Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Rocomotion versus b.v Intellibox  (gelezen 13684 keer)

rjr

• Offline Offline
Re: Rocomotion versus b.v Intellibox
« Reactie #30 Gepost op: 29 August 2007, 16:04:28 »
maar als ik het zo begrijp, zijn eigenlijk de enigste ''belangrijke'' verschillen tussen de multimaus en de lokmaus 2 het aantal adressen en het ''cv'' van de locomotief. Maar 99 locomotiefen is toch genoeg zeker?

Niet helemaal, de multimouse heeft ook functionaliteit voor aansturen wissels en heeft de beschikking over meer functie toetsen. En hij is wat gebruikers vriendelijk omdat je een naam aan een lok kunt koppelen.
Als je dan b.v. van lok met adres 15 naar lok met adres 79 moet krijg je niet z'n lamme vinger:)
Maar voor mij blijft het grootste voordeel het kunnen programeren van waarden hoger dan 99.  wat ik toch in bijna al mijn loks wel gebruik.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 29 August 2007, 16:39:57 »
In de multimaus kun je de loc benoemen als bv. BR50 of NS343 en dat koppelt dan aan het lokadres. Uiteraard werk je met de naam van de lok, bv. "BR50" en niet met het computeradres. De "naam" van de lok wordt ook in het display van de multimaus en in Rocomotion software gebruikt/getoond.

Dit kan in de meeste systemen.

Ik wens je veel succes als je meer dan 50 treinen heb.
Je moet er kompleet door heen bladeren.
Geef mij dan maar een nummer wat ik herken.

Ik woon in het laatste huis van de straat, je hoeft maar 16 keer tevergeefs te stoppen om op het naamplaatje te kijken of je bij mij voor de deur staat.
Zou je in de Laan van Meerdervoort zo gaan zoeken dan mag je een dag uittrekken.

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #32 Gepost op: 29 August 2007, 16:47:38 »
Dit kan in de meeste systemen.

Ik wens je veel succes als je meer dan 50 treinen heb.
Je moet er kompleet door heen bladeren.
Geef mij dan maar een nummer wat ik herken.

Ik woon in het laatste huis van de straat, je hoeft maar 16 keer tevergeefs te stoppen om op het naamplaatje te kijken of je bij mij voor de deur staat.
Zou je in de Laan van Meerdervoort zo gaan zoeken dan mag je een dag uittrekken.

Is waar, Multimaus met 50 treinen is ook geen optie uiteraard, deze kun je nooit gelijktijdig sturen, 3 wordt al teveel. In die gevallen gebruik je Rocomotion en de reissschema's. Met reisschema's laat je treinen automatisch rijden, dus zonder dat je daar zelf invloed op hoeft te hebben; je kunt dan bv. 1 trein met je multimaus zef besturen (handmatig) terwijl de software rekening houdt met deze trein in de afloop van de hierboven genoemde reisschema's.

In Rocomotion kun je met drag-and-drop geheel grafisch locs schuiven en plaatsen in blokken op je beeldscherm. Je maakt het voor Rocomotion geschikte plaatje van de loc zelf op basis van een plaatje van de loc dat je ergens van internet haalt. Op deze manier hoef je dus geen lokadres of loknummer meer te onthouden; de lok wordt herkend aan de hand van het plaatje.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2007, 16:56:27 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #33 Gepost op: 29 August 2007, 17:25:24 »
Maar dat is toch het leuke van de lokmaus/multimaus zo hou je het speel element erin. Ga je met rocomotion of andere programmas werken dan hoef je na programeren alleen maar op de knop te drukken en je kan koffiie gaan drinken? Het is toch leuker om te proberen je treinen volgens een schema te laten rijden zonder dat de computer daar invloed op heeft?

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 29 August 2007, 18:34:54 »
@Beusi

Dat is maar hoe je het bekijkt. Het speelelement met 1 of meerdere multimaus(en) blijft mogelijk i.c.m. rocomotion. Bij een grotere baan zullen er misschien wel 6 treinen gelijk rijden, dat krijg je nooit allemaal met de hand (=multimaus) zelf geregeld. Het grappige van rocomotion is dan dat je dus verschillende reisschema's kunt maken volgens welke treinen rijden; dat kan zelfs random. Je kunt dan daarnaast bv. rangeren met de multimaus, of bv. een trein met de multimaus op je paradespoor laten rijden. De overige automatisch gestuurde treinen houden rekening met jouw handtrein. Kijk, in het voorbeeld is het ook zo dat andere treinen rondrijden terwijl jij als machinist je eigen trein bestuurt; ik denk dat je het zo moet zien. Een extra speelelement is dan steeds andere reisschema's te maken, je "speelt" dus op een hoger niveau met automatisering.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #35 Gepost op: 29 August 2007, 19:24:58 »
Daar heb je wel een punt. Eerst maar is proberen een lokmaus 2 aan te schaffen. ivm met het proberen en de kosten kan ik hem voor 35E krijgen. leuk prijsje lijkt mij. Even mischien een andere digitale vraag. Hoe weet ik welke decoders erin moeten. Iemand een conrad artikel nummer? of van een andere site zodat ik altijd te goede heb?

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #36 Gepost op: 29 August 2007, 19:36:39 »
Een decoder geschikt voor het DCC format.  :-X
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 29 August 2007, 22:19:13 »
Even mischien een andere digitale vraag. Hoe weet ik welke decoders erin moeten.

Antwoord: DCC

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 29 August 2007, 22:21:42 »
@ Burtonbouwer:

Beetje dubbel-op volgens mij.
Wim gaf dit antwoord nl. ook al.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #39 Gepost op: 30 August 2007, 14:03:22 »
Moet ik verder nog ergens op letten? Dus buiten Dcc. Ik hoorde ook wat over aansluiting met een stekkertje ofzo?

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 30 August 2007, 15:11:08 »
Moet ik verder nog ergens op letten? Dus buiten Dcc. Ik hoorde ook wat over aansluiting met een stekkertje ofzo?

8-polig NEM stekkertje, oranje draadje op de 1!!

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 30 August 2007, 15:17:04 »
Als de lok een 6 polige aansluiting heeft, een decoder met een 6 polige stekker.
Als de lok een 8 polige aansluiting heeft, een decoder met een 8 polige stekker.
Als de lok een 21 polige aansluiting heeft, een decoder met een 21 polige stekker.
Als de lok niet digitaal voorbereid is, een decoder zonder stekker.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #42 Gepost op: 30 August 2007, 15:18:33 »
kan je iedere loc digitaal maken? Want ik heb net de Arnold 2080 (DHG 700C) open gemaakt, maar er zitten helemaal geen draadjes oid die ik aan kan sluiten?

Marnix van Lit

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 30 August 2007, 15:37:41 »
@Beusi

ik ken de loc niet, maar als er geen stekker op de print aanwezig is, zal je zelf met de soldeerbout aan de slag moeten om de loc om te bouwen. Eventueel kan de modelspoorwinkel in de buurt iets voor je betekenen of je kan eventueel iemand hier om hulp vragen.

Overigens nog even een vraag van mij. Zoals eerder aangegeven is het bij Rocomotion mogelijk om zowel handmatig als automatisch de treinen aan te kunnen sturen via de PC i.c.m. de Multimaus. Wordt hiermee ook met de beveiliging rekening gehouden, zodat je trein in ieder geval geen botsing veroorzaakt zodra je zelf een trein de baan op stuurt? Alvast bedankt.

Groeten, Marnix

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 August 2007, 16:14:25 »
Overigens nog even een vraag van mij. Zoals eerder aangegeven is het bij Rocomotion mogelijk om zowel handmatig als automatisch de treinen aan te kunnen sturen via de PC i.c.m. de Multimaus. Wordt hiermee ook met de beveiliging rekening gehouden, zodat je trein in ieder geval geen botsing veroorzaakt zodra je zelf een trein de baan op stuurt? Alvast bedankt.

Groeten, Marnix

@Marnix:
Ja de blokbeveiliging houdt daar rekening mee. Een door rocomotion in automaat gecontroleerde trein zal nooit een bezet blok inrijden. Andersom is het aan jou als machinist van de middels de multimaus handgestuurde lok te bepalen of je een bezet blok inrijdt of niet. Daarvoor zijn seinen bedoelt, net zoals in echt bedrijf. Heb je geen seinen fysiek op de baan staan dan kijk je op het scherm van je PC of het blok bezet is of niet. Als tussenweg is er ook nog een mogelijkheid waarbij je de trein met de hand "multimaus" bestuurt en waaroverheen rocomotion bewaakt of je een bezet blok inrijdt; als dat zo is grijpt de software in en remt hij af in het voorgaande blok wat je ook doet met de multimaus bediening. Kijk dat is een mooie feature! Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd maar volgens de handleiding is dit wel zeker mogelijk.