Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen
door
EddyK
Vandaag
om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 11:13:47
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm (gelezen 17073 keer)
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
«
Reactie #30 Gepost op:
13 December 2014, 18:52:42 »
Inmiddels een goed half jaar verder, en ik heb me uitstekend vermaakt met mijn testovaal van 240x80cm. Hoop geleerd mbt onderbouw, aanleg, elektronica, aansturing, servo's... en rijden en wat daarbij komt kijken aan (on)betrouwbaarheid
en ondertussen verder gegaan met een baanplan. Ik heb een hoop niet haalbare dingen laten varen, dacht ik in het begin meer Rotterdam achtige zaken te willen hebben, de ruimte is gewoon te klein om dat echt goed te doen zoals ik in mijn naiviteit eerder in gedachten had. Maar de achterliggende gedachte is nog steeds een NL baan, toch wel geinspireerd op de stad en de industrie rondom. Geen luchtbrug, maar wel een haven met een boogbrug, tunnelbakken a la willemsspoortunnel en botlektunnel, havenspoor zoals ik dat ken van de maasvlakte jaren 70/80. Voor de rest eigenlijk gewoon een dogbone met een station er tussen in.
Op het plaatje is het rode gedeelte boven een simpele betonnen 'botlekspoortunnel' achtige tunnelbak die dus langzaam aan de achterkant van de baan onder het maaiveld zakt, net als de gele sectie, die dan iets fraaier moet worden omdat deze in het zicht ligt, en zal meer moeten gaan lijken op de in/uitgang van de willemspoortunnel in het centrum.
De groene sectie onderaan is bedoeld als een iets verhoogde spoordijk, die dan de haven moet overbruggen met een klein stukje 'luchtbrug' boven land en over water een mooie boogbrug uit 1 groot of 2 of meer wat kleinere elementen, geinspireerd op de spoorbrug over de maas voordat de tunnel er was. Na de brug zakt de dijk weer langzaam naar maaiveld niveau.
Het havengedeelte spreekt voor zich, al ben ik daar nog niet helemaal uit of dit wel logisch en werkbaar is, ik hoor op- en aanmerkingen graag!
Het station is groot genoeg om in beide richtingen treinen van ca. 125cm te kunnen laten stoppen, dat is in N schaal een redelijke lengte denk ik. Ook zijn er een paar kopsporen waar een pendeldienst iets kan betekenen.
Het havengedeelte en het station bevinden zich beide op maaiveld.
De breedte zal zo'n 270cm worden, de diepte 90cm en 140cm, dus nog te overzien.
De helix ben ik ook nog niet uit, een 4 dubbele is wellicht wat teveel van het goede, misschien is het verstandiger om gewoon een 2 sporige helix te maken, gecombineerd voor beide richtingen? Dan zou er onderop ook maar 1 schaduwstation hoeven te komen.
Tijdperk... ben niet zo heel strikt. Jaren '60 tot '90
dus de oer 2297, maar ook koplopers en een 1600. Daarnaast een leuke mix aan NS materiaal, 1100 in blauw en geel/grijs, 1200 etc. Hondekop, dat werk.
«
Laatst bewerkt op: 13 December 2014, 19:08:14 door jowi
»
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 8955
Het leven op de weg.
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
«
Reactie #31 Gepost op:
13 December 2014, 22:34:56 »
Wel zuinig hoor dat water voor Rotterdam
Eerder zei je je eerst met de techniek bezig wilt houden dan met scenery: zou van te voren een beetje kijken wat voor industriegebouwen er komen te staan ivm eventuele plaatsing tussen de sporen.
Grote fanrieksgebouwen kunnen ook voor een optische scheiding zorgen als je ze goed plaatst.
Wat is de functie van het binnenste grijze industriele spoor wat bij het station aftakt???
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
«
Reactie #32 Gepost op:
13 December 2014, 23:13:49 »
Ja het Rotterdam/haven verhaal moet je maar meer als inspiratie zien, er komen wat elementen van terug. De ruimte is er gewoon niet om iets overtuigends en herkenbaars op te zetten
Die 2 losse korte sporen linksboven had ik bedacht om loks op te stellen. Beetje vulling eigenlijk.
Ik ga me ook niet zo heel veel met scenery bezig houden, in de zin dat alles een geheel gaat worden. Beetje vloeken in de kerk misschien maar ik denk zelfs dat de baan afgezien van een paar elementen (brug, voorste spoordijk, haven/kade, beide tunneltraverses en de havensporen) verder min of meer leeg blijft. Beetje een verzameling van met spoor verbonden losse elementen en niet zozeer een samenhangend geheel.
Gelogd
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
«
Reactie #33 Gepost op:
13 December 2014, 23:21:26 »
Dat water is prima zo, aangezien een stukje verderop de spoorweghaven lag.
Een deel van de Maas wat een stuk naar achter lag en de grote bedrijven
zaten, is niet haalbaar. Qua industrie was het niet echt een vetpot. Een aantal
grote jongens zoals Hunter Douglas, de werf van Piet Smit waar later MNO Vervat
zat. Misschien een stukje van 'van Bergen en Jurgens' boterfabriek. Of de Oranjeboom
brouwerij. Al aan de stukje werkplaats Feijenoord gedacht? Er zijn teveel voorbeelden.
*ik haal geloof ik 2 topics door elkaar*
Gelogd
Mvh Steef
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
«
Reactie #34 Gepost op:
13 December 2014, 23:28:33 »
Ja ik zou graag iets van Feijenoord en de Hilledijk en de Spoorweghaven in het havengdeelte proberen te verwerken, dat is een stukje nostalgie
maar ook de maasvlakte in de jaren 70 en 80, toen het nog vrijwel leeg was, met enorm lange ertstreinen die voorbij trokken... mooi
op dat laatste zijn de 2 sporen gebaseerd die van de hoofdlijnen naar de haven lopen.
Ik zou zelfs nog de brug in 2 delen kunnen maken met een soort van mini Noordereiland... al wordt het dan wel wat klein. Misschien wel aardig.
Gelogd
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
«
Reactie #35 Gepost op:
14 December 2014, 10:00:05 »
Maar afgezien van de context, zitten er nog 'rare' dingen in het baanplan? De helix, is dat wel handig om die 4 voudig te doen?
Het havengedeelte, genoeg mogelijkheden?
De hellingen worden allemaal rond de 2.4 tot 2.6.
Gelogd
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
«
Reactie #36 Gepost op:
27 December 2014, 19:49:56 »
Citaat van: jowi op 14 December 2014, 10:00:05
zitten er nog 'rare' dingen in het baanplan? De helix, is dat wel handig om die 4 voudig te doen?
Of een 2 sporige helix, en dan maar 1 schaduwstation ipv 1 station 'per kant' van de dogbone?
Eenvoudiger om te bouwen, maar mischien meer problemen met automatiseren later?
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm