Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146364 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #60 Gepost op: 02 juni 2014, 22:01:41 »
Ga is kijken bij een tuinwereld naar erg fijn grind dat men ter decoratie in o.a. vazen mikt.
Dat spul is er in aardig wat kleuren waaronder ook kleuren geschikkt voor ballast op de baan.
Is nog goedkoper ook  ;D
Voor impresies,zie mijn (nu aardig stoffig)draadje,daar heb ik het ook gebruikt,al moet het "nieuwe uiterlijk" ervan nog steeds worden aangepakt   ;)  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #61 Gepost op: 02 juni 2014, 22:28:50 »
Jan, mijn dank voor de tijd en moeite die je genomen hebt voor je antwoord. De begeleidende plaatjes spreken boekdelen. Je hebt gelijk dat het een overwegend persoonlijke kwestie is. Ik had mijn twijfel al aangegeven. Jouw reactie is voor mij het duwtje in de richting waarin ik - denk ik - meer tevreden zal zijn met het eindresultaat. Het moet iets grover en minder rondkorrelig.

Er is trouwens niets mis met je geheugen. De term "Deus ex Machina" heb ik inderdaad in jouw draadje een keer laten vallen. Als goed verstaander ga ik er van uit dat je dat niet als cynisme hebt opgevat. Een vastlopende "plot" wordt hierdoor juist vaak gered. Zo ook nu.

Hier en daar lees ik op Duitse fora dat Asoa slecht uitlevert. We zullen zien.

Door overdreven taalgevoeligheid ingegeven, heb ik tot slot nog een vraagje over je slotopmerking. Bedoel je nu "doé toch maar gewoon", of - en dat kan ook - zeg je eigenlijk "doe toch maar gewóón ?".  Het behoeft geen betoog dat hierin een wereld van verschil ligt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #62 Gepost op: 02 juni 2014, 22:35:01 »
Oeps, Floris, ik had je reactie gemist. Dat is nog geen gek idee. Ik ga daar ook maar eens even neuzen. Het zand wat die Amerikanen (Woodland scenics) over de Atlantische oceaan onze richting op sturen is per slot van rekening best duur betaald.


Peter

P.S.

Ik heb je een peebeetje gestuurd.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 23:19:23 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #63 Gepost op: 02 juni 2014, 23:33:52 »
Lang geleden en bijna vergeten. De Wendezug-Befehlswagen van de "Donderbussen". Destijds betaald en uitgeleverd, maar dankzij Ruud K. nog juist op tijd achter gekomen dat er niets deugde aan de opschriften. Eindelijk heb ik dan toch de juiste versie. Nogmaals dank Ruud !






Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #64 Gepost op: 03 juni 2014, 00:26:37 »
Citaat van: Peter
Bedoel je nu "doé toch maar gewoon", of - en dat kan ook - zeg je eigenlijk "doe toch maar gewóón ?"

Citaat
Ja, Deus is de naam. Deus ex Machina. Zeg maar ex.  :P

Doe toch maar gewoon Jan

 ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #65 Gepost op: 03 juni 2014, 08:01:44 »
Hoi Peter,

Zand bij de tuincentra is wat grover, voor mij te grof. Jouw ballast heeft weinig kleur, maar daar valt later wat wel aan te wijzigen, maar ook nauwelijks onderscheidt in korrelgrootte. Dat maakt misschien wel op schaal, maar ook wat saai. Zelf heb ik een mengsel van Woodland, Heki, Anita Decor, Noch (volgens mij ???), en misschien nog wel wat. Dat is overigens ook wat je ziet op het eerder geplaatste plaatje, dat is nadien zelfs nog iets verweerd, ondanks de verschillende basiskleuren.
(Het mengsel is overigens per toeval ontstaan. De gekochte ballast/mengsels waren op zichzelf niet overtuigend, bij elkaar wel ::) :))

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #66 Gepost op: 03 juni 2014, 10:46:25 »
Citaat
Hier en daar lees ik op Duitse fora dat Asoa slecht uitlevert. We zullen zien.

Dat zou kunnen, Lippe heeft wel het e.e.a. op voorraad.

En over duur gesproken, Asoa kost ook wel wat, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden, zegt men.



Dit is overigens Kalksteinschotter. Voor een baan van het formaat wat jou voor ogen staat, zou ik trouwens voor de literpot(ten) gaan, dat is wel iets voordeliger.


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #67 Gepost op: 05 juni 2014, 10:02:30 »
Inmiddels wat literpotten in Duitsland besteld. En wat kleinere potjes om - net als in de keuken - een basisvoorraadje ingredienten op te bouwen. Het zal mij niet gebeuren dat ik uiteindelijk met een saai ballastbed opgescheept zit.

Nog nooit zoveel geld uitgegeven voor een paar hoopjes "zand". Om de gemiddelde prijs wat te drukken, meteen 10 kuub ophoogzand besteld voor een nieuw terras in de tuin. Inclusief transportkosten, betaal ik daar ongeveer hetzelfde voor  :o. Los gestort, dat dan weer wel.

Ballastpeter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #68 Gepost op: 05 juni 2014, 10:39:00 »
Peter,

Bij Ik*a hebben ze ook mooi spul. Diverse kleuren en kost geen drol. Staan op de bloemen-en kaarsenafdeling als decoratie.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #69 Gepost op: 05 juni 2014, 10:57:16 »
Citaat
...10 kuub ophoogzand...

Dat is nogal wat! Ben je zo diep weggezakt?

Gr. Jan (die dat spul van Ikea wel eens wil gaan bekijken)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #70 Gepost op: 05 juni 2014, 14:36:15 »
Valt wel mee. Als ik 100 vierkante meter slechts 10 centimeter wil ophogen, heb ik dat wel nodig.

Ga trouwens ook eens neuzen bij Ik Koop Ergens Anders.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #71 Gepost op: 05 juni 2014, 16:00:24 »
Een aantal berichten terug las ik iets over taalgevoeligheid. Iets wat mij niet onbekend is. Zojuist las ik dit:

Ga trouwens ook eens neuzen bij Ik Koop Ergens Anders.

‘Bij wie?’ vroeg ik mij af. Ik nam de zin op als gebiedende wijs en gaf koekel blind een zoekopdracht: “Ik Koop Ergens Anders”. Blind, want als ik goed gekeken had, zou ik de hoofdletters achter elkaar hebben gezet en direct de site van een bekende meubelgigant kunnen oproepen. Lust om tussen decoratieve producten naar ballast te gaan zoeken, had ik niet en klikte de site weer weg. Maar… zou er misschien iets anders bedoeld worden? Is het wel een opdracht? Als je het woord ‘ik’ voor de bovenstaande zin zet, blijkt dat je rustig achterover kunt gaan zitten, want de schrijver draagt zichzelf iets op. Handig. Ik hoef niets te doen en niets op te dragen. Alles gaat vanzelf. 8)

Goed. Terug de bouw van een Bahnhofsvorfeld.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #72 Gepost op: 05 juni 2014, 18:37:37 »
Van die gebiedende wijs heb ik mij natuurlijk geen biet aangetrokken, maar omdat mijn betere helft (nota bene) zelf voorstelde eens te gaan neuzen bij de bekende Zweedse bouwpakkettenleverancier, heb ik de gelegenheid te baat genomen en een kijkje op de genoemde afdeling gewaagd. Die overigens slechts een voetstap verwijderd is van de afdeling 'Perzische' tapijten. Gelukkig maar, want van zand was tussen de stinkkaarsen en kunstbloemen geen spoor te bekennen. Wel van grint, daar kon je een netje van een kilo voor een hoop geld meenemen. Of twee netjes natuurlijk. Maar geen ballast...  wel een leuke kelim gezien, maar die hebben we wel genoeg. En die tapijten... ik weet niet, wel handgeknoopt, maar ik vraag me af of er niet een Zweedse inslag aan ten grondslag ligt...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #73 Gepost op: 05 juni 2014, 19:50:16 »
Kijk maar eens bij Ben Horster staat in de middelste hal (rij 3 of 4 geloof ik)
in Houten. Die heeft vele kleuren en maten mooi ballast.
Mvh Steef

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #74 Gepost op: 07 juni 2014, 13:12:43 »
De Zweedse tip komt van Arie, daar treft mij geen blaam. De nadien ontstane taalverwarring is geheel op mijn conto te schrijven. Ik kan daar niet te veel over uitweiden, omdat het bespreken van winkeliers tegen de regels is. Laten we het er op houden dat de bovenstaande afkorting is ontstaan in een moment van frustratie  ;). Het spijt mij dat ik Bas hierdoor onnodig zoekwerk heb bezorgd  :D.

Dat voorgenomen neuzen van mij bleek trouwens niet nodig. In dit huis bleken namelijk op verschillende plaatsen de nodige stinkkaarsen te staan in alleraardigste frutsels, gevuld met......jawel,... Zweeds ballast ;D. Zodoende kon ik door thuis te blijven, vaststellen dat dit spul voor mij te fijn is en te eenvormig.

Dat de queeste van Jan slechts geleid heeft tot het vinden van grind is betreurenswaardig. Kennelijk trof hij die ene vestiging waar ze niet aan ballast doen. Het zijn dit soort ervaringen die bij mij tot het hierboven omschreven moment hebben geleid  ::).

Het wachten op de volgende beurs in Houten is voor mij op dit moment geen optie, Steef. Ik wil verder met de bouw. Ik verheug mij op de komst van het Duitse spul van Asoa. Want van de Amerikanen heb ik alleen dit:





Allemaal te "Fine".

Wat het bouwverloop betreft volsta ik met een korte - maar trieste - mededeling. Na jarenlange trouwe dienst in het bijgeleverde koffertje, is mijn...euh...dreumel helaas overleden. Het was pas de derde keer dat er van zijn kunsten gebruik werd gemaakt. Het arme ding is aan zijn voortijdig eind gekomen door een verbrand anker. De vermoedelijke oorzaak durf ik bijna niet onder ogen te zien. Het zou zomaar kunnen dat hij in z'n "slotje" is geschoten. Daar kan geen anker tegenop. Als dit waar is hoort deze mededeling eigenlijk meer thuis in de rubriek "Dat overkomt mij niet". Voor mijn eigen gemoedsrust ga ik er maar van uit dat de oorzaak onbekend is en wat mij betreft ook blijft  :'(.

Om mijn zinnen even af te zetten van saaie ballastbedden en door mijzelf verprutst gereedschap, stort ik mij op een "tussenprojectje", een zijspoor zo te zeggen.





Het is de V 200.1 van Roco met het elders op dit forum besproken probleem. Hagelnieuw, maar met een rammelend geluid. Ter bescherming van trommelvliezen moet hier iets aan gebeuren. Meer voortvarende forumgebruikers hebben al vastgesteld dat de oorzaak is gelegen in het luidsprekertje dat niet goed in z'n klankkastje zit. Dat wordt zo "Af fabriek" geleverd en is dus een standaard accesoire  :'(.


Peter
 
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2014, 13:29:49 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB