Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145429 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #510 Gepost op: 29 november 2020, 23:51:30 »
Dat wilde ik vandaag op mijn gemak gaan uitproberen, maar er bleek hier ineens een lijstje te liggen met "things to do" waar mijn naam op stond. De ervaring leert dat ik mij daar beter aan kan houden, anders heb ik een week lang wèl beeld, maar geen geluid.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #511 Gepost op: 30 november 2020, 15:08:30 »
Het hangt sterk af van welke hoek je die 50’-er van Fleischmann in het vizier krijgt of de schaal 1:85 wel of niet uit de toon valt.




230


Zo bezien valt het wel weer mee.


Naar aanleiding van Reinout’s opmerking ga ik mij naar de stelling begeven met de dozen met rijtuigen en wagons om er wat achter te hangen. Ik wil er nu het fijne van weten.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #512 Gepost op: 01 december 2020, 17:41:42 »
Dat afwachten,Duurt lang  ::)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #513 Gepost op: 03 december 2020, 10:28:54 »
Nou, ik vind anders dat het tempo waarin ik hier de laatste tijd mijn stommiteiten laat zien best wel hoog is, Floris  :D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #514 Gepost op: 03 december 2020, 11:08:05 »
Peter,

Het is lang geleden dat ik gereageerd heb, maar wel steeds trouw meegelezen.
De stommiteiten zoals jij het noemt, vallen toch wel mee.

Ik geniet noch steeds van jouw baan, en blijf je volgen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #515 Gepost op: 24 januari 2021, 19:38:45 »
Het is maar wat je meevallen noemt, Arie. Wat dacht je van deze; omdat ik ineens per se de 01 164 van Fleischmann moest hebben, wilde ik op een net exemplaar via catawiki gaan bieden. Mijn recente eerste ervaringen op die veilingsite zijn dat er pas de laatste minuten serieus op een kavel geboden wordt. Dus ik zit er klaar voor met mijn vinger op de knop,.......dommel ik even weg,...en voor ik het weet is de termijn voorbij en heeft een of andere ellendeling het hoogste bod. Het ergste is dat dat winnende bod van die ander nog minder dan 120 euro was.

Dus wat stommiteiten betreft ben ik goed op weg om een persoonlijk record te vestigen en dat op één rij achter elkaar. Het lijkt wel een treintje  :P.


Peter 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #516 Gepost op: 25 januari 2021, 12:53:02 »
Wellicht tijd voor een nieuwe rubriek in het Guinness book of records ?  ;D ;)
Ga je ons nu vertellen dat dat het enigste is wat je hebt gedaan ?
Of had je al die tijd nodig om je voor te bereiden op je genoemde "taak" ,die dus nu mislukt is  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #517 Gepost op: 15 maart 2021, 13:24:01 »
Er is wel het een en ander gedaan hoor, Floris. Zo heb ik de tijdelijke treinkamer tijdelijk moeten ontruimen om plaats te maken voor mijn schoonmoeder, die door een bekkenfractuur niet zonder extra zorghulp in haar eigen huis kon blijven (dat was daar niet te organiseren volgens de verantwoordelijke zorginstelling).

Gelukkig zijn er nog zat projectjes die ik hier aan de keukentafel kan doen, maar die vind ik niet interessant genoeg om daar verslagjes van te posten.

Ondertussen volg ik in een ander draadje een interessant discours over een “Speisewagen” die omgebouwd moet worden naar periode IIIb. Een beetje fremoïseerder draait daar zijn hand niet voor om, maar voor mij is dat vooralsnog een brug te ver. Ik heb daarom lang geleden enkele restauratierijtuigen aangeschaft die af fabriek al passend voor die periode zijn uitgevoerd.

Mijn zorgen zijn dus van geheel andere aard. Ook ik heb namelijk een tijd gekend dat ik het allemaal best vond zolang het maar periode III was. Zodoende beschik ik over enkele WR’s die IIIa zijn en dat kan natuurlijk niet. Een normale modelspoorder zou subiet tot “Z-Stellung” of “Ausmusterung” over gaan. Niet ik. Ik vind er wel wat op, dacht ik. En dat is recent gelukt, maar niet bepaald door een staaltje van voortschrijdend inzicht geef ik toe. Meer afnemend eigenlijk. Wel staalblauw.





Aangezien ik sinds kort de smaak te pakken heb gekregen van het bieden op tweedehands materieel, heb ik via e-bay Duitsland wat IIIa-rijtuigen erbij gekocht waaronder enkele F-zug exemplaren van Fleischmann. Zo ook de hierboven getoonde bagagewagen. Door pure hebzucht is het trouwens de complete “Gambrinus” (volgens Fleischmann) geworden, terwijl dat voor mij een stap terug is. Terug in de tijd, bedoel ik.

Maar - en nu komt het - bij meerdere bronnen lees ik dat:

“Ziel des neuen F-Zug-Netzes war es, mit überwiegend kurzen und schellen einklassigen Zügen ohne Packwagen (Aausnahme F 37 Hans Sachs) die deutschen Groszstädte und Zentren zu verbinden und bei den Knotenbahnhöfen auch für gegenseitige Anschhlüsse zu sorgen”.

Terwijl ik eerst nog dacht, leuk zo’n “U-boot-achtige” commandotoren op het dak, die heb ik nog niet, kom ik nu tot de conclusie dat er iets niet klopt.

Wederom een dichterlijke vrijheid van een fabrikant ?


Peter
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 16:21:36 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #518 Gepost op: 15 maart 2021, 13:37:47 »
Peter,

Wellicht zou je HIER je licht eens kunnen opsteken want daar wordt gesproken over de "Rheingold" uit 1951 die bestond uit Gr.'39 rijtuigen. Later werden er de A4üm(g) uit Gr. 53 rijtuigen voor de F Züge gebruikt maar zonder de Pw4ü's.
Grt, Ronald.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #519 Gepost op: 15 maart 2021, 14:30:12 »
Dat is een interessante link, Ronald. Mijn dank  (y). Het goede nieuws wat daar valt te lezen is dat:

"Ein passender Packwagen Pw4üe-37/51 war lange von Liliput und in einer Sonderserie 1999 als sehr gutes Modell von Fleischmann erhältlich".

Blij dat ik een zeer goed model van mijn favoriete merk te pakken heb. Die "Fehldruck" van Trix (tsja) had ik dus niet moeten hebben.

Het slechte nieuws is dat ik er niet uit kan opmaken dat deze specifieke bagagewagen daadwerkelijk in de F 33 Gambrinus heeft rondgereden. Integendeel, de enige met een "eckiger Kanzel auf dem Dach" was een SalPw4ü en die reed bovendien in de "Rheinpfeil"1953, zo lees ik.

Dit schreeuwt om nader onderzoek. Gelukkig is het niet zo erg als bij Jan (44), want die moet nu uitzoeken of zijn Liliput tot die "einzelne Wagen ab 1962" behoort of dat het toch om één van de "einige Wagen"gaat die "bis zu Ausserdienststellung die Görlitz III (schwer)-Drehgestellen behalten haben". Ga er maar aan staan  :D.


Peter
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 15:39:50 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #520 Gepost op: 15 maart 2021, 16:18:21 »
Peter,

Dit is de enige foto die ik kon vinden op "Eisenbahnstiftung" van de begin jaren 50 rijdende Gambrinus:


03 114 (Bw Köln-Deutzerfeld) mit F 33 "Gambrinus" (München - Würzburg - Köln - Hamburg - Kiel) im Rheintal bei Bacharach. Hinter dem Zug wird an der neuen Bundesstraße 9 gewerkelt. (17.08.1952) Foto: Carl Bellingrodt

Wel de rijtuigen maar geen Pw4ü.
Grt, Ronald.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #521 Gepost op: 15 maart 2021, 16:35:17 »
Ik was er al bang voor, Ronald. Ondertussen heb ik nog wat zitten grasduinen in de door jou aangegeven link. Het is nog erger dan ik al dacht, want:

"Modelle der Bauart 1935 werden von Lima/Rivarossi (mäßige Ausführung) und von Fleischmann (sehr gute Ausführung) angeboten".

Tot zover zeer verheugend, maar die lol ging er snel weer af:

"Beide Hersteller bieten leider ein falsches Drehgestell".

Een typisch geval van boontje komt om zijn loontje. Zit ik mij hierboven nog te verkneukelen over een mogelijk draaistel-leed van een ander, beland ik daar nu zelf middenin  ;).


Peter 
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 16:54:21 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #522 Gepost op: 15 maart 2021, 17:08:38 »
 

Tja... ik dacht, laat ik eens een peebee sturen, in plaats van de auteursrechten hier met handen en voeten te treden.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #523 Gepost op: 16 maart 2021, 01:52:22 »
Onderstaande foto kwam ik tegen op "Eisenbahnstiftung", F 10"Rheingold" met Pw4üe.


03 1060 (Bw Ludwigshafen) mit den neu eingeführten Nachkriegs-Rheingold F 10 im Rheintal nahe der Blockstelle Pfalz zwischen Oberwesel und Bacharach. (03.06.1951) Foto: Carl Bellingrodt

U mag het zeggen.
Grt, Ronald.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #524 Gepost op: 16 maart 2021, 13:38:47 »
Dit is de eerste foto die ik zie van het origineel waarop een bagagewagen met "Kanzel auf dem Dach" in een F-Zug is opgenomen. Veel dank daarvoor, Ronald !

Gevoegd bij de informatie die ik per PB van Jan heb mogen ontvangen - nogmaals mijn dank, Jan -, kan ik nu tot een voorzichtige (tussentijdse) conclusie komen.

De DB heeft destijds speciaal voor de F-Züge in totaal zeven "Gepäckwagen" ingedeeld/aangewezen, die in de bekende staalblauwe kleur werden uitgevoerd. Het ging hierbij niet om wagens van één en dezelfde "Bauart", maar om drie verschillende. Het lijkt erop dat daarvan slechts twee met "Kanzel" op het dak hebben rondgereden. Het is mij nog niet duidelijk of één daarvan inderdaad een Pw4üe-37/51 (model Fleischmann) was.

Verder staat (vrijwel) vast dat er in de F 33 en F 34 "Gambrinus" nimmer een bagagewagen heeft meegereden. In zoverre is Fleischmann's voorstelling van zaken in de catalogus van 1997/98 (?) onjuist.

De zeven bagagewagens werden ingezet in de "Rheingold-express", de "Rhein-Pfeil" en de "Loreley-express". In een later stadium reed er ook een mee in de "Hans Sachs".

Om het geheel nog wat ingewikkelder te maken hieronder een inmiddels gevonden tweede plaatje van de "Rheingold-Express", ditmaal uit 1953 met een Pw4üe-38/54 (volgens het onderschrift).


Bron

Duidelijk een ander type "Kanzel" op het dak. Ik kan niet beoordelen of het onderschrift klopt of dat dit de SalPw4ü is, waarvan in de eerder door Ronald aangegeven link werd beweerd dat dit de enige F-Zug bagagewagen met "Kanzel" is geweest. Dat laatste is dus in ieder geval niet juist. Ook  onjuist is dat volgens deze link alleen in de "Hans Sachs" een bagagewagen heeft meegereden.

Hieronder een plaatje van het model van Fleischmann waar het hier om gaat.


Bron: Fleischmann catalogus

Opvallend is dat mijn eigen exemplaar (zie post #517) een ander baknummer heeft. Tot mijn grote vreugde komt dat van mij voor in de "Liste der blauen F-zug wagen". Dat heeft Fleischmann dus wèl goed. Helaas staat in die lijst niet aangegeven of deze wagen was voorzien van een "Kansel".

Kortom: er valt (gelukkig) nog wel het een en ander uit te zoeken. Al was het alleen maar vanwege de op onderdelen tegenstrijdige bronnen. Mede op aanraden van Jan ga ik op jacht naar verdere relevante literatuur. Het onderwerp vind ik beslist de moeite waard om te investeren in wat boeken, want alleen maar met zoeken op internet kom je er niet altijd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 17:00:37 door charp. Reden: aangeschaft veranderd in ingedeeld/aangewezen »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB