde te veel)

De beschikbare ruimte is enorm maar ik wil het niet "zomaar" vol bouwen. De vele ruimte geeft mogelijkheden tot het rijden met lage treinen en stijgingen kunnen gemakkelijk worden gemaakt binnen 2% stijging. Mijn vraag is: Wie weet en kan mij vertellen welke wissels ik moet toepassen. Ik heb ondertussen veel verzameld van Roco line rails 2,1 mm. echter heb ik 2 type wissels. 10 graden en 15 graden. welke moet ik waar inzetten. Zelf dacht ik aan 15 graden in de schaduwstations en 10 in alle zichtbare delen?

Graag advies.
Groet, Pallie
(Draadje bestaat misschien al?)
DB periode V-VI

frederik19630

• Offline Offline
Re: Welke wissels in mijn nieuwe baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2014, 21:42:31 »
Pallie,

als je genoeg ruimte hebt doe je jezelf tekort door niet de slankst mogelijke wissels te gebruiken,
dus zeker de 10 graden in de zichtbare stukken. Krijg je nooit spijt van imho.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

pallie

• Lief zijn
  • Offline Offline
  • DB-ag Periode V-VI
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2014, 22:53:25 »
Hallo Fred,

Dank voor uw reactie. Ik weet dat het mooi staat maar is het daadwerkelijk ook echt zo. Ik kan slecht inschatten hoe een verhouding tussen goederentrein, lage snelheid en wissels ook echt zo uitzien. Met 10 graden wissel loopt het idd mooier. Maar zijn hier richtlijnen voor of zo iets? ik kan mij voorstellen dat een wissel aangepast is in het het type vervoer dat erover gaat, toch?

Groet, Ruud
DB periode V-VI

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2014, 22:59:36 »
Hogesnelheidswissels zijn slank, wissels waar maar met een beperkte snelheid overheen mag gegaan worden zijn minder slank. 1 van de redenen dat er bij sommige stations (en nu neem ik voor het gemak Utrecht) maar met een bepaalde snelheid door de wissels mag worden gegaan (nu 40 km). Wissels die in de vrije baan liggen en waarbij het spoor afbuigt kunnen bestaan uit hogesnelheidswissels, maar dus ook lagesnelheidswissels zijn, afhankelijk van welk doel zij dienen (wissels naar een opstelterrein bijvoorbeeld zullen lagesnelheidswissels zijn met een grotere hoek, wissels op de vrije baan die een aftakking maken zoals bijvoorbeeld bij Gouda, waar je naar Rotterdam kan of naar Den Haag, zullen hogesnelheidswissels (kunnen) zijn, aangezien intercity's daar gewoon met volle snelheid overheen moeten kunnen rijden).

Gr.

Tom.
Spoor 0 adept

pallie

• Lief zijn
  • Offline Offline
  • DB-ag Periode V-VI
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2014, 23:26:24 »
Bedankt Tom,

Leest mij ook zeer logische in de ogen ??? Dus kortom is het dus te bepalen welke acties de treinen maken op welk spoor en met welke snelheid. Wie is er in nederland verantwoordelijk voor baanontwerpen? is dat Prorail? er moet iets bekend zijn over graden en snelheid toch?
Wie weet meer?

Groet, Ruud
DB periode V-VI

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2014, 00:12:52 »
In het grootbedrijf wordt de wisselhoek niet in graden aangegeven, maar in de tangens van de hoek.
Gangbare wisselverhoudingen zijn 1:9, 1:12 en 1:15. Wissels 1:9 mogen afbuigend met maximaal 40 km/u gepasseerd worden. Voor wissels 1:15 ligt dat op 60 km/u als ik me niet vergis.
Er zijn ook hogesnelheidswissel met een hoekverhouding van ongeveer 1:43. Daarover mag afbuigend 140 km/u gereden worden.

Je moet je alleen niet te veel blindstaren op die getallen uit het grootbedrijf. In model zijn zulke wissels nauwelijks haalbaar. Een hogesnelheidswissel wordt in H0 meer dan een meter lang. Ik zou gewoon in elke situatie de slankste wissels toepassen die je nog kwijt kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2014, 07:55:56 »
Klaas heeft helemaal gelijk. Als je wat wissels betreft het hedendaagse Duitse grootbedrijf precies wilt nabouwen, moet je toch zelf aan de slag. Slankere wissels ogen gewoon fraaier en als je ze kwijt kan, altijd gebruiken. Kijk ook eens naar Tillig Elite. Slanke wissels zonder scharniertje in de wisseltongen. Oogt weer een beetje fraaier.
In het schaduwstation is dat minder van belang en kan je gebruik maken van de eigenschap van modeltreinen dat ze niet zo kritisch zijn wat de wisselhoek betreft. In de regel zal een trein netjes in het spoor blijven als je hem per ongeluk - of niet per ongeluk   ;D - op volle snelheid door een 15 graden Rocoline wissel in afgebogen stand stuurt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pallie

• Lief zijn
  • Offline Offline
  • DB-ag Periode V-VI
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2014, 09:01:44 »
Hallo Heren,

Hartelijk dank voor jullie input. Daar kan ik wel wat mee. Ik heb het programma Anyrail aangeschaft. Heeft er iemand ervaring met dit programma? Is er een database waar je mischien secties baanvak kunt downloaden?

Groet, Ruud
DB periode V-VI

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2014, 09:59:00 »
Wat wel een leuk en realistisch beeld geeft is wissels met verschilende hoeken door elkaar gebruiken, dus de cross over in je hoofd baan zeer slank en die wissel naar de losweg van de lokale kolen boer een stuk korter. (tevens snij je daar de helft van de bielzen uit je flex rail)

Any rail is leuk, potlood is makkelijker en een dikke rol afplak tape om het 1 op 1 op de vloer uit leggen nog mooier.
Neem het landschap mee in je ontwerp, Het is goedkoper om aan te leggen en berg hellingen, of bv spoor talud etc nemen best veel ruimte in.

Veel ruimte? computer en centrale bediening, of met de trein meelopen ?

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2014, 10:59:08 »
Hallo Heren,

Hartelijk dank voor jullie input. Daar kan ik wel wat mee. Ik heb het programma Anyrail aangeschaft. Heeft er iemand ervaring met dit programma? Is er een database waar je mischien secties baanvak kunt downloaden?

Groet, Ruud

Hallo Ruud, als je op deze link gaat kijken daar staan komplete banen plannen in anyrail > http://www.anyrail.com/forum_en/index.php?board=2.0

Hans
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

pallie

• Lief zijn
  • Offline Offline
  • DB-ag Periode V-VI
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2014, 23:40:37 »
Hallo Hans,

Dat is idd een goeie site. Ik kan hier wat inspiratie opdoen. Ideeën zijn welkom. Wil in ieder geval een kopstation maken. Een container terminal en een plek voor kolen is ook niet gek. Hebt het aantal FALNS nu op 32 stuks staan. Heeft iemand een groot placement voor kolen verlading of ideeën daarover?

Groet, Ruud 
DB periode V-VI

guest7823

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2014, 00:20:33 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41194.msg811805.html#msg811805

Posting over een 1:9 wissel in N-spoor. Geeft je een beetje beeld over de verhoudingen van de diverse verhoudingen wissels.

1:9 is in het grootbedrijf wel de scherpste hoek die je standaard kan vinden. Al ligt er in Hoorn op het emplacement volgens mij een 1:8 engelsman. Indien geval staat dat op de contrarail. Waarom die daar ligt is me een raadsel want de rest van de wisselstraat is/was 1:9

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #12 Gepost op: 21 June 2014, 10:27:27 »
Kolen verlading zelf is bij mijn weten nooit meer geweest dan 2 sporen en wat kranen om kolen ergens uit te halen en in een trein te mikken.
Het opstel terrein voor lege en volle wagen stammen,dat is altijd wel redelijk omvangrijk geweest.
(bij verladen van schip naar trein,zie de maasvlakte in rotterdam)
In elk geval is het handig om te weten wat je exact bedoelt met een plek voor kolen,kolenverlading van een schip naar het spoor,verladen van kolen uit een mijn,verladen van kolen zoals men dat doet op een Bw,enz enz enz  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

pallie

• Lief zijn
  • Offline Offline
  • DB-ag Periode V-VI
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2014, 23:44:42 »
Klopt inderdaad. Heb de Essensche Kokerei eens bezocht. Virtueel dan wel. Lopen wel een paar sporen meer dan 2 maar de essentie is duidelijk terug te zien. Laden en delen treinen weg zetten die geladen zijn. Eens een volle trein zetten ze inderdaad op een opstelterrein in afwachting voor transport naar de klant.
Heb via MP een Trix 66104 volledig ongebouwde Kokerei op de kop getikt. Daarin is duidelijk een los en een laadspoor aanwezig.

Uitkomst van deze topic is dan alle wissels gebruikt kunnen worden met als belangrijkste uitgangspunt, de bereden snelheid op de wissel.  (y)
DB periode V-VI

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 30 June 2014, 12:17:46 »
Het is ook maar net wat wilt uitbeelden,bij genoemde maasvlakte is er niet meer behoefte dan 2 sporen om stortgoed uit een schip in een trein te mikken.
Hier gaat ook alles in dezelfde volgorde,schip komt aan,wordt geleegd evt gelijk in een lege trein gedumpt en die trein wordt vervolgens de poort uitgereden en op een emplacement neer gezet.
Gelost vanuit een trein wordt er niet,het is daar altijd lege trein naar laad spoor,vullen,naar emplacement,naar klant.
Vandaar dat het ook handig is om te weten wat je wilt uitbeelden,er zijn zoveel varianten en dus ook ander versies als t gaat om hoe dat dat eruit ziet  ;)
Overigens vind je niet overal wissels bij een laad/los plaats,de laatste meters op bepaalde tereinen zijn enkel wat opstelsporen die uitkomen op een stootblok,omdat er veel gekozen wordt voor het opduwen van een trein naar een laad en los plaats,is er dus ook op het terrein zelf niet altijd wissels nodig.
De loc rangeert de trein de hele tijd tijdens het proces en komt er dus automatisch met een volle trein getrokken van het terrein af.
Dat snelheid hierin laag is,vanaf het punt dat de lege trein het terrein wordt op gedrukt tot aan het punt dat deze vol wordt terug gezet op het emplacement,lijkt me duidelijk ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0