Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014  (gelezen 10484 keer)

Arnold

• Offline Offline
Re: Einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #45 Gepost op: 22 May 2014, 06:32:56 »
Bij mijn werkgever zijn we met zijn 16.000 den. We kunnen allemaal een NS businesskaart aanvragen. Zonder abo of met abonnement. Reizen worden automatisch geregistreerd. Werkgever krijgt automatisch zijn registratie.

En tot 1.1..2015 gratis met de bus,tram, metro.

Kan ook voor kleine werkgevers.

Arnold

Piet R Buren

• Offline Offline
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #46 Gepost op: 22 May 2014, 17:41:45 »
Het laatste open poortje om te spotten op het station in mijn plaats gaat dus dicht. :( Erg jammer, daar ik geen OV-chipkaart heb.

Grtjes Remy

ja, dat gaat een duur perronkaartje worden.... 7.50 + 20 euro tegoed...

gr

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #47 Gepost op: 22 May 2014, 20:57:57 »
Eventjes massa-quoten...
Nog in Londen geweest de laatste tijd?
London Transport gebruikt al jaren de OV-kaart.
Ja, met het verschil dat daar ook al jaren poortjes staan die pas open gaan als je een geldig vervoersbewijs hebt, daar magneetstripkaartjes daar ook al jaren gemeengoed waren. (en, superhandig, er ook gewoon zichtbaar op geprint was wat je precies in bezit had)
Op de bus is het wat lastiger.
Hoezo. Eenheidstarief. Tap in, meer niet.
Leuk voor al die vaste klanten (trajectkaarthouders) die nog steeds niet kunnen inchecken.
Die mogen dus fors meer gaan betalen als ze buiten hun vaste traject willen reizen.
Uhm, ik zal eerlijk bekennen dat de NS het goed geheim houdt (ik reis weer sinds eind maart op een papieren maandtrajectabonnement) en vernam het van de automaat dat het per 1 april zou stoppen: dat werd vooruitgeschoven naar 1 mei, dat werd vooruitgeschoven naar 1 juni en nu dus nog later.
Het wordt een abonnement dat op de chipkaart moet staan en pas achteraf betaald wordt. Ik kan van alles vinden hoe het werkt (stomweg in- en uitchecken, of je nu op je vaste traject reist of niet) maar, en dat verbaast me niets, niets of ik meer ga betalen: het lijkt er nu op dat ik straks achteraf gewoon retour-reizen ga betalen. Een prijsverhoging die, gezien de historie volkomen te verwachten is.
Bart: die 35 minuten regel kende ik niet. Dat zou inderdaad schelen.
Is dat niet een uur? Ik meen me te herinneren dat je bij de trein namelijk ook een uur op een station mocht verblijven en bij uitchecken binnen het uur na inchecken, je ook weer gratis mocht uitchecken. Ik vind 35 minuten namelijk erg weinig.
Valt reuze mee hoor. Merk ik niks van.
Het systeem is even wennen, maar werkt verder goed. Maar ja, als je pas overgaat als het niet anders kan, kom je daar niet achter natuurlijk.
Toch snap ik nog steeds niet waarom er steeds massa's mensen op amsterdam CS bij de poortjes komen die om een mysterieuze reden niet uit mogen checken: dat was 2 jaar geleden al zo toen ik in amsterdam werkte en dagelijks het CS doorkruiste van de bus naar de tram, het gebeurt nu nog steeds. Mij maak je, zeker gezien de amateurs achter dit systeem, niet wijs dat al die mensen iets fout doen.
Toeristen is inderdaad kletskoek. Het correcte gebruik van de strippenkaart was ook nooit uit te leggen. Op iedere plek waar je komt is het doorgronden van het Ov-systeem een deel van de lol. Is overal hetzelfde.
Das toch grappig. Er was laatst familie uit Australië bij ons op bezoek. 40 jaar geleden hebben ze Nederland verlaten, in een tijd dat ze het nog snapten. Ze begrepen nu niets van het tariefstelsel, omdat dat buiten Noord-Holland weer anders lag dan in Amsterdam en de rest van de provincie.
Ook begrepen ze niet dat ze in de bus en tram wel met die kaart aan de haal moesten, maar op de treinstations alles openstond.
Ook begrepen ze niet waarom er geen goede toeristenopties waren. Het was dat wij 2 anonieme kaarten over hadden, die we bij het hotel afgeleverd hebben, anders waren ze kaalgeplukt in die 2 weken dat ze hier waren.

Het grootste onbegrip over de strippenkaart kwam toch vooral voort uit het feit dat toeristen niet wisten hoeveel zones ze doorkruisten. Als je ze uitlegde dat je simpelweg altijd het aantal zones + 1 strip moest stempelen en ze een goede kaart met zone-info bij zich hadden, was het vaak meteen helder. Nu is het echt niet meer uit te leggen: elke vervoerder heeft z'n eigen kaartjes, z'n eigen tarieven en z'n eigen regels. En die ene kaart, moet je dan ook nog juist gebruiken, want anders ga je enorm het schip in.
Bij het uitchecken op drukke punten, metro of trams met name, is de apparatuur zo traag dat je niet goed kunt zien of je uitgechekt bent en wat je saldo nog is.
En dit terwijl vooral dat laatste zo simpel opgelost kan worden: ze hadden moeten verplichten dat op elke lezer een pijltje zou staan met 'Restsaldo' en eentje met 'ritprijs' wijzend naar de plek waar die informatie op het display komt te staan.
Vrijwel elk ander land heeft naast een groen lampje om aan te geven dat de handeling goed gegaan is, ook een kort opflitsende rand of lamp, om aan te geven dat de kaart gelezen is. Op die manier is veel duidelijker of de informatie jouw kaart betreft of niet.
In- en uit checken bij verschillende vervoerders snap ik helemaal niets van. Het is toch één kaart?
Je hoeft je niet te schamen, dat snap ik ook niet.
Heel ingewikkeld is het allemaal niet. Je éven inlezen en het is duidelijk. Een auto rijden kost ook voorbereidingstijd en heeft loze uren; tanken, auto naar de garage brengen, bij een nieuwe auto lezen hoe alles werkt... Vergelijkbaar met je inlezen in het chip verhaal.
Ik nodig je uit om eens in Amsterdam te komen kijken, op een van de streekbuslijnen naar Purmerend. Op een van die streekbussen, die bijna voor de deur van een hotel in mijn stad stopt, stappen hordes toeristen op.

Die hebben vrijwel allemaal een wegwerpkaartje bij het GVB gekocht: als ze pech hebben zelfs een 24-uurs kaartje.
Probeer jij ze eens uit te leggen dat dat niet werkt in een EBS bus.
Ik heb het een keer met een heel gezin zien gebeuren, in de begintijd van EBS, toen ze werkelijk de allerslechtste en allersloomste chipkaartlezers van Nederland in gebruik hadden.
2 kinderen en moeder stapten in: hielden hun kaart netjes voor de lezer, die in de begintijd enorm zacht piepte en pas na 3 seconden een melding op het scherm gaf of de actie wel goed gegaan was of niet. Nog ernstiger: bij die van ons gaat de groene LED, die altijd brand, uit bij het lezen van de kaart, en ongeacht de uitkomst van de handeling, weer aan bij het afsluiten van de lees/schrijfactie.
Je hebt er dus geen fluit aan, maar die kinderen en moeder dachten dat het goed gegaan was.
Bij pa zag de chauffeur pas dat het een GVB kaartje was en zei dat ze een kaartje moesten kopen. Moeder reageerde meteen als door een hond gebeten, stak het kaartje omhoog en wees eerst naar het logo op de lezer en toen naar dat op het kaartje.
Ik heb de chauffeur toen gezegd dat er al 3 binnen waren en dat het geen zin meer had om ze nu nog terug te roepen (we praten over de spits, waarbij een grote menigte reizigers de bus binnen 4 minuten vult, waarna de bus vertrekt en de volgende voorrijd)

Die halte met dat hotel is ook mijn halte: ik heb ze geprobeerd uit te leggen hoe het systeem in elkaar stak, maar heb gezegd dat het een kutsysteem is en dat ze het beste bij hun hotel konden informeren naar anonieme kaarten die in bruikleen gegeven worden, omdat ze anders bakken met geld kwijt waren.
Wat een kabaal weer over de chipkaart. Je zou denken dat het het einde van de wereld is.
Tja, gek he als je mensen die nooit met het OV gaan gaat verplichten een chipkaart aan te schaffen: mij is volkomen onduidelijk waarom mensen die van samenreiskorting willen genieten op z'n minst een anonieme chipkaart aan moeten schaffen.
Ik en vele honderdduizenden met mij gebruiken dagelijks de ov-chipkaart zonder problemen.
Je vergeet erbij te vermelden of al die mensen dat vrijwillig doen: velen hebben geen keus en móeten wel met het OV, zoals ik. Ik heb echter halsstarrig zo ver mogelijk vooruit nog een papieren maand-trajectabonnement gekocht. Het gedrang rond die paaltjes, waar er veel te weinig van staan op het station waar ik uitstap (slechts 3 op een perron waar een man of 100-150 per trein uitstappen!) maar vooral het gedoe van ineens 2 handelingen per reis moeten verrichten terwijl ik vroeger zonder een vinger uit te hoeven steken zo de trein in kon stappen, hebben me tot dat besluit gebracht.
Ik kan er niks aan doen, maar ik zie dagelijks meer wachtenden bij de kaartautomaten en de loketten (sorry tickets en service balies) dan bij de in- en uitscheckpaaltjes.
En misschien heb je dan je antwoord: de chipkaart leeft blijkbaar niet onder die mensen. Die willen dat ding niet, willen blijven reizen zoals ze gewend zijn, geen risico lopen geld kwijt te raken dat ze gewoon in hun zak houden als er geen elektronische kaart gebruikt wordt, of niet geleefd worden door een cijfertjesgeile vervoerder, want daar is die hele chipkaart op gestoeld: de belangen van de vervoerders dienen, niet de klant als uitgangspunt nemen.
Gezien die laatste opmerking, hoe kun je het dan nog een prima systeem noemen?
Volgens mij is juist de essentie van klantvriendelijke systemen dat de klant daar niet mee lastig wordt gevallen.

Ik wil best geloven dat voor regelmatige reizigers de chipkaart acceptabel is.
Maar voor incidentele reizigers zoals ik, is de ov-chipkaart een grote belemmering om bus of trein te nemen. Zowel de financiële drempel als het risico iets verkeerd te doen waardoor je mogelijk als zwartrijder wordt aangemerkt, hebben mij na twee ritjes op een geleende kaart doen besluiten dat ik dit maar niet moet willen. En ik ben echt geen uitzondering.
Ik doe het niet snel, maar deze krijgt de spreekwoordelijke 'plus 1'
In 2012 ook nog in London met de Oyster gereisd, daar zat toen price-capping op. Als je op een dag meer dan het dagtarief had verreisd, dan werd er niet meer van je kaart afgeschreven. (Hooguit een pond borg bij het inchecken die bij het uitchecken weer teruggeschreven werd, maar dat weet ik niet meer zo precies).
Ook zoiets wat ooit in Nederland beloofd is, maar nooit van de grond gekomen is (nee zeg, de vervoerders zouden eens samenwerken)
Overigens zijn fouten in die price-capping ook bijzonder eenvoudig op te lossen daar. Je loopt gewoon een loket binnen. Hier zou je, als we het al zouden hebben, ongetwijfeld een formulier van 2 A4'tjes in moeten vullen, vergezeld van een bon uit een automaat of thuisprinter moeten opsturen.
Reist met de rampstadrail en is ingestapt op een plek waar geen poortjes zijn maar wel palen. Helemaal vergeten in te checken. Controle. Wordt gezien als zwartrijder terwijl het abonnement gewoon geldig is. Dus een boete.

Natuurlijk kan je er van alles over zeggen. Feit is dat hij niet zwart rijdt. Dat is in het verleden met een abonnement nooit gebeurd voor de chipkaart.
Precies zoiets had ik in Den Haag: zelf weet ik als Purmerender hoe de sneltramhaltes in Amsterdam werken. Haltes waar zowel een gewone tram als de sneltram stoppen, hebben palen voor de sneltram en in de gewone tram check je binnen in. Ik snapte de ophef toen niet, tot ik vorig jaar regelmatig naar Den Haag moest en op Laan van NOI uitstapte en die palen zag. Hoe moest ik nu weten wat ik moest doen? Ik kon het ook nergens vinden overigens en ben echt niet dom ingesteld.
Op zich heb ik geen probleem met het systeem. Maar ik vraag me wel af waarom dit zonodig moest.... Is het goedkoper?  Werkt het beter? Waarom moet je alles wat goed werkt en waar niemand van denkt. (Behalve een paar verveelde mensen bij ns ofzo) dat het beter anders kan veranderen?
Ik durf er niet aan te twijfelen dat dit systeem duurder is dan het voorgaande. De hoeveelheid papier in de automaten zal misschien iets afnemen, maar gezien de incompetente amateurs die aan de software hebben mogen sleutelen, is alles erachter waarschijnlijk een megalomaan ICT-monster waar je handenvol werk aan hebt. De fysieke defecten aan apparatuur en de kosten daarvan heb ik nog niet meegenomen...
[...]
In Taipei (Taiwan) betaal voor een EasyCard (chipkaart) statiegeld dat je op elk moment dat je wenst (bijvoorbeeld voor je het land gaat verlaten) via een automaat cash terug krijgt. En met zo'n EasyCard krijg je 20% korting ten opzichte van een enkele reis prijs. Voor een enkele reis koop je in de automaat een plastic munt met een chip erin die je aan het eind van de rit bij het uitchecken inlevert. Heel eenvoudig dus.

Voor een rit met Seoel Metro moet je voor een enkele reis via een automaat een chipkaart met statiegeld aanschaffen, het statiegeld krijg je via een aparte automaat aan het eind van de reis weer cash (munt) terug. Dit zonder een verhoogde ritprijs.
Zowel in Taiwan als in Korea worden deze chipkaarten binnen het systeem gerecycled, dus meerdere malen hergebruikt.
En dát is het grootste probleem van het Nederlandse stelsel: een toerist kan niet in plaats A een kaart kopen en die, bij verlaten van het land, bij punt B weer inleveren, zonder dat daar kosten voor gerekend worden. Bij het GVB kan het geloof ik wel, maar alleen bij de loketten, waar er erg weinig van zijn en volgens mij ook pas na 2,50 euro aftrek administratiekosten en bij een minimumbedrag van 10 euro. Dat was tenminste zo de laatste keer dat ik die voorwaarden doorliep.
De Nederlandse oplossing is gewoon diefstal. Voor € 7,50 moet je een chipkaart aanschaffen die na vier of vijf jaar vervalt;
En wat nog veel erger is: in East-West consortium, het consortium dat opgezet werd aan het prille begin van de chipkaart, zat ook de vervoerder en uitgever van de kaart in Hong Kong. Die had uit onderzoeken betrouwbare cijfers overgehouden dat het aantal defecte kaarten 5 jaar na uitgifte wat toenam, maar niet schrikbarende problemen opleverde en de meeste kaarten nog zo'n periode meekonden. Daar de vervoerscijfers in dat land nog 'ietsje' massaler zijn dan hier, is er daar gekozen om de kaarten gewoon na die periode te vervangen: zonder poespas krijg je een nieuwe.
Hier in Nederland dachten de zakkenvullers meteen: leuk advies, maar wij zeggen gewoon dat die kaarten 5 jaar geldig zijn, we vragen er een fortuin voor en niemand zal klagen: iets dat helaas waarheid is geworden.
En die ene Euro extra is ook onterecht; ze voeren zo'n wijziging alleen maar door als het HUN geld bespaart,
Het is ook klinkklare onzin. Zo'n Mifare Ultralight, lees, de wegwerpchipkaart, kost geen drol. Koop ze per 5 miljoen in en je hebt een tag die waarschijnlijk nog niet eens een tiende van een cent kost.
De bedrukking hoef je niet mee te rekenen: die is er nu ook al op een gewoon papieren kaartje.
De Mifare 4k, de gewone chipkaart, kost per 5 miljoen slechts 4 eurocent per stuk: bedrukkings en programmeerkosten komen waarschijnlijk op 50 cent per kaart.
dat het de gelegenheidsreiziger meer geld gaat kosten is overduidelijk niet hun probleem. Dat Rover daarmee accoord gaat is voor mij onbegrijpelijk.
Dat Rover überhaupt akkoord gegaan is met de chipkaart is iets wat ik nooit zal begrijpen: ze hebben een lijst opgesteld van 11 punten waar dat ding aan zou moeten voldoen voor zij 'm zouden accepteren. Van die 11 punten is er nooit aan 1 voldaan. Men ging uiteindelijk met veel geschreeuw weg van de onderhandelingstafel: men zag er met de koppige vervoerders geen heil meer in dat het ooit nog goed zou komen. Een begrijpelijk besluit, maar later zijn ze doodleuk teruggekeerd en hebben verder nooit meer wat tegen die kaart gedaan.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2014, 21:02:19 door Menno »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #48 Gepost op: 22 May 2014, 21:34:18 »
In- en uit checken bij verschillende vervoerders snap ik helemaal niets van. Het is toch één kaart?
Dat lijkt me logisch. Door bij elke vervoerder in- en uit te checken worden de opbrengsten zo eerlijk mogelijk aan die vervoerders toegerekend. Is één van de redenen waarom de chipkaart is ingevoerd. Vroeger was het maar nattevingerwerk. Je kocht in Roosendaal een kaartje naar Geldermalsen. Dan kon je via Den Bosch of via Dordrecht. Ging je over Den Bosch, dan reisde je alleen met NS. Ging je over Dordt, dan ging het laatste stuk via een andere vervoerder. Maar ze konden dus nergens aan zien welke route je nam.

Het grootste onbegrip over de strippenkaart kwam toch vooral voort uit het feit dat toeristen niet wisten hoeveel zones ze doorkruisten. Als je ze uitlegde dat je simpelweg altijd het aantal zones + 1 strip moest stempelen en ze een goede kaart met zone-info bij zich hadden, was het vaak meteen helder.
Dat onbegrip lag aan het feit dat Nederland het altijd anders wil doen. In Duitsland hadden ze al eerder de strippenkaart, en de vervoerders gingen daar op bezoek om te zien hoe het werkte. Heel simpel: aantal strippen = aantal zones. Nee zeiden de Nederlandse vervoerders, dat is te goedkoop. Wij willen aantal strippen = aantal zones +1. Vreemdelingen die in beide landen reisden gingen dan wel eens de fout in.

Verder zou de informatievoorziening in Nederland een stuk beter kunnen. Probeer als vreemdeling op een station met gesloten loketten er maar eens achter te komen hoe het systaam werkt. Nergens te zien.
Kom je b.v. in München Hbf binnen, en ga je naar het S-Bahn station, dan loop je tegen een enorm bord aan waarop het hele systeem wordt uitgelegd. Je moet even de tijd nemen om het te lezen, maar binnen 5 minuten weet je alles.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 22 May 2014, 21:46:28 »
NS gaat het land door met de aanbieding om een chipkaart aan te schaffen voor 2 euro.
Vanaf 2 juni ook verkrijgbaar via internet.

Bron: https://twitter.com/NS_online/status/469058239171395584

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 23 May 2014, 07:23:09 »
Lullig.... Eerst zo veel mogelijk mensen afzetten. En dan uit angst dat de rest niet meer met de trein zal reizen opeens die dingen in de aanbieding gooien...

Weet iemand trouwens iets van het systeem in luxembourg. Ik zag daar ook paaltjes die wel wat weg hadden van een kaartlezer iod.
Gr

Thom

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 23 May 2014, 09:11:50 »
Dat is geen afzetten, dat heet nou gewoon een aanbieding.

Bij de supermarkt is het bier ook niet het hele jaar de aanbiedingsprijs toch?

ddv

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 23 May 2014, 12:34:53 »
Hoi;

Ik heb zo'n Businesscard van de werkgever, pivéreizen mag ik daarmee niet, kom ik te laat op een vergadering of zoiets kunnen ze mooi checken of ik wel op tijd ben vertrokken ..... die chipcard is een mooi controlesysteem en met een beetje fantasie kunnen ze je vooraf al reisadvies sturen als ze je reispatroon eenmaal gecheckt hebben  ;D.

Privé zien ze me, als't ff kan, niet meer in het OV, het is [afgezien van die zotte Chipcard] inmiddels zo prijzig dat je al snel vanaf 2 mensen goedkoper uit bent met de auto, bovendien is de auto in het algemeen veel ... veel ... sneller !

In regio's in Nordrhein-Westfalen [D] koop je in de bus gewoon een "Familiënkarte" voor 7,50 en daarmee reis je dan met 5 personen de hele dag door de betreffende vervoersregio.

Groet. 

dwem

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 23 May 2014, 13:55:39 »
Pffff wat een problemen allemaal.

Toen 175 jaar geleden de eerste spoorlijnen werden aangelegd waren de boeren bang voor de melkgift van hun koeien.

Alles wat nieuw is roept weerstand op en deze discussie is daar het levende voorbeeld van.
Gewoon WILLEN wennen aan iets nieuws, het doet echt geen pijn
En nee, niets is volmaakt dat door mensen is bedacht en/of gemaakt.

Dirk

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #54 Gepost op: 23 May 2014, 14:13:54 »
Dat van die koeien bleek niet waar te zijn.

Dat je per gezinslid (afgezien van kortingsacties) 7.50 kwijt bent voordat je überhaupt mag reizen: is wel waar.

Dat het me staks bij de automaat 4x langer duurt dan bij het kopen van papieren kaartjes: ook waar.

Dus... het is niet ongegrond gemopper over iets nieuws. Het is gegrond gemopper over iets nieuws dat oorpronkelijk met allerlei mooie beloften was omgeven dat het makkelijker zou worden maar dat die beloften niet waarmaakt.

Ik bedoel... oorspronkelijk zou de kaart na een aantal ritten merken dat je met een week/maand abo goedkoper uit was geweest en je dan verder geen geld meer zou gaan vragen. In de werkelijkheid kan die kaart niet eens retourtjes aan...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 23 May 2014, 14:29:59 »
Dan mag je natuurlijk ook wel de verbeteringen noemen. Het is een echte universele ov-kaart. Dat was de strippenkaart niet eens en bij al die buitenlandse voorbeelden die ik ken en/of hier worden genoemd, hebben ze daar al helemaal nooit van gehoord.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 23 May 2014, 14:50:03 »
Dat is geen afzetten, dat heet nou gewoon een aanbieding.

Bij de supermarkt is het bier ook niet het hele jaar de aanbiedingsprijs toch?

bij een supermarkt hoef je toch ook niet te betalen om naar binnen te mogen..... ::) :o

gr

Thom

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 23 May 2014, 15:26:56 »
Daar ging jou eerdere uitspraak niet over.

Als je naar de supermarkt gaat heb je ook een portemmonee bij je waar je geld inzit, die heb je ook een keer moeten kopen :p

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 23 May 2014, 16:29:04 »
Ze kunnen dit gewoon maken omdat ze weten dat de Nederlanders het toch wel zullen slikken, en niet (zoals bijvoobeeld in de Arabische landen) in opstand komen tegen dergelijke beslissingen van bovenaf. Die paar afhakers (die in deze case dus niet meer met het OV gaan) boeit ze ook niet zo, kunnen ze door kortere treinen inzetten weer op bakkilometers bezuinigen  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #59 Gepost op: 23 May 2014, 16:57:50 »
Zelf vind ik de OV Chipkaart een verademing t.o.v. de strippenkaart. € 7,70 Vooruitbetalen, en altijd (bij een 15-strippenkaart) een strip over aan het eind. Heel vervelend voor mensen als ik, die maar heel af en toe met de bus/tram/metro reizen.

Bovendien lange wachttijden bij de haltes op bepaalde momenten door vervoerders die "winkelkaartjes" en dergelijke hadden, die de reizigers contact af dienden te rekenen bij de chauffeur.

Stukken beter nu, de vooruitbetaling is net iets meer dan de helft van het strippenkaarttarief.

Met de trein is het me een beetje om het even of ik met een kaartje of de chipkaart reis. Meestal reis ik met een jaartrajectkaart, en buiten mijn traject verplicht met een papieren kaartje. Per juli kunnen trajectkaarthouders overigens een digitaal kaartje kopen, die wordt op de chipkaart geladen bij de automaat (zonder de € 1 toeslag). Prima oplossing.

Ook de optie voor de Zeer Incidentele Reiziger om een los kaartje te kunnen blijven kopen tegen een geringe opslag, is prima. Voor deze Zeer Incidentele Reizigers is de prijs bijna altijd van ondergeschikt belang voor de keuze van de modaliteit. Toeslag te duur? Dan maar OV chipkaart...

Heußenstein : HO, DB 1957