Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 10:59:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:28
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
  

Auteur Topic: een 1600 maar dan niet van Railion  (gelezen 7628 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #15 Gepost op: 11 September 2007, 22:14:05 »
Zat ik naar een optische illusie van je te kijken...  :-X
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #16 Gepost op: 11 September 2007, 22:17:34 »
of een dusdanig aangekloekt wiel dat het een groef lijkt te hebben.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #17 Gepost op: 18 September 2007, 12:14:42 »


Joepie, het gebogen randje aan de tender is gelukt! Die dingen zijn altijd ietwat vervelend. Dit keer een stuk styreen verhit met een verfafbrander en om een messingpijpje gevouwen (nogal tricky en een hoop geklooi maar t is gelukt... en dan nog recht snijden en zo)
Na nog wat prutsen aan de ophanging van de bogie kon ik de veerdruk van de bogie verlagen waardoor er meer gewicht voor de drijfwielen overblijft, zodat ie ook nog wat meer gewicht op de tender kan hebben zonder dat ie uit balans raakt. Zonder extra gewicht trekt ie inmiddels 7 vierassers dus ik vind m eigenlijk wel prima zo voor een locje met 2 drijfassen en zonder bandjes  ;)
Een nadeel van de aandrijving via een roco-draaistel is wel dat er heel wat speling op de tandwieloverbrenging tussen de twee assen zit, de koppelstangen moeten dus flink ovale gaten hebben om dat op te vangen (anders nemen de kopppelstangen de aandrijving over maar dan moet ik de boel weer precies gaan kwarteren en lopen de tandwieltjes loos mee... beetje zonde). Nu staat de koppelstang ook niet altijd mooi horizontaal omdat de vooras voorloopt op de achteras, maar ik denk dat ik dat maar erg negeer. Lopen doet ie prima en dat vind ik belangrijker  ;D
Duidelijk is verder te zien dat de voetplaat nog een schop moet hebben, maar dat komt omdat ie alleen bij de rookkast en bij het machinistenhuis aan de ketel vastzit. De wielkasten worden ook nog aan de vuurkist verbonden en dan zet ik de zooi wel recht...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #18 Gepost op: 18 September 2007, 12:33:31 »
Citaat van: Floris Dilz
Joepie, het gebogen randje aan de tender is gelukt!
He kende je de truc van de viltstift nog niet? Gewoon een pak viltstiften bij de Zeeman, Action, V&D graaibak of uit het etui van je neefje halen en de huls overlangs in 4 kwarten verdelen. 3 van de 4 mislukken, maar 't kost ook geen (:bruin hoopje).
Aan de andere kant; een Nederlandsche stoomloc geheel en al uit maeghdelijck witte styreen (styrenus paperwhitus) is natuurlijk wel het handelsmerk van Locwerkstatt Dilz.
Verder; GREAT!

Tijd dat ik me weer es met locjes ga bezighouden; de locluizen kriebelen........... ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #19 Gepost op: 18 September 2007, 12:35:33 »
TERECHT.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2007, 19:31:04 »
Ziet er heel mooi uit. De loc heeft een aardige trekkracht lees ik. Gewoon weer een kwestie van extra gewicht toevoegen of niet? ;) Mooi werk hoor.
Mvgr Jan Wiebrand

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #21 Gepost op: 19 September 2007, 22:11:28 »
Floris,

Je gebogen randen zijn heel mooi gelukt. Altijd weer veel voldoening als zelf uitgedachte werkmethode leidt tot het goede resultaat. Je zou misschien als alternatief ook een ijzeren staafje van de juiste diameter in de oven hebben kunnen leggen en dan daaromheen buigen. Het mogelijke smelten met een verfafbrander lijkt me heel lastig, maar het is je goed gelukt.

Leuk te lezen dat je hier het principe van de loaded tender toepast, waarbij het gewicht van de tender meedoet met voldoende druk op de drijfwielen. Dat wordt ook toegepast in de loks NS 1300 en 2900 van MK modelbouw.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #22 Gepost op: 20 September 2007, 21:21:08 »
mwah, stuk styreen nemen, aan 2 kanten een plank eraan tapen, het midden over de messingpijp leggen en dan met de verfbrander dr overheen, dan vouwt ie wel omdat de planken aan het styreen trekken. Gaat niet helemaal perfect maar t lukt goed genoeg.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #23 Gepost op: 02 October 2007, 12:00:27 »
foto-updeed.


dom, voedingspomp en bekleding van de onderkant van de veiligheid zitten er nog los op. Die onderkant van de veiligheid is een stukje uitgegloeid messingplaat dat met een schroefkop en valse objectklem door het gaatje van een stalen lineaal is geperst zodat er zo'n keurig dopje ontstond. Nog wat bijbuigen, vijlen en polijsten, 2 stukjes staaf erdoor braden om de veiligheid er later op te zetten en klaar. Tender en loopdraaistel hangen nu wat af omdat de loop- en tender wielen kleinere flenzen hebben dan de drijfwielen, verder mogen voetplaat en buffers nog wel een schop hebben. Met het oog vallen zulke dingen niet zo erg op, dus foto's maken is erg belangrijk.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #24 Gepost op: 02 October 2007, 19:14:23 »
fraai,

de wedstrijd is in volle gang, begrijp ik ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #25 Gepost op: 02 October 2007, 19:17:53 »
juist  ;D
Helaas kan ik er nu niet echt mee verder want ik ben druk bezig ziek te worden... Ik heb mezelf maar aangeleerd om dan NIET te gaan bouwen want mn concentratie is bagger en ik raak wat sneller geirriteerd als het niet lukt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2007, 22:06:25 »

woei.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #27 Gepost op: 14 October 2007, 22:26:31 »
mmmmmmmmmm, heb je hem toch nog eerder af dan ik, gggrrrr. :-[ :-[
mooi hoor.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #28 Gepost op: 14 October 2007, 22:28:46 »
nou ja, hij is ook een tikkie kleiner...  ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #29 Gepost op: 14 October 2007, 22:31:49 »
Asjemenouw   :D