Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Wat na de Blauwe Brabander?  (gelezen 22337 keer)

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #90 Gepost op: 30 May 2014, 19:49:03 »
Ik vraag me toch af wat meneer pulman wil bereiken?
Tot nu toe gooit hij alleen maar spreekwoordelijke knuppels in dito hoenderhokken.
Er mag niets bekend worden gemaakt maar waarom maakt hij dan wel dit draadje aan?
Als je toch geen info wilt delen zeg dan ook helemaal niets dan krijg ook niet dit soort discussies.
Ik vind dit hle verhaal een hoog baron van Muenchausen gehalte hebben.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 30 May 2014, 20:16:34 »
Ik vind dit het verhaal een hoog baron van Munchhausen gehalte hebben.

Mvg Rieks

En die reed toch maar mooi ff op een kanonskogel en uiteindelijk bleek alles waar te zijn ;D
Spoor 0 adept

dwem

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 31 May 2014, 11:21:51 »
Men wenst niet in te zien kennelijk dat het hier om een project gaat waarbij grote commerciële belangen spelen.
Omwille van die belangen zullen de partners (a) niet willen dat hun naam voortijdig bekend wordt en (b) wat er precies speelt.
Ik dacht dat John Simons duidelijk heeft gemaakt waarom zijn project niet in de museumvijver vist. Als je dat niet wilt inzien kan ik er ook niets aan doen. Culturele en lokale subsidiegevers komen in dit verhaal gewoon niet voor, want dit project voldoet niet aan hun criteria, namelijk behoud van erfgoed.

Dat ik ook niet blij ben op de manier waarop er tot nu toe is omgegaan met dit forum is een heel andere zaak.

Dirk

xanderspoor1

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 31 May 2014, 13:12:18 »
Medeforumgenoten,

als eerste moet ik bekennen dat ik het geheel met Dhr. Bender eens ben. Waarom neemt het Blauwe Brabander-team geen voorbeeld aan bijvoorbeeld het Brighton Atlantic project bij de Bluebell Railway: http://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/locos/atlantic/latest.html ? En ik vrees ook dat het project voor Nederland net een maatje te groot is... Waarom niet iets kleiners? Ik zou een Ezeltje bouwen... ideaal voor museumtrajecten als de SHM, SGB, of MBS en het is  een karakteristieke locomotief waar geen ander voorbeeld waar ter wereld ook van te vinden is.

En waar haalt het project een sleep rijtuigen vandaan? Of worden dat omgestickerde ex-DB rijtuigen?

Maar ik kan het mis hebben en dan hebben we in 2020 een complete mailtrein.

Alexander

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #94 Gepost op: 31 May 2014, 14:47:08 »

xanderspoor1

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 31 May 2014, 14:53:18 »
Ja, de rijtuigen zitten ook in het 'plan'.... enig idee hoe lang ze bezig geweest zijn bij de SGB met één ovalen ramen rijtuig? En dan een complete trein. Ik vrees dat we dat deze eeuw niet meer gaan meemaken!

Alexander

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 31 May 2014, 15:01:14 »
Er zou nog mogelijk nog wat oud NS spul rondzwerven in het Oostblok, maar of dat in een staat verkeert die restauratie zinvol maakt is de vraag.

Uiteindelijk is het grootste probleem voor de museum lijnen dat er hier nooit gelegenheid is geweest om een sloop depot totaal leeg te halen voordat de snijbrander erin ging. Dat hebben ze in Engeland beter gedaan in het verleden. Hier moeten we het doen met een paar tot schuur omgebouwde wagons die net op tijd ontdekt zijn.

xanderspoor1

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 31 May 2014, 15:08:40 »
En nog een praktisch probleem. Volgens mij zijn houten rijtuigen op hoofdlijnen min of meer verboden of in ieder geval onwenselijk bij snelheden boven 35 km/h.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 31 May 2014, 15:13:04 »
Men wenst niet in te zien kennelijk dat het hier om een project gaat waarbij grote commerciële belangen spelen.

Dat wil ik best inzien, maar dan moeten daar wel wat argumenten voor komen. Niet alleen maar 'omdat ik het zeg'.

Citaat
Omwille van die belangen zullen de partners (a) niet willen dat hun naam voortijdig bekend wordt en (b) wat er precies speelt.

En zolang dat zo blijft hecht ik net zo veel waarde aan die partners als aan de paashaas en eenhoorns. Schermen met partners waarvan het bestaan simpelweg niet aan te tonen is maakt het niet veel geloofwaardiger.

Citaat
Ik dacht dat John Simons duidelijk heeft gemaakt waarom zijn project niet in de museumvijver vist. Als je dat niet wilt inzien kan ik er ook niets aan doen.

Hij heeft helemaal niks duidelijk gemaakt, het is weer 'omdat ik het zeg'. Er val niks in te zien.

Citaat
Culturele en lokale subsidiegevers komen in dit verhaal gewoon niet voor, want dit project voldoet niet aan hun criteria, namelijk behoud van erfgoed.

Dat zou goed kunnen. Maar waarom dan proberen om mee te liften aan dat culturele hoofdstad gedoe? Dat laat toch echt de indruk achter dat men een culturele/lokale subsidie best zou willen. Maar als je vervolgens hard roept dat het helemaal niet nodig is maak je jezelf weer niet geloofwaardig.

Citaat
Dat ik ook niet blij ben op de manier waarop er tot nu toe is omgegaan met dit forum is een heel andere zaak.

Zijn we het toch nog ergens over eens ;)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #99 Gepost op: 31 May 2014, 15:37:34 »
Dat hebben ze in Engeland beter gedaan in het verleden.

Op het gevaar af veel te ver off topic te gaan: je noemt het verleden maar het ligt dichterbij dan het afschaffen van de stoom n Nederland natuurlijk. En "beter gedaan" suggereert alsof het een actief iets is geweest, om rijen stoomlocs neer te zetten waar museumorganisaties later naar hartelust konden rondneuzen en opkopen. Het is meer een kwestie van mazzel geweest. De diverse slopers hadden absoluut geen haast. Voeg daarnaast dat de kwantiteit aan afgevoerde stoomlocs in het Verenigd Koninkrijk dusdanig was, dat het letterlijk decennia kon duren voordat alles gesloopt was. Vergelijk dat eens met die schamele paar honderd stomers van de NS die in 15 jaar tijd stukje bij beetje naar de sloper gingen.

Met andere woorden, de situatie in NL en GB met elkaar vergelijken is appels en peren.

Eelco

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 31 May 2014, 20:40:30 »
Medeforumgenoten,

als eerste moet ik bekennen dat ik het geheel met Dhr. Bender eens ben. Waarom neemt het Blauwe Brabander-team geen voorbeeld aan bijvoorbeeld het Brighton Atlantic project bij de Bluebell Railway: http://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/locos/atlantic/latest.html ? En ik vrees ook dat het project voor Nederland net een maatje te groot is... Waarom niet iets kleiners? Ik zou een Ezeltje bouwen... ideaal voor museumtrajecten als de SHM, SGB, of MBS en het is  een karakteristieke locomotief waar geen ander voorbeeld waar ter wereld ook van te vinden is.

En waar haalt het project een sleep rijtuigen vandaan? Of worden dat omgestickerde ex-DB rijtuigen?

Maar ik kan het mis hebben en dan hebben we in 2020 een complete mailtrein.

Alexander

Kijk, daar zit 'm voor mij de kneep. Klein denken. Ezeltje, lokaalspoorlocje, geinig, grappig, klein dingetje, etc. Weer een locje wat met 35 km per uur over een lokaal lijntje tuft, daar hebben we er al hele hordes van, industriespoorlocjes, buitenlandse locjes, staatspoorwegen locjes, Nederlandse spoorwegen locjes, alles met tjes aan het eind. Die 6000, da's tenminste (voor ons doen) een volwassen loc, die blauwe Brabander, da's tenminste een volwassen loc. Niks maatje te groot, met de juiste mensen, de juiste locatie en een heleboel commitment te realiseren, net zo goed als een klein locje. Waarom moet alles toch altijd klein zijn? Tijd voor een intermuseale samenwerking om zowel de motorwagen van de TEE te herbouwen, een mooie hoofdspoorstoomloc met bijbehorende rijtuigen en dan de overige projecten op te pakken... Overigens, zo'n ding bouw je voor de komende honderd jaar (als het even mee zit minimaal), dus het lijkt me de moeite van een investering op alle fronten waard. History in the making zal ik maar zeggen... Alleen, denk nu eens groot. Ben dat kleine geneuzel een beetje zat zeg maar...
Spoor 0 adept

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 31 May 2014, 21:10:49 »
En nog een praktisch probleem. Volgens mij zijn houten rijtuigen op hoofdlijnen min of meer verboden of in ieder geval onwenselijk bij snelheden boven 35 km/h.
Je mist het punt dat men "replica's" wil bouwen met moderne techniek. Dus moderne wagenbakken die ongetwijfeld net zo voor 120 km/h zijn toegelaten als de loc. Aan ouwe meuk, zover die er nog is, heb je dus niks.

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 31 May 2014, 21:53:17 »
Het is meer een kwestie van mazzel geweest. De diverse slopers hadden absoluut geen haast.

ik dacht dat het meer bepaald 1 sloper was die bedacht dat hij die loks later wel weer voor meer kon verkopen. hij had een vooruitziende blik en zag het al aankomen dat opeens iedereen het jammer zou vinden dat er zo weinig bewaard was.

gr

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #103 Gepost op: 31 May 2014, 21:59:39 »
Neuh, niet helemaal. Want hij heeft zat locs gesloopt. Hij stond op het standpunt "handel is handel" en bewaren of slopen hing voor hem alleen af van de prijs. Zat weinig museaal besef achter, als ik me niet vergis.

Maar goed, off topic  ;)

Eelco

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 31 May 2014, 22:46:36 »
De sloper had behalve een flinke voorraad te slopen locs ook een flinke voorraad te slopen ertswagens.
De ertswagens waren eenvoudiger te slopen en dus eerder wat aan te verdienen, dus begon de sloper eerst met het slopen van de wagens.
Voordat dat afgerond was hadden al diverse liefhebbers diverse locs opgekocht  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein