Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hasenwald
Vandaag om 15:11:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
Programmeren cv door Ronald Halma
Vandaag om 15:04:27
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22

Auteur Topic: Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie  (gelezen 10174 keer)

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
Zijn dunne spoorlijnen smalspoorlijnen? ;D

zuylen

• Offline Offline
Ik kende de batterijtrein van Lego al.  ;D Waar moet in dit treinstel de platte 4,5 volt batterij(en) geplaatst worden?
Maar goed, nu serieus een goed alternatief voor elektrificeren.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2014, 12:28:49 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Ze hebben Google translate gebruikt denk ik....  ;D
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
.... Mijn eerste gedachte was: Kennen we dat niet al van de duitse spoorwegen uit de jaren 50 - 60? De bekende accu-boemels? De ETA150 / BR515, ETA 176 / BR517 en zijn/haar varianten?  ::)

Goed, even verder gelezen en ook dit bericht, 6 mei jongstlede, uit de Gelderlander gevonden. Het blijkt ook over de hybride treinen te gaan. Die variant kennen we ook al bij trams, o.a. de Tram van Nice heeft een mogelijkheid om stukken zonder bovenleiding te rijden.

Het is interessant om te zien dat "oude" ideeën toch weer boven komen drijven en door ontwikkeld worden. De ontwikkelingen zijn er in ieder geval. Geeft de modelspoorders, in de toekomst, een valide reden om zonder bovenleiding te rijden en toch een pantograaf op het treinstel te hebben  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.

Het opladen van accu's kan alleen als er in een centrale energie is opgewekt.
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.
Over het algemeen zijn energiecentrales CO2 uitwerpers van de allergrootste orde.

Maar goed ook hier heeft de milieu lobby weer een punt gescoord.
Dat hadden ze al met de absoluut onpractische electrische auto's, dus deze potentiele misser kan er ook nog wel bij.

We worden besodemieterd waar we bij staan.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

dwem

• Offline Offline
Batterijtreinen is gewoon een slechte vertaling van het Engelse battery trains.
in het Nederlands spreken we van accutreinen.

Die techniek is helemaal niet nieuw, de ZHESM had in 1908 al twee accurangeerlocs om in de werkplaats Leidschendam het materieel de bovenleidingloze loods in te duwen (en er weer uit te trekken uiteraard). Later kwamen er nog twee bij (later NS 81-84).

In Duitsland bestaat grote ervaring met accutreinstellen. Al vóór 1914 hadden de Pruisische spoorwegen er al een aardig aantal in dienst (tweerijtuigstellen met de accu's in een prominente neus -- Bauart Wittfeld), tussen de oorlogen ging de Reichsbahn er mee door en in de jaren vijftig bouwde de DB er nog de nodige bij van de Baureihe ETA 150 en ETA 176, later 515 en 517. Ze kwamen een aantal jaren dagelijks in Maastricht.

En tenslotte: al rond 1900 reed de HTM met accu-motorrijtuigen tussen Den Haag (Plein) en Scheveningen Kurhaus langs de Nieuwe Parklaan (nu lijn 9).

Niks geen nieuw Ei van Columbus dus.

Dirk

zuylen

• Offline Offline
De accuboemels weet ik nog wel.  DB 515 is een bekend fenomeen geweest. In de jaren negentig was er op de Duitse televisie nog een documentaire over. Ook kent iedereen dat bekende Liliputmodel van de Pruissische spoorwegen. Ik geloof dat de accu's hergebruikt zijn in de 515. Tenminste daar meldde de documentaire iets over.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2014, 15:56:53 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
@PietB.... Helemaal onzin is het niet... Die accu techniek heeft zich toch al bewezen in het verleden. Juist goed dat men dit verder ontwikkeld. Kijk naar steden waar ze dit al voor trams hebben. Ik spotte vorig jaar in Wenen ook accu bussen. Deze kunnen zich voeden via een stroomafnemer op een centraal punt en dan gewoon rondjes rijden door de oude binnennstad.
Door geen materialen nodig te hebben tbv de bovenleiding spaar je ook weer veel uit. En wat is het verlies wel niet van spanning in een lange koperdraad?
Heb zelf ook een tijd in een Prius gereden en daarmee haalde ik met twee vingers in de neus een gebruik van 1:17,5. In de bergen van Oostenrijk zelfs 1:20,5. En dat met zo'n zware benzine auto die ook nog 'ns zwaar bepakt was.... En ik ben geen zuinige rijder....

henk

• Offline Offline
Zelfs elektrische auto's zijn niet nieuw. Ruim 100 jaar geleden had elektrische aandrijving vaak de voorkeur boven de nog onbetrouwbare verbrandingsmotoren. Om die reden had de gemeente Amsterdam elektrische ambulances: geen startproblemen (toch lastig als iemand snel naar een ziekenhuis moet) en een beperkte actieradius boeide niet erg in de stad.

Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.

Dat staat er dan ook niet. Er staat dat elektrisch rijden groener kan zijn dan diesel (met een hoop mitsen en maren die ook worden genoemd) en dat accutreinen elektrisch rijden op minder drukke lijnen mogelijk maakt. Dat is alles.
Het hangt er onder andere maar vanaf hoe de elektriciteit wordt opgewekt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.
Als je het vergelijkt met het rendement van een dieselmotor, dan valt het nogal mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
(reactie op Piet)

Het is maar net wat je wilt:
Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.

Jeroen

draisinenl

• Offline Offline
Hmm..

Zouden de onderzoeker hier iik aan gerekend hebben?

http://www.parrypeoplemovers.com/

In Engeland doen ze al een paar jaar zeer betrouwbaar dienst en hebben een onrendabele lijn weer rendabel gemaakt..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
Als je het vergelijkt met het rendement van een dieselmotor, dan valt het nogal mee.
Een moderne diesel haalt 70% Klaas.
Ook niet werelds maar wat zal het rendement van een kolen gestookte centrale zijn? En we hebben bijna geen andere. Als je daar 33% mee haalt ben je spekkoper en dan de uitstoot.
Die mi. bij de verbruiker zou moeten meetellen.

Heb zelf ook een tijd in een Prius gereden en daarmee haalde ik met twee vingers in de neus een gebruik van 1:17,5. In de bergen van Oostenrijk zelfs 1:20,5. En dat met zo'n zware benzine auto die ook nog 'ns zwaar bepakt was.... En ik ben geen zuinige rijder....
Ja maar dat is een hybride Chris, die bedoel ik niet. Ik heb het over full electric autos.
Die zijn niet practisch, vind ik.

Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.
Zit wat in in je redenering, maar die centrales hadden we al en die zullen nu en niet alleen in theorie, harder moeten werken om de accu's op te laden.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Ik wel.

Citaat
Het opladen van accu's kan alleen als er in een centrale energie is opgewekt.
Die centrale kan ook een windmolen of een zonnepanneel zijn.

Citaat

Een verbrandingsmotor is nog veel erger. En daar kun je de energie maar 1x gebruiken.
Met een accu kun je bij het remmen weer wat terug winnen en het nog een keer gebruiken. Hierdoor komt het rendement zelfs nog wat hoger.

Citaat
Over het algemeen zijn energiecentrales CO2 uitwerpers van de allergrootste orde.

Zoals ik al zij, het hoeft geen centrale te zijn.
Maar zelfs als het een centrale is dan moet je wel even rekening houden met de schaalgrote.
Het is veel makkelijker om een grote centrale efficienter te maken.
Ook kun je fijnstof veel makkelijker filteren op 1 plek (en ook nog eens uit de buurt van woningen)

Citaat
Maar goed ook hier heeft de milieu lobby weer een punt gescoord.
Dat hadden ze al met de absoluut onpractische electrische auto's, dus deze potentiele misser kan er ook nog wel bij.

We worden besodemieterd waar we bij staan.

Nee hoor.
Electrische auto's kunnen best praktisch zijn. Zeker niet voor alle situaties, maar typisch woon-werk verkeer over niet al te lange afstanden kan er prima mee.