Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Hasenwald
Vandaag om 23:33:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GerardvV
Vandaag om 23:29:33
Site Uhlenbrock door Hasenwald
Vandaag om 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
Vandaag om 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 23:06:40
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:59:45
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
Vandaag om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 21:35:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 159124 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #135 Gepost op: 25 July 2014, 12:01:10 »
Als ik het goed zie zijn de meningen daarover niet geheel gelijkluidend, Gerard. Voor het Duitse voorbeeld wordt er links en rechts beweerd dat vanaf 1970 de Doppelschwelle steeds minder werd toegapast. Ik weet het fijne er nog niet van dus laat ik onderwerp maar even voor wat het is.
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, echter je hebt al lang twee stromingen:
- zwevende las
- ondersteunde las

Bij een zwevende las ligt er onder de lasplaat dus geen dwarsligger en moet de lasplaat de volledige sterkte leveren voor de onderbroken rail

Bij een ondersteunde las liggen er onder de beide raileinde een dwarsligger, die daarmee stijf tegen elkaar aan liggen.

Een ondersteunde las is in de basis steviger, echter heeft o.a. als nadeel dat deze lastig te onderstoppen (ballast onder de dwarsligger krijgen) is. Een ondersteunde las heeft daardoor sneller de neiging om een "klapper" te worden. Zeker in het moderne gemechaniseerde spooronderhoud is een dubbele dwarsligger een onding omdat je daarmee het standaard onderstoppingsproces onderbreekt en mogelijk zelfs handmatig zaken moet doen. inmiddels spelen er twee dingen:
- stijvere lasplaten
- lang gelast spoor

Bij het eerste kan je een zwevende las toe, bij het tweede heb je domweg geen las meer.

Moeten we ook nog een discussie gaan voeren over versprongen lassen in bogen, of laten we het hierbij. En als je heeeeel fanatiek wilt worden kunnen we ook nog verdergaan met isolatielassen. Da's weer een aparte tak van sport   ;D
« Laatst bewerkt op: 25 July 2014, 12:02:53 door guest7823 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #136 Gepost op: 25 July 2014, 21:20:59 »
Hetze ? Ik denk eerder aan een hype, Floris.

Overigens, voor de continuiteit van het "Bw-bedrijf" is het niet onverstandig om een. hulpkraantje paraat te hebben, bijvoorbeeld voor het geval dat de "hoofd" kolenkraan uitvalt.

Een hype ?
Och een paar mensen die ineene hetzelfde doen maakt nog geen hype  :P
Hier is ook geen sprake van een " hoofd" kolen kraan,dus de bijval van zo"n F dinges is hier niet nodig  ;D
Evenwel ben ik benieuwd naar waar dit heen gaat  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #137 Gepost op: 26 July 2014, 10:52:45 »
Een paar? Noem jij zes Fuchsvirusgeïnfecteerden een paar? ;D

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #138 Gepost op: 26 July 2014, 13:58:51 »
Ok dan noem ik het een half dozijn  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #139 Gepost op: 29 July 2014, 12:49:30 »
Het gaat niet om het aantal maar om het gevaar van besmetting. Over de incubatietijd weten we namelijk nog niets  :D.

Wat betreft de schwebenden Stöße en aanverwante zaken is er zeker geen sprake van mosterd na de maaltijd, Paul. Dat zou misschien zo zijn als de baan al klaar was, maar het behoeft geen betoog dat dát nog niet het geval is.

Ik vind het onderwerp steeds leuker worden, dus mijn dank voor de uiteenzetting. Nu ik de smaak te pakken heb, ben ik eigenlijk ook geïnteresseerd in een verhandeling over het verspringen van lassen in bogen en die aparte tak van sport: de isolatielassen. Ik wist trouwens niet dat die laatste ook in het grootbedrijf voorkwamen  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #140 Gepost op: 29 July 2014, 13:08:17 »
De incubatietijd schijnt relatief kort te zijn, net als het eigenlijke ziektepatroon, dat vermoedelijk niet veel langer duurt dan de tijd die nodig is een Fuchs te monteren en te schilderen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #141 Gepost op: 29 July 2014, 13:44:16 »
Oh, dan heb je er dus ongeveer maar een dikke middag last van  ;D

Hans

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #142 Gepost op: 29 July 2014, 13:56:06 »
Een middag? Een? 1?
Ik stak er iets meer tijd in. Schilderen kost ook zooo veel tijd...

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #143 Gepost op: 29 July 2014, 14:29:38 »
Ik vind het onderwerp steeds leuker worden, dus mijn dank voor de uiteenzetting. Nu ik de smaak te pakken heb, ben ik eigenlijk ook geïnteresseerd in een verhandeling over het verspringen van lassen in bogen en die aparte tak van sport: de isolatielassen. Ik wist trouwens niet dat die laatste ook in het grootbedrijf voorkwamen  :P.
In het grootbedrijf werken ze ook met blokken. En die moeten dus geïsoleerd worden. Hiervoor is de ES-las.
En dat ziet er zo uit:

Lijkt een beetje op onze lassen. Dus wat was er eerder?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #144 Gepost op: 29 July 2014, 14:51:39 »
Schilderen kost ook zooo veel tijd...

Groet,
Bas

Ik gebruik tegenwoordig Vallejo verf. Naast dat er heel veel goed bruikbare kleuren zijn, is deze goed te kwasten en droogt lekker vlot (mat) op.

Hans

guest7823

  • Gast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #145 Gepost op: 30 July 2014, 10:32:47 »
"Even" in Hoorn plaatjes gemaakt (mag ik daar , want ben daar bevoegd spoorbetreder)



Hier dus een ondersteunde las. FYI de houten liggen dus feitelijk niet goed, die moeten echt tegen elkaar aan



Hier dus een zwevende las.



En in detail, je ziet dat de lasplaat naar onderen is doorgetrokken en ook onder de railvoet aangrijpt. Dit levert voldoende stijfheid op om de las zelf niet te hoeven ondersteunen.

Ik zal eens kijken of ik in mijn WHR collectie een foto heb van versprongen lassen in een boog. Dat zie je bij (s)malspoor beter dan bij normaalspoor.

Als ik binnenkort nog in Hoorn ben zal ik even kijken of ik ook nog een foto kan maken van een ES-las in het veld. Daar zijn recent sporen vervangen en kan je het onderscheid nog goed zien. Zodra een ES las een tijdje in het spoor ligt wordt het onderscheid met een gewone las lastiger te zien

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #146 Gepost op: 14 June 2015, 14:47:58 »
Hallo Peter,

Ik heb je een PB gestuurd, maar ik ben al bijna voorzien. Mocht het niets worden, dan wil ik alsnog ruilen.

Groet, Jasper

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #147 Gepost op: 15 September 2016, 10:06:37 »
Ik ben afgelopen maand ook in Hoorn geweest, maar omdat ik geen bevoegd spoorbetreder ben heb ik geen bedding gezien (wel de Halve Maen).

Ondertussen heb ik de bouw van Bahnhofsvorfeld wat stiefmoederlijk bedeeld. Ik heb mij moeten concentreren op de noodzakelijke uitbreiding van de kelder. Op last van de gemeente moest een bouwkundige ingeschakeld worden om constructieberekeningen te maken. Niet omdat men bang was dat de betonconstructie teveel gewicht aan de hijpalen zou hangen. Nee,..men was bevreesd dat de woning met kelder en al zou gaan drijven. Waar de modelspoorliefhebber allemaal rekening mee moet houden !

Ik ga rustig verder. Binnenkort hoop ik weer een voortgangsrapportage te plaatsen.


Groet,


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #148 Gepost op: 20 September 2016, 14:17:33 »
De bedding is nu zo langzamerhand wel opgedroogd,....





..., zodat ik verder kan met het schouwpad. Dat had geloof ik andersom gemoeten, maar het is goed voor het leerproces.


Groet,


Peter


P.S. Zonder "Doppelschwelle" kan ik inmiddels niet meer leven.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 15:34:01 door 44. Reden: Afmetingen plaatje bijgesteld »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #149 Gepost op: 20 September 2016, 14:26:16 »
Ah! Een echt plaatje!
Ziet er leuk uit en smaakt naar meer!
Welke kleur/verf heb jij nu voor de rails gebruikt? En hoe, en waarmee, heb je je ballastbed behandeld?