Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 15:34:24
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 14:10:48
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:46:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:29
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Rails roestig verven
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
53
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld" (gelezen 157975 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #15 Gepost op:
27 May 2014, 15:11:59 »
Zo'n meega grote baan wil ik wel eens gebouwd zien worden.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5394
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #16 Gepost op:
27 May 2014, 15:22:04 »
Citaat van: charp op 27 May 2014, 12:08:18
Bas, jammer dat je niet bij de officiele opening van dit draadje was. Je hebt wat gemist !
Dat geloof ik direct. Ik was ernstig verhinderd.
Is er nog een kans om ergens een impressie op te vangen?
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 27 May 2014, 15:25:31 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #17 Gepost op:
27 May 2014, 16:04:09 »
Voor al de draadjes die ik graag volg en dus bij mij favoriet zijn, heb ik als ode een "knipoog" opgenomen, hetzij in de tekst, hetzij op de twee foto's op bladzijde 1, de start van dit topic.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5394
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #18 Gepost op:
27 May 2014, 19:58:34 »
Ah! Die knipoogjes zijn me intussen opgevallen, toen ik deze draad eens opnieuw en aandachtiger las.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #19 Gepost op:
27 May 2014, 20:34:31 »
er bestaat ook een methode waarbij je permanente schroeven plaatst, zouden ze daar niet op doelen?
Ook kan je de dempende laag inpersen als de schroeven te strak zijn aangedraait, dat zou het ook kunnen zijn.. Andere verklaring kan ik zo niet bedenken
Gelogd
groeten,
Auke
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #20 Gepost op:
27 May 2014, 21:15:53 »
Er wordt in het betreffende artikeltje in de encyclopedie gesproken over schroeven met ringen. Ik weet wél van de "old school" zwarte spijkertjes die GFN voorschreef voor de Modellgleis. Ook werd er wel geschroefd. Maar zónder ringen. Kortom: ik snap het artikeltje niet. Ik denk dat ik dat maar zo laat.
Inmiddels heb ik een andere vraag. Voor hedendaagse bouwtechnieken ontleen ik veel aan het boek Modelspoorbanen, geschreven door Bernard Stein. Laatstgenoemde verdient zijn dagelijks brood met het bouwen van banen in opdracht. Zijn methode van ballasten is in zoverre anders dan wat onze encyclopedie beschrijft, namelijk dat dáárin wordt gewaarschuwd voor contactgeluid veroorzaakt door ballastbedden die de onderbouw raken. Het advies is om onder de gehele breedte van het ballastbed isolatiemateriaal aan te brengen, bijvoorbeeld dat blauwe spul. Dat is lastig als je - zoals ik - met die kurken strookjes werkt. Dat laatste doe ik omdat ik van verschillende zijden er op gewezen werd dat de werking van Tillig wissels kan haperen bij gebruik van dat blauwe materiaal. Niet vlak genoeg en veert te veel. Kurk heeft daar geen last van. Ik kan de waarschuwing in de encyclopedie niet beoordelen. Is het werkelijk zo dat de (geluids)dempende werking verloren gaat door het ballastbed ?
Ik wil wel wat experimenteren, maar waarom fouten maken waarvan het wiel al door anderen is uitgevonden.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 27 May 2014, 21:18:19 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
frederik19630
Offline
Berichten: 773
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #21 Gepost op:
27 May 2014, 21:25:15 »
peter,
volgens mij is het idee van schroeven met ringen dat je de rails daarmee fixeert, dan
ballasten. Dat zorgt dan voor de definitieve verbinding. Schroeven/ringen eruit. Met deze methode
zul je kunnen nabewerken tot het ballasten.
ik zelf weer eigenwijs: fixeren met dubbelzijdig plakband. Niet doen, knoeiboel. Ook ben ik nogal teruggekomen
van de gamma-blauwe platen. Een keer ingedrukt, en het is niet meer vlak. Kurk is dan beter denk ik nu.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #22 Gepost op:
27 May 2014, 21:40:43 »
Ja, precies Fred, jij was trouwens eén van die ervaringsdeskundigen die mij het gebruik van die blauwe platen ontraadde in combinatie Tillig wissels. Iets terug kun je lezen dat ik de schroef-ring methode inderdaad als tijdelijke fixatie ga hanteren.
Blijft de vraag over dat contactgeluid als het uiteindelijke ballastbed náást het kurk de onderbouw raakt ? Heeft dat werkelijk zulke gevolgen ? Is het dan de moeite waard om náást het kurk nog smalle strookjes gamma blauw te plakken, vóórdat ik ga ballasten ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #23 Gepost op:
27 May 2014, 22:03:08 »
ik denk dat dat grotendeels te maken heeft met het soort lijm dat je gebruikt.. als je harde lijm gebruikt kan dit de verbinding tussen de rails en de onderbouw weer verbinden, als de lijm wat flexibel is zal dit minder zijn.. (dit is
niet
uit ervaring)
Gelogd
groeten,
Auke
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #24 Gepost op:
27 May 2014, 22:42:08 »
Ballasten ga ik doen met "Latex ballast glue" van Jeweha uit België. Het kurk had ik willen verlijmen met "UHU Greenit Kraftkleber", zoals Bernard Stein adviseert, maar dat kon ik hier nergens krijgen. Daarvoor in de plaats heb ik een flexibel blijvende lijm van Pattex gebruikt. Het kurk verlijmen met houtlijm wordt immers afgeraden, juíst vanwege dat contactgeluid.
Kortom; wat te doen ? Toch maar strookjes blauwe narigheid plakken náást het kurk of maakt het niet uit ?
Peter
P.S. Ik realiseer mij zojuist dat als ik zo door ga het allemaal niet meer uitmaakt omdat ik tegen de tijd dat er gereden kan worden waarschijnlijk al stokdoof ben
.
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #25 Gepost op:
27 May 2014, 22:44:44 »
waarom zou je onder de kurk(die redelijk een redelijk rechte ondergrond creëert) geen blauwe platen mogen gebruiken?
in principe hoeft deze strook maar een paar centimeter breder dan de kurk..
Gelogd
groeten,
Auke
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #26 Gepost op:
27 May 2014, 22:46:06 »
anders maak je eerst een paar test stukken.. elk een cm of 30 lang.. en dan 2 lange stukken rail op dezelfde hoogte die je aan de test stukken kan koppelen om zo wat snelheid te kunnen hebben
Gelogd
groeten,
Auke
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #27 Gepost op:
27 May 2014, 22:48:28 »
Omdat ik vrees dat ik het kurk dan nooit zo strak verlijmd krijg dan dat ik nu rechtstreeks op het multiplex heb gedaan.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #28 Gepost op:
27 May 2014, 22:51:16 »
Ja, teststukjes,...dat kan ik doen. Maar dan vind ik wellicht dat wiel uit wat al was uitgevonden, naar ik hoop
.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Tjalling
Offline
Berichten: 3480
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #29 Gepost op:
27 May 2014, 23:15:39 »
Zo te zien ben je nog wel wat van plan. Dan kun je beter maar gauw aan het werk gaan, anders komt er nooit wat te liggen.
Er is geen enkel probleem op het gebied van modelspoor waar maar 1 ideale oplossing voor bestaat. gewoon bouwen dus. De hele grote missers kun je altijd weer opnieuw doen, en verder weegt de voortgang van meteen bouwen enorm op tegen de eventuele vertragingen ontstaan door de keuze voor een suboptimale oplossing.
Succes en veel plezier!
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
53
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"