Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Prutsert
Vandaag
om 22:15:54
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
39
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing (gelezen 109890 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #15 Gepost op:
17 May 2014, 00:53:27 »
Ik gok dat er nu een aandrijving in zit die veel lijkt op wat Fleischmann in de Br78 heeft zitten. Alleen dan zonder de R1 as speling die bij verkeerde montage als een eend kan waggelen.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #16 Gepost op:
17 May 2014, 01:44:47 »
En waggelen doe ie!
Heb de loc al eens helemaal uit elkaar gehaald, alles is lekker simpel met 2 boutjes vastgezet, dus in 1 minuut is de kap van het frame gescheiden. De motor zit net zoals bij mijn andere Philo loc verbonden aan een tandwielkast die in dit geval de voorste as aandrijft. So far, so good. Ook de tandwielkast ontkoppeld en de wielen eens uit het frame gehaald. Natuurlijk opletten dat de veertjes niet wegschieten dus die keurig in een zakje gedaan. Wat bleek nu, alles was meegespoten, d.w.z de verende aslagers (zo heten die dingen geloof ik) maar ook het tandwiel wat aan de as bevestigd was. Mooi groen is niet lelijk blijkbaar
De vering functioneerde zo in ieder geval niet, dus ik heb alle aslagers kaal gemaakt. Doordat de verf het op en neer gaan van de aslagers in het frame belemmerde, heb ik ook de zijkanten van het frame, waar de aslagers in vallen, ontdaan van de verf. Op 1 plek na werkt de vering nu ineens wel. Het laatste plekje ga ik zondag nog eens even voor zitten.
Ik heb toen meteen even het 1 en ander getest, namelijk de wielen met de aslagers los in het frame gezet (de drijfstangen zaten er nog aan) en heb het toen, na de boel wat gesmeerd te hebben, eens even wat heen en weer geduwd. Dat liep al een stuk beter! Ook op de assen zat verf, die zijn ook weer mooi blank gemaakt, waardoor er minder wrijving in de aslagers ontstond. Enfin, het liep allemaal soepel.
Het probleem zit hem echter toch in de plaats van de aandrijving. Doordat de aandrijving op de voorste as plaats vind, heb je te maken met optellende toleranties. Als ik aan het voorste wiel draaide dan was er onherroepelijk een dood punt waardoor de motor dus extra zwaar belast werd. Als ik echter aan het middelste wiel draaide, dan liep alles enorm soepel. Mijns inziens is dit het probleem en moet de aandrijving verplaatst worden naar de middelste as. Zou ik dat echter willen doen, dan moet ook de kap aangepast worden en zal de motor gedeeltelijk in het machinistenhuis komen te zitten. Dat machinistenhuis is overigens voor modelspoorafmetingen enorm, alleen moet dan het ketelfront er uit en ook een gedeelte van de voetplaat. Dat is dus een ingrijpende aanpassing, maar zal aan de buitenkant bijna niet zichtbaar zijn. Heel eerlijk gezegd zie je ook niets van het ketelfront, aangezien het machinistenhuis helemaal dicht is aan alle kanten (met uitzondering van de raampjes), dus het zal niet 1,2,3 opvallen.
Dat gezegd hebbende en ook alle oplossingen gelezen hebbende moet ik er nog maar eens over nadenken hoe ik het ga doen. Die wormaandrijving is natuurlijk erg mooi, maar ook dan zal er een hoop aangepast moeten worden. Ik ben er vooralsnog dan ook nog niet uit. Zondag meer...
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2014, 01:50:47 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Weerd
Offline
Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #17 Gepost op:
17 May 2014, 13:11:05 »
Tomasso,
Als je de aandrijving verplaatst naar de middelste as, kan je dan niet met een andere kleinere (lees kortere) motor toch de zaak weer goed krijgen?
De prestaties van de huidige kleinere motoren zijn stukken beter geworden.
Gerard
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #18 Gepost op:
17 May 2014, 13:52:06 »
Ha Gerard,
Het is al een klein motortje
Ik zal eens wat foto's plaatsen, nu is het nogal abstract geneuzel in de ruimte
Maarre, allemaal alvast bedankt voor het meedenken!
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #19 Gepost op:
17 May 2014, 15:03:39 »
Kon het niet laten, toch nog even gekeken naar de aandrijving. Als de wielen los in het frame liggen, d.w.z. er is geen afdrijving aangesloten, dan kan ik de loc voortblazen, zo soepel loopt het allemaal. Zet ik echter kracht op de middelste of voorste as, dan krijg ik een dood punt. Toch maar eens geprobeerd de wielen om te draaien, dus de as met het tandwiel in het midden geplaatst. Leuk geprobeerd, maar het dooie punt blijft dood. Dag theorietje
Nou, gelukkig vanavond de hele avond om er over na te denken, zometeen lekker met de bus naar taptoe Klundert, 's ff lekker toeteren! Heb er zin in! Morgen het vervolg en de beloofde foto's...
Gelogd
Spoor 0 adept
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #20 Gepost op:
17 May 2014, 23:08:26 »
Tom als je bij een as door beide wielen heen kijkt, dan zitten de spaken van het voorste wiel in een bepaalde stand t.o.v. die in het achterste wiel. Die stand moet bij alle drie de assen exact gelijk zijn.
Heb je dat al gecontroleerd?
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #21 Gepost op:
17 May 2014, 23:16:10 »
met andere woorden is de kwartering wel goed
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #22 Gepost op:
17 May 2014, 23:21:08 »
Ja, dat klopt, het is een manier om de kwartering te kunnen bekijken.
En ik kan me vergissen hoor, maar als ik op de foto naar de spaken van de voorste 2 wielen kijk, dan lijken die ook in een andere stand t.o.v. elkaar te staan. Dat kan iets speling zijn, maar het is misschien ook een deel van de oorzaak.
En hoe denk jij over de aandrijving op het voorste wiel?
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2014, 23:30:02 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #23 Gepost op:
17 May 2014, 23:32:02 »
Dat heb ik Tom al verteld
Aandrijving op welke as dan ook moet niet uitmaken in de dode punten.
Voor de gewichtsverdeling in de lok zou het wel uit kunnen maken.
inderdaad staan de spaken van de wielen niet het zelfde.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2014, 23:34:08 door roadster36
»
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #24 Gepost op:
17 May 2014, 23:55:18 »
Om nog even terug te komen op de aandrijving met wormwielkastjes wil ik nog verhelderen dat het inderdaad zo is dat het de bedoeling is op elke gekoppelde as een wormwielkastje te zetten.De wormen van deze kastjes zitten op één lange as die in de lengterichting van de loc loopt.Om de vering van de assen niet te blokkeren zou je op enkele plaatsen in deze as een cardankoppeling kunnen maken.In ieder geval moet er op deze as ofwel een poelie of een tandwielkastje komen.
Het mooist is een poelie met tandriem zoals Petau in spoor 0 toepast
http://mbpetau.de/images/stories/g72/motor.jpg
.Deze aandrijving is overigens geleverd door Heinrich zie
http://www.praezisionsmodellbau-heinrich.de/
Maar het gaat natuurlijk ook met een gladde poelie en glad riempje zoals Sven ook in de aandrijving van zijn H0 Backertjes gebruikt.
Zelf gebruik ik voor mijn 0m loc een "transferbox" van C&L/Precisionscale zie mijn draadje
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51586.45.html
(ik zal het nog eens bijwerken).Deze transferbox bevat 3 rechte tandwieltjes d.w.z. één op elk van beide assen die boven en onder uit de tranferbox komen en nog een tandwiel tussen deze twee in.Op het youtube filmpje komt het wat luidruchtig over maar dat is wat vertekend door de automatische opnamesterkte regeling in de camera.Het voordeel van het aandrijven van alle assen is dat de bevestiging van de koppelstangen niet kritisch is.De grote fabrikanten als Märklin etc. doen het niet voor niets ook zo.
Wanneer je de motor op één as zet en de overige assen via de koppelstangen aandrijft is het essentieel dat er slechts minimale speling in het systeem zit.Die speling zit tussen de aslagers en het frame , tussen de aslagers en de as, tussen de kruktappen en de koppelstangen en tussen de koppeling in de koppelstangen.Als op elk van deze plaatsen de speling 0,1 mm is wordt het in totaal dus 0,4 mm.Bij een dergelijke speling voel je al een zwaar punt.Om de speling minder dan 0,1 mm te krijgen moet je wel over heel goede apparatuur beschikken.Of je moet minder kritisch zijn en een zwaar punt accepteren.Ik heb zelf lange tijd met deze problemen zitten experimenteren en heb dus uiteindelijk gekozen voor de aandrijving van alle assen, omdat ik een zwaar punt bij een langzaam rijdende tramloc onacceptabel vind.
Je kan de speling natuurlijk eenvoudig controleren door de achterste as heen en weer te bewegen terwijl je de voorste as gefixeerd houdt.Het zou mij niets verbazen wanneer er vrij veel speling in zit gezien de stand van de spaken zoals te zien op jouw foto van de loc.Ik neem aan dat de quartering wel goed is, want Philotrain leverde de bouwset met reeds op de assen gemonteerde wielen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #25 Gepost op:
18 May 2014, 14:24:19 »
Eureka! Ik heb het (waarschijnlijk). Er was nog 1 punt waar de vering niet goed werkte. Het verende lager bleef steken, waardoor de wielen niet op 1 lijn zaten. Nadat ik de boel bijgewerkt had en het frame goed kaal had gemaakt op die plek werkte de vering nu perfect. Alle wielen staan nu keurig in 1 lijn en op alle plekken werkt de vering nu perfect! Bij het testen zonder aandrijving liep de boel als een zonnetje. Echter, de drijfstangen zaten nog vrij los aan de wielen bevestigd. Het punt is echter dat als ik de schroeven aandraai, de boel heel zwaar gaat lopen. Als ik de schroeven wat losser laat, dan draaien ze er tijdens het rijden uit. Dus, zometeen wat loctite er in en dan vastzetten. Niet te diep, zodat de drijfstangen wat zijwaartse speling hebben, maar door de loctite vast genoeg om niet meer los te komen tijdens het rijden. Hoogstwaarschijnlijk is het probleem dan verholpen. Goed, de proef op de som...
Nog wat plaatjes:
Overigens klopt het dat als ik het voorste wiel vasthou en aan het achterste wiel draai er wel speling op zit. Ik kan het wiel een klein stukje voor of achterwaarts bewegen. Maar goed, hopelijk zijn deze oplossingen voldoende om de loc goed te laten lopen... En anders gaan we gewoon telkens een stapje verder...
«
Laatst bewerkt op: 18 May 2014, 17:14:18 door Tomasso. Reden: Plaatjes er bij
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #26 Gepost op:
18 May 2014, 20:00:31 »
En dan nog een paar plaatjes van de kap:
Zoals te zien aan de onderkant is er net een uitsparing voor de motor en de tandwielkast, maar kan er niet naar links of rechts geschoven worden. Het gedeelte links is de voetplaat van het machinstenhuis.
De binnenkant van het machinistenhuis is in fraai groen uitgevoerd
Het ketelfront en de vloer zijn vrolijk groen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik denk dat ik de onderkant er af sloop, om de boel daarna de juiste kleuren te geven, een machinist te plaatsen en dan alles weer in elkaar te zetten. Je ziet er bijna niks van omdat de boel overal gesloten is, maar het is wel net ff de finishing touch.
Dan nog een plaatje van de voorkant, de verlichting moet straks nog aangepast worden (als de loc tenminste goed loopt natuurlijk):
En als laatste nog een overzichtsplaatje, zoals je kan zien is de loc gewoon strak gespoten en belijnd, mooi, mooi, mooi
Mooi kontje ook
Nu moet de locktite 24 uur drogen alvorens de boel nog eens een duurtest kan ondergaan... pfff wat gaat de tijd langzaam...
«
Laatst bewerkt op: 18 May 2014, 21:17:38 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #27 Gepost op:
18 May 2014, 20:07:24 »
Kloot er nou niet te veel aan
Nou is tie nog mooi.
Een grijze cabine zie je geen bal van.
Als ik al wat er aan zou doen, een sounddecoder, maar daar hebben we het al over gehad.
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #28 Gepost op:
18 May 2014, 21:22:01 »
Tsja, ach, laat ie eerst maar eens goed rijden
Gelogd
Spoor 0 adept
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #29 Gepost op:
18 May 2014, 21:22:12 »
Zit er zoveel speling op dat de voorste kruk vóór het asmiddelpunt en de achterste achter het asmiddelpunt staat, of vertekend de foto?
Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
39
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing