Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
19 December 2025, 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 December 2025, 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
19 December 2025, 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
19 December 2025, 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
19 December 2025, 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
19 December 2025, 11:36:29
  

Auteur Topic: Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie  (gelezen 10840 keer)


V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
    • Richie's homepage
Zijn dunne spoorlijnen smalspoorlijnen? ;D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Ik kende de batterijtrein van Lego al.  ;D Waar moet in dit treinstel de platte 4,5 volt batterij(en) geplaatst worden?
Maar goed, nu serieus een goed alternatief voor elektrificeren.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2014, 12:28:49 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Ze hebben Google translate gebruikt denk ik....  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
.... Mijn eerste gedachte was: Kennen we dat niet al van de duitse spoorwegen uit de jaren 50 - 60? De bekende accu-boemels? De ETA150 / BR515, ETA 176 / BR517 en zijn/haar varianten?  ::)

Goed, even verder gelezen en ook dit bericht, 6 mei jongstlede, uit de Gelderlander gevonden. Het blijkt ook over de hybride treinen te gaan. Die variant kennen we ook al bij trams, o.a. de Tram van Nice heeft een mogelijkheid om stukken zonder bovenleiding te rijden.

Het is interessant om te zien dat "oude" ideeën toch weer boven komen drijven en door ontwikkeld worden. De ontwikkelingen zijn er in ieder geval. Geeft de modelspoorders, in de toekomst, een valide reden om zonder bovenleiding te rijden en toch een pantograaf op het treinstel te hebben  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.

Het opladen van accu's kan alleen als er in een centrale energie is opgewekt.
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.
Over het algemeen zijn energiecentrales CO2 uitwerpers van de allergrootste orde.

Maar goed ook hier heeft de milieu lobby weer een punt gescoord.
Dat hadden ze al met de absoluut onpractische electrische auto's, dus deze potentiele misser kan er ook nog wel bij.

We worden besodemieterd waar we bij staan.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Batterijtreinen is gewoon een slechte vertaling van het Engelse battery trains.
in het Nederlands spreken we van accutreinen.

Die techniek is helemaal niet nieuw, de ZHESM had in 1908 al twee accurangeerlocs om in de werkplaats Leidschendam het materieel de bovenleidingloze loods in te duwen (en er weer uit te trekken uiteraard). Later kwamen er nog twee bij (later NS 81-84).

In Duitsland bestaat grote ervaring met accutreinstellen. Al vóór 1914 hadden de Pruisische spoorwegen er al een aardig aantal in dienst (tweerijtuigstellen met de accu's in een prominente neus -- Bauart Wittfeld), tussen de oorlogen ging de Reichsbahn er mee door en in de jaren vijftig bouwde de DB er nog de nodige bij van de Baureihe ETA 150 en ETA 176, later 515 en 517. Ze kwamen een aantal jaren dagelijks in Maastricht.

En tenslotte: al rond 1900 reed de HTM met accu-motorrijtuigen tussen Den Haag (Plein) en Scheveningen Kurhaus langs de Nieuwe Parklaan (nu lijn 9).

Niks geen nieuw Ei van Columbus dus.

Dirk

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
De accuboemels weet ik nog wel.  DB 515 is een bekend fenomeen geweest. In de jaren negentig was er op de Duitse televisie nog een documentaire over. Ook kent iedereen dat bekende Liliputmodel van de Pruissische spoorwegen. Ik geloof dat de accu's hergebruikt zijn in de 515. Tenminste daar meldde de documentaire iets over.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2014, 15:56:53 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
@PietB.... Helemaal onzin is het niet... Die accu techniek heeft zich toch al bewezen in het verleden. Juist goed dat men dit verder ontwikkeld. Kijk naar steden waar ze dit al voor trams hebben. Ik spotte vorig jaar in Wenen ook accu bussen. Deze kunnen zich voeden via een stroomafnemer op een centraal punt en dan gewoon rondjes rijden door de oude binnennstad.
Door geen materialen nodig te hebben tbv de bovenleiding spaar je ook weer veel uit. En wat is het verlies wel niet van spanning in een lange koperdraad?
Heb zelf ook een tijd in een Prius gereden en daarmee haalde ik met twee vingers in de neus een gebruik van 1:17,5. In de bergen van Oostenrijk zelfs 1:20,5. En dat met zo'n zware benzine auto die ook nog 'ns zwaar bepakt was.... En ik ben geen zuinige rijder....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22759
Zelfs elektrische auto's zijn niet nieuw. Ruim 100 jaar geleden had elektrische aandrijving vaak de voorkeur boven de nog onbetrouwbare verbrandingsmotoren. Om die reden had de gemeente Amsterdam elektrische ambulances: geen startproblemen (toch lastig als iemand snel naar een ziekenhuis moet) en een beperkte actieradius boeide niet erg in de stad.

Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.

Dat staat er dan ook niet. Er staat dat elektrisch rijden groener kan zijn dan diesel (met een hoop mitsen en maren die ook worden genoemd) en dat accutreinen elektrisch rijden op minder drukke lijnen mogelijk maakt. Dat is alles.
Het hangt er onder andere maar vanaf hoe de elektriciteit wordt opgewekt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.
Als je het vergelijkt met het rendement van een dieselmotor, dan valt het nogal mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
(reactie op Piet)

Het is maar net wat je wilt:
Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.

Jeroen

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Hmm..

Zouden de onderzoeker hier iik aan gerekend hebben?

http://www.parrypeoplemovers.com/

In Engeland doen ze al een paar jaar zeer betrouwbaar dienst en hebben een onrendabele lijn weer rendabel gemaakt..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Als je het vergelijkt met het rendement van een dieselmotor, dan valt het nogal mee.
Een moderne diesel haalt 70% Klaas.
Ook niet werelds maar wat zal het rendement van een kolen gestookte centrale zijn? En we hebben bijna geen andere. Als je daar 33% mee haalt ben je spekkoper en dan de uitstoot.
Die mi. bij de verbruiker zou moeten meetellen.

Heb zelf ook een tijd in een Prius gereden en daarmee haalde ik met twee vingers in de neus een gebruik van 1:17,5. In de bergen van Oostenrijk zelfs 1:20,5. En dat met zo'n zware benzine auto die ook nog 'ns zwaar bepakt was.... En ik ben geen zuinige rijder....
Ja maar dat is een hybride Chris, die bedoel ik niet. Ik heb het over full electric autos.
Die zijn niet practisch, vind ik.

Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.
Zit wat in in je redenering, maar die centrales hadden we al en die zullen nu en niet alleen in theorie, harder moeten werken om de accu's op te laden.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.
Ik wel.

Citaat
Het opladen van accu's kan alleen als er in een centrale energie is opgewekt.
Die centrale kan ook een windmolen of een zonnepanneel zijn.

Citaat
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.

Een verbrandingsmotor is nog veel erger. En daar kun je de energie maar 1x gebruiken.
Met een accu kun je bij het remmen weer wat terug winnen en het nog een keer gebruiken. Hierdoor komt het rendement zelfs nog wat hoger.

Citaat
Over het algemeen zijn energiecentrales CO2 uitwerpers van de allergrootste orde.

Zoals ik al zij, het hoeft geen centrale te zijn.
Maar zelfs als het een centrale is dan moet je wel even rekening houden met de schaalgrote.
Het is veel makkelijker om een grote centrale efficienter te maken.
Ook kun je fijnstof veel makkelijker filteren op 1 plek (en ook nog eens uit de buurt van woningen)

Citaat
Maar goed ook hier heeft de milieu lobby weer een punt gescoord.
Dat hadden ze al met de absoluut onpractische electrische auto's, dus deze potentiele misser kan er ook nog wel bij.

We worden besodemieterd waar we bij staan.

Nee hoor.
Electrische auto's kunnen best praktisch zijn. Zeker niet voor alle situaties, maar typisch woon-werk verkeer over niet al te lange afstanden kan er prima mee.