Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:17:35
Stalen rijtuigen van NS door Olaf
Vandaag om 12:12:39
Klompentrein door Menno 1846
Vandaag om 12:12:09
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:09:40
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 12:03:30
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door FritsT
Vandaag om 11:58:10
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:24:47
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 10:36:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:40:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:54:47
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59

Auteur Topic: Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie  (gelezen 10423 keer)

ivanzon

• Offline Offline
Je kan ook methode bierfiets gebruiken voor het opwinden van de veer. Zijn je passagiers ook nog nuttig bezig onderweg.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
Ik heb al eens eerder iets gelezen over deze batterijtrein.

Deze techniek wordt nu op heel kleine schaal toegepast in Mannheim, waar trams op een bepaald plein 500 meter bovenleidingloos kunnen rijden.

Een m.i. zeer groot nadeel van de huidige stand van deze techniek is, dat de treinen bovenleiding nodig hebben om op te kunnen trekken. Geen probleem bij de stations, maar wat als de trein onbedoeld buiten een station tot stilstand komt?
Heußenstein : HO, DB 1957

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Wat bedoel je. Ik zie geen verschil tussen in of buiten het station, anders dan da er sneller hulp is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ivanzon

• Offline Offline
In Sevilla rijden de trams zonder bovenleiding rond de kerk, rest van het traject zit er wel bovenleiding op. En ze kunnen gewoon optrekken op accu mode, want er zitten een of twee stations in de bovenleiding loze sectie.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

dwem

• Offline Offline
Een m.i. zeer groot nadeel van de huidige stand van deze techniek is, dat de treinen bovenleiding nodig hebben om op te kunnen trekken. Geen probleem bij de stations, maar wat als de trein onbedoeld buiten een station tot stilstand komt?

Hoe kom je daar nu bij?
Accutreinen hebben een lang verleden en zijn uiterst betrouwbaar.
Er zijn inderdaad systemen die het gebruik van accu en bovenleiding combineren, maar daar hebben we het hier niet over.

Dirk

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
@ Dirk;
Wat ik heb gelezen is het volgende:
De provincie Gelderland voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar het gebruik van accutreinen, die gebruik maken van partiële bovenleiding. Dit zou voortborduren op het systeem wat nu in Mannheim wordt gebruikt. Een ingenieursbureau die hierbij betrokken is, gaf erbij aan dat de accu's op de stations worden opgeladen d.m.v. bovenleiding, en dat de bovenleiding ook benodigd is om vanuit stilstand op snelheid te komen.

Dit is het concept waar nu, in Nederland in ieder geval ook in Groningen en Overijssel, de haalbaarheid van wordt onderzocht.

Recent verscheen daarvan nog een publicatie:
http://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Brief/2014-18095_bijlage_4.pdf

(deze publicatie had ik niet eerder gelezen, ik moet zeggen dat dit er beter uitziet dan bij de eerdere plannen).

@ Gerard,
Wat ik bedoel is het volgende. Ik lees bijvoorbeeld
Citaat
Het versnellen van de trein, waarbij de meeste energie gevraagd wordt, gebeurt
onder de draad. Bij het rijden met een constante snelheid ontvangt de trein elektrische energie
uit de accu’s aan boord van de trein

en, uit de krant:
Citaat
De ingenieur wil dezelfde techniek toepassen als in elektrische auto's. Wanneer de trein remt wordt elektriciteit opgewekt die in de batterijen wordt opgeslagen. Alleen bij het optrekken heb je bovenleidingen nodig.

Wat ik me dan afvraag: wat gebeurt er als de trein op een bovenleidingloosgedeelte moet stoppen? In Nederland geen ondenkbaar scenario...

groeten Simon

Heußenstein : HO, DB 1957

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Wat ik me dan afvraag: wat gebeurt er als de trein op een bovenleidingloosgedeelte moet stoppen? In Nederland geen ondenkbaar scenario...

Waarschijnlijk kunnen ze dan heel rustig optrekken en daarna door sukkelen naar het dichsbijzijnde stukje waslijn.

dwem

• Offline Offline
Bij dat alles begrijp ik niet dat we niet overgaan op een 100% accuoplossing.
De techniek is meer dan vertrouwd sinds ongeveer 1900, je bespaart je de kosten van aanleg en onderhoud van "partiële bovenleiding" en het opladen kan op enkele centrale punten gebeuren zoals Arnhem Berg, Zutphen, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, etc., zonder stukjes bovenleiding. Bovendien is daar al draad beschikbaar.
Dat snel optrekken met accu's niet werkt is ook een fabeltje zoals de Duitse ervaring toont.

Maar ja, met een 100% accu oplossing zit er geen werk aan voor Strukton, niet waar  .......

Dirk

gvandersel

• Offline Offline
Een accu opladen duurt nog steeds erg lang. Ik kan me voorstellen, dat je dus af en toe als daar gelegenheid voor is, de accu tussendoor wilt bijladen. Bij het optrekken trekt een trein niet meer zoals vroeger veel stroom. Met choppersturingen zit het maximum aan stroom vaak bij 70 km/h. En zoals ik het nu begrijp is er dan geen bovenleiding.

Groet,

Gerard van der Sel.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Wat betreft snel accelereren: ja dat kan met elektro motoren inderdaad heel goed. Die kunnen namelijk een groot koppel genereren bij stilstand. (Iets waar een verbrandingsmotor moeilijkheden mee heeft en ook de reden dat je daar truken moet uithalen zoals een koppeling met versnellingen of een motor-generator paar zoals bij diesl elektrisch).

Maar je hebt nog altijd last van simpele natuurkunde regeltjes: F = M x a
En in een motor is de kracht (of eigenlijk koppel) vrijwel direct terug te zien in de stroom.
Bij bovenleiding kun je kiloamperes trekken zonder veel problemen, maar kunnen je accus dat ook?
Het lijkt erop dat men bij deze proef juist een kleine hoevelheid accus wil inbouwen, en dan zou de maximale stroom wel eens tegen kunnen vallen.

Behalve aan acceleratie raak je ook kwijt aan het tegengaan van verliezen (wind, lagers, rolweerstand), maar die zijn vrij klein.
Als de maximale stroom nu bij 70km/h zit, zal dat waarschijnlijk liggen aan het feit dat men dan het meeste accelereert. (Of de chopper is om een andere reden daar zeer efficient en men vind dat nu niet erg)

De wind verliezen worden hoger met de snelheid, dus constant rijden bij hoge snelheid kost uiteindeijk meer stroom dan constant rijden bij een lagere snelheid.

Moderne schakelende voedingen zorgen ervoor dat je geen onnodige verliezen hoeft te hebben in bijvoorbeeld weerstanden op het dak, maar beter dan de ideale natuurkunde wordt het niet.

Dus om met een beperkte accu lading zo ver mogelijk te komen zul je:
-Snel op moeten trekken, maar niet harder dan de maximale stroom toelaat.
-Constant gaan rijden op een snelheid waar wind weerstand nog niet te dominant wordt.

PD5CL

• Offline Offline
  • @PI4VAD
    • A 12
Helemaal mee eens :)

zon en wind energie hebben naar mijn inziens de toekomst, maar inderdaad het batterij probleem ???
Zolang dat nog niet goed onder de knie is, is er geen of weinig toekomst voor..,dat zie je nu met die electrische autootjes, wel een auto met twee stekkers, maar geen openbare oplaad punten..,mede ook tegengehouden door de olie maffia.
Ik hoop voor de toekomst van onze kinderen dat er snel een doorbraak in deze problematiek komt...
Ham Radio & Trains :)

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Ik denk dat het met de elektrische auto juist wel mee valt.
Je moet hem echter wel goed inzetten.
Om met de sleurhut naar zuid frankrijk te tuffen is het niet echt de juiste wagen....
Maar al bedrijfsauto (mits je bedrijf in de buurt werk doet), of voor zo'n beetje alles wat nu typisch met de tweede auto gedaan wordt kan het al prima.

De elektrische auto is nu op het punt waar een aantal jaren terug de elektrische fiets was. Had je toen voorspelt dat een flink deel van de bevolking (niet alleen de oudjes) zijn fiets 's avonds aan de lader zou hangen dan was je voor gek uitgemaakt.

Met de elektrische auto komt het wel goed, maar voor de trein blijft het wat geks....
De bewegingsvrijheid van een trein is veel kleiner vergeleken met met de auto.
De vrijheid die een batterij geeft heb je niet nodig omdat het relatief goedkoop is om overal een waslijn op te hangen. (De onderstations zijn relatief duur, maar die heb je voor dit plan toch al nodig om elke halte te voorzien van bovenleiding)
Als die batterij trein per ongeluk een groot succes wordt, dan zul je voor elke capaciteits uitbereiding flink moeten investeren in plaats van eenmalig voor de hele lijn.

gvandersel

• Offline Offline
Grappig dat je zegt dat de trein vreemd is. Terwijl je aangeeft dat enige jaren geleden de fiets vreemd was en nu redelijk geaccepteerd. Zou de trein niet dezelfde weg kunnen gaan?

Groet,

Gerard van der Sel.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Wat betreft acceptatie wel.
Bij de auto is dat nog het grootste probleem, de business case voor lokaal gebruik is rond, maar men wil niet 'want hij kan niet naar zuid-frankrijk'.

Bij deze batterij treinen vraag ik me af of ze de business case wel rond krijgen. Ze willen eigenlijk alles (stukkie bovenleiding, stukkie batterij) maar niks helemaal.

Je zou gelijk kunnen hebben, en dan ben ik in mijn eigen valkuil gestapt.... maar ik denk het niet.
Acceptatie is voor mij geen probleem: de duitse railbussen die volledig op batterij reden, en 's avonds gewoon netjes opgeladen werden vind ik prachtig. En als je niet aan electrificatie wilt is dat volgens mij een veel betere oplossing.

gvandersel

• Offline Offline
Wat is voor een willekeurige reiziger het verschil tussen een volledige accutrein en dit concept.