Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Rocomotion versus b.v Intellibox  (gelezen 13681 keer)

Wurlitzer

• Offline Offline
Re: Rocomotion versus b.v Intellibox
« Reactie #15 Gepost op: 28 August 2007, 19:35:10 »

Heb dus ruime ervaring met Rocomotion, maar zoals al een eerder aangehaald is  "onbekend maakt onbemind"

Bedankt Piet.

Er werd door "de instructeur" in Heerhugowaard aangegeven dat sinds Roco dit soort demonstratie dagen houdt, de bekendheid en verkoopcijfers van R*motion  zich in een stijgende lijn bevinden.  Jaap

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #16 Gepost op: 28 August 2007, 20:17:58 »
Hallo Jaap.

Klopt helemaal, in stijgende lijn.
Maar ik bedoel dat er mensen zijn die geen ervaring hebben met rocomotion maar wel een mening. Dat bedoel ik met "onbekend maakt onbemint" Dit mag maar ik vindt dit soms te nadele van rocomotion en dat verdient het programma niet.

Heb dinsdal jl nog gesproken met De Nederlanse (Jurgen) en Duitse vertegenwoordiger van roco, op dit moment zijn er ongeveer 150 interface met programma van rocmotion in nederland verkocht.
Roco is goed bezig met de digitale info dagen.
Ik ben zeer tevreden met rocomotion en in de ruim 3 jaar dat ik nu met rocomotin werkt voldoet het programma aan mijn wensen.

Jaap of andere als je intresse hebt en de nederlandse handleiding van Rocomotiom laat het dan even weten..

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #17 Gepost op: 28 August 2007, 20:32:22 »
Hallo Jaap.

Klopt helemaal, in stijgende lijn.
Maar ik bedoel dat er mensen zijn die geen ervaring hebben met rocomotion maar wel een mening. Dat bedoel ik met "onbekend maakt onbemint" Dit mag maar ik vindt dit soms te nadele van rocomotion en dat verdient het programma niet.

Juist precies om deze reden geef ik in mijn betoog ook geen mening of koploper, want daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb dan 1 van die 150 in NL verkochte interfaces en ben er erg blij mee! Ik merkte al op dit forum dat er inderdaad weinig bekendheid met Rocomotion is en het gezegde "wat de boer niet kent vreet hij niet" gaat dan ook op!
« Laatst bewerkt op: 28 August 2007, 20:34:18 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 August 2007, 20:33:59 »
Over de kosten (er werd aangegeven dat Rocomotion niet echt goedkoop is): ik zie Rocomotion in de catalogus staan voor 189 euro. Een Multimaus-setje (Maus-versterker-trafo) kost ca 75 euro (uit een startsetje, uiteraard). Totaal dus 264,-. Dat is geen gekke score, lijkt me, vergeleken met andere centrales.

Als je (zoals ik) al een muissetje hebt, en moet kiezen tussen Rocomotion bijkopen a 189, of een geheel nieuwe centrale (+ gratis Koploper), dan maakt Rocomotion een goede kans...

Wellicht dat andere centrales standaard meer dingen kunnen, maar ik geloof niet dat ik daar behoefte aan heb, dus dat heeft in dat geval geen meerwaarde.

Reinier

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 August 2007, 20:40:05 »
@Reinier: Ja, dat lijkt me een duidelijk verhaal. Rocomotion's capaciteit, 256 wisseldecoder adressen en 128 terugmeldingen, zijn ruim voldoende voor iedere zolderbaan van een gemiddelde eensgezinswoning. In het zeldzame geval dat men toch groter wil dan is altijd nog het softwarepakket van Railroad zelf te gebruiken zonder dat je de Roco hardware moet vervangen. Dit bedoelt de vertegenwoordiger van Roco ook met een middenklasse pakket, maar wel met alle functionaliteit erin die je je als gemiddelde modelbaan hobbyist kan wensen.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #20 Gepost op: 28 August 2007, 21:16:38 »
Als je (zoals ik) al een muissetje hebt, en moet kiezen tussen Rocomotion bijkopen a 189, of een geheel nieuwe centrale (+ gratis Koploper), dan maakt Rocomotion een goede kans...

Alleen wat nu jammer is Koploper werkt niet met deze Roco(motion) interface, dus deze vlieger gaat niet op. Je zit vast aan het programma. Bevalt je dat niet, dan heb je dikke pech.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

pascal

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 August 2007, 21:19:29 »
Citaat van: burtonbauer
Terugmeldingen (dus waar zich een trein bevindt; de "tast" van de computer) komen op een aparte ingang van de versterker en worden stuk voor stuk in serie met een aparte kabel doorgelusd en worden in de software automatisch herkend. Voor deze terugmeldingen kun je werken met stroomdetectie of met reedcontacten. Roco laat je vrij in deze keuze en levert alleen het kastje waar de terugmelding op binnen moet komen (er zitten rode ledjes op waaraan je dat kunt zien, 1 per terugmelding en per kastje 8 stuks).

Ik heb een vraag aan Ferry, hoe werkt de terugmelding met reedcontacten?

gr.
Pascal
« Laatst bewerkt op: 28 August 2007, 21:28:29 door Pascal »

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 August 2007, 21:26:02 »
Alleen wat nu jammer is Koploper werkt niet met deze Roco(motion) interface, dus deze vlieger gaat niet op. Je zit vast aan het programma. Bevalt je dat niet, dan heb je dikke pech.

Dat weet ik, misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde, als ik kan kiezen tussen

a) Rocomotion a 189 kopen als aanvulling op mijn Maussets of
b) Een nieuwe centrale (IB, Ecos of zoiets) en daarbij gratis Koploper,

dan is a) prijstechnisch voor mij het interessantst. Dat ik dan geen gebruik kan maken van Koploper vind ik zelf geen punt.
Reinier

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 August 2007, 22:39:39 »
@ Pascal:

Een klein magneetje dat geplakt wordt onder bv. een loc triggert een elektronisch contactje dat je op een plek in de rails (gecamouffleerd als bv een biels) inbouwt. De trigger gaat alleen als hij een magneet ziet, dus als de loc met de magneet voorbij is gereden. is de trigger weer weg; het vormt dus een puls die middels de terugmeldmodule en de interface in de software van de computer gesignaleerd wordt. De computer weet dan (doordat je het railplan grafisch hebt ingevoerd, dat er een loc tussen dat reedcontact het volgende reedcontact op de baan zit. Je kunt er dan een actie aan verbinden.

Zoals boven aangegeven werk ik er verder niet mee.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 August 2007, 10:09:59 »

Met een Intellibox kun je de CV's van een lok zonder duur programma instellen....

Dit kan met de lokmouse ook, met lokmouse 2 heb je beperkingen, max 99, maar met lokmouse 3 kun je alle waarden instellen.
enige beperking die ik wel jammer vindt, je kunt niet de geprogrammeerde waarden weer uitlezen zonder programma.

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 29 August 2007, 10:34:05 »
Dit kan met de lokmouse ook, met lokmouse 2 heb je beperkingen, max 99, maar met lokmouse 3 kun je alle waarden instellen.
enige beperking die ik wel jammer vindt, je kunt niet de geprogrammeerde waarden weer uitlezen zonder programma.

Klopt, met Train Programmer (dat is een stukje software en is onderdeel van Rocomotion) en een aparte programmeerrail kun je wel de geprogrammeerde waarden uitlezen; sluit dan ook een aparte transformator aan op de rocomotion interface, want deze programmeerrail staat rechtstreeks op de interface. Met alleen de multimaus, dus zonder rocomotion, kun je alle waarden instellen maar niet uitlezen. Ik heb de programmeerrails nog niet gebruikt en ik heb dit tot op heden nog niet als een gebrek ervaren; later kan dat altijd nog. Als beginnend bouwer heb je maar een paar cv's nodig en die zijn via functietoetsen op de multimaus altijd snel benaderbaar.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2007, 11:05:16 door burtonbouwer »

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #26 Gepost op: 29 August 2007, 11:00:17 »
maar als ik het zo begrijp, zijn eigenlijk de enigste ''belangrijke'' verschillen tussen de multimaus en de lokmaus 2 het aantal adressen en het ''cv'' van de locomotief. Maar 99 locomotiefen is toch genoeg zeker?

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 August 2007, 11:08:05 »
maar als ik het zo begrijp, zijn eigenlijk de enigste ''belangrijke'' verschillen tussen de multimaus en de lokmaus 2 het aantal adressen en het ''cv'' van de locomotief. Maar 99 locomotiefen is toch genoeg zeker?

Ik heb geen ervaring met de lokmaus 2, ik heb de multimaus. Volgens de Roco website kunnen er 9999 lokomotief adressen geprogrammeerd worden. Ik schat dat de gemiddelde baanbouwer niet verder komt dan 15 loks?? M.a.w., er is ruim voldoende ruimte!

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 29 August 2007, 15:15:18 »
De beschikking hebben over 9999 nummers is iets anders dan het kunnen rijden met 9999 loks.

Bijna iedereen gebruikt het type van de lok als nummer.
Als je op je baan dan ook een 1600 heb dan gebruik je meestal het nummer van de lok. bijvoorbeeld 1610.

Dit is makkelijk te onthouden.

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 August 2007, 15:58:29 »
De beschikking hebben over 9999 nummers is iets anders dan het kunnen rijden met 9999 loks.

Bijna iedereen gebruikt het type van de lok als nummer.
Als je op je baan dan ook een 1600 heb dan gebruik je meestal het nummer van de lok. bijvoorbeeld 1610.

Dit is makkelijk te onthouden.

9999 is inderdaad een theoretisch getal en niemand zal aan die limiet komen; het is de limiet van het systeem. In de multimaus kun je de loc benoemen als bv. BR50 of NS343 en dat koppelt dan aan het lokadres. Uiteraard werk je met de naam van de lok, bv. "BR50" en niet met het computeradres. De "naam" van de lok wordt ook in het display van de multimaus en in Rocomotion software gebruikt/getoond.