Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 19:20:34
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: ESU SwitchPilot Servo, hoe 2 servo's op 1 adres programmeren?  (gelezen 4044 keer)

GertW

• Offline Offline
ESU SwitchPilot Servo, hoe 2 servo's op 1 adres programmeren?
« Gepost op: 10 May 2014, 23:42:24 »
Ik heb een vraag en wel:
Ik wil voor mijn lokloods voor het bedienen van de deuren servo's in zetten en deze aansturen via een SwitchPilot Servo van Esu.
Nu wil ik dat elke deur afzonderlijk aangestuurd wordt via een servo, maar wel zo dat er dus 2 deuren samen op 1 digitaal adres komen.
Ik wil de SwitchPilot gaan inregelen e.d. via de LokProGrammer.
Mijn vraag is hoe ik nu 2 uitgangen van de SwitchPilot, m.b.v. de LPG, het zelfde CV adres kan geven.
Dus zeg maar uitgang 1+2: CV1=1, uitgang 3+4: CV1=2.
Ik wil de SwitchPilot gaan aansturen m.b.v. een Intellibox, hoe stel ik dan de adressen in op het Keyboard?

Alvast bedankt voor de input.

Gert
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 09:07:58 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Esu SwitchPilot Servo.
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2014, 09:26:04 »
Hoi,

Mijn vraag is hoe ik nu 2 uitgangen van de SwitchPilot, m.b.v. de LPG, het zelfde CV adres kan geven.
Dus zeg maar uitgang 1+2: CV1=1, uitgang 3+4: CV1=2.

Volgens Handleiding SwitchPilot is het niet mogelijk om 2 servo-uitgangen op 1 adres te laten reageren. De decoder gebruikt altijd 4 wisseladressen. Uit de handleiding, hoofdstuk 8:

Citaat
SwitchPilot Servo.
Vanuit de fabriek reageren de 4 servo-uitgangen 1 - 4 op de wisselsnummers 1 - 4 en benodigen 3,75 seconden voor een volle beweging, met beide eindposities à ongeveer 50% van de potentiële afstand. Adres '1' is aan de SwitchPilot Servo toegewezen.

Dus helaas gaat het niet wat jij wilt. Je zal een andere decoder moeten vinden die dat wel kan. Dat zullen er niet veel zijn.

Ik wil de SwitchPilot gaan aansturen m.b.v. een Intellibox, hoe stel ik dan de adressen in op het Keyboard?

Even een kijkje genomen in de Handleiding, gevonden op internet, staat het volgende:

Citaat
7. De keyboard mode
In een digitaalsysteem kunnen ook wissels en seinen door overeenkomstige decoders aangestuurd worden. Deze worden evenals de locomotieven voorzien van individuele adressen en kunnen zo door het systeem herkend worden. De Intellibox kan wissel- en schakeldecoders met behulp van de verschillende formats aansturen. Het Motorola dataformat en het DCC dataformat kunnen naast en door elkaar gebruikt worden. Wisseldecoders van de firma’s Märklin, Viessmann en Modeltreno voor het Motorola fotmat sturen elk vier wissels.

Belangrijk Het adres, dat door de DIP schakelaar van deze decoders wordt ingesteld, is niet identiek met de wisseladressen die aan de decoder zijn aangesloten. Alle instellingmenu’s van de Intellibox gebruiken deze wisseladressen en niet het wisseldecoderadres.  Een tabel, die de samenhang tussen de stand van de DIP schakelaars en de wisseladressen, alsmede de samenhang met het Märklin keyboard aangeeft vindt U in de bijlage.

Net als bij de locdecoders kan men ook bij de wissel- en schakeldecoders door middel van een basisinstelling aangeven, met welke
van de twee dataformaten de decoders zonder speciale verandering kunnen worden aangestuurd.

7.1 Keyboard mode instellen
De Intellibox heeft verschillende bedrijfsmodi. Op dit moment zijn beschikbaar Keyboard, s88 Monitor en Programmer.
Bij iedere druk op de [mode] toets wordt de bedrijfsmodus verandert en kort in het display getoond. Er wordt altijd de laatst gebruikte mode getoond. Drukt U net zo vaak op de [mode] toets totdat in het display de tekst “Keyboard mode” wordt aangegeven.
Overeenkomstig met de ingestelde modus wordt de weergave in het midden van het display veranderd.

7.2 Keyboard bedienen
In de bedrifjsmodus “Keyboard” kunnen via de middelste toetsen van de Intellibox de separate schakelfuncties
van een keyboard worden uitgevoerd. Zonder verdere invoer zijn 8 wissels, seinen of schakelfuncties aan te sturen.
De schakelfuncties worden door de rode (1e en 3e toetsenrij) of de groene toetsen (2e en 4e toetsenrij) uitgevoerd.

Figuur 7.2 Het middelste toetsenveld met de nummering van de toetsparen

In het display verschijnt kort een “G” wanneer de groene toets gedrukt wordt, of een “R” wanneer de rode toets gedrukt wordt.
Bovendien wordt het adres van de wissel getoond die via dit toetsenpaar bediend wordt. Het middelste deel van het display toont de actuele status van het keyboard. Bij het toetsenpaar waarbij het laatst de bovenste (rode) toets is ingedrukt (in het figuur 1,7.8), verschijnt het rechthoekige symbool iets verder naar boven dan bij de toetsparen waarvan de onderste (groene) toets voor het laatst werd ingedrukt.

Volgens de handleiding kan je nog bepaalde adressen koppelen aan toetsen mocht je niet willen dat iedere keer de toetsen per 8 adressen de wissels kan bedienen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

cbx

• Offline Offline
Re: ESU SwitchPilot Servo, hoe 2 servo's op 1 adres programmeren?
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2014, 10:21:00 »

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2014, 11:16:44 »
Dan zijn ze toch niet afzonderlijk bedienbaar!
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 19:16:52 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 May 2014, 11:25:04 »
Werkt dat goed zijn Y-kabel op de Switchpilot Servo?

Ik heb een aantal wisseloverlopen op mijn baan waarbij de beide wissels dus altijd tegelijk omgelegd moeten worden. Kun je dan ook twee servo's op 1 uitgang aansluiten?

Lijkt me wel lastig met het programmeren van de begin en eindstand.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

guest7822

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 May 2014, 11:33:13 »
Je zou twee decoders kunnen gebruiken met hetzelfde adres......

cbx

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2014, 12:03:03 »
Dan zijn ze toch niet afzonderlijk bedienbaar!

Klopt...............er gaan dan twee deuren open.
Maar een alternatief is vele malen duurder!

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2014, 12:24:32 »
Er zijn diverse oplossingen mogelijk:

Koppelen via Y-kabel:
Het zou kunnen werken. Maar vanwege door marc genoemde probleem met instellen van de verschillende servo's zou het niet mijn voorkeur hebben. Bij wissels moet je nog oppassen voor het polariseren van het puntstuk mocht dat nodig zijn :)

2 losse decoders met hetzelfde adres:
Dat kan bijvoorbeeld als je de ServoSwitch neemt van Wim Ros. Deze zijn het aansturen van 1 servo. Daarmee los je het probleem van de verschillende uitslagen op. Je hebt dan twee kleine decoders met hetzelfde adres die de deuren laten bewegen.

Een andere servodecoder gebruiken:
Bijvoorbeeld een Digikeijs DR4024 servodecoder. Deze heeft uitgebreide mogelijkheden in zich met betrekking tot functiemappen. Daarmee kan je op 1 adres verschillende uitgangen schakelen. Het programmeren kan voor een beginner nogal eens wat lastig zijn. Je moet daar wat handigheid in krijgen.

De verschillende oplossingen hebben hun voor en nadelen. Gert heeft nog wat te kiezen :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 12:26:05 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

cbx

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2014, 12:35:06 »
Er zijn diverse oplossingen mogelijk:

Koppelen via Y-kabel:
Het zou kunnen werken. Maar vanwege door marc genoemde probleem met instellen van de verschillende servo's zou het niet mijn voorkeur hebben. Bij wissels moet je nog oppassen voor het polariseren van het puntstuk mocht dat nodig zijn :)

Afstellen van een servo doe je met een 2mm draadeind.

Waarbij je aan de uiteinde van het draadeind een Kwiklink met borgmoertje opzet. Dit wordt o.a. in de model vliegtuigwereld gebruikt.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2014, 12:36:57 »
Citaat
Dus helaas gaat het niet wat jij wilt. Je zal een andere decoder moeten vinden die dat wel kan. Dat zullen er niet veel zijn.

Ken er tenminste 1 die dat wel kan ;)

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2014, 12:43:39 »
Ken er tenminste 1 die dat wel kan ;)

@karst:  ;D Had het al genoemd in mijn vorige bericht ;)

Afstellen van een servo doe je met een 2mm draadeind.

Zelf al een keer gebruikt bij mijn draaischijf. Wil je dat doen moet je daar je hele constructie op aangepast en uitgedacht zijn  ;) En qua kosten zit je dan ook al in de buurt van een nieuwe of extra decoder.  ::)

Groet Ronald.

cbx

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2014, 12:54:54 »
Kosten zijn niet te vergelijken!

10 stuks kwik-link 4,99 euro.
 5 stuks draadeinden 3,99 euro.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2014, 13:01:14 »
Hoi Cbx,

Kosten zijn niet te vergelijken!

Toch wel als je nog 10 euro (volgens jouw link bij conrad) erbij telt voor aanschaf van de Y-kabel. Dan zit je totaal op 18 tot 19 euro. Daar heb je een Servoswitch bij Wim Ros voor en een paar euro extra een DR4024 in de winkel. Dus zoveel maakt het niet uit....

Groet Ronald.

cbx

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2014, 15:14:39 »
Dan gaan we het even uitrekenen:
1 draadeind kost €0,80 cent
2x Kwik-link á €0,49 cent is €0,98 cent.

Conrad Y kabel was een voorbeeld, zelf gebruik ik deze en die kost €4,20.

In totaal dus €1,78 + €4,20 in in totaal €5,98

Alternatief is een ESU Switch-Pilot servo kopen voor 30,- euro, dan is het verschil 30,- euro min 4x 5,98 euro is €23,92
en is het financ.voordeel €6,08 euro dus.

« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 16:49:27 door cbx »

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #14 Gepost op: 11 May 2014, 18:35:35 »
2 x losse decoder van Wim Ros, geeft het weinigste geknoei.