Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 18:04:20
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:48:12
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:35:44
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Boertje
Vandaag om 16:58:51
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Boertje
Vandaag om 16:52:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:43:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
  

Auteur Topic: Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie  (gelezen 10430 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.

Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder  ::)

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
en bovendien minder flexibel denk ik.

gr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.

Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder  ::)

Groeten Martijn
Je spaart nu het aanleggen van bovenleiding van 90% van het traject uit, en dat kost normaal juist een knap kapitaal...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8776
  • May your coffee kick in before reality does.
Zou dat over de afschrijfperiode niet reuze meevallen?

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Maar die accu's in die treinen zijn ook niet goedkoop. En zo'n accu trein zal dus waarschijnlijk meer kosten dan eentje die draad nodig heeft.

Ik zie er zelf het nut niet van om en bovenleiding op de stations en daartussen accu's.
Ik heb ook ergens gelezen dat ze bussen op accu's op de hallte snel bijladen met een lasergestuurde arm aan een paal boven de weg. Komt een beetje neer op dit idee alleen dan trekt die bus gewoon op op dr stroom in de accu's.

Groeten martijn

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Besparing aan bovenleiding valt ook tegen denk ik. Op de vrije baan liggen maar twee sporen, terwijl op een emplacemnet er toch een paar meer naast elkaar liggen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...
Of bij elk station een (super)snellaad punt dat in 3 minuten vol knalt  (y) (fantasie!)
Goedkoper doen is niet altijd beter, en laat staan comfort en al die aanpassingen, waarom hebben ze dan bijv in het verleden niet alles voorzien van bovenleiding, dan waren de dieseltreinstellen nooit nodig geweest, want de meeste trajecten hebben inmiddels bovenleiding wat eerst niet zo was.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Op druk bereden trajecten is bovenleiding het goedkoopst. Als het wat minder druk wordt komt op een gegeven moment dieseltractie in beeld. Echter diesel wordt ook iedere keer duurder, dus zullen daar alternatieven voor gezocht moeten worden. De oude batterij techniek is een alternatief. Je zou ook op het station een ketel water aan de kook kunnen brengen e flink wat stoom verzamelen en dan naar het volgende station rijden. Dit kan je dan weer herhalen  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Ik denk dat accu's in treinen ten opzichte van een bovenleiding toch wel goedkoper is in normale omstandigheden. Accutreinstellen rijden al sinds de tijd van de Pruisische spoorwegen. Het ligt ook aan de situatie ter plekke waar je voor kiest.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...

Vergt geen onderhoud en kan volledig worden gerecycled in nieuwe accu's. Ik vraag me af of 'goed onderhoud' van bovenleiding goedkoper is.
Een belangrijk verschil lijkt me dat de accutechniek zich nog razendsnel ontwikkelt, terwijl bovenleiding wel zo'n beetje is uitontwikkeld. Als de accucapaciteit zich blijft ontwikkelen zoals dat de laatste 30 jaar is gebeurd, dan wordt accuvoeding van treinen en auto's interessanter.

Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair. Dat had toen te maken met de onbetrouwbaarheid van de toenmalige verbrandingsmotoren. De Amsterdamse GGD had bijvoorbeeld ambulances met accu's. Wel zo prettig dat een ambulance zonder meer start.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Heeft nu echt niemand door dat dit een "briljant idee" is van een jonge ingenieur die zijn werkgever op een gekunstelde manier een extraatje wil laten verdienen aan niet-geëlektrificeerde spoorlijnen?

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Natuurlijk wel. Edison had een heel bedrijf dat op dat uitgangspunt was gebaseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair.
En véél later nog, de bekende melkboeren en SRV-mannen met hun Spijkstaal wagens. Waren ooit een normaal verschijnsel in het straatbeeld.
No dress rehearsel, this is our life.