Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Wat na de Blauwe Brabander?  (gelezen 22324 keer)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #75 Gepost op: 29 May 2014, 22:25:09 »
Dan is het antwoord op de vraag van de TS al duidelijk vanaf (of vooraf  :P) het moment van posten;
http://www.nbdsproject.nl/na.htm dus een NS 4500 met de naam "baron van Breda"
Daar wist John. E. Frank. L Simons als voorzitter van de Stichting De Backer en Rueb Ervaring natuurlijk alles van.

Ben benieuwd naar de resultaten. Als het lukt is dit voor de jonge technici en de industrie een geweldige opsteker

Allie
« Laatst bewerkt op: 29 May 2014, 23:16:14 door Railroadtycoon. Reden: spelfout »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #76 Gepost op: 29 May 2014, 23:08:00 »
Ik vindt het wel een leuke ontwikkeling. Waarom niet als showcase? Mooi toch!? Als dat het doel is (showcase) en het levert ook nog wat leuks op, win-win zeg ik.  (y)
Ik ben het wel met Marc eens. Als je idd mensen wilt interesseren voor techniek, dan kun je beter de grote boze buitenwereld opzoeken.

Wel jammer dat de toonzetting vanuit "beide kampen" niet zo positief is. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar respecteer wel elkaars visie/standpunten/.... Nu de geest uit de fles is, denk ik dat het lastig is om een informatiestop in te lassen. Dat levert alleen maar het gegis op waar niemand iets mee opschiet en zorgt wellicht (lees: zeer waarschijnlijk) voor een negatief imago voor dit leuke project. En dat zou ik betreuren.
En dromen? Och, zijn er niet veel dingen met een droom begonnen?  ;)

Lekker doorbouwen dus!  (y)

Gr.

Edsko

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #77 Gepost op: 29 May 2014, 23:11:09 »
Het probleem met het soort dromen als deze, is dat die best wel eens negatieve gevolgen zouden kunnen hebben voor de diverse museumorganisaties.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #78 Gepost op: 29 May 2014, 23:29:09 »
Ik kan me geen investeerder, industrie of ontwikkelaar voorstellen die op dergelijke vage gronden een stoomlocomotief zou bouwen onder strikte geheimhouding als leerproject.Het klinkt als een prachtig verhaal om fondsen te werven op een manier die niet openbaar gemaakt wordt, dus liever geen gerichte vragen stellen.. en dan nogmaals stellig afgeven op fora in het algemeen terwijl je daarmee  het project alle sympathie ontneemt. Dan terloops alle vormen van museale belangstelling bij voorbaat minachten? Dan sluit je bij voorbaat uit dat je eindprodukt, als het ooit gebouwd zou worden, van toegevoegde waarde is. Ik vind het geen geloofwaardig verhaal.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2014, 23:45:17 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 30 May 2014, 00:12:19 »
Het probleem met het soort dromen als deze, is dat die best wel eens negatieve gevolgen zouden kunnen hebben voor de diverse museumorganisaties.
Die mening deel ik zeker met je.

Want hoe je het went of keert, als je een stoomlokomotief bouwt, dan ben je in de ogen van Jan met de pet met 'ouwe meuk' bezig die in een museum thuis lijkt te horen.

Mede daarom vraag ik me ook af, als je dat nou juist niet mee geassocieerd wilt worden en juist wat wilt bouwen met nieuwe hedendaagse technieken, waarom dat dan juist in de basis baseren op een aloude, verouderde en eigenlijk verlaten techniekvorm die alle schijn oproept alleen nog in een museum voor te komen ?

Het klinkt een beetje als de gloeilamp opnieuw willen uitvinden terwijl iedereen een spaarlamp in huis heeft?

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 30 May 2014, 08:50:33 »

Dat snap ik niet helemaal. Wat bedoel je precies?

Gr

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #81 Gepost op: 30 May 2014, 09:30:28 »
Dat NBDS project voorziet op termijn in de reconstructie van een mailtrein. Stel nu de mensen of de persoon achter het NBDS project bij allerhande geldschieters aan het leuren zijn geweest, mooie praatjes hebben verkocht, indrukwekkende presentaties hebben gehouden en een aantal grote investeerders aan zich hebben weten te binden waarna er uiteindelijk niks van de grond komt behalve een goedkoop ingekocht voorraadje onderdelen. Zeg maar het FStM scenario al over again.

Wat denk je dan dat er gebeurt als bijvoorbeeld de VSM daarna met hun uitgewerkte plannen voor de restauratie en inzet van hun bolkoppenstam aan komt zetten bij mogelijke investeerders? Die bedenken zich wel drie keer voor ze zich opnieuw aan een dergelijk project binden, terwijl je juist van een museum als de VSM kunt verwachten dat die wel een fraai stuk werk kunnen presenteren...

Dat bedoel ik met mogelijk negatieve gevolgen voor museumorganisaties.

Eelco

Frits-Kapt

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 30 May 2014, 11:32:05 »
Die mening deel ik zeker met je.

Want hoe je het went of keert, als je een stoomlokomotief bouwt, dan ben je in de ogen van Jan met de pet met 'ouwe meuk' bezig die in een museum thuis lijkt te horen.

Mede daarom vraag ik me ook af, als je dat nou juist niet mee geassocieerd wilt worden en juist wat wilt bouwen met nieuwe hedendaagse technieken, waarom dat dan juist in de basis baseren op een aloude, verouderde en eigenlijk verlaten techniekvorm die alle schijn oproept alleen nog in een museum voor te komen ?

Het klinkt een beetje als de gloeilamp opnieuw willen uitvinden terwijl iedereen een spaarlamp in huis heeft?

In de jaren 80 werden er voc schepen herbouwd.
Het publiek had het toen ook niet over ouwe meuk, maar mensen weer ambachtelijk leren werken.
Wat dat betreft kan dit project daar denk ik een goed uithangbord voor zijn.
Ben daarom wel benieuwd wat voor een bedrijven of instellingen er achter dit project zit.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #83 Gepost op: 30 May 2014, 11:33:51 »
Alleen gaat het in het geval van de Blauwe Brabander niet om ambachtelijk, maar om innovatie en moderne techniek.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #84 Gepost op: 30 May 2014, 11:40:30 »
En was er een heel circus opgetuigd rond die VOC-schepen:
Er was een bezoekerscentrum, en iedereen die belangstelling had werd uitdrukkelijk uitgenodigd om te komen kijken. Een van de sterke punten van dat project was de goede PR.

Dat is ook wat vergelijkbare projecten die succesvol zijn gemeen hebben: Goede PR, waardoor discussies als deze niet gevoerd hoeven te worden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Jigsaw

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 30 May 2014, 13:58:31 »
Alleen hebben discussies op zich geen invloed op het eindresultaat, een ondoordacht plan wel. En laten we er vanuit gaan dat dit achter de schermen goed in elkaar wordt gestoken.

dwem

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 30 May 2014, 14:15:50 »
Ik krijg de indruk dat velen de boodschap van John Simons niet begrepen hebben (of niet willen begrijpen).

Het project wil dus niets met de museumwereld te maken hebben en wel vooral vanwege de eisen die de deelnemers/sponsors aan het projectstellen.

Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar het is wel een feit. We leven in een vrij land.

De gevraagde openheid is er nu en dat zou moeten worden gewaardeerd, ook al is het niet het antwoord dat er velen hier graag zouden horen. Jammer maar helaas.

Dit project schaduwt zich dus niet aan Tornado, heeft geen enkele overrenkomst met het Friese debacle en is geen bedreiging voor de financiering van de Zeeuwse 6000, of de stam Plan D rijtuigen van de VSM.

Ik laat even in het midden wat ik vind van dit alles en van de wijze waarop de info verschaffing tot voor kort verliep.
Maar de gevraagde informatie is nu behoorlijk uitvoerig gegeven.
En, om de Rijdende Rechter te citeren: leuk of niet leuk "Daar zult u het mee moeten doen".

Dirk

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 30 May 2014, 14:39:55 »
Ik krijg de indruk dat velen de boodschap van John Simons niet begrepen hebben (of niet willen begrijpen).

Het project wil dus niets met de museumwereld te maken hebben en wel vooral vanwege de eisen die de deelnemers/sponsors aan het projectstellen.

Wanneer je een replica van een stoom locomotief gaat bouwen zit je weldegelijk in hetzelfde vaarwater als de museum wereld.
Of je dat nu wilt of niet.
Voor de overheids ambtenaren ben je gewoon de zoveelste fanatiekeling die met zijn stoomlokje op de hoofdbaan 'treintje' wil spelen.

Citaat
Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar het is wel een feit. We leven in een vrij land.

De gevraagde openheid is er nu en dat zou moeten worden gewaardeerd, ook al is het niet het antwoord dat er velen hier graag zouden horen. Jammer maar helaas.

Heb ik wat gemist?
Waar/wat voor openheid is er dan gegeven? In ieder geval niet op de nbds website, die is nog altijd niet duidelijk.
Er wordt gesproken over 'partners', welke zijn dit dan?
Er worden allerhande evenementen en projecten genoemd waar de locomotief een rol zou kunnen spelen, maar elke keer staat er ook bij dat als het niet door gaat de locomotief er in 2018 toch zal komen....

Of was het begin van de thread de openheid? Want dan is de huidige status dus grofweg: 'we hebben een locje getekend, en gaan vrolijk door met het tekenen van de volgende'.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 30 May 2014, 14:43:42 »
Dat hij geen gelijk krijgt van de meesten hier wil niet zeggen dat we de boodschap niet begrijpen. Of andersom; als je geen gelijk krijgt is het niet heel chique om te roepen dat de andere partij "je niet begrijpt".

Citaat
De gevraagde openheid is er nu en dat zou moeten worden gewaardeerd, ook al is het niet het antwoord dat er velen hier graag zouden horen
De openheid bestaat voornamelijk uit de melding dat er geen openheid komt...  :-\

Citaat
Lastige daarbij is dat je door het simpele feit dát je een stoomloc bouwt in het vaarwater daarvan terecht komt en hengelt in de vijver van potentiële sponsoren. Je kunt het dus wel los van enige museum- of hobbyorganisatie doen maar je begeeft je automatisch op hun terrein.

Mij maakt het niet zoveel uit als er in het diepste geheim ergens in een Brabants schuurtje een loc in elkaar wordt gesleuteld maar zoek de publiciteit dan niet op. Daar wringt voor mij de schoen. Zodra mensen enthousiast dreigen te worden en wat vragen stellen wordt de boot afgehouden en begint een vaag schimmenspel. Hou het project dan helemaal intern en rol ergens in 2018 een loc de baan op (suprise  ;D).

No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #89 Gepost op: 30 May 2014, 17:45:14 »
ja, dit is gewoon het insiders-neurenbergdraadjes-"en er komt nog veel meer knipoogknipoog kijk mij interessant zijn en ik zeg lekker niks"-posten maar dan met een 1:1-loc dus. lekker boeiend, we zien wel wat er komt...