Het laatste open poortje om te spotten op het station in mijn plaats gaat dus dicht. Erg jammer, daar ik geen OV-chipkaart heb.Grtjes Remy
Nog in Londen geweest de laatste tijd?London Transport gebruikt al jaren de OV-kaart.
Op de bus is het wat lastiger.
Leuk voor al die vaste klanten (trajectkaarthouders) die nog steeds niet kunnen inchecken.Die mogen dus fors meer gaan betalen als ze buiten hun vaste traject willen reizen.
Bart: die 35 minuten regel kende ik niet. Dat zou inderdaad schelen.
Valt reuze mee hoor. Merk ik niks van.Het systeem is even wennen, maar werkt verder goed. Maar ja, als je pas overgaat als het niet anders kan, kom je daar niet achter natuurlijk.
Toeristen is inderdaad kletskoek. Het correcte gebruik van de strippenkaart was ook nooit uit te leggen. Op iedere plek waar je komt is het doorgronden van het Ov-systeem een deel van de lol. Is overal hetzelfde.
Bij het uitchecken op drukke punten, metro of trams met name, is de apparatuur zo traag dat je niet goed kunt zien of je uitgechekt bent en wat je saldo nog is.
In- en uit checken bij verschillende vervoerders snap ik helemaal niets van. Het is toch één kaart?
Heel ingewikkeld is het allemaal niet. Je éven inlezen en het is duidelijk. Een auto rijden kost ook voorbereidingstijd en heeft loze uren; tanken, auto naar de garage brengen, bij een nieuwe auto lezen hoe alles werkt... Vergelijkbaar met je inlezen in het chip verhaal.
Wat een kabaal weer over de chipkaart. Je zou denken dat het het einde van de wereld is.
Ik en vele honderdduizenden met mij gebruiken dagelijks de ov-chipkaart zonder problemen.
Ik kan er niks aan doen, maar ik zie dagelijks meer wachtenden bij de kaartautomaten en de loketten (sorry tickets en service balies) dan bij de in- en uitscheckpaaltjes.
Gezien die laatste opmerking, hoe kun je het dan nog een prima systeem noemen?Volgens mij is juist de essentie van klantvriendelijke systemen dat de klant daar niet mee lastig wordt gevallen.Ik wil best geloven dat voor regelmatige reizigers de chipkaart acceptabel is.Maar voor incidentele reizigers zoals ik, is de ov-chipkaart een grote belemmering om bus of trein te nemen. Zowel de financiële drempel als het risico iets verkeerd te doen waardoor je mogelijk als zwartrijder wordt aangemerkt, hebben mij na twee ritjes op een geleende kaart doen besluiten dat ik dit maar niet moet willen. En ik ben echt geen uitzondering.
In 2012 ook nog in London met de Oyster gereisd, daar zat toen price-capping op. Als je op een dag meer dan het dagtarief had verreisd, dan werd er niet meer van je kaart afgeschreven. (Hooguit een pond borg bij het inchecken die bij het uitchecken weer teruggeschreven werd, maar dat weet ik niet meer zo precies).
Reist met de rampstadrail en is ingestapt op een plek waar geen poortjes zijn maar wel palen. Helemaal vergeten in te checken. Controle. Wordt gezien als zwartrijder terwijl het abonnement gewoon geldig is. Dus een boete.Natuurlijk kan je er van alles over zeggen. Feit is dat hij niet zwart rijdt. Dat is in het verleden met een abonnement nooit gebeurd voor de chipkaart.
Op zich heb ik geen probleem met het systeem. Maar ik vraag me wel af waarom dit zonodig moest.... Is het goedkoper? Werkt het beter? Waarom moet je alles wat goed werkt en waar niemand van denkt. (Behalve een paar verveelde mensen bij ns ofzo) dat het beter anders kan veranderen?
[...]In Taipei (Taiwan) betaal voor een EasyCard (chipkaart) statiegeld dat je op elk moment dat je wenst (bijvoorbeeld voor je het land gaat verlaten) via een automaat cash terug krijgt. En met zo'n EasyCard krijg je 20% korting ten opzichte van een enkele reis prijs. Voor een enkele reis koop je in de automaat een plastic munt met een chip erin die je aan het eind van de rit bij het uitchecken inlevert. Heel eenvoudig dus.Voor een rit met Seoel Metro moet je voor een enkele reis via een automaat een chipkaart met statiegeld aanschaffen, het statiegeld krijg je via een aparte automaat aan het eind van de reis weer cash (munt) terug. Dit zonder een verhoogde ritprijs.Zowel in Taiwan als in Korea worden deze chipkaarten binnen het systeem gerecycled, dus meerdere malen hergebruikt.
De Nederlandse oplossing is gewoon diefstal. Voor € 7,50 moet je een chipkaart aanschaffen die na vier of vijf jaar vervalt;
En die ene Euro extra is ook onterecht; ze voeren zo'n wijziging alleen maar door als het HUN geld bespaart,
dat het de gelegenheidsreiziger meer geld gaat kosten is overduidelijk niet hun probleem. Dat Rover daarmee accoord gaat is voor mij onbegrijpelijk.
Het grootste onbegrip over de strippenkaart kwam toch vooral voort uit het feit dat toeristen niet wisten hoeveel zones ze doorkruisten. Als je ze uitlegde dat je simpelweg altijd het aantal zones + 1 strip moest stempelen en ze een goede kaart met zone-info bij zich hadden, was het vaak meteen helder.
Dat is geen afzetten, dat heet nou gewoon een aanbieding.Bij de supermarkt is het bier ook niet het hele jaar de aanbiedingsprijs toch?