Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:02:43
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:57:31
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:23:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 114050 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #30 Gepost op: 18 May 2014, 21:24:21 »
Ik ga het ff nakijken...
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #31 Gepost op: 18 May 2014, 22:43:57 »
Lok ziet er perfect uit. Eens met eerdere reactie dat ik niet aan de kap zou gaan zitten. Lijkt me uitstekend. Wel belangrijk dat hij goed gaat lopen natuurlijk. Slechts één opmerking over de kap: de waterleiding onder het machinistenhuis tussen de achterste en de voorste waterbak zou ik uitvoeren in blank koper. Ik weet niet of die in de SS tijd meegespoten was, maar volgens mij in de NS tijd was deze blank koper net als bij de 6200. Zal Waldorp er eens op nakijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11492
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #32 Gepost op: 18 May 2014, 22:51:31 »
Zie bericht 14 novemer van Project X (de 6000 dus)..
ietsje naar beneden scrollen.

http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x?updated-max=2011-11-17T10:13:00Z&max-results=20&start=36&by-date=false

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #33 Gepost op: 18 May 2014, 23:24:19 »
Frits, je hebt gelijk: helemaal geen leiding, maar een misschien een overkapping van een leiding. Nu ik het weer zie, herinner ik me dat het in een DJH 6000 net zo is gemaakt. Verkeerd naar de foto's van Tom gekeken. Dus inderdaad gewoon meespuiten in de kleur van het chassis.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #34 Gepost op: 18 May 2014, 23:36:58 »
Gok voorzichtig dat dit een gietstuk is met twee flenzen (naar voor en achterwaterbak) -> gietstukken werden geschilderd

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #35 Gepost op: 19 May 2014, 00:22:47 »
Goed, niet klooien aan de kap dus ;D

Maarre, te vroeg gejuicht, ben er eindelijk echt achter wat het probleem is van de slechte rijeigenschap. Het heeft alles te maken met de uit 2 delen bestaande drijfstangen. Deze bestaat namelijk uit 2 delen omdat de boel is afgeveerd. Het achterste deel moet daarom onafhankelijk kunnen bewegen t.o.v. het voorste deel. Dat is op zich prima en het kan uitstekend werken, mits de gaten in de drijfstang niet te ruim zijn. Hetzelfde principe heb ik op de blauwe Brabander en die loc kan over de baan kruipen, zo goed is alles afgesteld.

Bij deze loc is het echter een ander verhaal. De voorste aangedreven wielen zijn gekoppeld aan de middelste wielen. Dit gaat helemaal goed; zodra de voorste wielen bewegen draaien ook de middelste wielen keurig mee. De speling is hier minimaal, waardoor er geen problemen ontstaan. Sluit ik echter het 2e gedeelte van de drijfstang aan op de achterste wielen, dan ontstaat er een dood punt. De gaten van de achterste drijfstang zijn bij het achterste wiel prima, maar in het midden te groot. Hierdoor kan de drijfstang een stukje heen en weer schuiven (naar mijn idee zeker een halve millimeter, als het niet meer is). Dit betekent dat bij elke omwenteling de voorste 2 wielen keurig hun ronde maken, terwijl er bij het achterste wiel een omwenteling met een soort van hickup plaats vindt. De speling in het middelste gat is gewoon te groot. Nu zou ik 2 dingen kunnen doen en dat is de 2 delen aan elkaar solderen zodat alle speling er uit is. Dit zal de rijeigenschappen vermoedelijk ten goede komen. De vering zal echter minder goed functioneren, omdat de drijfstang star is zit de enige rek in de buigzaamheid van het metaal van de drijfstang, m.a.w. de vering zal niet meer werken (en da's jammer, als je dan toch een afgeveerde loc hebt...). De andere oplossing is dat ik het gat kleiner maak door er zoals Jan al aangaf een busje in te solderen. Dit busje zal dan precies pas om het boutje moeten vallen om zo de speling er uit te halen. De vraag is echter, waar haal je zulke kleine messing pijpjes vandaan?

Er is wellicht nog een derde optie, de loc staat nu een tijdje in te rijden en rijdt al aanmerkelijk beter dan hij deed. Toch hoor je getik van de drijfstangen die tegen elkaar komen, ook al is dat ook behoorlijk afgenomen. Het dode punt blijft er echter in, minder, maar nog steeds aanwezig. Nou ja, nu eerst maar eens een nachtje over slapen. Het is in ieder geval op te lossen, het 1 wat makkelijker dan het ander. Maar goed, de loc gaat in ieder geval beter rijden, dat is een ding wat zeker is. Morgen nog maar eens mijn gedachten er over laten gaan.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 00:25:15 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #36 Gepost op: 19 May 2014, 00:40:42 »
Hallo Tom,

Ik wil niet eigenwijs doen, maar ik had dit wel verwacht.Ik heb zelf met deze problematiek eindeloos zitten prutsen en experimenteren en heb nu wel begrepen hoe het wel moet en hoe het niet moet.Zo'n busje moet je draaien op een draaibank.Je mag wel een keer langs komen in Amsterdam.Stuur maar een PB.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #37 Gepost op: 19 May 2014, 00:47:07 »
Ha Jan,

Geeft niks hoor, ben vaak ook bijzonder eigenwijs. Wil alleen wel echt zeker zijn van mijn zaak, waardoor ik eerst van alles uitprobeer en test en elimineer. Zo leer ik er tenslotte ook nog eens wat van. Tsja, Amsterdam moet ik hoe dan ook nog een keer heen (heb tenslotte nog een verlanglijstje met betrekking tot een dom van een 3300 hahaha) ;D

Maarre, nu eerst maar eens slapen. Morgen meer...
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #38 Gepost op: 19 May 2014, 12:42:59 »
Gok voorzichtig dat dit een gietstuk is met twee flenzen (naar voor en achterwaterbak) -> gietstukken werden geschilderd

Denk eerder dat het een koperen leiding is met twee bronzen flenzen. Om zoiets in een geheel te gieten kost teveel moeite(= geld) lijkt me. Veel makkelijker om een stuk pijp te nemen, *buig*, *buig* flenzen uit de voorraad, *(brons)las*, *las*, monteren. Ook niet onbelangrijk, Een gietstuk op zo'n plek is een ellende om te tillen. 3x raden hoe ik dat weet...

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #39 Gepost op: 19 May 2014, 13:22:18 »
Bij de 6100 heb je gelijk, dat zijn pijpen / flenzen. Bij de 6000 zijn het toch echt gietstukken volgens mij:

http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x?updated-max=2011-11-17T10:13:00Z&max-results=20&start=36&by-date=false

en even naar beneden scrollen ........

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #40 Gepost op: 19 May 2014, 13:33:31 »
Volgens de originele (ingekleurde) tekening, het draughtsman's book en BP tekening 83290 is het een pijp met een vrij ongewone flens, die in een bak zit.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11492
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #41 Gepost op: 19 May 2014, 13:50:32 »
Inderdaad... 2 pijpen , 1 flens aan elke kant en 1 bak waar alles in zit.

hieronder een uitsnede van de fabriekstekeningen van de 6000.


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #42 Gepost op: 19 May 2014, 14:01:22 »
"Even" van FritsT site/blog geplukt:



Met name de bevestiging van de kraan aan de onderkant doet me erg twijfelen of het een pijp met omkasting is. Ben dit soort evenwichtspijpen wel vaker als gietstuk tegen gekomen.

Maar als het volgens de meerderheid geen gietstuk is ......

@ FritsT: als je naar de flens kijkt waarmee e.a. aan de waterbakken zit lijkt die dubbel zo breed als de pijp. Ik krijg bijna de indruk dat het gietstuk (even eigenwijs blijven  :-[) L vormig is qua doorsnede  ??? Dwz de hoge kant van de L aan de buitenkant en de lage kant richting het frame.



Daar waar ik de gele pijlen heb toegevoegd zie de flensrand en nog een boogstraal van een of ander. Zou ook nog een tweede pijp kunnen zijn ?
« Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 14:06:59 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11492
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #43 Gepost op: 19 May 2014, 14:28:08 »
Zover ik na heb kunnen gaan:  2 pijpen, parallel aan elkaar. Of die met een flens er aan gegoten zijn...dat zou nog kunnen.
Mijn lijstje met vragen was al aardig kort, maar nu weer met één item uitgebreid. Zal vanavond eens spitten in de archieven.

Als ik bij deze even zo vrij mag zijn:...
Van zowat alle locomotieftypen is wel een foto van het ketelfront en/of binnenzijde machnistenhuis bekend, maar van deze.....
Heeft iemand daar de beschikking over?

Waarom: de stoomverwarmingsleiding naar de voorkant is ooit omgelegd. In het begin zat die onder de voetplaat en vandaar omhoog het machnistenhuis in. Bij ombouwen is die compleet om/boven de waterkast gelgd en via de voorkant van het machnistenhuis naar binnen . Waarom dit gedaan is, is (nog) onduidelijk. Hoe de aansluiting in het machnistenhuis toen gemaakt is, is nergens beschreven. Tekeningen geven geen uitsluitsel.
Dus een plaatje zou mischien kunnen helpen......

Niet in Spoorwegmuseum
Niet bij NVBS
Niet bij bevriende stoomlocomotief liefbehhebbers.

Waar dan wel? Je zou toch zeggen dat daar ooit wel een foto van gemaakt zou kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 14:30:08 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #44 Gepost op: 19 May 2014, 15:11:24 »


Dit levert in aanzicht allemaal datgene op wat je in de tekening ziet. De bovenste lijkt me domweg geen zinnige oplossing. Verder moet je niet vergeten dat ze vroeger helemaal niet moeilijk deden over het maken van gietstukken. Iets in deze vorm was waarschijnlijk een leuk leerlingprojectje en iets wat een geoefend vakman zo in elkaar kieperde. Kijk maar eens naar de aantallen binnen een serie die fabrieken soms maakte. Enkelstuks werk (of een produktierun van 2-3 stuks) was geen enkele uitzondering.

Als ik naar de vorm kijk op de foto zeg ik: gietstuk

Bij de SHM 5 (La Meuse) zag ik laatst iets vergelijkbaars in de waterbak waarbij ik dacht: hè, dit is een gietstuk  :-\ Er werd in die tijd domweg op een andere manier geproduceerd en dat vergeten we soms