Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 22:30:02
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3620201 keer)

tuurtje

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6855 Gepost op: 13 April 2015, 23:26:36 »
Jan,

In dit draadje lees ik het volgende

Citaat
44 is de "klassieke" maat
  ;D ;D

Wat moet ik hier nu weer bij denken ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6856 Gepost op: 14 April 2015, 08:44:02 »
@Bas: jij mag niet meer raden!  ;)
Oh, dus weer een wagentje  :-\ Ik dacht eerder aan crumble, toen ik die foto met die raampjes zag ;)

Groet,
Michel

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6857 Gepost op: 14 April 2015, 21:58:33 »
@Arthur: ik meen toch echt te begrijpen dat het daar ergens anders om gaat. Daarbij, als we het dan over een klassieke maat gaan hebben, dan kan ik niets anders bedenken dan het getal "phi" (niet te verwarren met "pi"), het getal wat ook een essentiële rol speelt in het bepalen van de "Gulden snede". Voor degenen die daar wel eens wat meer over weten, is de pagina die Wikipedia aan de Gulden snede heeft besteed wel aan te bevelen, om precies te zijn deze: 1,618033988749895...

@Michel: daar kan het altijd nog op uitdraaien natuurlijk, dat weet je maar nooit. Maar! Ik heb in een grijs verleden al eens een paar ade-rijtuigen in elkaar weten te zetten, dus dat zou nu ook wel moeten lukken. Een belangrijke voorwaarde is het goed duiden van de bouwbeschrijving, en dan met name de begeleidende foto's, die nu niet direct van een bovenstebeste kwaliteit zijn, dit in tegenstelling tot de uitvoering van de onderdelen en, bijgevolg, het eindresultaat. Vooropgesteld dat je de boel niet ergens halverwege verknoeit.

Die eerste rijtuigen, zilverlingen waren dat, hebben echter een aantal jaren geleden het loodje gelegd. Ik had ze, 'even' geparkeerd in de boekenkast, alwaar één van mijn dochters in een onbewaakt ogenblik, omdat ze een boek wilde pakken, in is geklommen omdat ze vanwege haar te geringe lengte het boek anders niet te pakken kon krijgen. Ik weet zelfs nog welk boek het was: "Mag ik op je rug?" van Suzanne Kuik, over vriendschappen en ruzies bij kinderen. Heel leerzaam.
Enfin, omdat mijn dochter de kast uit z'n evenwicht trok, stortten de beide zilverlingen ter aarde, in casu vertegenwoordigd door een parketvloer, wat hun levenseinde op een jammerlijke manier drastisch heeft bespoedigd - de schade was dusdanig dat repareren zinloos was. Omdat ik korte tijd later naar een veel kleinere woning verhuisde en ik een beetje rap moest schiften tussen bewaren en niet bewaren, heb ik de trieste resten in de vuilnisemmer gekieperd.
Mijn dochter is tot op de dag van vandaag verbaasd dat ik toen niet verschrikkelijk boos op haar ben geworden, maar ik vond dat ik ze daar niet had mogen parkeren en van haar kant was geen sprake van opzet. En bovendien was (en ben ik nog) allang blij dat de boekenkast uiteindelijk wel overeind gebleven is en niet over haar heen gevallen.

Maar goed, een bouwdoos dus. Van ade. Een dus een rijtuig. Daar ga ik eens lekker uitgebreid van genieten, en wat mij betreft wordt het een soort persoonlijke (van mijn kant dus) ode aan Willy Ade (overleden in 2011), een man waaraan we als modelspoorders heel veel  te danken hebben. Hij was medewerker bij Trix, mede-oprichter van Röwa (de letters "wa" in de naam staan voor Willy's initialen), het merk Wiad (Willyade) is door hem in het leven geroepen, hij was bedenker, ontwerper en producent van een railsysteem waarvoor tegenwoordig af en toe beste sommen gelds worden neergeteld, en nog veel meer, maar de meeste bekendheid oogstte hij wel met zijn onovertroffen rijtuigen, vrijwel compromisloos op schaal en voorzien van ongekende details, daarin tot op heden niet geëvenaard.

Wie meer over deze pionier op het gebied van modelspoor wil weten moet op google zijn naam maar eens invoeren.

Goed. Laat ik maar beginnen:

De raampartijen komen het eerst aan de beurt. Grootste probleem daarbij is dat niet uit te maken is of de ramen op de foto's en tekeningen van de bouwbeschrijving met de voorkant dan wel de achterkant naar boven zijn afgebeeld. Dat betekent foto's van het rijtuig, liefst het echte, zoeken (internet) en kijken hoe het zit.

De eerste stapjes dus:

De volgende keer gaan we wel verder, want ik heb nog wel meer aan m'n kop. Dit bijvoorbeeld:

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #6858 Gepost op: 14 April 2015, 22:03:48 »
Ik weet zelfs nog welk boek het was: "Mag ik op je rug?" van Suzanne Kuik, over vriendschappen en ruzies bij kinderen. Heel leerzaam.

Ik heb wel eens het idee dat er tussen de regels door nog meer humor te ontdekken is in je draadje, Jan.

Hier ook zo'n voorbeeld. Als je dochter op je rug had gemogen, had ze zo het boek in de kast kunnen pakken. Ironie?
Moest er wel om grinniken. Of zie ik nu meer humor dan bewust bedoeld?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6859 Gepost op: 14 April 2015, 22:13:43 »
Dat zie je goed, Hijlco! Destijds was me de ironie ook al opgevallen, daarom vond ik het leuk de titel hier ook even te vermelden.  :D
Overigens heeft die vraag bij kinderen meer een sociale betekenis dan een praktische, zoals hier het geval zou zijn geweest. Maar dat terzijde. Oja, en de uitdrukking "je kunt me de rug op!" staat in dit verband ook volkomen op zichzelf. En wordt hier zuiver illustratief gebruikt, dus hecht er s.v.p. geen verborgen boodschap aan of zo.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #6860 Gepost op: 14 April 2015, 22:15:48 »
Maar Jan, die wielen.. zijn die van je 86er? wat is er mee aan de hand?
groeten,
Auke

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6861 Gepost op: 14 April 2015, 22:18:09 »
Hoi Auke,
nee, die zijn voor m'n 86er, en er is niks mee aan de hand, behalve dan dat ze spaken hebben.

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #6862 Gepost op: 15 April 2015, 00:24:21 »
Hmmmm een ADE rijtuig, dat is iets wat ik zelf ook nog wel eens in mekaar wil zetten, ik volg dit wel. :)

Ooit brachten ze een bouwset uit van een i6 rijtuig van de NMBS in oranje livrei, ik mag dan wel een stuk of 11 Roco's bezitten, zo eentje zou ik er toch graag in mekaar zetten, gewoon om te genieten van het bouwen ervan. Dit of een wegmann rijtuig van de CFL in groene kleurstelling, welke ze ook al eerder uitbrachten.

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6863 Gepost op: 15 April 2015, 21:18:48 »
Het is ook leuk werk, Olivier!
Sowieso vind bouwpakketten (vliegtuigen, auto's, boten) plakken wel aardig, alleen, als je ze klaar hebt, dan staan ze maar gaandeweg af te takelen, tot je ze op een gegeven moment maar wegdoet.
Zo een rijtuig heb je ook nog wat aan als de klus geklaard is. Een poosje terug heb ik nog een FS-wagonnetje in elkaar gezet (Italeri), die was ook best leuk.

Eens kijken of we vanavond nog wat kunnen doen. In de bouwbeschrijving wordt aangegeven dat de wandlampen nu moeten worden aangebracht. Oké, wat zijn die wandlampen en waar zijn ze?

Van rechts zie je:
-de kassa
-de wandlampen
-de kruk voor de kassière (of de kassier)

Daaronder is overigens goed te zien dat nogal nadrukkelijk EPM's aanwezig zijn. De vraag is, in hoeverre ze straks van buitenaf nog zichtbaar zijn en, afhankelijk daarvan, of ze weggewerkt behoeven te worden.
En de lampen, laat ik ze zo of ga ik ze schilderen? En wat voor kleur dan?

Leukleukleuk! Lekker veel uitzoekwerk!  :D
« Laatst bewerkt op: 15 April 2015, 21:20:21 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6864 Gepost op: 15 April 2015, 22:30:01 »
Terwijl de verf op de wandlampjes aan het drogen is, kan ik mooi even de gordijntjes ophangen:

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #6865 Gepost op: 16 April 2015, 06:22:48 »
Na wat Googlen, begrijp ik dat een ADE een kit is. Ik kan in je beschrijving niet ontdekken wat voor soort/type rijtuig het moet gaan worden?

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6866 Gepost op: 16 April 2015, 08:34:08 »
Uit de kassa en wandlampen concludeer ik dat het een buffetrijtuig is.

Groet,
Bas

Let op: Ik raad niet, maar concludeer. ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6867 Gepost op: 16 April 2015, 21:10:53 »
Citaat van: Vincent.
Ik kan in je beschrijving niet ontdekken...

Klopt helemaal!  :D
Ik hou zo graag de spanning er een beetje in... ;D

Citaat van: Bassiaantje!
Ik raad niet, maar concludeer.

Maar als je conclusie niet juist is, heb je toch mis geraden.  ;D ;) :P

Raampartijen inbouwen... Geduld, geduld, geduld, en vooral niet vergeten na afloop de vette vingers aan de binnenkant weer weg te halen.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #6868 Gepost op: 17 April 2015, 09:16:32 »
Afgaande op de vette vingers aan de binnenkant gis ik dat het een buffetrijtuig is.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
« Reactie #6869 Gepost op: 17 April 2015, 20:41:28 »

Raampartijen inbouwen... Geduld, geduld, geduld, en vooral niet vergeten na afloop de vette vingers aan de binnenkant weer weg te halen.

Bij mij veelal ook een vergeten onderdeel in het samenbouwen van rijtuigen ;D
Zijn mooie wagens ade........ een Am zou hier nog wel in de collectie passen
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/