Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen  (gelezen 65505 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Gepost op: 11 mei 2014, 21:18:59 »
Beste forumleden,

Ik ben herintreder dus nog zoekende. Heb al wel veel gelezen en geleerd van deze website. Nu wil ik mijn baan gelijk digitaal maken. Alhoewel ik bijvoorbeeld wel zelf het rangeren op de baan wil kunnen doen. Nu heb ik op het forum gelezen dat menig lid de Ecos 2 centrale als heel positief ervaart.  Dus dat zou voor mij dan als start fungeren om aan te schaffen. Verder wil ik mijn 30 wissels voorzien van servomotors.
Maar is er iemand van u die mij kan vertellen wat er verder allemaal aan apparatuur ( dus kosten) bij komt om de baan digitaal te maken. De baan bestaat uit 3 verdiepingen volgens het hondebot principe en wordt dubbelspoors  Verder moet er door de 2 schaduwstations een keerlusdetectie in worden gebouwd.  Ik ben wel iemand die met een soldeerbout overweg kan dus als iets in bouwpakket te krijgen waardoor het goedkoper wordt en leuker voor mijzelf om te maken houd ik mij aanbevolen. Mijn baan staat op de site als L baan 3,75 x 2,00 ergens in Nederland. Heeft u tips of suggesties van harte en alvast bedankt.

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2014, 21:26:57 door guest7823. Reden: titel aangepast »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2014, 22:10:18 »
Ligt er vooral aan of je automatisch wilt rijden. Is dat niet het geval ben je, als alle loc's van decoder zijn voorzien, klaar. Zelfs wissels digitaal is geen must. Maar met een Ecos 2, waar je de baan op kunt tonen, werkt dat wel handig :) Enige wat je dan moet bedenken, hoe wil je de seinen en/of de beveiliging gaan doen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2014, 12:52:10 »
Dat zou ik dan ook digitaal doen. Ik wil digitaal rijden alleen zou ik het rangeerwerk zelf willen.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2014, 14:28:50 »
Per 4 wissels heb je 4 servo's nodig en 1 Servodecoder.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2014, 14:43:35 »
Misschien is detectie dan toch ook wel belangrijk.
Dan kunnen rijwegen met automatische schakelingen worden aangelegd.
Ik lees dat je een ECos hebt, dan is een ECosdetector erg makkelijk, configureerd zichzelf.

Gr, Arie
 
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2014, 20:51:54 »
Beste forumleden,

Wat heb je precies aan apparatuur nodig om een baan digitaal te kunnen rijden met alleen een Ecos 2 ben ik er niet.
Er komen servo decoders bij met servo motoren voor de wisselbediening. Nu verkoopt Rosoft  ook allerlei elektronica en ik zie bij de decodershop van ESU ook allerlei componenten. Zijn Rosoft en ESU met elkaar te combineren? Ik lees in de Encyclopedie dat er om kosten te besparen diodebruggen moeten worden gemaakt voor de niet gedetecteerde baangedeeltes.  Ik zie door het electronicabos de bomen niet meer , is er iemand die mij kan helpen aangeven wat je nu precies nog nodig hebt aan componenten om digitaal te kunnen rijden?

Peter   

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2014, 21:13:51 »
Wat heb je precies aan apparatuur nodig om een baan digitaal te kunnen rijden met alleen een Ecos 2 ben ik er niet.

Ja, dan ben je er feitelijk wel.... Alleen jij hebt een andere perspectie en verwachting van digitaal rijden. Eerst even een uitleg van digitaal rijden en de vormen die je hebt:

- Alleen loks digitaal rijden:
Daarvoor heb je dan nodig een loks met decoders en een digitale centrale om de loks aan te sturen. De wissels en seinen schakel je handmatig met schakelaars. Je kan handmatig met meerdere loks rijden op één spoor onafhankelijk van elkaar.

- Digitaal rijden en wissels digitaal schakelen:
Daarvoor heb je nodig: digitale loks, een digitale centrale en om de wissels te schakelen een wisseldecoder waarmee je de wisselaandrijving bedient. De wissels schakel je dan via toetsen op de centrale en kan je ook via de centrale de loks onafhankelijk van elkaar bedienen.

- Geautomatiseerd digitaal rijden met centrale:
Daarvoor heb je nodig: Digitale loks, een digitale centrale, wisseldecoders voor de wissels en bezetmelders voor het melden van de positie van de treinen aan de centrale.  Een aantal moderne centrales hebben een ingebouwd programma waarmee je al redelijk automatisch kan rijden. Dit is tot op zekere hoogte. Ze kunnen meestal niet alles. Er is één centrale die een compleet programma in zich heeft.

- Geautomatiseerd digitaal rijden met centrale en de computer:
Dit is het meest uitgebreide variant. Je hebt dan heelveel zaken nodig: Digitale loks, een digitale centrale, wisseldecoders voor de wissels en bezetmelders voor het melden van de positie van de treinen aan de centrale en een PC met treinbesturingssoftware.

Meestal wordt het automatisch rijden dus gedaan via de computer. De computer moet weten waar de een trein is. Dit kan door middel van een bezetmeldprint. Deze zitten tussen de baan en de centrale. De baan is dan verdeeld in stukken, ook wel blokken genoemd. De bezetmeldprinten worden aangesloten op de baan en op de centrale en melden aan de centrale de status. De centrale zit dan gekoppeld aan de computer. Op de computer draait een programma om de treinen te besturen. Je moet wel in alles in het computerprogramma invoeren anders gebeurt er nog niets.

Voor het rijden met de computer hoef je geen uitgebreide centrale te hebben. De computer doet toch het werk. Met een handregelaar kan je dan rangeren. Een multimaus met een extra print is dan al genoeg.

Je kan op verschillende manieren handmatig rangeren. Door een handregelaar aangesloten op de computer of via de centrale. Dat ligt een beetje aan de centrale die je aanschaft. Dat is dus niet één, twee, drie te zeggen over het hoe en wat. Ligt helemaal aan de keuzes die je maakt.

Er komen servo decoders bij met servo motoren voor de wisselbediening. Nu verkoopt Rosoft  ook allerlei elektronica en ik zie bij de decodershop van ESU ook allerlei componenten. Zijn Rosoft en ESU met elkaar te combineren?

Ja, geen probleem.

Ik lees in de Encyclopedie dat er om kosten te besparen diodebruggen moeten worden gemaakt voor de niet gedetecteerde baangedeeltes. 

Dat ligt helemaal aan het programma dat je gaat gebruiken. Als je koploper gaat gebruiken dan kan je de diodebruggen gebruiken. Bij andere programma's kan het net iets anders liggen.

Ik zie door het electronicabos de bomen niet meer , is er iemand die mij kan helpen aangeven wat je nu precies nog nodig hebt aan componenten om digitaal te kunnen rijden?

igt aan de keuze die je maakt: Het allemaal digitaal rijden, het verschil zit hem in hoever je wilt gaan automatiseren. Dat staat al in bovenstaande deel van dit bericht genoemd, en nog eens in dit artikel Treinbesturingssoftware: Wat heeft u nodig?.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2014, 13:22:50 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2014, 21:39:20 »
@Ronald,

Citaat
Als je koploper gaat gebruiken dan kan je de diodebruggen gebruiken. Bij andere programma's kan het net iets anders liggen.

Volgens mij bestaat er geen echte relatie tussen een diodebrug en Koploper. De diodebrug dient om de werking van de stroomdetectie bij bezetmelders preciezer te maken. Als ik me niet vergis heeft Lenz als eerste dat principe toegepast, destijds meestal 4 diodes ipv een diodebrug.
Dit staat eigenlijk los van het gebruikte programma. Wel lees je vaak over de diodebrug waar ook wordt gesproken over Koploper, maar dat is toeval omdat over Koploper het meest gedetailleerd is geschreven. Destijds had Lenz waarschijnlijk nog nooit gehoord van Kopler.

Het gaat overigens over één brugcel (of 4 losse diodes). Meer cellen spelen een rol zodra je met extra boosters gaat werken.

Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2014, 21:52:56 »
Sander,

Volgens mij was en is dat Tams, en zeker is Lenz niet de geestelijk vader daarvan, Lenz stroomdetectie werkt met een andere spanningsval, namelijk over 1 diode, ipv 2 in serie.


Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2014, 21:55:16 »
Volgens mij bestaat er geen echte relatie tussen een diodebrug en Koploper. De diodebrug dient om de werking van de stroomdetectie bij bezetmelders preciezer te maken.

Ja en nee... De relatie is dat je het spanningsverschil tussen een deel wat achter een bezetmeldprint zit en een deel wat daar niet achter zit opheft. Daardoor werkt je bezetmelding beter omdat je overal dezelfde spanning hebt. Bij Koploper kan je een ongedecteerd deel in een blok hebben. Dan kan je een bezetmeldpunt uitsparen. Dat is wat PeterNS bedoeld.

Als ik me niet vergis heeft Lenz als eerste dat principe toegepast, destijds meestal 4 diodes ipv een diodebrug.

Je bedoelt toch niet het ABC-systeem (A-symetrisch DCC) voor het beinvloeden van de trein? Dus afremmen en stoppen van een digitale lok zonder centrale?

Dit staat eigenlijk los van het gebruikte programma. Wel lees je vaak over de diodebrug waar ook wordt gesproken over Koploper, maar dat is toeval omdat over Koploper het meest gedetailleerd is geschreven. Destijds had Lenz waarschijnlijk nog nooit gehoord van Kopler.

Inderdaad het staat los van het gebruikte programma. Je zal het mogelijk ook moeten gebruiken bij andere software als je bijvoorbeeld de wissels niet gaat detecteren. Dan heb je hetzelfde probleem.

Het gaat overigens over één brugcel (of 4 losse diodes). Meer cellen spelen een rol zodra je met extra boosters gaat werken.

Ligt aan het amperage van de brugcel of vier losse diodes moet verwerken (1, 2 of 3 ampère). En per versterker moet je dan een losse "niet gedecteerde draad hebben.

Dat is allemaal voor later ;) PeterNS moet eerst bepalen wat hij wilt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2014, 22:14:39 »
@Wim - @Ronald,

Het is inderdaad niet Lenz. Ik had een plaatje voor ogen, waarvan ik dacht dat het Lenz was. Dit blijkt de Viessmann 5234 te zijn.



Dit plaatje is afkomstig van de website van Wim.

Zie ook : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17616.msg263883.html#msg263883
en verdere berichten in dat topic.

Sander

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2014, 13:03:19 »
Beste Ronald,

Ik ben harstikke blij met jouw gedetailleerde uitleg met betrekking tot de digitale mogelijkheden op de baan. Hier kan ik wat als beginner mee. Omdat forumleden over de Ecos 2 positief zijn ook wat betreft de gebruiksvriendelijkheid wil ik vandaar uit starten met het digitaliseren. Men wens is om de treinen, seinen en wissels en de baan digitaal aan te sturen.
Het rangeerwerk wil ik graag zelf kunnen doen. Alleen is het voor mij moeilijk te bepalen welke componenten je daar voor nodig hebt en niet de verkeerde keuzes hierin maakt. Het is nu 1 maal geen goedkope hobby. Ik heb in het verleden wel bijvoorbeeld audio bouwkits in elkaar gesoldeerd aan de hand van handleiding maar dit is toch weer even anders.  Door je uitleg wordt het wel wat duidelijker.


Vriendelijke groet,

Peter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2014, 13:31:33 »
Ik ben harstikke blij met jouw gedetailleerde uitleg met betrekking tot de digitale mogelijkheden op de baan. Hier kan ik wat als beginner mee.

Graag gedaan.

Omdat forumleden over de Ecos 2 positief zijn ook wat betreft de gebruiksvriendelijkheid wil ik vandaar uit starten met het digitaliseren. Men wens is om de treinen, seinen en wissels en de baan digitaal aan te sturen.

Even de aanschaf van de ECoS 2 in relatie met jouw onderstaande opmerking:

Het is nu 1 maal geen goedkope hobby.

Omdat het geen goedkope hobby is zou ik eerder beginnen met een "goedkopere" centrale dan de ECoS 2. Je kan dan lekker beginnen met een "hand" of beginnerscentrale zoals de Roco Multimaus. Daar kan je alles meedoen, dus loks,  wissels en seinen te bedienen en programmeren. De aanschaf ligt tussen 65 en 100 euro en de Multimaus blijft zijn waarde behouden. Dus als je na een tijdje spelen en uitproberen toch overweegt om een grotere en uitgebreidere centrale te kopen dan kan je je multimaus zo verkopen. Koop je nu een dure centrale en je plannen veranderen of het bevalt toch niet... enzovoort dan ben je minder kwijt dan met de ECoS 2. De ECoS 2 is iets moeilijker te verkopen dan een multimaus-setje. Het is het overwegen waard.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2014, 14:18:50 »
De leercurve voor een multimaus kan bij herintreders wel eens te steil zijn is mijn ervaring. ( het ontbreekt wat aan logica in dat ding.) Voor veel herintreders is de interactie tussen dig. apparaat en de bediening ervan bij een Ecos makkelijker te begrijpen dan bij andere dig. centrales.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2014, 14:38:03 »
Een vraag waar ook rekening mee gehouden moet/mag worden is: Kan de centrale de CV-waarden van de locs uitlezen? De goedkopere centrales kunnen dat veelal niet. Dus moet je werkelijk alles opschrijven wat je in de locdecoder geprogrammeerd hebt.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.