Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:44:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 105296 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2014, 00:53:27 »
Ik gok dat er nu een aandrijving in zit die veel lijkt op wat Fleischmann in de Br78 heeft zitten. Alleen dan zonder de R1 as speling die bij verkeerde montage als een eend kan waggelen.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #16 Gepost op: 17 mei 2014, 01:44:47 »
En waggelen doe ie! ;D

Heb de loc al eens helemaal uit elkaar gehaald, alles is lekker simpel met 2 boutjes vastgezet, dus in 1 minuut is de kap van het frame gescheiden. De motor zit net zoals bij mijn andere Philo loc verbonden aan een tandwielkast die in dit geval de voorste as aandrijft. So far, so good. Ook de tandwielkast ontkoppeld en de wielen eens uit het frame gehaald. Natuurlijk opletten dat de veertjes niet wegschieten dus die keurig in een zakje gedaan. Wat bleek nu, alles was meegespoten, d.w.z de verende aslagers (zo heten die dingen geloof ik) maar ook het tandwiel wat aan de as bevestigd was. Mooi groen is niet lelijk blijkbaar ;D De vering functioneerde zo in ieder geval niet, dus ik heb alle aslagers kaal gemaakt. Doordat de verf het op en neer gaan van de aslagers in het frame belemmerde, heb ik ook de zijkanten van het frame, waar de aslagers in vallen, ontdaan van de verf. Op 1 plek na werkt de vering nu ineens wel. Het laatste plekje ga ik zondag nog eens even voor zitten.

Ik heb toen meteen even het 1 en ander getest, namelijk de wielen met de aslagers los in het frame gezet (de drijfstangen zaten er nog aan) en heb het toen, na de boel wat gesmeerd te hebben, eens even wat heen en weer geduwd. Dat liep al een stuk beter! Ook op de assen zat verf, die zijn ook weer mooi blank gemaakt, waardoor er minder wrijving in de aslagers ontstond. Enfin, het liep allemaal soepel.

Het probleem zit hem echter toch in de plaats van de aandrijving. Doordat de aandrijving op de voorste as plaats vind, heb je te maken met optellende toleranties. Als ik aan het voorste wiel draaide dan was er onherroepelijk een dood punt waardoor de motor dus extra zwaar belast werd. Als ik echter aan het middelste wiel draaide, dan liep alles enorm soepel. Mijns inziens is dit het probleem en moet de aandrijving verplaatst worden naar de middelste as. Zou ik dat echter willen doen, dan moet ook de kap aangepast worden en zal de motor gedeeltelijk in het machinistenhuis komen te zitten. Dat machinistenhuis is overigens voor modelspoorafmetingen enorm, alleen moet dan het ketelfront er uit en ook een gedeelte van de voetplaat. Dat is dus een ingrijpende aanpassing, maar zal aan de buitenkant bijna niet zichtbaar zijn. Heel eerlijk gezegd zie je ook niets van het ketelfront, aangezien het machinistenhuis helemaal dicht is aan alle kanten (met uitzondering van de raampjes), dus het zal niet 1,2,3 opvallen.

Dat gezegd hebbende en ook alle oplossingen gelezen hebbende moet ik er nog maar eens over nadenken hoe ik het ga doen. Die wormaandrijving is natuurlijk erg mooi, maar ook dan zal er een hoop aangepast moeten worden. Ik ben er vooralsnog dan ook nog niet uit. Zondag meer...
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2014, 01:50:47 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2014, 13:11:05 »
Tomasso,

Als je de aandrijving verplaatst naar de middelste as, kan je dan niet met een andere kleinere (lees kortere) motor toch de zaak weer goed krijgen?
De prestaties van de huidige kleinere motoren zijn stukken beter geworden.

Gerard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2014, 13:52:06 »
Ha Gerard,

Het is al een klein motortje ;D Ik zal eens wat foto's plaatsen, nu is het nogal abstract geneuzel in de ruimte ;D

Maarre, allemaal alvast bedankt voor het meedenken!
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2014, 15:03:39 »
Kon het niet laten, toch nog even gekeken naar de aandrijving. Als de wielen los in het frame liggen, d.w.z. er is geen afdrijving aangesloten, dan kan ik de loc voortblazen, zo soepel loopt het allemaal. Zet ik echter kracht op de middelste of voorste as, dan krijg ik een dood punt. Toch maar eens geprobeerd de wielen om te draaien, dus de as met het tandwiel in het midden geplaatst. Leuk geprobeerd, maar het dooie punt blijft dood. Dag theorietje ;D

Nou, gelukkig vanavond de hele avond om er over na te denken, zometeen lekker met de bus naar taptoe Klundert, 's ff lekker toeteren! Heb er zin in! Morgen het vervolg en de beloofde foto's...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #20 Gepost op: 17 mei 2014, 23:08:26 »
Tom als je bij een as door beide wielen heen kijkt, dan zitten de spaken van het voorste wiel in een bepaalde stand t.o.v. die in het achterste wiel. Die stand moet bij alle drie de assen exact gelijk zijn.
Heb je dat al gecontroleerd?

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #21 Gepost op: 17 mei 2014, 23:16:10 »
met andere woorden is de kwartering wel goed ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #22 Gepost op: 17 mei 2014, 23:21:08 »
Ja, dat klopt, het is een manier om de kwartering te kunnen bekijken.
En ik kan me vergissen hoor, maar als ik op de foto naar de spaken van de voorste 2 wielen kijk, dan lijken die ook in een andere stand t.o.v. elkaar te staan. Dat kan iets speling zijn, maar het is misschien ook een deel van de oorzaak.

En hoe denk jij over de aandrijving op het voorste wiel?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2014, 23:30:02 door St00mboy »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #23 Gepost op: 17 mei 2014, 23:32:02 »
Dat heb ik Tom al verteld
Aandrijving op welke as dan ook moet niet uitmaken in de dode punten.
Voor de gewichtsverdeling in de lok zou het wel uit kunnen maken.
inderdaad staan de spaken van de wielen niet het zelfde.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2014, 23:34:08 door roadster36 »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2014, 23:55:18 »
Om nog even terug te komen op de aandrijving met wormwielkastjes wil ik nog verhelderen dat het inderdaad zo is dat het de bedoeling is op elke gekoppelde as een wormwielkastje te zetten.De wormen van deze kastjes zitten op één lange as die in de lengterichting van de loc loopt.Om de vering van de assen niet te blokkeren zou je op enkele plaatsen in deze as een cardankoppeling kunnen maken.In ieder geval moet er op deze as ofwel een poelie of een tandwielkastje komen.

Het mooist is een poelie met tandriem zoals Petau in spoor 0 toepast http://mbpetau.de/images/stories/g72/motor.jpg .Deze aandrijving is overigens geleverd door Heinrich  zie http://www.praezisionsmodellbau-heinrich.de/ 

Maar het gaat natuurlijk ook met een gladde poelie en glad riempje zoals Sven ook in de aandrijving van zijn H0 Backertjes gebruikt.

Zelf gebruik ik voor mijn 0m loc een "transferbox" van C&L/Precisionscale zie mijn draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51586.45.html (ik zal het nog eens bijwerken).Deze transferbox bevat 3 rechte tandwieltjes d.w.z. één op elk van beide assen die boven en onder uit de tranferbox komen en nog een tandwiel tussen deze twee in.Op het youtube filmpje komt het wat luidruchtig over maar dat is wat vertekend door de automatische opnamesterkte regeling in de camera.Het voordeel van het aandrijven van alle assen is dat de bevestiging van de koppelstangen niet kritisch is.De grote fabrikanten als Märklin etc. doen het niet voor niets ook zo.

Wanneer je de motor op één as zet en de overige assen via de koppelstangen aandrijft is het essentieel dat er slechts minimale speling in het systeem zit.Die speling zit tussen de aslagers en het frame , tussen de aslagers en de as, tussen de kruktappen en de koppelstangen en tussen de koppeling in de koppelstangen.Als op elk van deze plaatsen de speling 0,1 mm is wordt het in totaal dus 0,4 mm.Bij een dergelijke speling voel je al een zwaar punt.Om de speling minder dan 0,1 mm te krijgen moet je wel over heel goede apparatuur beschikken.Of je moet minder kritisch zijn en een zwaar punt accepteren.Ik heb zelf lange tijd met deze problemen zitten experimenteren en heb dus uiteindelijk gekozen voor de aandrijving van alle assen, omdat ik een zwaar punt bij een langzaam rijdende tramloc onacceptabel vind.

Je kan de speling natuurlijk eenvoudig controleren door de achterste as heen en weer te bewegen terwijl je de voorste as gefixeerd houdt.Het zou mij niets verbazen wanneer er vrij veel speling in zit gezien de stand van de spaken zoals te zien op jouw foto van de loc.Ik neem aan dat de quartering wel goed is, want Philotrain leverde de bouwset met reeds op de assen gemonteerde wielen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #25 Gepost op: 18 mei 2014, 14:24:19 »
Eureka! Ik heb het (waarschijnlijk). Er was nog 1 punt waar de vering niet goed werkte. Het verende lager bleef steken, waardoor de wielen niet op 1 lijn zaten. Nadat ik de boel bijgewerkt had en het frame goed kaal had gemaakt op die plek werkte de vering nu perfect. Alle wielen staan nu keurig in 1 lijn en op alle plekken werkt de vering nu perfect! Bij het testen zonder aandrijving liep de boel als een zonnetje. Echter, de drijfstangen zaten nog vrij los aan de wielen bevestigd. Het punt is echter dat als ik de schroeven aandraai, de boel heel zwaar gaat lopen. Als ik de schroeven wat losser laat, dan draaien ze er tijdens het rijden uit. Dus, zometeen wat loctite er in en dan vastzetten. Niet te diep, zodat de drijfstangen wat zijwaartse speling hebben, maar door de loctite vast genoeg om niet meer los te komen tijdens het rijden. Hoogstwaarschijnlijk is het probleem dan verholpen. Goed, de proef op de som...

Nog wat plaatjes:







Overigens klopt het dat als ik het voorste wiel vasthou en aan het achterste wiel draai er wel speling op zit. Ik kan het wiel een klein stukje voor of achterwaarts bewegen. Maar goed, hopelijk zijn deze oplossingen voldoende om de loc goed te laten lopen... En anders gaan we gewoon telkens een stapje verder...
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2014, 17:14:18 door Tomasso. Reden: Plaatjes er bij »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #26 Gepost op: 18 mei 2014, 20:00:31 »
En dan nog een paar plaatjes van de kap:



Zoals te zien aan de onderkant is er net een uitsparing voor de motor en de tandwielkast, maar kan er niet naar links of rechts geschoven worden. Het gedeelte links is de voetplaat van het machinstenhuis.



De binnenkant van het machinistenhuis is in fraai groen uitgevoerd ;D Het ketelfront en de vloer zijn vrolijk groen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik denk dat ik de onderkant er af sloop, om de boel daarna de juiste kleuren te geven, een machinist te plaatsen en dan alles weer in elkaar te zetten. Je ziet er bijna niks van omdat de boel overal gesloten is, maar het is wel net ff de finishing touch.

Dan nog een plaatje van de voorkant, de verlichting moet straks nog aangepast worden (als de loc tenminste goed loopt natuurlijk):



En als laatste nog een overzichtsplaatje, zoals je kan zien is de loc gewoon strak gespoten en belijnd, mooi, mooi, mooi :-*



Mooi kontje ook :P



Nu moet de locktite 24 uur drogen alvorens de boel nog eens een duurtest kan ondergaan... pfff wat gaat de tijd langzaam...
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2014, 21:17:38 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2014, 20:07:24 »
Kloot er nou niet te veel aan ;D
Nou is tie nog mooi.
Een grijze cabine zie je geen bal van.
Als ik al wat er aan zou doen, een sounddecoder, maar daar hebben we het al over gehad.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #28 Gepost op: 18 mei 2014, 21:22:01 »
Tsja, ach, laat ie eerst maar eens goed rijden ;D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #29 Gepost op: 18 mei 2014, 21:22:12 »
Zit er zoveel speling op dat de voorste kruk vóór het asmiddelpunt en de achterste achter het asmiddelpunt staat, of vertekend de foto?

Stephan.