Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Wat na de Blauwe Brabander?  (gelezen 22324 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Wat na de Blauwe Brabander?
« Gepost op: 13 May 2014, 19:31:49 »
Velen zullen typisch op zijn Nederlands denken "zorg eerst maar eens dat die er komt en kom dan maar eens terug".
De zaak ligt wel effe anders; de engineering van de "Blauwe" loopt op zijn eind en om het team bij elkaar te houden wordt nagedacht over "the "day after". Dit is bij soortgelijke gevallen in GB ook het geval.
Daarom de vraag: welke locomotief zouden jullie in de volgende categorieen gerealiseerd willen zien?
Ik heb deze vraag met opzet niet in een poll geplaatst omdat ik ook een op een integere manier geplaatste motivering wil zien.
Hoofdlijnmachines          lokaaltreinmachines(ook voor museumlijnen)    tram- en rangeermachines(ook museumlijnen)
6000                                   5400                                                            6900
6100                                   1200                                                            8200
3900 ( met NSM cyl blok)     7200                                                            LTM Garratt 51
2000 (verbeterd)                 5300
In het verleden zijn altijd uitgebreide beschouwingen opgevoerd wat erin in model in Neurenberg zou moeten verschijen. Nu hebben jullie de kans om een  "advies" 1:1 te geven.  Als er een serie niet genoemd is betekent dit dat we om verschillende reden hier niet op in kunnen gaan. dat geldt ook voor goederentreinmachines met een lage snelheid.
Ik ben benieuwd. Ik houd me even terzijde.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2014, 19:36:15 »
Het kan best zijn dat de engineering op zijn eind loopt, maar van de Blauwe Brabander is uberhaupt nog helemaal niks te zien. Ik denk echt dat gaan nadenken aan een vervolg vele stappen te ver is.

Maar goed, wie ben ik....

Ingaand op je lijstje: een 6000 zou ik aan de SGB laten. Waarom geen 1700 of een 7000?

Eelco

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #2 Gepost op: 13 May 2014, 19:41:31 »
Voor eens en altijd; goed lezen geldt ook voor jou. Vandaar mijn eerste zin.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2014, 19:44:13 »
Desalniettemin blijft mijn vraag staan  ;)

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2014, 19:48:37 »
De LTM 51, de enige Nederlandse Garratt, lijkt mij wel interessant.

m.vr.gr.
Gerard

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2014, 19:54:55 »
Als iemand vragen stelt omtrent een serie die niet genoemd is betekent dat er technische motieven of belangen van anderen aanwezig zijn om de serie buiten beschouwing te laten. De serie 6000 genoemd omdat recent meer details bekend zijn geraakt.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2014, 22:12:54 »
Ha Frank,

Nou heb ik 2 voorkeuren, mag dat ook? De NS 1700 is natuurlijk mooi, maar een okergele NS 3600 Zeppelin zou ook vooral fantastisch zijn (en wellicht utopisch, maar goed, je moet wat te wensen hebben he ;D).

Van het lijstje zou ik voor de 6100 gaan, bijzonder mooie loc.

Nou ja, my two (trains) cents ;D

Tom.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2014, 22:14:32 door Tomasso »
Spoor 0 adept

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2014, 22:16:11 »
Ik ga ook voor de NS1700 stoomloc.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2014, 22:20:48 »
5400

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2014, 22:30:42 »
6100
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2014, 22:41:46 »
Een 6100, want een tenderloc. Handiger in het gebruik (even hard rijden voor- en achteruit, hoewel: de voorraden water en kolen zijn mogelijk weer een probleem) en wellicht wat minder ambitieus dan een 3900. Vraag terzijde: wat te doen als een belangrijk deel van het net overgaat op ERTMS? Kan dat ook met stoom? Geen idee eigenlijk.
Groet, Frank

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2014, 22:53:05 »
Vraag terzijde: wat te doen als een belangrijk deel van het net overgaat op ERTMS? Kan dat ook met stoom? Geen idee eigenlijk.

Waarom niet? Het is een onafhankelijk systeem wat in moet kunnen grijpen (wat praktisch inhoud dat het op de TL moet zijn aangesloten om de rem te kunnen bedienen). Het kost dus wat ruimte in je cabine en hier en daar moet aparatuur geplaatst worden. Als je daar een beetje rekening mee houd gaat dat prima.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #12 Gepost op: 14 May 2014, 01:48:01 »
3900 ( met NSM cyl blok)
Helaas, dat is geen 3900-cilinderblok, maar een 6300 cilinderblok.
Groetjes,
Emiel

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #13 Gepost op: 14 May 2014, 08:32:30 »
Waarom nu weer aan een tractievoertuig? Zou het niet veel mooier zijn als er ook eens geld met het museummaterieel verdiend kan worden? Wat mij betreft wordt er daarom eerst eens nagedacht over wat er ACHTER die Blauwe Brabander zou passen, zodat er een mooie historische trein ontsaat waar ook commerciele ritten mee gereden kunnen worden.

En dan mag men gelijk ook gaan nadenken over een fraaie stam voor achter de 1201 en 1202, want dat ratjetoe wat er nu door het NSM ingezet wordt.....

En als men zin heeft in een heel ander techniekveld: denk dan eens aan een nieuwe motorwagen voor de NS DE-IV TEE. Maar dan wel dusdanig ingericht dat deze TEE in de toekomst zonder problemen ook naar het buitenland kan.

Jeroen

 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2014, 09:53:33 »
Helaas, dat is geen 3900-cilinderblok, maar een 6300 cilinderblok.

Dat is maar een klein detail natuurlijk, daar wordt natuurlijk wel wat omheen geëngineerd  ;)

Eelco