Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
DR4024 door San-Markos
Vandaag om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146095 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #105 Gepost op: 27 juni 2014, 12:58:01 »
Hmm... dat ziet er nog niet eens zo raar uit. Veelbelovend!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #106 Gepost op: 27 juni 2014, 19:07:34 »
Inderdaad,zeker niet verkeerd.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #107 Gepost op: 28 juni 2014, 13:10:32 »
Dank voor de bemoedigende woorden. Ik ben zelf ook niet ontevreden over het verouderen/vervuilen van de bielzen, het roestmengsel aan de zijkant van de spoorstaven en op de railstoelen en tot slot de structuur van het ballastbed.

De uitdaging is nu het vervuilen van de kersverse ballast en het opknappen van het mislukte gedeelte, zodanig dat de te grote verschillen verdwijnen.





Aan de slag maar weer.





Een eerste proeve.







Als toegift een blik op het fraaie drijfwerk van deze machtige machine.







Goed is te zien dat ook het werken met flitslicht een kunst is die ik bepaald nog niet onder de knie heb. Bielzen en zijkant spoorstaven gaan glimmen, kleur ballastbed lijkt nergens op, etc.


Ik laat mij niet uit het veld slaan en ga rustig door net zo lang tot iets wél lukt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #108 Gepost op: 01 juli 2014, 18:29:28 »
Met de opmerking dat ik inmiddels over enkele zaken niet ontevreden was, heb ik duidelijk voor mijn beurt gesproken.





Bij de laatste "ballastsessie" ben ik hier en daar te zuinig geweest. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de verbindingsstukjes tussen de bielzen zichtbaar blijven. Volgende keer beter opletten.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #109 Gepost op: 01 juli 2014, 23:22:51 »
Er blijkt inderdaad iets te zijn misgegaan met mijn bestelling van ASOA-producten bij Lippe. Als het goed is wordt een en ander - met uitzondering van dat wat niet op voorraad was - alsnog toegezonden.

Toch is de "medium range" van Woodland ook niet verkeerd.





Onregelmatig gebroken en beslist niet te rondkorrelig. Jammer dat ook van Woodland niet alle door mij gewenste kleuren op voorraad waren.

De voortgang staat nu in het teken van het verder verouderen/vervuilen, althans voor wat betreft dit gedeelte.


Peter
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2014, 23:55:50 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #110 Gepost op: 02 juli 2014, 19:30:57 »
Toch weer een vorm van vooortgang in dit project  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #111 Gepost op: 07 juli 2014, 00:54:29 »
Ach Floris,..om met je eigen woorden te spreken; het is geen aangenomen werk. Ook ik moet het hebben van de verloren uurtjes om lekker met onze hobby bezig te zijn.

Voorlopig is het voornamelijk de afdeling Planning & Voorbereiding waar de meeste activiteiten plaatsvinden. De lijst met benodigd materiaal dat niet op voorraad leverbaar is, groeit gestaag. Bestellingen najagen wordt langzamerhand routinematig. Afgelopen zaterdag afspraken kunnen maken met een lokaal timmerbedrijf voor het zaagwerk van de onderbouw/raamwerk van het eerste segment. Ik wil dit heel precies hebben en dat lukt nu eenmaal niet goed met het gereedschap van een "doe het zelver". Verder heb ik een constructiebedrijf gevonden dat voor een aanvaardbare prijs de door mij gewenste stalen poten kan voorzien van in hoogte verstelbare zwenkwielen, precies zoals ik het hebben wil.

Want......door een ragfijn spel mijnerzijds ben ik inmiddels definitief verbannen van de keukentafel. Mijn echtgenote heeft mij vastberaden en beslist verwezen naar een andere - voor mij beter geschikte - ruimte in dit huis voor de verdere bouw van mijn werkstukje. Dit betekent dat ik zonder noemenswaardige kleerscheuren op te lopen, kan beginnen aan de bouw van het eerste segement.

Dat is een opsteker, want tot voor kort ging ik er van uit dat ik hieraan pas zou kunnen beginnen zodra de vergroting van de kelder een feit zou zijn.

Ondertussen ligt het werk van de afdeling Bouw ook niet stil.





Mallen tekenen voor de eerste spanten.





Uitsnijden van op tekenkarton getekende mallen.





En vervolgens zagen maar. De eerste zes van de vele honderden die nog moeten volgen.





Naast een oefening van enkele technieken is dit werkstukje ook vooral bedoelt voor de "beeldvorming" (term ontleend aan Jan (44)). Voordat ik het ontwerp baanplan als "onherroepelijk" verklaar (term ontleend aan Bas (Basilicum)), wil ik eerst zeker weten of bepaalde aspecten van mijn ontwerp baanplan landschaptechnisch voldoende overtuigend uitpakken. De "3D-knop" in WinRail helpt hierbij wel, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Zo maak ik mij bijvoorbeeld zorgen over de hoogteverschillen tussen de verschillende sporen op de horizontale poot van de M (zie ontwerp) en dan met name het hoogteverschil tussen het inrij/uitrijspoor Bw en het nevenspoor. Van biels tot biels zit hiet maar 10 cm tussen terwijl het hoogteverschil eveneens 10 cm is. Rekening houdend met ruimte voor ballastbedden, betekent dit een helling van 60 graden in het landschap. Ik kan terplaatste niet werken met een kunstwerk als een gemetselde muur of iets dergelijks, want die is al gepland ter overbrugging van het 5 cm hoogteverschil tussen het hoge paradespoor en het inrij/uitrijspoor Bw. Twee muren boven elkaar is teveel.

Kortom, ik wil het vóór mij zien. Als dat niet goed uitpakt, kan ik het ontwerp altijd nog wijzigen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, of welke andere tegeltjeswijsheid hier ook maar van toepassing moge zijn.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #112 Gepost op: 07 juli 2014, 17:22:42 »
Kijkkijk, dat zijn handelingen met een krachtig concreet resultaat.  :D
Nu ben ik geneigd een heleboel vragen dit draadje in te slingeren - om een paar voorbeeldjes te geven: zaag je met een decoupeerzaag van Makita? Is dat spaanplaat wat je daar gebruikt? Ga je die hoeken op die spanten nog afronden? - maar laat ik dat gewoon maar niet doen en eerst eens afwachten hoe dit verhaal verder gaat. Tenslotte ben ik altijd al een aanhanger van de Laisser-Faire-methode geweest.

Wel wil ik je succes wensen en je de zekerheid bieden - voor wat het waard is - dat ik je draadje in de gaten blijf houden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #113 Gepost op: 07 juli 2014, 19:07:25 »
Afhankelijk van je wilt uitbeelden op dat proefstuk,kan je een hoop kanten op denk ik.
Rest wel de vraag waar bevind zich dat stuk spoor en waar rijd het doorheen qua landschap ?
VErder kan ik ook niet anders zeggen dan,ik blijf t in de gaten houden zover ik dat kan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #114 Gepost op: 07 juli 2014, 22:17:04 »
........Jammer dat ook van Woodland niet alle door mij gewenste kleuren op voorraad waren......

Bij de juiste webwinkel/beurshandelaar wel  ::) Als ik hier zet waar is dat echter weer ongeoorloofde reclame  :-\

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #115 Gepost op: 08 juli 2014, 14:32:03 »
Door een gebrekkige belichting is de kwaliteit van de foto van de spanten zó slecht, dat het inderdaad lijkt alsof er spaanplaat is gebruikt. Dat is niet het geval. Het is 8 mm triplex. Door ervaring met de vorige banen weet ik dat spaanplaat ongeschikt is. Uit de "vakliteratuur" haal ik dat dit ook geldt voor MDF en ik kan mij daar wel wat bij voorstellen. Zodra het raamwerk voor het eerste segment gereed is, ga ik trouwens voor spanten 10 mm multiplex gebruiken (gabon of limba) en voor de tracés onder de sporen 8 mm multiplex. Voor het werkstukje waar ik nu aan bezig ben volsta ik met spanten van 8 mm. Voor het zagen gebruik ik inderdaad een Makita decoupeerzaag. Is daar iets mis mee, Jan ?

Het gaat om dit gedeelte van de baan, Floris.





Het hoogteverschil van 50 mm tussen het blauwe paradespoor en het groene inrij-/uitrijspoor Bw wordt "afgebakend" door een (arkade)muur als kunstwerk. De overige hoogteverschillen tussen de diverse sporen moeten worden gevormd door de natuurlijke glooiing in het landschap.







Boven het blauwe paradespoor loopt de helling geleidelijk aan verder omhoog, maar dit is nog niet ingetekend in WinRail. Waar het mij nu om gaat is het hoogteverschil van 100 mm tussen het groene inrij-/uitrijspoor Bw en het rode nevenspoor. Dat wordt een helling van 60 graden en daar wil ik geen verstevigend kunstwerk maken, althans niet nog zo'n muur. Wat wél voorzien is, is een laag muurtje alsof het ballastbed daarmee op zijn plaats wordt gehouden. Op foto's heb ik gezien dat dit bij het grote voorbeeld hier en daar wordt toegepast bij sporen langs een helling.

Op de foto van de spanten is te zien (van links naar rechts) de helling van 60 graden, vervolgens de knik naar het horizontale vlak waarop het tracé van het hogere spoor komt te liggen en tot slot de voortzetting van de helling onder een hoek van 30 graden. De knik is de plaats waarop het lage muurtje komt om het hoger gelegen ballastbed als het ware op te sluiten. Vandaar dat die knik niet is afgerond.

@Allie,

Je hebt een peebeetje.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #116 Gepost op: 08 juli 2014, 14:44:12 »
Citaat
Voor het zagen gebruik ik inderdaad een Makita decoupeerzaag. Is daar iets mis mee, Jan ?

Nou, nee hoor. Het is alleen weer eens iets anders. Ik heb er eentje van Busch. Geloof ik.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #117 Gepost op: 11 juli 2014, 12:35:35 »
Busch ? Dat merk ken ik niet. Wel Bosch. Ook niet verkeerd. Heb er hier nog ergens een liggen. Een VUT-exemplaar. Na jarenlange trouwe arbeid wat zwabbelig geworden.

Ondertussen heb ik moeten vaststellen dat de wielsetjes van Maerklin voor ombouw naar tweerail, niet geschikt zijn voor de code 83 van Tillig Elite. De wielflenzen ratelen over de spoorstoelen.

Gelukkig heb ik slechts een enkel  Maerklin product in de collectie opgenomen.

Wat nu te doen ? Vervangen door wielen die wel voldoen aan de NEM-normen ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #118 Gepost op: 12 juli 2014, 09:14:27 »
Je kan 2 kanten op met dat probleem.
Ofwel zoals je zelf zegt,wielstellen vervangen door andere exemplaren.
Of kijken of het wellicht goedkoper is om een andere versie van de probleem wagon te zoeken en te kopen en dan het probleem exemplaar te verkopen.
Overigens even terug komen op je hellingen verhaal en wat te doen buiten die arkade muur om.
Wellicht kan je 1 stuk zo maken dat er wijnranken op groeien,dat zie je ook erg vaak op steile hellingen ook bij het spoor.
Het is zomaar een idee.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #119 Gepost op: 13 juli 2014, 14:39:07 »
Een helling van 60 graden lijkt mij te steil voor een wijngaard, maar ik kan mij vergissen. Voor de beeldvorming pobeer ik wat lage begroeing met hier en daar een stukje naakte rots. Het moet passen in het grotere geheel met een gemiddelde hellingshoek van 30 graden. De algemene indruk moet een zekere weidsheid opleveren.

Wat betreft de ratelende ombouwwielsetjes van Maerklin; ik heb mijn excelbestandje er op nagezocht (handig die filterfunctie), zodat ik nu weet dat het om meer gaat dan een enkel geval. Zo was ik even kwijt dat ik onder meer beschik over een "Torpedopfannenwagen" ten behoeve van de geplande hoogovens, maar ook over een "Tragschnabelwagen". Alles bij elkaar geteld moet ik 52 wielsetjes vervangen. Verkoop is geen optie, omdat de andere merken het betreffende materieel niet in hun assortiment hebben. Dat was trouwens de reden om bij wijze van uitzondering iets van Maerklin te kopen.

Het "afdraaien" van 104 wielflenzen zie ik niet zitten, nog los van het feit dat ik daartoe het gereedschap niet heb.

Welk merk levert wielsetjes die passen onder de Maerklinwagens en die tevens voldoen aan de NEM-normering ? Ik moet van dat geratel af, dus elke tip is welkom.


Peter
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2014, 15:27:54 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB