Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: een 1600 maar dan niet van Railion  (gelezen 6968 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
een 1600 maar dan niet van Railion
« Gepost op: 24 augustus 2007, 15:22:57 »
Al een tijdje liep ik over de bouw van een mooi lopende 1600 in H0 te vlassen en een week of wat geleden ben ik er na het zien van Edwin's spoor 0-1600 ook maar eens echt aan begonnen. Deze loc zit niet volgens de standaardmethodes in elkaar maar ik heb er allerlei ideetjes in verwerkt die ik zo links en rechts van andere bouwers oppikte of zelf verzon, wat zou moeten resulteren in een strak lopend machientje dat niet zo'n gewichtsverdelingsgeëikel zou moeten opleveren als 1B- en 2B-machines dat eerder hadden gedaan.
Even een uitleg voor wie ook eens zoiets wil proberen:
Om van gedoe met kwarteren af te zijn was het idee om een kant en klare tandwielkast van een of andere diesel te gebruiken, voor een 1500, 1600, 1900, 5500, 5700 of 5800 past een draaistel van een Roco playtime/hobby BR215/225 die je voor €45 hebt (en dan kun je meteen nog een loc bouwen ;D). Die overbrenging wordt aangedreven door een rustig lopend vrij groot motortje dat ik ooit bij GM&S kocht voor 1,95 (stel je voor dat het eens iets kost...) dat achterin de tender geplaatst wordt en via een met wat stukjes messing verlengde kardan de roco-overbrenging aanslingert.
Voorin de ketel komt een flinke kwak lood, de loc kantelt dan voorover. Om de gewichtsverding weer recht te krijgen wordt de tender dan als een soort oplegger gebouwd, met voorin een flinke bak lood die achterop de loc leunt. Alleen de achterste as van de tender draagt daadwerkelijk, de voorste 2 zijn als een loopdraaistel uitgevoerd dat ook zijdelings wat uitwijking heeft. (wat ook bekend staat als het loden tender-principe)
Doordat de motor in de tender zit zal die zich gaan afzetten tegen de loc bij plotseling optrekken, zodat de tender kantelbewegingen maakt. Daarom is de tender zo stijf aan de loc gehangen dat ie niet kan kantelen ten opzichte van de loc, om te zorgen dat de achteras van de tender wel in het spoor blijft is die als kantelas uitgevoerd.
Verder had de 1600 in het begin heel elegante spatbordjes om de loopwielen (in de jaren '30- zijn die weggehaald), die in model een gruwel zijn omdat de uitslagen van het loopdraaistel veel te groot zijn om ze op schaal te kunnen maken. Erik van Garderen kwam ooit met het idee om dan gewoon de hele voorkant van het locframe met het draaistel mee te laten zwenken zodat de spatbordjes op schaal gemaakt kunnen worden en de loc toch door krappe bogen kan. Werkt prima!
Nog wat verdere specificaties: het is de bedoeling dat de loc op alle wielen stroomafname krijgt, tot nu toe doet ie het met alleen de drijfwielen en de voorste 2 assen van de tender ook al prima maar hoe meer hoe beter. De drijfwielen komen van een getrashte ouwe fleischmann-01 en zijn eigenlijk iets te klein omdat fleischmann ze te klein maakte (de wielen van een 1600 zijn net als die van een br 01 2000 mm) en de loopwielen zijn RP25-wagenwielen (9 spaaks 10,5 mm) van GM&S
na al het technisch gebeuzel maar wat foto's:

geile spatbordjes he?  ;D

de grote truc: het loopdraaistel kan met spatbordjes en al uitzwenken en de voorste 2 assen van de tender kunnen ook vrij bewegen en hebben hun eigen ballastlood op een draaistelletje

een iets oudere foto waar het aandrijvingsidee beter te zien is. De tender kan dus ook op 1 as rijden  ;)
da wassieweer voor nu!

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2007, 16:09:29 »
Ziet er goed uit!  ;D ;) :)
Grtz!
Tedo

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2007, 16:13:44 »
Vind ik ook! Leuk Floris!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2007, 16:21:08 »
Ziet er goed uit Floris. Mooi werk.
Voor grootspoorfoto's zie site

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2007, 17:51:00 »
Heeeeej, een Schienenwolf tussen twee draaistellen! ;D Ben benieuwd hoe de aandrijving uit zal pakken. Slim idee van dat loopdraaistel. Wat je al moet verzinnen om het voormekaar te krijgen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2007, 18:55:55 »
Ik sta toch altijd weer te kijken wat jij elke keer weer in elkaar bakt Floris..ik ken je niet persoonlijk maar begin steeds meer respect voor je te krijgen.. ;)
Bij de way.....ben je in de keuken ook zo goed ?  ;D ;D

Ron

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2007, 20:31:05 »
rotzooi maken in de keuken lukt me prima.... en op een gasfornuis kun je prima boompjes solderen. Eten maken daar hebben we t maar niet over oke?
@ewout: hij loopt lekker gladjes hoor. Ondanks al het gewicht trekt ie niet spectaculair veel (bij 5 vierassers is het wel zo'n beetje afgelopen, k had op iets meer gehoopt...) maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2007, 21:21:56 »
Niet van Railion dus, maar wordt deze dan wel NS Cargo rood? ;D

Leuk ding, dat wel. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2007, 22:17:08 »
Het heerscht wederom Floris! Apart zo'n 1-assige tender ;D
Die spatborden zijn helemaal wijs!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2007, 22:34:09 »
maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten ;)

 >:( ;D Tsja het is geen camping aggregaat in Disneykleuren met 6 assen. Vooruit dan, voor deze keer! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2007, 23:29:13 »

Vandaag had ik na al het bouwvakkerswerk bij railz zin in wat detailwerk. Tenderchassis maken dus... Hippe aspotjes he? (ja het is inderdaad veel werk om er zo 6 te maken maar NOU EN.)

Gert1

  • Gast
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2007, 18:16:38 »
He Floris, goed te zien dat je weer eens lekker wat voor jezelf aan het frotten bent!

mvg,
Gert

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2007, 18:48:28 »
Hoe wil je trouwens antislipbandjes eronder zetten? Ik vind die details van styreen erg fraai. Die aspotjes zijn inderdaad prachtig.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2007, 19:41:12 »
Als je goed kijkt zitten er al een groef in het wiel, ff de juiste maat bad erbij zoeken en huppekee, erom leggen. Of denk je dat de wielen niet meer bereikbaar zijn?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2007, 22:09:54 »
nou, er zit geen groef in de wielen maar die is er zo in te maken. gewoon 1 wiel van d as roppen, die kant van de as in de bek van een boormachine klemmen, ding laten draaien en vijl dr tegen. Ik ga het waarschijnlijk niet doen omdat de hele stand van de loc bepaald wordt door de drijfwielen dus als het een beetje misgaat hobbelt ie straks als een idioot.