Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: Rocomotion versus b.v Intellibox  (gelezen 13619 keer)

Wurlitzer

• Offline Offline
Rocomotion versus b.v Intellibox
« Gepost op: 27 August 2007, 22:11:06 »
Hallo

Ik durf de vraag bijna niet stellen.
Ik was afgelopen vrijdag bij een demo van Rocomotion welke gegeven werd bij Huider Modelbouw.
Het water liep mij in de mond. Alles waar ik als analoog rijder van droom kan heel gemakkelijk hiermee gerealiseerd worden. Niet lachen Wim R.
Er werd duidelijk uitgelegd wat er met alleen een loc-maus en loc-maus in combi met  computer mogelijk is.
Ook werd verteld dat R*motion een middensegment systeem is en b.v IB en Twincenter de hogere regionen.

Nu is mijn vraag, waarom is dat zo.

Jaap

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
Re: Rocomotion versus b.v Intellibox
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2007, 22:23:06 »
werkt rocomotion met de Multimaus en met de Lokmaus?

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2007, 22:27:10 »
Als je de Rocomotion features tegenover de IntelliBox features zet dan zul je er toch een aantal verschillen in zien waardoor de IntelliBox waarschijnlijk high-end genoemd wordt.

Misschien voelt iemand zich geroepen om een vergelijking te maken en te posten?  ;D

Verder is zover ik weet ook het Rocomotion protocol niet vrijgegeven waardoor je gebonden bent aan de Rocomotion software en dus niet met b.v. Koploper kunt rijden, en dit programma is naar mijn mening toch wel een (gratis) topper!

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2007, 22:39:14 »
RocoMotion, samen met een MultiMaus, daar zijn niet zoveel verschillen tenopzichte van andere systemen.

Het enigste minpunt is dat het interface protocol niet vrij is, dus een ander programma, dan TrainController van J Freiwald werkt niet samen met dit systeem, verder heb je dure terugmeld decoders nodig.

De Intellibox laat je toe om spullen van andere aanbieder te gebruiken geheel door elkaar heen. Kun je van iedere aanbieder het beste  of het goedkoopste kiezen. Verder ben je geheel vrij in de keuze van de besturings software welke je wil gebruiken.

Want RocoMotion geven ze niet bepaald voor niets weg.

Zo maar even wat op een rij.

Mvg
Wim.

Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2007, 23:09:29 »
Hallo Beusi

Ja. Er werd gedemonstreerd met een loc-maus 2 en loc-maus-3 samen gekoppeld aan eeen computer. Met de lm 3 kun je b.v. uitgebreid CV's instellen en de lm 2 werkt dan eigenlijk meer als een tweede regelaar. 

Ik heb ook begrepen dat dit ook zonder comp. mogelijk is. Voor wisselstraten gebruik je dan de RouteControl of een eigenbouw-systeem. Afremmen in een bloksysteem voor rood doe je met een remgenerator en uiteraard bezetmelders. Je hebt in principe één rg nodig voor een groot aantal blokken. Geel is niet mogelijk. Dus de trein rijdt in volle vaart het station binnen. Maar goed de mooiste resultaten bereik je i.c.m. een (evt. heel oude) computer. 400MHz is voldoende.

Wat ik b.v. heel  mooi aan vind aan de lm3 dat je een aantal CV's tijdens het rijden visueel kunt instellen. B.v. de max en min snelheid, remmen en optrekken.  Kortom, ik vind het een mooi systeem. Je kunt de software en gebruiksaanwijzing downloaden van hun site n.m.l. http://www.roco.cc
Dan kun je zonder hardware kijken hoe het werkt.
Jaap
« Laatst bewerkt op: 27 August 2007, 23:11:34 door Wurlitzer »

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2007, 23:17:10 »
RailRoad en Co, oftewel TrainController (RocoMotion) is een bekend programma, en heeft een hele hoge instap drempel, persoonlijk kan ik het niet echt een gemakkelijk programma noemen.

Met een Intellibox kun je de CV's van een lok zonder duur programma instellen. Ook op het hoofdspoor en in vol bedrijf. In een Intellibox zit een RouteController voor dezelfde prijs er reeds in. Dus meer voor minder geld.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2007, 23:33:29 »
Inderdaad. Je hebt wel veel tijd nodig om het programma te begrijpen. Jaap

ReesCees

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2007, 23:34:56 »
Met een Intellibox kun je de CV's van een lok zonder duur programma instellen. Ook op het hoofdspoor en in vol bedrijf. In een Intellibox zit een RouteController voor dezelfde prijs er reeds in. Dus meer voor minder geld.

Geldt ok voor de ECoS (ws iets duurder dan de IB).

Kees-Jan

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2007, 10:10:21 »
Geel is niet mogelijk. Dus de trein rijdt in volle vaart het station binnen.
Jaap
Ik heb inmiddels wel wat ervaring met rocomotion opgedaan. Je moet je wel goed in de handleiding verdiepen, maar dat is met alles zo als je het goed wilt begrijpen. Die handleiding is wel flink dik, maar das even niet anders.

In Rocomotion is het zo dat je blokken per rijschema vast op geel kunt zetten. Bij geel remt de trein in het voorgaande blok af naar 40 km/hr zodat hij met die snelheid het gele blok inrijdt. Als je dan dat blok in een station hebt liggen en de trein daar wilt laten stoppen aan het perron kun je dat zo instellen dat de trein heel soepel tot stilstand komt. Met de "ramp" instelling kun je hem dan ook nog eens onafhankelijk van de last of snelheid op exact dezelfde plek laten stoppen.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2007, 10:53:04 »
Hallo

Ik begreep dat geel niet mogelijk is met een remgenerator, wel met computer maar dan heb je de remgen. niet nodig. Hoe bevalt overigens het systeem en is het betaalbaar?  Jaap

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 August 2007, 13:55:40 »
Hallo

Ik begreep dat geel niet mogelijk is met een remgenerator, wel met computer maar dan heb je de remgen. niet nodig. Hoe bevalt overigens het systeem en is het betaalbaar?  Jaap
Rocomotion is een stuk software en een computerinterface (kastje + kabel naar PC) dat over de treinbaan-hardware staat. In de software kan je een specifiek blok geel maken, dat staat los van of je wel of geen remgenerator hebt. Met rocomotion heb je overigens geen remgenerator nodig, dat wordt ook door de software geregeld. Dit is in elk geval waar t/m uitbreiding met 4 boosters. Zo ver ben ik nog niet en is van latere zorg.

Het systeem bevalt goed, veel uitbreidings- en instelmogelijkheden. Het kost geld zoals elke hobby; of het betaalbaar is hangt af van wat je er voor over hebt. Prijzen staan op de Roco website. Ik kan Koploper niet vergelijken omdat ik geen vergelijkingservaring heb. Ik heb destijds voor Rocomotion gekozen omdat de programmering eenvoudiger zou zijn, dat wil zeggen niet op het niveau van bits en bytes. Je ontwerpt je baan namelijk in een grafische omgeving zonder dat je met een 0 of een 1 te maken krijgt. Ik vind dat voor mijzelf begrijpelijker; ik ben een gebruiker, geen computerprogrammeur. Ik adviseer je om de handleiding echt goed te lezen; helaas alleen in Engels en Duits beschikbaar.

Wisseldecoders (dus aansturen van magneetartikelen waaronder wissels e.d.; de "stuurhandjes" van de computer) worden gemakkelijk in de software erkend en een wissel op je grafische railschema is dan direct te koppelen aan die ene uitgang van de decoder. Het signaal en voeding pakt hij van de 2-rail af, op elk punt mogelijk.

Terugmeldingen (dus waar zich een trein bevindt; de "tast" van de computer) komen op een aparte ingang van de versterker en worden stuk voor stuk in serie met een aparte kabel doorgelusd en worden in de software automatisch herkend. Voor deze terugmeldingen kun je werken met stroomdetectie of met reedcontacten. Roco laat je vrij in deze keuze en levert alleen het kastje waar de terugmelding op binnen moet komen (er zitten rode ledjes op waaraan je dat kunt zien, 1 per terugmelding en per kastje 8 stuks).

Met stroomdetectie heb je een extra kastje nodig dat voor de terugmeldmodule wordt geplaatst; ik heb er eentje van Littfinski gekocht (de GBM-8). Deze meet stroomafnames tot 1 milli Ampere! Als een trein/loc in de gemeten sectie staat (secties aan de plus of min zijde van de 2-rail isoleren, dan ziet de software dat. Dit is een duurcontact; d.w.z. zolang de trein/loc in die sectie staat wordt het gesignaleerd.

Bij reedcontacten wordt gebruik gemaakt van magneetjes die je onder de loc moet plakken en als de trein daar langs komt ziet de software dat, dit is een pulscontact. Ik heb niet voor deze contacten gekozen omdat het minder betrouwbaar is dan stroomdetectie.

Reed of stroomdetectie maakt qua investering niet veel uit.

Ik hoop zo wat duidelijker gemaakt te hebben over het systeem wat ik nu heb.

Ferry
« Laatst bewerkt op: 28 August 2007, 13:57:52 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2007, 14:31:29 »
Te gek Ferry je uitleg. Bedankt voor je moeite. Ik ga dit eens allemaal uitpluizen.  Jaap

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2007, 14:39:05 »
Hallo allemaal:

Zelf werk ik al een paar jaar met rocomotion, het is een programma dat mij goed bevalt en doet wat ik ervan verwacht.
Heb eerst met een baan gewerkt met ongeveer 75 meter rails en de nodige wissels en allas wat erbij hoort, nu bezig met een baan van ruim 200 m rails en ongeveer 40 wissels enz.
Heb dus ruime ervaring met Rocomotion, maar zoals al een eerder aangehaald is  "onbekend maakt onbemind"

Zoals ook sommige opmerken dat een ander programma gratis, dit is Rocomotion ook in principe, De interface 10785 moet je kopen en het programma kun je grais op de site van Roco vinden en ook nog enkele hulpprogramma's.
Ook een interface van een ander merk kost geld.

Met hetvoorgaande wat mede gebruiker burtonbouwer schreef ben ik het helemaal een, een kleine opmerking
Citaat
Terugmeldingen (dus waar zich een trein bevindt; de "tast" van de computer) komen op een aparte ingang van de versterker
deze worden aangesloten op de interface 10785, (waarschijnlijk type vergissing)

De handleiding is in het Engels en Duits, is voor sommige een klein probleempje.

Ik heb de handleiding 134 blz voor eigen gebruik helemaal in het Nederlands vertaald incl afbeeldingen, dit wil zeggen dat ik deze meerdere malen helemaal heb gelezen en dus redelijk goed op de hoogte ben wat erin staat. ook in de praktijk heb uitgeprobeerd

Voor de mede gebruikers die problemen hebben met de vreemde taal
moeten mij maar even een mailtje sturen met hun eigen mailadres.

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2007, 15:25:19 »
Piet, inderdaad, de terugmeldmodule gaat op de digitale interface van Rocomotion enniet op de digitale versterker; inderdaad een kleine vergissing. Dank voor je correctie.

Voor een ieder: Als er nog meer vragen zijn over Rocomotion dan wil ik altijd wel eens zien of ik instaat ben die te beantwoorden.

Ferry

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2007, 15:28:16 »
Te gek Ferry je uitleg. Bedankt voor je moeite. Ik ga dit eens allemaal uitpluizen.  Jaap
Succes!