Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 23:51:23
Raadplaatje
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 23:32:27
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Paulus1201
Vandaag
om 23:25:43
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 23:00:05
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
Vandaag
om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
Vandaag
om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
Vandaag
om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
Vandaag
om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte
door
william_2
Vandaag
om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
Vandaag
om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
een 1600 maar dan niet van Railion
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: een 1600 maar dan niet van Railion (gelezen 7517 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
een 1600 maar dan niet van Railion
«
Gepost op:
24 August 2007, 15:22:57 »
Al een tijdje liep ik over de bouw van een mooi lopende 1600 in H0 te vlassen en een week of wat geleden ben ik er na het zien van Edwin's spoor 0-1600 ook maar eens echt aan begonnen. Deze loc zit niet volgens de standaardmethodes in elkaar maar ik heb er allerlei ideetjes in verwerkt die ik zo links en rechts van andere bouwers oppikte of zelf verzon, wat zou moeten resulteren in een strak lopend machientje dat niet zo'n gewichtsverdelingsgeëikel zou moeten opleveren als 1B- en 2B-machines dat eerder hadden gedaan.
Even een uitleg voor wie ook eens zoiets wil proberen:
Om van gedoe met kwarteren af te zijn was het idee om een kant en klare tandwielkast van een of andere diesel te gebruiken, voor een 1500, 1600, 1900, 5500, 5700 of 5800 past een draaistel van een Roco playtime/hobby BR215/225 die je voor €45 hebt (en dan kun je meteen nog een loc bouwen
). Die overbrenging wordt aangedreven door een rustig lopend vrij groot motortje dat ik ooit bij GM&S kocht voor 1,95 (stel je voor dat het eens iets kost...) dat achterin de tender geplaatst wordt en via een met wat stukjes messing verlengde kardan de roco-overbrenging aanslingert.
Voorin de ketel komt een flinke kwak lood, de loc kantelt dan voorover. Om de gewichtsverding weer recht te krijgen wordt de tender dan als een soort oplegger gebouwd, met voorin een flinke bak lood die achterop de loc leunt. Alleen de achterste as van de tender draagt daadwerkelijk, de voorste 2 zijn als een loopdraaistel uitgevoerd dat ook zijdelings wat uitwijking heeft. (wat ook bekend staat als het loden tender-principe)
Doordat de motor in de tender zit zal die zich gaan afzetten tegen de loc bij plotseling optrekken, zodat de tender kantelbewegingen maakt. Daarom is de tender zo stijf aan de loc gehangen dat ie niet kan kantelen ten opzichte van de loc, om te zorgen dat de achteras van de tender wel in het spoor blijft is die als kantelas uitgevoerd.
Verder had de 1600 in het begin heel elegante spatbordjes om de loopwielen (in de jaren '30- zijn die weggehaald), die in model een gruwel zijn omdat de uitslagen van het loopdraaistel veel te groot zijn om ze op schaal te kunnen maken. Erik van Garderen kwam ooit met het idee om dan gewoon de hele voorkant van het locframe met het draaistel mee te laten zwenken zodat de spatbordjes op schaal gemaakt kunnen worden en de loc toch door krappe bogen kan. Werkt prima!
Nog wat verdere specificaties: het is de bedoeling dat de loc op alle wielen stroomafname krijgt, tot nu toe doet ie het met alleen de drijfwielen en de voorste 2 assen van de tender ook al prima maar hoe meer hoe beter. De drijfwielen komen van een getrashte ouwe fleischmann-01 en zijn eigenlijk iets te klein omdat fleischmann ze te klein maakte (de wielen van een 1600 zijn net als die van een br 01 2000 mm) en de loopwielen zijn RP25-wagenwielen (9 spaaks 10,5 mm) van GM&S
na al het technisch gebeuzel maar wat foto's:
geile spatbordjes he?
de grote truc: het loopdraaistel kan met spatbordjes en al uitzwenken en de voorste 2 assen van de tender kunnen ook vrij bewegen en hebben hun eigen ballastlood op een draaistelletje
een iets oudere foto waar het aandrijvingsidee beter te zien is. De tender kan dus ook op 1 as rijden
da wassieweer voor nu!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Tedo
Offline
Berichten: 2189
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #1 Gepost op:
24 August 2007, 16:09:29 »
Ziet er goed uit!
Gelogd
Grtz!
Tedo
Streamliner
Offline
Berichten: 911
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #2 Gepost op:
24 August 2007, 16:13:44 »
Vind ik ook! Leuk Floris!
Gelogd
rail4marcel
Offline
Berichten: 5278
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #3 Gepost op:
24 August 2007, 16:21:08 »
Ziet er goed uit Floris. Mooi werk.
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #4 Gepost op:
24 August 2007, 17:51:00 »
Heeeeej, een Schienenwolf tussen twee draaistellen!
Ben benieuwd hoe de aandrijving uit zal pakken. Slim idee van dat loopdraaistel. Wat je al moet verzinnen om het voormekaar te krijgen...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
towncar59
Offline
Berichten: 294
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #5 Gepost op:
24 August 2007, 18:55:55 »
Ik sta toch altijd weer te kijken wat jij elke keer weer in elkaar bakt Floris..ik ken je niet persoonlijk maar begin steeds meer respect voor je te krijgen..
Bij de way.....ben je in de keuken ook zo goed ?
Ron
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #6 Gepost op:
24 August 2007, 20:31:05 »
rotzooi maken in de keuken lukt me prima.... en op een gasfornuis kun je prima boompjes solderen. Eten maken daar hebben we t maar niet over oke?
@ewout: hij loopt lekker gladjes hoor. Ondanks al het gewicht trekt ie niet spectaculair veel (bij 5 vierassers is het wel zo'n beetje afgelopen, k had op iets meer gehoopt...) maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8531
Spoor N
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #7 Gepost op:
24 August 2007, 21:21:56 »
Niet van Railion dus, maar wordt deze dan wel NS Cargo rood?
Leuk ding, dat wel.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #8 Gepost op:
24 August 2007, 22:17:08 »
Het heerscht wederom Floris! Apart zo'n 1-assige tender
Die spatborden zijn helemaal wijs!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #9 Gepost op:
24 August 2007, 22:34:09 »
Citaat van: Floris Dilz op 24 August 2007, 20:31:05
maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten
Tsja het is geen camping aggregaat in Disneykleuren met 6 assen. Vooruit dan, voor deze keer!
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #10 Gepost op:
10 September 2007, 23:29:13 »
Vandaag had ik na al het bouwvakkerswerk bij railz zin in wat detailwerk. Tenderchassis maken dus... Hippe aspotjes he? (ja het is inderdaad veel werk om er zo 6 te maken maar NOU EN.)
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert1
Gast
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #11 Gepost op:
11 September 2007, 18:16:38 »
He Floris, goed te zien dat je weer eens lekker wat voor jezelf aan het frotten bent!
mvg,
Gert
Gelogd
Streamliner
Offline
Berichten: 911
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #12 Gepost op:
11 September 2007, 18:48:28 »
Hoe wil je trouwens antislipbandjes eronder zetten? Ik vind die details van styreen erg fraai. Die aspotjes zijn inderdaad prachtig.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #13 Gepost op:
11 September 2007, 19:41:12 »
Als je goed kijkt zitten er al een groef in het wiel, ff de juiste maat bad erbij zoeken en huppekee, erom leggen. Of denk je dat de wielen niet meer bereikbaar zijn?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #14 Gepost op:
11 September 2007, 22:09:54 »
nou, er zit geen groef in de wielen maar die is er zo in te maken. gewoon 1 wiel van d as roppen, die kant van de as in de bek van een boormachine klemmen, ding laten draaien en vijl dr tegen. Ik ga het waarschijnlijk niet doen omdat de hele stand van de loc bepaald wordt door de drijfwielen dus als het een beetje misgaat hobbelt ie straks als een idioot.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
een 1600 maar dan niet van Railion